مجله ی راف نت

دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی
دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی

دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی و ۸ نکته که باید بدانید

دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی، از آن دسته از موضوعاتی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. تاسیسات صنعتی قلب تپنده اقتصاد یک کشور هستند. از این رو برقراری امنیت این مکان‌ها، کارکنان آن و تمامی اموالی که در آن‌هاست بسیار مهم است. در این نوشته از وبلاگ راف‌نت قصد داریم به این نکته مهم به طور مفصل بپردازیم. با ما همراه باشید.

چشم انداز دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی

در این نوشته قصد داریم به چندین سوال مهم را پاسخ دهیم:

منظور از تاسیسات صنعتی چیست؟

چند اشتباه عمده در دوربین‌های مداربسته تاسیسات صنعتی

کاربردهای دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی چیست؟

فاکتورهای مهم در نصب دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی کدامند؟

در انتهای این نوشته قرار است به درک درستی از دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی برسیم.

منظور از تاسیسات صنعتی چیست؟

از لحظه‌ای که به یک تاسیسات صنعتی ورود می‌کنید یک ساختار یکپارچه در جلوی چشمان شما ظاهر می‌شود. ساختاری که تعامل و هماهنگی دائمی با یکدیگر دارند و مانند یک موجود زنده عمل می‌کند. یک تاسیس صنعتی، با ورودی مواد اولیه و محصولات نیمه تمام شروع می‌شود. در ادامه با فرآیندهای بسیار دقیق و برنامه ریزی شده به کار خود ادامه می‌دهد. در نهایت اما محصولات تولید شده به صورت موقت ذخیره می‌شوند. مرحله بعدی برنامه ریزی‌ برای وارد شدن به فرآیند حمل و نقل برای جریان یافتن در رگ‌های اقتصادی مملکت است.

تصویر یک تاسیسات صنعتی
تصویر یک تاسیسات صنعتی بزرگ و پیچیده

این محیط پیچیده باید خود را در محیط پررقابت بازار زنده نگه دارد. یعنی اگر می‌خواهد در بازار باقی بماند باید همکاری و هماهنگی را در حد اعلا داشته باشد. منظور از هماهنگی، یکپارچگی در بخش‌های بی‌شمار یک تاسیسات صنعتی است. از نیروهای کارگر در بخش‌های مختلف تا مدیران رده بالا در بخش‌های تجارت خارجی، فروش و بازاریابی، حسابداری، مالی، لجستیک، فناوری اطلاعات، منابع انسانی، همه و همه بخشی از این سیستم بزرگ هستند.

تاسیسات صنعتی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

این‌که در نهایت محصولات بی‌نقصی به دست ما و به دست بازار برسد همه از مسیر هماهنگی در همین تاسیسات صنعتی می‌گذرد. حال بهتر می‌توانیم درک کنیم که وقتی می‌گوییم تاسیسات صنعتی قلب تپنده اقتصاد است، از چه صحبت می‌کنیم. به همین دلیل است که موضوع این نوشته را به نکات مهم در مورد دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی، اختصاص دادیم.

تیم امنیتی مستقر در تاسیسات صنعتی باید بتوانند از این مجموعه عظیم به درستی حفاظت کنند. بدیهی است که انجام چنین کار مهمی بدون وجود سیستم‌های امنیتی ممکن نیست. در این مجموعه پیچیده، ۴ بخش مهم وجود دارد. حیات و سلامت این ۴ بخش برای ما بسیار مهم است:

  • انسان‌ها (پرسنل و کارکنان تاسیسات صنعتی)
  • فرآیندها
  • سخت‌افزارها (ماشین آلات و مکانیزم‌ها)
  • سیستم امنیتی

ادامه حیات یک تاسیس صنعتی، به سلامت موارد بالا وابسته است. حال در چنین شرایط حساسی، هر اشتباهی در راه‌اندازی دوربین مداربسته منجر به خطرات جبران ناپذیری می‌شود. در ادامه به لیستی از این اشتباهات و راه‌حل‌های پیشنهادی آن‌ها می‌پردازیم.

چند اشتباه عمده در دوربین‌ مداربسته برای تاسیسات صنعتی

هدف از نصب دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی این است که خطرات احتمالی را از بین ببرند. به طور دقیق‌تر وظایف تیم امنیتی، درک خطر، خنثی‌سازی آن، بازدارندگی و مداخله برای حل مشکل است. با وجود این درجه از حساسیت، هنوز در این سیستم امنیتی شکاف‌هایی دیده می‌شود. این یعنی همیشه یک تهدید وجود دارد. در این بخش به همین موضوع می‌پردازیم.

اولین مورد: محیط نظارتی در دفاتر امنیتی، برای برقراری امنیت بهینه نشده‌اند

تصویر زیر را خوب ببینید. چیز عجیبی به چشمتان نمی‌خورد؟

اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته
اتاق مانیتورینگ دوربین مداربسته

همان‌طور که می‌بینید نمایشگرهایی که قرار است وضعیت تاسیسات صنعتی را در هر لحظه به صورت زنده نشان دهد، به بدترین شکل ممکن نصب شده است. در واقع درست است که یک صفحه نمایش شامل تمامی تصاویر داریم، اما این تصاویر به قدری ناواضح هستند که حتی در صورت تشخیص یک خطر رسیدگی به آن ممکن نیست. صفحه نمایش را از نمایی نزدیک‌تر ببینیم:

نمایشگر دوربین مداربسته در تاسیسات صنعتی
نمایشگر دوربین مداربسته در تاسیسات صنعتی

یعنی به صورت تئوری، دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی نصب شده است. اما به صورت عملی کاربردی ندارد. تصور کنید برای کووید ۱۹ ماسک زده‌اید، اما ماسک شما خراب و پاره باشد. در چنین حالتی فرد به دلیل اینکه خیالش از بابت محافظتش راحت است، اتفاقا بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. در چنین صفحه نمایشی نیز، ماموران امنیتی که باید از کل سیستم محافظت کنند، عملا کور می‌شوند.

راه حل برای بهینه‌سازی دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی

بهترین راه حل برای رفع مشکلاتی که در بند قبلی به آن اشاره شد، تاسیس یک اتاق کنترل است. در واقع به جای نظارت بر یک سیستم عظیم صنعتی صرفا از طریق یک مانیتور، بهتر است اتاق کنترل دوریین مداربسته شامل نمایشگرهایی با قابلیت نظارت از نزدیک و انتخاب تصویر باشد.

اتاق کنترل و نظارت تیم امنیتی در تاسیسات صنعتی
اتاق کنترل و نظارت تیم امنیتی در تاسیسات صنعتی

در این صورت اپراتور دوربین مداربسته و تیم نظارتی می‌توانند بر همه بخش‌های تاسیسات صنعتی نظارت کاملی داشته باشند. تحت این شرایط هر ورود غیر مجاز و غیر منتظره به سرعت تشخیص داده می‌شود. به میزانی که ارگونومی اتاق نظارت دوربین مداربسته صحیح‌تر باشد، اپراتورها وظایف مشخص و روشنی داشته باشند، امنیت تاسیسات صنعتی بیشتر برقرار می‌شود.

دومین مورد: انتخاب میدان دید نامناسب

دومین موردی که باید به آن توجه داشت، اهمیت میدان دید مناسب دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی است. یک تاسیسات صنعتی ساختار پیچیده‌ای دارد. از این رو مشخص کردن محل نصب دوربین‌ها کاری سخت و حساس است. چرا که هدف این است که تمامی نقاط حساس پوشش داده شود.

در چنین سیستمی تعداد دوربین مداربسته‌های نصب شده بسیار زیاد است. مشکل گفته شده در مورد قبلی را در نظر بگیرید. در این صورت حتی اگر دوربینی در معرض یک آسیب فیزیکی قرار بگیرد، از چشم تیم امنیتی دور می‌ماند. زاویه دید نامناسب دوربین‌های امنیتی نیز بر این بی‌امنی دامن می‌زنند.

زاویه دید مناسب برای دوربین مداربسته
زاویه دید مناسب برای دوربین مداربسته

سومین مورد: نیاز به استفاده از دوربین‌های مداربسته با کیفیت بالا

دوربین‌های آنالوگ از قدیم در تاسیسات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. دوربین‌های مداربسته نسل جدید، یعنی دوربین‌های IP یا دوربین‌های تحت شبکه امکان سفارشی سازی بیشتری به کسب و کارها می‌دهد.

ممکن است در ابتدای کار نصب دوربین‌ مداربسته برای تاسیسات صنعتی از نوع تحت شبکه کمی هزینه‌بر باشد. اما به لحاظ کیفیت تصویر، سطح بالاتری از کیفیت را به تاسیسات ارائه می‌دهد.

از آن‌جایی که دوربین‌های مداربسته‌ای که برای تاسیسات صنعتی استفاده می‌شوند آنالوگ هستند. چرا که مدیران این تاسیسات به فکر کاهش هزینه‌ها هستند. همین موضوع باعث می‌شود تصاویری که ضبط می‌شود، قابلیت ارائه به‌ عنوان سندی برای پیگیری جرایم ندارد.

حتما می‌دانید که تصاویر دوربین مداربسته‌ به عنوان سندی برای اتفاقاتی که در یک محیط می‌افتد کاربرد دارد. در واقع در صورت وقوع یک جرم یا اتفاق، مسئولان مربوطه به اولین چیزی که رجوع می‌کنند، تصاویر دوربین‌های مداربسته است. هر چقدر تصاویر ضبط شده با کیفیت‌تر باشد، می‌توان تصمیم درست‌تری گرفت. راه حل دو مشکل قبلی نیز از این طریق تا حد زیادی رفع می‌شود.

کاربردهای دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی چیست؟

در بند قبلی به موارد بسیار مهمی اشاره کردیم. این موارد ما را به یک تصمیم مشخص برای انتخاب دوربین مداربسته در یک تاسیسات صنعتی می‌رساند. با این حال این دوربین‌های امنیتی کاربردهای مختلفی برای تاسیسات صنعتی دارند. در این بخش به شش مورد از این کاربردها اشاره می‌کنیم:

اولین کاربرد: بازدارندگی و پیشگیری

یک مجرم عاقل با دیدن دوربین مداربسته راه خودش را به سمت دیگری کج می‌کند. پس اولین کاربرد دوربین مداربسته در بازدارندگی آن از وقوع جرم و سرقت است. این برای مکانی به ابعاد و اهمیت تاسیسات صنعتی بسیار مهم است.

دومین کاربرد: مانیتورینگ و نظارت

مانیتورینگ و نظارت مستمر بر تاسیسات صنعتی دومین کاربرد مهم دوربین‌های مداربسته است. در واقع به این وسیله است که مسئولین امنیتی می‌توانند به صورت زنده (لایو) بر حوادثی که در تاسیسات صنعتی در حال وقوع است، نظارت داشته باشند. در این‌گونه مواقع فعالیت‌های مشکوک یا حوادث امنیتی سریع‌تر شناسایی می‌شود.

سومین کاربرد: بررسی حوادث توسط دوربین مداربسته برای تاسیسات

در صورت وجود دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی در صورت وقوع یک حادثه با نقض امنیتی، از داده‌های دوربین مداربسته به عنوان شاهد کاربرد دارد.

چهارمین کاربرد: نظارت و مدیریت از راه دور

بسیاری از سیستم‌های امنیتی قابلیت نظارت از راه دور را ارائه می‌کنند. این به پرسنل امنیتی اجازه می‌دهد تا از یک اتاق کنترل متمرکز یا حتی از طریق گوشی همراه محل را زیر نظر بگیرند. این موضوع انعطاف‌پذیری، هوشیاری مداوم و پاسخ سریع به تهدیدات احتمالی را بدون توجه به موقعیت فیزیکی تضمین می‌کند.

پنجمین کاربرد: ایمنی کارکنان

در میان تمامی بخش‌های یک تاسیسات صنعتی، کارکنان بخش‌هایی. مثل خطوط مونتاژ و تاسیسات نگهداری موارد شیمیایی بیشتر در معرض خطر هستند. وجود دوربین مداربسته برای تاسیسات در حفظ جان این افراد نقش به سزایی دارد.

ششمین کاربرد: بهره‌وری عملیات

همیشه کاربرد دوربین‌های مداربسته در تشخیص جرم و جنایت نیست. در بسیاری از مواقع وجود این دوربین‌ها به مسئولین تاسیسات صنعتی کمک می‌کند تا دید کلی نسبت به فرآیندها و روند کار داشته باشند. این در طولانی مدت به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند بهره‌وری عملیاتی تاسیسات صنعتی را به شکل قابل توجهی افزایش دهند.

فاکتورهای مهم در نصب دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی

در انتخاب دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی چند نکته‌ مهم وجود دارد.

اولین نکته: هدف از نصب دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی

هنگام ایجاد سیستم‌های امنیتی، هدف باید جلوگیری از ورود غیرقانونی و شناسایی آنی باشد. در ابعاد یک تاسیسات صنعتی، توجه به این نکته بسیار مهم است.

دومین نکته: انتخاب نقاط استراتژیک برای نصب دوربین مداربسته

اطراف تاسیسات صنعتی باید ۲۴ ساعت شبانه روز تحت نظارت دوربین باشد. دوربین‌های مداربسته باید دارای قابلیت زوم و زاویه دید مناسب باشد. قابلیت زوم برای تشخیص چهره و پلاک‌خوانی است. به علاوه باید به گونه‌ای نصب شود که نقطه کوری باقی نماند. همچنین تصاویر خروجی باید کیفیت بالایی داشته باشند.

سومین نکته: شرایط آب و هوایی نامناسب و احتمال خرابکاری

دوربین‌های مداربسته‌ برای تاسیسات صنعتی باید در برابر شرایط جوی مقاوم باشند. یعنی در صورت بارش برف و باران و یا وجود مه و گرد و غبار همچنان تصاویر واضحی را ثبت کند. به علاوه این دوربین‌ها باید در برابر خرابی نیز مقاوم باشند. یعنی با دخالت یک عامل خارجی به سادگی خراب نشده و تغییر جهت ندهند. در تمامی این موارد به یاد داشته باشید که هدف حفظ جان و مال در ابعاد و تعداد بالاست.

چهارمین نکته: مجهز بودن دوربین‌ها به گزینه‌های پیشرفته‌تر

دوربین‌های مستقر در نقاط حساس‌تر باید دارای ویژگی‌هایی باشند که تصویر را بهبود می‌بخشند. از این جمله می‌‌توان به قابلیت BLC، WDR، کاهش نویز، کاهش تاری، امکان تنظیم سرعت شاتر، دید در شب، حذف مه، بهبود رنگ و قابلیت کار در شرایط کم ‌نور را اضافه کرد. در انتخاب دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی باید به این استانداردها دقت شود.

ویژگی WDR و BLC
ویژگی WDR و BLC در دوربین‌های مداربسته

نکته: BLC مخفف عبارت Black Light Compensation است. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که نور شدیدی از پشت جسم تابیده می‌شود. در این حالت به دلیل ضدنور بودن سوژه، تمام جزئیات آن از بین می‌رود.

منظور از WDR، قابلیت دستیابی به وضوح تصویر در نقاطی با اختلاف تصویر بالاست. WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range است. به فارسی به آن، دامنه دینامیکی گسترده می‌گوییم. به تصویر بالا مجددا نگاه کنید.

معرفی یک محصول از فروشگاه دوربین مداربسته راف‌نت

دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن که در تصویر زیر می‌بینید، دوربینی با قابلیت چرخش، WDR و وضوح تصویر بسیار بالاست:

فروشگاه اینترنتی راف نت
فروشگاه اینترنتی راف نت

پنجمین نکته: قابلیت حساسیت به حرکت

دوربین‌های مداربسته برای تاسیسات صنعتی باید به حرکت حساس باشند. این قابلیت را با عنوان Motion Detection در مشخصات فنی دوربین‌های مداربسته قید می‌کنند. علاوه براین‌ها این دوربین‌ها باید قابلیت ضبط تصاویر را داشته باشند و این تصاویر به صورت مدام توسط مسئولین نظارتی کنترل شوند.

ششمین نکته: پوشش تمامی نقاط حساس در تاسیسات صنعتی

باید تمامی قسمت‌های تاسیسات صنعتی با دوربین مداربسته دیده شود. از این جمله می‌توان به اتاق نظارت، اتاق مدیریت، اتاق بایگانی، انبار، مناطق بارگیری، مناطق حمل و نقل و سایر نقاط حساس اشاره کرد.

هفتمین نکته: نظارت دوره‌ای بر دوربین‌ مداربسته برای تاسیسات صنعتی

دوربین‌های مداربسته باید به طور منظم، مثلا هر ۳ ماه یکبار، توسط پرسنل فنی مورد بازبینی و کنترل قرار بگیرند. این از مواردی است که مسئولین تاسیسات صنعتی باید در هنگام نصب دوربین‌های مداربسته به صورت یک قرارداد در نظرش بگیرند.

هشتمین نکته: هماهنگی و یکپارچگی درون تاسیسات

بسیار مهم است که تیم امنیتی که به صورت میدانی کار حفاظت را انجام می‌دهند با دوربین‌های مداربسته در هماهنگی باشند. به علاوه با نصب آژیر و کنترل‌های خارجی باید اطمینان حاصل کنیم که دزدها و متجاوزان امکان فرار ندارند. در بسیاری از اوقات باید بتوان به سرعت، یک مورد را پیگیری و حل کرد. یعنی همیشه نمی‌شود بعد از اتمام ماجرا، صرفا با دیدن فیلم‌های دوربین مداربسته اقدامی انجام داد.

این هشت نکته به ظاهر ساده اما در عمل برای اجرا بسیار مهم هستند. مسئولین تاسیسات صنعتی باید این موارد را در نظر بگیرند. در واقع طی دو بخش اخیر به اشتباهات موجود در دوربین مداربسته برای تاسیسات صنعتی و سپس به نکات مهمی پیرامون انتخاب این دوربین‌ها اشاره کردیم.

سخن پایانی

انتخاب و نصب دوربین مداربسته برای تاسیسات از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این نوشته سعی کردیم به موارد مهمی در این موضوع اشاره کنیم. از جمله اینکه در حال حاضر سیستم‌های امنیتی این مکان‌ها چه ضعف‌هایی دارند و باید چگونه باشند. امیدوارم نکاتی که به آن اشاره کردیم برای شما کاربردی باشد. اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

همچنین می‌توانید در ساعات اداری با شماره 02154871500 تماس بگیرید. شما می‌توانید برای داشتن بهترین انتخاب، از مشاوره متخصصین فروشگاه دوربین مداربسته راف‌نت بهره‌مند شوید.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *