مجله ی راف نت

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت دوربین‌های آنالوگ از تحت شبکه کمتر است؛ درحالی‌که محصولات آنالوگ به پهنای باند بیشتری نیاز دارند. به‌صورت کلی هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ اما دوربین‌های تحت شبکه نسبت به آنالوگ کاربردی‌تر هستند و در نتیجه بهترین گزینه برای انتخاب خواهند بود که می‌توانند پاسخگوی نیازهای کاربران برای تامین امنیت باشند.

تفاوت کاربرد دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

اگرچه دوربین‌های آنالوگ یکی از مدل‌های قدیمی سیستم‌های نظارتی هستند؛ اما در حال حاضر بسیاری از افراد و شرکت‌ها استفاده از آن‌ها را به سایر موارد ترجیح می‌دهند. این سیستم‌ها برای تجزیه و تحلیل و ذخیره سازی از اتصالات سیمی، مانند کابل کواکسیال و به یک دستگاه ضبط که معمولا در یک مرکز امنیتی یافت می‌شود، استفاده می‌شود. هم‌چنین آن‌ها نیاز به منبع تغذیه سیمی جداگانه نیاز دارند.

دوربین‌های IP به‌طور گسترده در برنامه‌های مشابه مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای بسیاری از سیستم‌های دوربین امنیتی یک انتخاب محبوب هستند. فناوری IP تصاویر را به روشی مشابه ضبط می‌کند، اما داده‌ها را از طریق اینترنت یا یک شبکه محلی یا گسترده (LAN یا WAN) به یک ضبط کننده ویدیوی شبکه ارسال خواهد کرد. برخلاف دوربین‌های سنتی، یک دوربین IP می‌تواند انرژی خود را از شبکه با استفاده از فناوری Power-over-Ethernet (PoE) دریافت کند.

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ در کیفیت تصویر

هنگام مقایسه دوربین IP با دوربین آنالوگ، کیفیت تصویر مهمترین نکته است. یک دوربین امنیتی نیاز به ارائه تصاویر با کیفیت برای تجزیه و تحلیل و شواهد احتمالی در صورت نقض امنیتی دارد.

فناوری دوربین آنالوگ با وضوح بالا (HD) در حال پیشرفت است که اکنون می‌تواند تا رزولوشن 4 یا 5 مگاپیکسلی را ارائه دهد. با این حال، این نشان دهنده سطح بالایی از محدوده است. اگر بین انتخاب دوربین آنالوگ در مقابل دوربین IP مردد هستید و وضوح تصویر برای کسب و کار شما حیاتی است، بدانید که رزولوشن دوربین‌های آنالوگ استاندارد به طور کلی کمتر از همتایان دیجیتال آن‌ها است. دوربین‌های مداربسته آنالوگ، فیلم‌برداری با وضوح بالا را مانند دوربین‌های تحت شبکه IP ارائه نمی‌کنند. علاوه بر این، دوربین‌های مداربسته آنالوگ قادر به ضبط یا تشخیص حرکت به خوبی دوربین دیجیتال نیستند.

یکی از مزیت‌های انواع دوربین مداربسته تحت شبکه در مقابل آنالوگ این است که دوربین‌های IP وضوح بالاتری را ارائه می‌دهند. سیستم‌های دوربین IP هم‌چنین دارای تشخیص حرکت خوبی هستند و نرخ فریم بالاتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ دارند. این برای نظارت بر نواحی با سطح حرکت بالا یا جایی که جزئیات دقیق مانند تشخیص چهره برای تجزیه و تحلیل یا تشخیص نفوذ مورد نیاز است، مهم است.

تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ
تفاوت دوربین تحت شبکه و آنالوگ از نظر کیفیت تصویر

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در پهنای باند

کیفیت تصویر و تشخیص حرکت نیز می‌تواند تحت تأثیر پهنای باند موجود باشد. هنگام برنامه‌ریزی برای نصب یک سیستم امنیتی، مقایسه پهنای باند مورد نیاز دوربین‌های IP در مقابل دوربین‌های آنالوگ ضروری است.

دوربین‌های IP مانند دوربین دام یا دوربین‌های امنیتی بولت، تصاویر با کیفیت بهتر و وضوح بالاتر را نسبت به نسخه‌های دوربین مداربسته آنالوگ ارائه می‌دهند. با این حال، این امر پهنای باند و نیازهای ذخیره سازی را افزایش می‌دهد زیرا اندازه فایل بزرگ‌تر است. شبکه باید دارای پهنای باند کافی برای ارائه کیفیت تصویر بهینه باشد.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در نحوه پوشش

هنگام برنامه‌ریزی یک سیستم امنیتی ویدیویی، محاسبه تعداد دوربین‌های مورد نیاز برای ارائه پوشش جامع، به‌ویژه مناطق پرترافیک یا با امنیت بالا، مهم است. در اینجا، مقایسه راه‌حل‌های آنالوگ و دیجیتال تفاوت‌های مهمی را برجسته می‌کند.

هنگامی که صحبت از امنیت دوربین مداربسته آنالوگ می‌شود، سیستم‌های آنالوگ ممکن است برای پوشش یک منطقه به چندین دوربین نیاز داشته باشند. دوربین‌های آنالوگ می‌توانند قابلیت حرکت، شیب یا زوم را در خود جای دهند، ممکن است هنگام استفاده از این عملکردها کیفیت تصویر کاهش یابد.

دوربین‌های IP با زوم دیجیتال می‌توانند چندین نما از همان مناطق را بدون افت کیفیت تصویر ارائه دهند. همچنین راه‌حل‌های مبتنی بر IP وجود دارند که چندین دوربین را در یک واحد ترکیب می‌کنند و هزینه‌های سخت‌افزاری و سیم‌کشی را کاهش می‌دهند و در عین حال پوشش را بهینه می‌کنند.

 

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه در قدرت و اتصال

تفاوت بین دوربین IP و آنالوگ در نحوه اتصال آن‌ها به منبع تغذیه و دستگاه ضبط را در این قسمت بررسی خواهیم کرد. دوربین‌های آنالوگ برای برق و اتصال، به کابل جداگانه نیاز دارند. کابل‌ها و کانکتورهای دوربین امنیتی الکتریکی برای تامین برق مورد استفاده قرار می‌گیرند و اتصال از طریق کابل کواکسیال یا کابل‌کشی جفت تابیده است. اگر دوربین فیدهای صوتی را نیز ارائه دهد یا قابلیت حرکت، شیب و زوم را در خود جای دهد، هر عملکرد به کابل کشی اختصاصی جداگانه نیاز دارد.

دوربین‌های IP مانند دوربین‌های امنیتی IP پانوراما، تنها به یک کابل برای همه این عملکردها نیاز دارند. آن‌ها می‌توانند برای انتقال تصاویر از طریق سیم اترنت یا کابل کواکسیال به شبکه LAN یا WAN متصل شوند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند با استفاده از فناوری PoE از طریق کابل‌های اترنت، برق را از همان شبکه تامین کنند.

هر دو دوربین آنالوگ و IP می‌توانند تصاویر را به صورت بی‌سیم انتقال دهند، به شرطی که سیگنال قوی وجود داشته باشد.

تفاوت دوربین شبکه و آنالوگ
تفاوت دوربین شبکه و آنالوگ در نحوه اتصال

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ در نظارت هوشمند

متخصصان امنیتی باید بتوانند به سرعت تصمیم بگیرند تا در صورت وقوع حادثه، خطر را به حداقل برسانند. آخرین روندهای امنیتی ویدیویی، سیستم‌های دوربین هوشمندی را ارائه می‌کنند که می‌توانند پشتیبانی ارزشمندی را ارائه دهند و با ایجاد هشدارها هنگام شناسایی رویدادهای مشکوک ، زمان پاسخ‌دهی را افزایش دهند.

دوربین‌های IP مانند دوربین‌ مداربسته چرخشی PTZ در اینجا برتری دارند زیرا می‌توانند برای پاسخگویی به رویدادهای خاص برنامه‌ریزی شوند. آن‌ها گاهی اوقات به عنوان “دوربین‌هایی با مغز” توصیف می‌شوند. با اضافه شدن ویژگی‌های هوش مصنوعی، یک راه‌حل IP می‌تواند پاسخگویی بیشتری نسبت به امنیت آنالوگ برای تیم‌های امنیتی فراهم کند.

تفاوت دوربین ip و آنالوگ در فواصل انتقال

اگر تیم نظارت امنیتی در فاصله قابل توجهی از منطقه یا ساختمانی قرار دارد که دوربین‌ها در آن نصب شده‌اند، مقایسه حداکثر فاصله انتقال برای دوربین‌های آنالوگ در مقابل دوربین‌های IP مهم است.

برای دوربین‌های آنالوگ، حداکثر فاصله انتقال تقریبا 300 متر از طریق کابل کواکسی یا 1.5 کیلومتر از طریق کابل‌های معمولی است.

اگرچه دوربین‌های IP فقط می‌توانند تصاویر را در فاصله کوتاه‌تری – حدود 100 متر – از طریق اترنت ارسال کنند، توانایی آن‌ها برای ارسال داده‌ها از طریق اینترنت فاصله را به عنوان یک مانع حذف می‌کند.

این بدان معناست که ایستگاه های مانیتورینگ را می‌توان در هر مکانی با دسترسی امن به اینترنت قرار داد. هم‌چنین به متخصصان امنیتی این امکان را می‌دهد که از راه دور بر روی دستگاه‌های تلفن همراه نظارت کنند و راحتی و انعطاف‌پذیری را افزایش دهند.

تفاوت دوربین ip و آنالوگ در امنیت انتقال

برای به حداقل رساندن خطر نقض امنیت، ایمن سازی تصاویر و داده‌ها در سایت و در حین انتقال ضروری است. دوربین IP در مقایسه با دوربین آنالوگ، سطح امنیتی متفاوتی را دارد.

فیدهای ویدیویی از دوربین‌های آنالوگ هنگام ارسال رمزگذاری نمی‌شوند و در صورت رهگیری سیگنال‌ها، خطر نقض امنیت افزایش می‌یابد. هم‌چنین خطر از دست دادن از طریق سرقت قطعات فیزیکی وجود دارد.

سیگنال‌های دوربین‌های IP مانند دوربین‌های ضد انفجار IP قبل از انتقال از طریق اینترنت یا شبکه خصوصی مجازی (VPN) در منبع رمزگذاری می شوند تا امنیت را به حداکثر برسانند.

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ در ذخیره سازی داده‌ها

امکانات ذخیره سازی داده‌ها از دوربین‌ها باید مقیاس‌پذیر و قابل دسترسی باشد. جدا از ارزش آن در تجزیه و تحلیل حوادث، پشتیبانی از ممیزی و ارائه شواهد، داده‌ها نیز باید برای دوره‌های خاص نگهداری شوند تا از انطباق با مقررات مشتری یا صنعت اطمینان حاصل شود.

در هر دو دوربین آنالوگ و تحت شبکه امکان ذخیره اطلاعات روی حافظه ابری وجود دارد، با این تفاوت که دوربین باید توانایی اتصال به اینترنت را داشته باشد یا اینکه از نوع بیسیم باشد.

دوربین‌های آنالوگ به طور سنتی تصاویر و سایر داده‌ها را به یک دستگاه ضبط در محل صادر می‌کنند، که هم‌چنین می‌تواند داده‌ها را برای بازیابی و تجزیه و تحلیل، بسته به ظرفیت مورد نیاز،  به ابر یا به یک مرکز داده نیز منتقل نمایند.

دوربین‌های IP می‌توانند داده‌ها را مستقیما از طریق اینترنت به امکانات ذخیره سازی ابری منتقل کنند. متخصصان امنیتی می‌توانند با استفاده از انواع دستگاه‌های متصل به اینترنت، در هر کجا که قرار دارند، به داده‌ها دسترسی پیدا کرده، دانلود یا دریافت کنند.

تفاوت‌های دوربین ip و آنالوگ در نحوه نصب و مقیاس پذیری

یک عامل کلیدی در تصمیم‌گیری بین دوربین‌های IP در مقابل دوربین‌های آنالوگ، هزینه و پیچیدگی نسبی نصب سیستم‌های جدید یا افزودن دوربین‌های بیشتر به تاسیسات موجود است.

مقیاس پذیری برای سازمان‌هایی که در حال رشد که با انواع مختلفی از تهدیدها روبرو هستند، مهم است، که باید در هنگام انتخاب بین دوربین آنالوگ در مقابل IP، در نظر گرفته شود.

جدا از هزینه واحد تجهیزات، افزودن دوربین‌های آنالوگ جدید به سیم‌کشی اختصاصی جدید برای برق، اتصال و هر قابلیت دیگری نیاز دارد.

دوربین‌های IP جدید، که تنها به یک کابل برای تمام قدرت و عملکرد خود نیاز دارند و می‌توانند به شبکه موجود متصل شوند.

تفاوت‌های دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ در ادغام با سایر برنامه‌ها

یکی از تفاوت‌ها یا بهتر است بگوییم مزیت‌های دوربین‌های تحت شبکه این مورد است که آن‌ها دارای قابلیت یکپارچگی با سایر سیستم‌ها هستند. در محصولات تحت شبکه مشاهده می‌شود که آن‌ها می‌توانند به‌طور فزاینده‌ای با سایر برنامه‌ها به عنوان بخشی از استراتژی “ساختمان هوشمند” ادغام ‌شوند.

به‌عنوان مثال، شبکه‌های دوربین را می‌توان با سیستم‌های مدیریت ساختمان یا کنترل محیطی ادغام کرد تا کارایی انرژی و هزینه‌ها را بهبود بخشد. داده‌های سیستم‌های دوربین اطلاعات ارزشمندی در مورد اشغال ساختمان یا فضا ارائه می‌دهند که می‌توان از آن برای تنظیم خودکار عوامل محیطی مانند گرمایش، روشنایی یا تهویه مطبوع در مناطق مختلف استفاده کرد.

دوربین‌های IP این قابلیت را دارند که بخشی از یک راه‌حل هوشمند گسترده‌تر را تشکیل دهند. آن‌ها بر اساس استانداردهای باز ساخته شده‌اند تا بتوانند به راحتی با سایر برنامه‌ها ادغام شوند و با سایر دستگاه‌ها قابلیت همکاری داشته باشند.

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ در هزینه‌های نهایی

هنگام مقایسه هزینه‌های مادام العمر دوربین‌های آنالوگ و IP، مهم است که همه عوامل مرتبط با هزینه را در نظر بگیرید.

هزینه‌های راه‌اندازی، نصب و گسترش سیستم آنالوگ به دلیل سیم‌کشی مورد نیاز برای هر دوربین بیشتر است.

هزینه پوشش برای دوربین‌های تحت شبکه  کم‌تر است، زیرا این محصولات به تعداد دوربین کمتری برای نصب احتیاج دارند.

اصلی‌ترین تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

شاید تا قبل استفاده گسترده از اینترنت، دوربین‌های آنالوگ تنها گزینه کاربردی برای نظارت بودند؛ اما در حال حاضر با ورود اینترنت، گزینه بهتری از دوربین‌های تحت شبکه وجود ندارد.

قبل از پذیرش گسترده اینترنت باند پهن، دوربین مداربسته آنالوگ تنها گزینه بود. این دوربین‌ها هنوز هم وجود دارند، اما کاملا متفاوت از دوربین های IP کار می‌کنند.

دوربین‌های دیجیتال امنیتی امروزی از همه لحاظ جلوتر از مدل‌های آنالوگ دوربین مداربسته قدیمی هستند. اما تفاوت اصلی چیست؟ دوربین‌های IP (پروتکل اینترنت) سیگنال را به صورت دیجیتالی ارسال می‌کنند، در حالی که دوربین‌های مداربسته آنالوگ فیلم را از طریق کابل به روش قدیمی ارسال می‌کنند. اما اینها تنها تفاوت بین دوربین‌های آنالوگ و IP نیستند. هم‌چنین مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته در دوربین‌های جدید دیجیتالی با قابلیت اینترنت وجود دارد که دوربین‌های مداربسته آنالوگ قدیمی وجود نخواهد داشت. این ویژگی‌ها به صاحبان کسب‌وکار راه‌های جدیدی را می‌دهد تا بر ویژگی‌های خود نظارت کنند و از هرگونه فعالیت مخرب جلوگیری نمایند.

مزایای دوربین مدار بسته آنالوگ در مقابل دوربین IP

درحالی که کیفیت تصویر یک نقطه ضعف بزرگ دوربین‌های آنالوگ در مقابل دوربین‌های IP است، دوربین‌های مداربسته آنالوگ مزایایی دارند که عبارتند از:

هزینه کمتر

برای یک مغازه یا به صورت کلی محیط کوچک، هزینه راه‌اندازی و نصب دوربین مداربسته آنالوگ کمتر از تحت شبکه است؛ اما برای محیط‌ها بزرگ و صنعتی و یا حتی تجاری، دوربین‌های تحت شبکه انتخاب بهتری هستند.

سازگاری

دوربین‌های مداربسته اغلب با یکدیگر سازگار هستند، بنابراین می‌توانید دوربین‌های اضافی را بدون نگرانی در مورد مطابقت با برندها اضافه کنید. این همچنین می‌تواند در هزینه شما صرفه‌جویی کند. نصب این دوربین ها با کابل کواکسیال ساده است.

مزایای دوربین‌های امنیتی IP در مقابل آنالوگ

دوربین IP در مقابل دوربین مداربسته آنالوگ، علاوه بر وضوح بالا، تعدادی ویژگی امنیتی برتر را برای محافظت از کسب و کار شما ارائه می دهد:

ساخت بی‌سیم

آن‌ها نیازی به سیم‌کشی ندارند، زیرا می‌توانند به صورت بی‌سیم به یک شبکه سلولی متصل شوند. برخی از دوربین‌های مدار بسته آنالوگ نیز اممکن است به صورت بی‌سیم در دسترس باشند؛ اما کمتر این ویژگی در دوربین‌های آنالوگ وجود دارد.

گزینه‌های انرژی خورشیدی

آن‌ها به برق سیمی نیاز ندارند و حتی می‌توانند با پنل‌های خورشیدی و باتری پشتیبان کار کنند.

ذخیره سازی ابری امن

در مقایسه با دوربین‌های مداربسته آنالوگ، سیستم‌های دوربین IP مقیاس‌پذیر هستند. فضای سرور شما تمام نمی‌شود زیرا داده‌ها در فضای ابری ذخیره می‌شوند.

دسترسی آسان

آن‌ها به شما امکان می‌دهند از طریق مرورگر وب در هر دستگاه دیجیتالی به تصاویر ویدیویی دسترسی داشته باشید.

جستجوی آسان فیلم‌ها

دوربین‌های تحت شبکه از دسته‌بندی مبتنی بر هوش مصنوعی و پایگاه‌های داده  قابل جستجو پشتیبانی می‌کنند.

تجزیه و تحلیل پیشرفته

دوربین‌های تحت شبکه از ابزارهای تجزیه و تحلیل ویدیویی پشتیبانی می‌کنند که می‌توانند رویدادهای خاص را علامت‌گذاری کرده و فیلم را به شما نشان دهند، مانند تشخیص حرکت یا دستکاری دوربین.

بازدارندگی صوتی و تصویری

این دوربین‌ها می‌توانند در صورت تشخیص حرکت، ضبط با صدای بلند یا زنگ هشدار پخش کنند. آن‌ها هم‌چنین به اندازه کافی باهوش هستند که بتوانند افراد خطرناک را تخشیص دهند و این باعث کاهش آلارم‌های کاذب آزار دهنده می‌شود.

ویژگی‌های هوشمند

اگر یک متجاوز از آستانه جغرافیایی خاصی عبور کند، دوربین می‌تواند برای ضبط فیلم بزرگ‌نمایی کرده  و در عین حال به پلیس محلی هشدار دهد که مشکلی وجود دارد. اگر می‌خواهید دوربین‌های‌تان را از طریق ابزاری مانند برنامه موبایل Pro-Vigil کنترل کنید، دوربین‌های Pan-tilt-zoom در دسترس هستند. پس از اتمام مشاهده، دوربین‌ها به حالت عادی باز می‌گردند.

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر از خطر است. ابزارهای امنیتی ویدیویی راهی برای کمک به کاهش خطر در اختیار شما قرار می‌دهند و در عین حال به شما اجازه می‌دهند در شب کمی راحت‌تر استراحت کنید.

جمع‌بندی

هر دو دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین‌های آی پی (ip cameras)  دارای مزایا و معایبی هستند. اگر دوربینی را صرفا برای مکان کوچک‌تر می‌خرید و قیمت برای‌تان مهم است، دوربین مداربسته آنالوگ برای شما گزینه بهتری است. با این حال، تقریبا در همه موارد، یک دوربین IP، امنیت پیشرفته‌تری را فراهم می‌کند و اگر بتوانید آن را در بودجه خود جای دهید مؤثرتر خواهد بود. این امر مخصوصا اگر کسب و کار بزرگ‌تری دارید صادق است و در این موارد، دوربین امنیتی IP بهترین ابزار برای محافظت از دارایی‌های شما است.

درباره‌ی Efhami

همچنین ببینید

نحوه کارکرد دوربین مداربسته تحت شبکه

نحوه کارکرد دوربین مداربسته تحت شبکه برای اتصال به انواع دستگاه

دوربین IP یا دوربین تحت شبکه، نوعی دوربین امنیتی دیجیتال است که فیلم‌های ویدئویی را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *