مجله ی راف نت

مودم فیبر نوری چیست؟

مودم فیبر نوری چیست؟

مودم فیبر نوری چیست ؟ برای دستیابی به اینترنت پرسرعت در این روزها مسیر آسانی پیش روی هر کسی قرار دارد. این مسیر از این جهت آسان است که خرید تجهیزات و اتصال به اینترنت آنقدر در دسترس و به نسبت بسیاری از تجهیزات الکترونیکی ارزان تر هستند که کمتر کسی است که این روزها به اینترنت پرسرعت دسترسی نداشته باشد؛ مگر اینکه از نظر جغرافیایی در محدودیت‌های سخت افزاری باشد که در سالیان اخیر نیز این مسئله پیشرفت‌های بسیاری داشته است. برای اتصال به اینترنت همانطور که می‌دانید راه‌های متفاوتی وجود دارد؛ از مودم ADSL و مودم VDSL گرفته تا مودم‌های همراه 3G، 4G و مودم فیبرنوری و … .

هرکدام از این دستگاه‌ها، اینترنتی با شاخصه‌های متفاوتی در اختیار شما می‌گذارند.

اینترنت ADSL در حال حاضر در ایران جزو ارزان ترین و در دسترس ترین اینترنت موجود است که در سالیان گذشته هم شرکت‌های مختلفی در کنار مخابرات به ارائه این نوع اینترنت پرداخته‌اند و هم تجهیزات به روزی در بازار برای این نوع اینترنت در دسترس همگی قرار گرفته است.

اینترنت همراه نیز که بوسیله مودم‌های سیمکارتی در اختیار شما قرار می‌گیرد می‌تواند سرعت به مراتب بالاتری نسبت به اینترنت ADSL داشته باشد که البته به میزان پوشش دهی هر منطقه این سرعت می‌تواند دستخوش تغییر شود اما از نظر در دسترس بودن، این اینتنرت از ADSL نیز در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد. چون شما بدون نیاز به مودم و با استفاده از گوشی خود می‌توانید از این اینترنت بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید.

اما پرسرعت ترین نوع اینترنت را مودم فیبرنوری در اختیار شما قرار می‌دهد. این نوع اینترنت اگرچه همه گیر نشده و در اختیار بسیاری قرار نگرفته است اما برای مناطقی که دارای زیرساخت‌های مخابراتی مناسب و مدرنی هستند، می‌تواند یکی از گزینه‌های بسیار ایده‌آل محسوب گردد.

در این مقاله می‌خواهیم به اینکه مودم فیبرنوری چیست بپردازیم و انواع آن را با هم بررسی نماییم.

فهرست مطالب

مودم فیبر نوری چیست ؟

در پاسخ به سوال مودم فیبر نوری چیست در ابتدا باید گفت که آن را مانند بسیاری از مودم‌های دیگر باید تهیه نمایید تا این بار نه بوسیله کابل تلفن یا پوشش دهی تلفن همراه، بلکه به وسیله کابل فیبر نوری اینترنت در اختیار شما قرار بگیرد.

در واقع کارکرد اصلی این نوع مودم‌ها بر اساس فیبر نوری است و این مودم‌ها سینگال‌های نوری را که از طریق کابل فیبر نوری ارسال می‌شوند را دریافت و آن را تبدیل به سیگنال‌های الکترونیکی می‌کنند.

این کابل برخلاف مودم‌های دیگر باید از نوع فیبر نوری باشد تا بتوان به اینترنت دسترسی پیدا کرد. مودم فیبر نوری که به اختصار آن را FOM می‌شناسند، به عنوان رابط بین دستگاه شما و اینترنت محسوب می‌شود.

انواع مودم فیبر نوری

حال که تا حدودی به پاسخ پرسش مودم فیبر نوری چیست رسیدیم، باید سراغ انواع آن برویم. به طور کلی مودم‌های فیبر نوری توسط برندهای مختلف در دو نوع مختلف ساخته می‌شوند که اگرچه تفاوتی بنیادینی با هم ندارند اما هرکدام دارای ویژگی‌های خاصی بوده که آن را برای استفاده مشخصی کاربردی تر می‌کند.

نوع اول این مودم‌ها Optical Network Terminal یا به اختصار ONT نام دارد. این نوع مودم‌ها به طور کلی برای استفاده خانگی یا در شرکت‌های کوچک بسیار مناسب خواهد بود و استفاده و راه اندازی آن به این ترتیب است که کابل فیبر نوری باید تا محل مورد نظر کاربر کشیده شود و به مودم ONT گردد تا بتوان از اینترنت فیبر نوری استفاده کرد.

بهترین مودم فیبر نوری

نوع دوم فیبر نوری Optical Network Unit یا به طور مخفف ONU نام دارد که از نظر کلی با مودم ONT شباهت‌های بسیاری دارد اما مجهز به قابلیت مدیریت از راه دور می‌باشد و استفاده اصلی آن برای اداره‌های بسیار بزرگ و مجتمع‌های مسکونی است و می‌تواند در شرایط جوی متفاوت، مقاومت بسیاری خوبی از خود نشان دهد.

راهنمای خرید مودم فیبر نوری

تفاوت مودم فیبرنوری ONT و ONU

حالا که پاسخ کاملی به مودم فیبر نوری چیست و انواع آن کدام است ارائه کردیم، باید سراغ این موضوع برویم که تفاوت اصلی این دو نوع مودم فیبر نوری ONT و ONU در چیست؟

نکته اصلی در اینجاست که این دو نوع مودم کارکرد یکسانی دارند و حتی از نظر ظاهری نیز شبیه هم هستند و از هر دوی آن‌ها می‌توان در شبکه‌های GPON استفاده نمود.

فناوری GPON که مخفف Giganit Passive Optical Network است یک تکنولوژی Future-Proof محسوب می‌شود. به این معنا که با پیشرفت تکنولوژی نیازی به ارتقا نخواهد داشت چون ظرفیت پذیرش و سازگاری با هرگونه پیشرفتی را در آینده دارد.

کاربرد مودم فیبر نوری چیست؟

این یک فناوری بسیاری پیشرفته برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت گیگابیت به انواع مشترکان مسکونی، تجاری و … می‌باشد.

پس در مرحله اول می‌توانیم بگوییم که بیشتر ویژگی‌های این دو نوع مودم یکسان هستند و اینترنت فیبر نوری را که سرعت بسیار بالایی دارد را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما در جزییات فنی این دو نوع مودم با یکدیگر تفاوت دارند.

مودم فیبرنوری ONT را باید تحت پروتکل شبکه FTTH که مخفف Fiber to the Home است مورد استفاده قرار دارد. در مقابل مودم فیبر نوری ONU را تحت پروتکل شبکه FTTB که مخفف fiber to the Business استفاده می‌کنند.

FTTH

به عبارت دیگر مودم‌های ONT می‌توانند پهنای باند مناسبی را برای دفاتر اداری کوچک و خانه‌های مسکونی فراهم کنند. اما در مقابل این مودم، مودم ONU توانایی فراهم کردن خدمات پهن باند یعنی ارسال چندین سیگنال همزمان بر روی یک دستگاه انتقال و همچنین سرویس‌هایی مانند VoIP را تحت پروتکل FTTB دارد.

ONT

مودم ONU به خاطر قدرت بالای خود می‌تواند برای اداره‌های بزرگ و مجتمع های مسکونی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین به خاطر استفاده تجاری‌تری که به نسبت مودم ONT دارد، نسبت به شرایط جوی مختلف پایداری بهتری از خود نشان می‌دهد و می‌توان آن را در فضای داخلی و خارجی یا داخل دیتاسنترها و داخل رک و … به سادگی نصب نمود، بدون اینکه آسیبی متوجه آن شود.

بیشتر بخوانید: تفاوت ONT و ONU در چیست؟

بهترین مودم فیبر نوری

مودم فیبر نوری را برندهای مختلفی تولید و به بازار این عرضه کرده‌‎اند. هر کدام از این برندها مدل‌های متعددی از انواع مودم های فیبر نوری را ساخته که در ادامه به چند نوع از این مودم‌ها می‌پردازیم تا بهترین مودم فیبر نوری آشنا شوید.

آشنایی با چند تا برند فیبرنوری

هواوی؛ امروزه که درخواست برای تکنولوژی‌های پیشرفته به مراتب نسبت به قبل افزایش داشته است، هر کدام از برندها را مجبور کرده که به سمت تولیدات به روزتر و پیشرفته تر بروند. از جمله این برندها، برند هواوی است که برای ما ایرانی‌ها بیشتر به خاطر انواع گوشی‌های هوشمندش شناخته شده است اما همانطور که می‌دانید این شرکت چند ملیتی در همه حوزه‌های لوازم هوشمند و دیجیتال وارد شده و غیر از موبایل محصولاتی در حوزه مودم فیبر نوری، مودم سیمکارتی، گجت‌های پوشیدنی و … تویلد کرده است.

این برند در حوزه مودم‌های فیبر نوری دارای دو محصول بسیار پرطرفدار به نام‌های HG8546M و HG8245H است. این مودم‌ها و همچنین مودم‌های یوتل از آن دسته مودم‌هایی هستند که مورد تایید مخابرات ایران نیز قرار گرفته‌اند. مودم فیبرنوری مدل 8546 هواوی دارای چهار پورت LAN و 2 پورت FXS است. پورت FXS این اجازه را به شما می‌دهد خطوط SIP مخابرات را به خطوط آنالوگ تبدیل نمود.
با استفاده از اتصال PPPoE است که می‌تواند این دو خط را به اینترنت متصل نمود. مانند بسیاری از مودم‌های دیگر با برقراری اتصال صحیح، چراغ نمایشگر LED PON بر روی این مودم روشن شده و که به معنای اتصال صحیح به اینترنت است.

تی پی لینک؛ این برند نیز بیشتر برای ما در حوزه تجهیزات شبکه معروف است و در حوزه مودم‌های فیبر نوری نیز محصولات بسیار با کیفیتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مودم فیبر نوری تی پی لینک مدل TX-VG1530 اشاره نمود که دارای 2 آنتن خارجی و 4 پورت LAN است. می‌تواند تا سرعت دانلود 2.488 گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 1.244 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی نماید و حداکثر توان ارسال سیگنال آن نیز به 20 کیلومتر می‌رسد. وای فای این مودم نیز از استاندارد 802.11b/g/n پشتیبانی کرده که پهنای باندی تا 300 مگابیت بر ثانیه را می‌تواند مدیریت نماید.

مودم فیبرنوری

مزایای اینترنت فیبر نوری

1- سرعت دانلود

چون به طور کلی ساختار اینترنت فیبر نوری نسبت به سایر اینترنت‌ها متفاوت است، به فاصله وابستگی چندانی ندارد. این به این معنا نیست که شما فرسنگ‌ها تا یک مرکز مخابراتی فاصله داشته باشید و بتوانید از اینترنت فیبر نوری استفاده کنید، چون به هر حال باید کابل کشی انجام شود؛ بلکه برخلاف اینترنتی مانند ADSL و VDSL که فاصله تا مرکز مخابرات می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار باشد، در اینترنت فیبر نوری، فاصله تاثیری بر روی سرعت دانلود نمی‌گذارد.

همچنین با توجه به اینکه فناوری انتقال داده در این نوع اینترنت به صورت نوری است، نویزهای الکترومغناطیس بر روی آن اثرگذار نخواهد بود و از این بابت نیازی نیست که از وسایلی مانند اسپلیتر و … استفاده شود یا اینکه نیاز باشد مودم یا کابل‌های آن را از سایر وسایل الکترونیکی دور نمود.

2- سرعت آپلود

خب وقتی سرعت دانلود بالایی در اینترنت فیبر نوری به شما ارائه شود، قطعا سرعت آپلود بالایی نیز در اختیارتان خواهد بود. سرعت آپلود برای کسانی که دورکاری می‌کنند و بر روی سایت‌های مختلف اقدام به بارگذاری اطلاعات می‌کنند بسیار مناسب خواهد بود. یا برای مکان‌هایی که دوربین‌های مداربسته متعددی دارند که نیاز است از راه دور بر آن‌ها نظارت شود نیز کاربردی است، چون سرعت آپلود بالایی دارد که اجازه می‌دهد به سادگی از راه دور تصاویر را مشاهده و سیستم امنیتی را مدیریت نمود.

حتی برای گیمرها که بیشتر بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند، برخورداری از سرعت آپلود بالا در کنار سرعت دانلود بالا اهمیت پیدا می‌کند. به همین خاطر این نوع اینترنت گزینه بسیار ایده‌آلی برای آن‌ها نیز محسوب می‌شود.

3- هزینه مناسب

با توجه به اینکه این نوع اینترنت فناوری نسبتا نوظهوری است اما قیمت تمام شده آن برای کاربر با توجه به شرایط اقتصادی امروز، آنچنان بالا نیست. تنها شرکت اصلی ارائه دهنده اینترنت فیبر نوری در حال حاضر مخابرات است که این نوع اینترنت را تحت نام تانوما ارائه می‌دهد که نحوه ثبت نام برای آن و هزینه‌های مربوطه را در سایتش ذکر کرده است.
مناسب برای خط تلفن دیجیتال؛ سرعت مناسب این اینترنت به شما اجازه می‌دهد که بتوانید بر روی این اینترنت از انواع خطوط تلفن دیجیتال مانند سیپفون و … بهره ببرید. از ویژگی‌های این نوع خطوط تلفن محدود نبودنشان به مکان است و با تغییر مکان در هر جایی می‌توان از آن خطوط استفاده کرد.

آیا میدانستید اینترنت تانوما همان اینترنت فیبر نوری است؟

معایب اینترنت فیبر نوری

1- گسترش نیافته

به خاطر تازه بودن این نوع اینترنت و اینکه شاید مشتریان چندانی نداشته باشد و کابل کشی آن پرهزینه باشد، در بسیاری از مراکز مخابراتی این نوع اینترنت هنوز پشتیبانی نشده و یا اینکه فعلا امکان کابل کشی فیبر نوری وجود ندارد. به خاطر همین در بسیاری از موارد امکان دارد شما در محدوده جغرافیایی خود امکان استفاده از این نوع اینترنت را نداشته باشید.

2- منحصر به یک شرکت

همانطور که در بالاتر هم به آن اشاره شد، تنها یک شرکت (مخابرات) این نوع اینترنت را ارائه می‌دهد و امکان مقایسه و یا تهیه این اینترنت از دیگر شرکت‌ها نیست، همین موضوع باعث گسترش نیافتن این تکنولوژی و به تبع آن همه گیر نشدنش می‌باشد.

بیشتر بخوانید: مودم فیبر نوری دو بانده 

نتیجه گیری

در این مقاله از مجموعه مقالات راف نت سعی کردیم در ادامه پاسخ به سوال مودم فیبر نوری چیست، انواع آن و تفاوت‌هایشان را بررسی و به چند مدل و برند تولید کننده این نوع مودم‌ها اشاره کنیم. در انتهای این نیز مزایا و معایب اینترنت فیبر نوری را بیان کردیم. امید است حالا که به درک درستی از اینکه مودم فیبر نوری چیست رسیدید، بتوانید در انتخاب نوع مودم و اینترنت خود، به خوبی عمل نمایید.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *