مجله ی راف نت

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست
دوربین مداربسته تحت شبکه چیست

 دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟ (راهنمای کامل + تصاویر)

دوربین مداربسته تحت شبکه، دوربین تحت شبکه یا دوربین IP همگی نامی است که به نوعی از دوربین‌های مداربسته داده می‌شود. این دوربین‌ها همان طور که از نام آن‌ها معلوم است، تحت شبکه کار می‌کنند. یعنی برای انتقال اطلاعات از پروتکل‌های شبگه استفاده می‌کنند. اما منظور از همه این‌ اصطلاحات چیست؟ این نوشته قرار است به این سوالات به طور کامل پاسخ دهد. فرض ما بر این است که درمورد دوربین‌های مداربسته اطلاعات کاملی دارید. اگر اینطور نیست قبل از ادامه این نوشته، سری به نوشته دوربین مداربسته چیست بزنید. در ادامه با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

در این بخش می‌خواهیم در موردکلیات دوربین مداربسته تحت شبکه اطلاعاتی به دست بیاوریم. این که دوربین تحت شبکه چگونه کار می‌کند سوال مهمی است که باید به آن پاسخ بدهیم.

سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه
شکل شماتیک سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه

دوربین IP یا Internet Protocol Camera نوعی از دوربین‌های حفاظتی هستند. این دوربین‌ها برای انتقال اطلاعات از پروتکل‌های شبکه محلی یا LAN و یا اینترنت استفاده می‌کنند. از اسم این دوربین‌ها نیز برمی‌آید انتقال اطلاعات آن‌ها از طریق وای‌فای (WiFi) یا PoE است. این دوربین‌ها از NVRها و DVRها که دستگاهی برای ضبط اطلاعات هستند استفاده می‌کنند. مجموعه این ابزارها به یک سیستم پیشرو در امر حفاظتی و امنیتی تبدیل شده است.

برخی از اصطلاحاتی که در این بند توضیح داده شده را در ادامه بیشتر بررسی می‌کنیم.

توضیح برخی اصطلاحات در مورد دوربین تحت شبکه

  • عبارت LAN: این عبارت مخفف Local Area Network است. به آن شبکه محلی یا شبکه داخلی یا لَن گفته می‌شود. این شبکه رایانه‌ای محدوده کوچکی مانند یک خانه، یک دفترکار یا گروهی از ساختمان‌ها را پوشش می‌دهد.
  • عبارت PoE: مخفف عبارت Power over Ethernet می‌باشد. منظور از این عبارت تکنولوژی انتقال داده‌ها روی اترنت می‌ باشد. در واقع فناوری پی‌او‌ای در کابل شبکه این امکان را فراهم می‌کند تا هم زمان با اطلاعات، جریان الکتریکی نیز بتواند از کابل‌ها عبور کند.
  • عبارت NVR: مخفف عبارت Network Video Recorder است. این ابزار برای ذخیره‌سازی تصاویر تحت شبکه استفاده می‌شود. این دستگاه ضبط تصاویر برای دوربین مداربسته تحت شبکه استفاده می‌شود.این دستگاه علاوه بر ذخیره‌سازی تصاویر، دارای قابلیت‌های هوشمند دیگری مانند تشخیص چهره افراد،‌ تشخیص پلاک ماشین و تشخیص شمارش افراد را دارد.
  • عبارت DVR: این عبارت مخفف Digital Video Recorder است. وظیفه آن در سیستم مداربسته آنالوگ، مدیریت و ذخیره‌سازی است. در واقع در سیستم‌های مداربسته آنالوگ، دوربین‌های مداربسته به دستگاه DVR متصل می‌شوند. از طریق این دستگاه ضبط، انتقال اطلاعات و تصاویر ممکن است.
تفاوت NVR و DVR چیست
تفاوت NVR و DVR دستگاه‌های ضبط کننده

دوربین مداربسته تحت شبکه معمولا کجا استفاده می‌شود؟

دوربین‌های تحت شبکه بسیار پرکاربرد هستند. این دوربین‌ها را تقریبا همه جا می‌توان استفاده کرد:

  • فروشگاه‌ها و مغازه‌ها
  • ادارات و شرکت‌ها
  • ساختمان‌های دولتی
  • شهرک‌های صنعتی
  • بانک‌ها
  • ساختمان‌های تجهیزات نظامی
  • چهارراه‌ها و معابر

البته همچنان می‌توان این فهرست را ادامه داد. اما آن‌چه مهم است درک این موضوع است که دوربین‌های ‌IP امروزه بسیار پرکاربرد هستند. این دوربین‌ها انواع مختلفی نیز دارند.

انواع دوربین‌های مداربسته تحت شبکه

این دوربین‌ها را می‌توانیم در ۴ دسته‌بندی به شرح زیر بررسی کنیم:

  • دوربین‌های PTZ IP
  • دوربین‌های Fixed IP
  • دوربین‌های PoE یا PoE + IP
  • دوربین‌های Wireless IP

حال به توضیح ویژگی‌های هر یک از این دسته‌بندی‌ها می‌پردازیم:

دوربین‌های PTZ IP

دوربین‌های PTZ یا Pan-Tilt-Zoom قابلیت‌های مختلفی دارند. این دوربین‌ها می‌توانند توسط یک اپراتور خارجی به طرفین یا بالا و پایین بچرخند. همچنین قابلیت زوم هم دارند که کمک می‌کند نمای نزدیک‌تر و بهتری از یک سوژه را ببینیم. این دوربین‌ها می‌توانند محدوده بزرگی را تحت پوشش قرار دهند. اغلب این دوربین‌ها برای محیط‌های بیرونی مناسب هستند.

دوربین مداربسته PTZ
دوربین مداربسته PTZ یا pan tilt zoom با قابلیت چرخش و زوم

دوربین‌های Fixed IP

دوربین‌های FiXed IP همانطور که از اسم آن‌ها پیداست در یک مکان فیکس یا ثابت می‌شوند. با این دوربین‌ها می‌توانیم  تنها یک زاویه را زیر نظر داشته باشیم. این دوربین‌ها بیشتر برای زیر نظر داشتن یک نقطه مشخص که از قبل تعیین شده استفاده می‌شود.

کاربرد دوربین‌های تحت شبکه ثابت هم برای فضای داخلی و هم برای فضای خارجی است. بر خلاف دوربین‌های PTZ این دوربین‌ها به پهنای باند کمتری برای برای ذخیره اطلاعات نیاز دارند.

دوربین‌های  تحت شبکه PoE یا PoE+

دوربین‌ تحت شبکه PoE از کابل‌های اترنت (معمولا Cat5 و Cat6) استفاده می‌کنند. هدف این است که هم از جریان الکتریکی و هم از جریان داده‌ها همزمان پشتیبانی کند. این موضوع باعث می‌شود بدون نیاز به دو کابل برق و داده به صورت جداگانه، به دو هدف مجزا دست پیدا کنیم. در این حالت حجم سخت‌افزار مورد نیاز تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

در این صورت بدون اینکه نیاز باشد با تجهیزات زیادی درگیر باشید، نصب دوربین مداربسته به ساده‌ترین شکل و با هزینه‌ای کمتر صورت می‌گیرد. این در مقایسه با روش‌های سنتی نصب و راه اندازی دوربین مداربسته است.

تفاوت بین دوربین‌های PoE و PoE+ در میزان انتقال الکتریکی آن‌هاست. دوربین‌های  PoE تا ۱۵ وات و مدل پلاس آن تا ۳۰ وات انتقال برق دارد. این دسته دوم برای مکان‌هایی که نیاز به دوربین مداربسته که مجهز به سیستم گرم‌ کننده و سرد کننده دارند، استفاده می‌شود. این محصولات با عنوان PoE Camera Amazon به فروش می‌رسند.

دوربین‌های Wireless IP

دوربین‌های بی‌سیم یا وایرلس برای انتقال اطلاعات ویدیویی به وای‌فای متصل می‌شوند. در مرحله بعد، اطلاعات از حافظه داخلی دوربین مداربسته تحت شبکه به فضای ابری یا Cloud در اینترنت منتقل می‌شود.

دوربین‌های مداربسته وایرلس می‌تواند یک انتخاب مناسب برای خانه‌های کوچک باشد. این در حالیست که دوربین‌های کابلی برای فضاهای بزرگتر مناسب است. هم‌چنین این دوربین‌ها در برابر پارازیت‌ها مقاوم‌تر هستند.

انواع دوربین‌های  IPرا بررسی کردیم. حال نوبت به بررسی ویژگی‌های لازم برای دوربین‌های مداربسته تحت شبکه است.

ویژگی‌های لازم برای دوربین مداربسته تحت شبکه

در این بخش در واقع می‌خواهیم به این نکته برسیم که دوربین IP چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. این ویژگی‌ها به دوربین‌ها کمک می‌کند تا کارکرد بهتری داشته باشند.

اولین ویژگی: حافظه ابری و توکار

فضای ذخیره‌سازی داده‌های ویدیویی یک نکته بسیار مهم در روند کارکرد دوربین‌های مداربسته است. از منظر قانونی، بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده دوربین مداربسته تحت شبکه موظف هستند اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها را برای مدت مشخصی به صورت امن نگهداری کنند. مدت زمان این نگهداری بسته به سیاست‌های شرکت متفاوت است.

بسیاری از دوربین‌های امنیتی اطلاعات را روی کارت‌های حافظه SDD یا HDD ذخیره می‌کنند. SDD مخفف عبارت Solid-State-Drive و HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive است. نسخه پشتیبان این اطلاعات همچنان در یک فضای ابری ذخیره می‌شود. به این نوع از ذخیره سازی ترکیبی یا هیبریدی گفته می‌شود. با این نوع از ذخیره سازی شما می‌توانید بعضی از اطلاعات را در فضای ابری خصوصی و برخی از آن‌ها را در فضای ابری عمومی ذخیره کنید.

در مورد فضای ذخیره هیبریدی یا Hybrid Cloud Video Storage در صورتیکه علاقه دارید بیشتر مطالعه کنید. این نوع از سیستم‌های امنیتی نسبت به سیستم‌هایی که تنها یک نوع از روش‌های ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند امن‌تر و قابل‌ اعتمادتر هستند.

دومین ویژگی: امکان PoE

با استفاده از کابل PoE در دوربین مداربسته‌ تحت شبکه امکانات زیادی به آن می‌دهد. برای مثال هزینه کابل‌‌کشی اضافه برای جریان یافتن برق کاهش می‌یابد. در مقایسه با سایر انواع کابلی دوربین‌های مداربسته، امکان PoE باعث می‌شود تا اطلاعات دوربین کمتر در معرض تداخل دستگاه‌های مجاور قرار می‌گیرند. هک دوربین مداربسته موضوع مهمی است که در نوشته‌های قبلی به آن پرداخته بودیم. در این روش‌ اتصال از کابل‌های STP یا UTP استفاده می‌شود.

توضیح بعضی اصلاحات

  • عبارت SSD: مخفف عبارت solid-state drive است. این یک فضای ذخیره‌سازی جدیدتر و سریع‌تر است. این نوع از حافظه هم به صورت اینترنال و هم به صورت اکسترنال وجود دارد. این نوع از حافظه هیچ قطعه مکانیکی ندارد، به همین دلیل بسیار کم صدا و سریع‌تر  است.
  • عبارت HDD: مخفف عبارت Hard Drive Disk است. به فضای ذخیره‌سازی ثابتی گفته می‌شود که بر پایه گردش یک دیسک مکانیکی اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. در واقع در روزمره به آن هارد HDD می‌گوییم.
حافظه HDD
شکل ظاهری حافظه HDD یا Hard Drive Disk
  • عبارت UTP: کابل بدون شیلد یا UTP مخفف عبارت Unshielded Twisted Pair است. این کابل‌های زوج به هم تابیده بدون شیلد در مکان‌هایی مانند منازل و یا ادارات عملکرد مناسبی دارند. در شرایطی که تجهیزات زیادی وجود نداشته باشد و امکان تداخل الکترومغناطیسی مطرح نباشد از این کابل‌های بدون شیلد استفاده می‌کنند.
  • عبارت STP: کابل دارای شیلد یا STP مخفف عبارت Shielded Twisted Pair است. این نوع کابل دارای چهار رشته سیم زوج و به عبارتی ۸ سیم دارد که دو به دو بهم بافته شده‌اند. روی این سیم‌ها با پوشش اضافی پوشانده شده است.
کابلهای UTP و STP
تفاوت ظاهری کابلهای UTP و STP

سومین ویژگی: رمزنگاری اطلاعات ویدیویی

میزان امنیت یک دوربین تحت شبکه به نحوه رمزنگاری داده‌های آن و امنیت شبکه بستگی دارد. رمزنگاری اطلاعات باعث می‌شود تنها افرادی که اجازه دسترسی به آن دارند از محتوایش آگاه شوند. این‌که هکرها نتوانند به اطلاعات دوربین‌های مداربسته دسترسی داشته باشند، بستگی به نحوه استفاده از استانداردهای امنیتی مدرن دارد. این کار برای کوتاه کردن دست هکرها و دزدان اطلاعات افراد و شرکت‌ها ضروری است.

دو نوع رمزنگاری وجود دارد: At-rest و In-Transit

چهارمین ویژگی: رمزگذاری at – rest

توضیح کامل روش‌های رمزگذاری در حوصله این نوشته نیست. با این حال برای تکمیل موضوع باید بدانید که روش رمزگذاری at-rest یا ایستا یک حالت رمزنگاری در یک دستگاه یا سیستم مانند هارد دیسک،‌ پایگاه داده یا ذخیره‌سازی ابری اشاره دارد. این تکنیک رمز گذاری ضمانت می‌کند که امنیت داده‌ها در اثر دزدی یا دسترسی غیرمجاز در خطر نمی‌افتد. حتی اگر سیستم یا دستگاه به لحاظ فیزیکی در معرض خطرات قرار بگیرد و یا حتی سرقت شود.

تصور کنید که اگر دوربین مداربسته تحت شبکه شما به این نوع از رمزگذاری مجهز باشد. در این صورت می‌توانید با خیال راحت از انتقال اطلاعات خود در بستری امن لذت ببرید.

پنجمین ویژگی: رمزگذاری in- transit

به روند رمزنگاری داده‌ها در زمان انتقال آن‌ها در یک شبکه که بین دو سیستم یا دستگاه در جریان است رمزنگاری in-transit می‌گویند. این روش نیز از داده‌ها در برابر سرقت و دسترسی غیرمجاز محافظت می‌شوند.

در شبکه‌های دوربین‌های مداربسته بهتر است از هر دو روش رمزنگاری استفاده شود. در این صورت یک هکر هر چقدر تلاش کند تا به دیسک شما دسترسی پیدا کند، ناموفق خواهد بود.

رمزگذاری داده ها در دوربین مداربسته
رمزگذاری داده‌ها در دوربین مداربسته

ویژگی‌های دوربین‌های مداربسته تحت شبکه که به امنیت بیشتر آن کمک می‌کند در این بند بررسی شد. حالا نوبت به آن می‌رسد که امکانات اضافه‌ای که یک دوربین IP ‌می‌تواند داشته باشد اشاره کنیم.

امکانات مازاد برای دوربین‌های مداربسته IP

در اینجا به ۴ امکان اشاره می‌کنیم که کیفیت کارکرد دوربین‌های IP را افزایش می‌دهد.

امکان اول: امکان اشتراک‌گذاری فوری ویدیو

تصور کنید در هر زمانی بتوانید به محتوایی که توسط دوربینظ مداربسته شما ضبط می‌شود دسترسی داشته باشید. این موضوع شگفت انگیز است. به این روش شما می‌توانیددر هر لحظه به محیطی که تحت نظارت دوربین است نظارت داشته باشید. امکان اشتراک‌گذاری سریع ویدیوها از طریق پیامک، ایمیل یا لینک‌های لایو از امکانات دوربین‌های IP است. این امکان به شما کمک می‌کند در هنگام وقوع حوادث اقدامات فوری انجام دهید.

امکان دوم: کیفیت تصویر دوربین مداربسته تحت شبکه

در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ، دوربین‌های IP کیفیت تصویر بالاتری ارائه می‌دهند. از آن جایی که این دوربین‌ها تصاویر دیجیتال را منتقل می‌کنند پس در جزئیات تصاویر دقیق‌تر عمل می‌کنند. این امکان به شما اجازه می‌دهد تجزیه و تحلیل دقیق‌تری روی ویدیو‌ها داشته باشید. بسیاری از سیستم‌های امنیتی پیشرفته مانند تشخیص چهره به همین شکل در دوربین‌ها گنجانده شدند.

امکان سوم:  تجزیه و تحلیل ویدیو با هوش مصنوعی

مانند دیگر صنایع، هوش مصنوعی در بحث امنیت نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هوش مصنوعی به دوربین‌های مداربسته امکانات زیادی اضافه می‌کند. از این جمله می‌توان به امکان تشخیص چهره،‌شناسایی پلاک یا شناسایی اشیا خاصی که در میدان دید دوربین هستند استفاده کرد.

هوش مصنوعی و دوربین مداربسته
هوش مصنوعی و دوربین مداربسته

این سیستم‌های پیشرفته همچنین به شما اجازه می‌دهد تا مناطق محدودی را در دید دوربین تعریف کنید. بعد از این با تعریف فعالیت‌هایی معنادار در زمان‌های خاص دوربین به شما اطلاع و هشدار می‌دهد. مثلا در صورتی که سوژه یک خط مشخص شده را رد کند یا در حالت نشسته و خوابیده در تصویر باشد و یا هر رفتاری که از نظر شما مشکوک تعریف شود در این دسته‌بندی جای می‌گیرد.

ترکیب دوربین‌های مداربسته با هوش مصنوعی یا Artificial intelligence in security camera موضوع جالبی برای مطالعه بیشتر است.

دوربین تحت شبکه با هوش مصنوعی
کاربردهای هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته

امکان چهارم: پهنای باند کمتر

بهینه است که دوربین مداربسته پهنای باند کمتری برای انتقال اطلاعات لازم داشته باشد. این موضوع باعث می‌شود شرکت‌ها و صاحبین ملک هزینه کمتری برای راه‌اندازی سیستم‌های امنیتی متحمل شوند.

در حالت عادی یک دوربین مداربسته تحت شبکه هر ۲۰ ثانیه یکبار جریانی از داده‌ها را در بستر شبکه منتقل می‌کند. دوربین IP با قابلیت حالت پایدار یا Steady State با پهنای باند ۲۰ کیلوبایت بر ثانیه‌ای عمل می‌کند. این مقدار نسبت به دوربین‌های سنتی بسیار کمتر است. مقایسه کنید که دوربین‌های قدیمی‌تر این کار را با ۲ مگابایت بر ثانیه انتقال داده انجام می‌دادند. این یعنی با کاهش ۱ صدم در پهنای باند مورد نیاز روبرو هستیم.

حال تصور کنید که در یک شبکه می‌توانیم با ۱۰۰ دوربین IP پهنای باندی را اشغال کنیم که پیش از این تنها یم دوربین سنتی به تنهایی مصرف می‌کرد. این یعنی هزینه کمتر و کارایی و امنیت بیشتر که هدف نهایی ماست.

این امکانات اضافی به ما کمک می‌کنند دوربین مداربسته تحت شبکه با بیشترین کارایی را داشته باشیم. حال سوال مهمی پیش می‌آید: در هنگام خرید دوربین شبکه به چه نکاتی باید دقت کنیم؟ بخش بعدی به پاسخ این سوال اختصاص دارد.

۶ نکته مهم برای خرید دوربین مداربسته تحت شبکه

در انتخاب دوربین‌ مداربسته و یا خرید حضوری آن تقریبا نکات مشابهی برای رعایت کردن وجود دارد. این برای انواع دوربین مداربسته صدق می‌کند. با این حال ۶ نکته مهم در خرید دوربین تحت شبکه مطرح است:

نکته اول: فضای تحت پوشش دوربین تحت شبکه

این نکته بسیار مهم است. قرار است فاصله دوربین با سوژه چقدر باشد؟ مساحت محیطی که دوربین قرار است در آن نصب شود چقدر است؟ چند دوربین قرار است در آن محیط نصب شود؟ این‌ها همه سوالاتی هستند که باید قبل از انتخاب، پاسخ شفافی داشته باشند.

نکته دوم: پهنای باند مورد نیاز

چه مقدار پهنای باند برای پشتیبانی از داده‌های دوربین مداربسته شما مورد نیاز است؟ آیا بستر اینترنتی مناسب برای این پهنای باند موجود است؟

نکته سوم: نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات

اطلاعات شما قرار است به چه طریقی ذخیره شوند؟ برای این ذخیره سازی به چه مقدار حجم نیاز دارید؟ برای این حجم ذخیره‌سازی بودجه مورد نظر را مشخص کرده‌اید؟

نکته چهارم: رمزنگاری داده‌ها

شیوه رمزنگاری داده‌ها در شبکه شما چگونه قرار است باشد؟ آیا این شیوه رمزگذاری با جدیدترین استانداردهای رمزگذاری مثل RSA، AES، at rest و یا in transit  منطبق است؟ در مورد بعضی از این استانداردها در بندهای قبلی توضیح داده‌ایم.

نکته پنجم: محل نصب دوربین

دوربین تحت شبکه شما قرار است محیط بیرونی را پوشش دهد یا محیط داخلی؟ این نکته مهم است چون انتخاب دوربین برای هر یک از این مکان‌ها مختصات به خصوصی دارد. مثلا دوربینی که برای فضای بیرونی انتخاب می‌شود باید در برابر آب و هوا مقاوم باشد. پیشتر در نوشته دوربین مداربسته برای باغ به این موضوع پرداخته بودیم.

نکته آخر: اتصالات امن

در نهایت اما شبکه شما از پروتکل‌های انتقال امن اطلاعات استفاده می‌کند؟ معروف‌ترین این پروتکل‌ها ssl است. این عبارت مخفف Secure Socket Layer یا لایه اتصال امن است. هدف از این فناوری ایمن نگه داشتن اتصال به اینترنت و حفاظت از اطلاعات حساس است. تایید می‌کنید که داده‌های شما در بستر شبکه دوربین مداربسته از حساس‌ترین اطلاعات است. آیا شبکه شما از این پروتکل‌های امنیتی برای انتقال داده از دوربین به فضای ابری یا دستگاه‌های شما پشتیبانی می‌کند؟

گواهی ssl چیست
گواهی ssl چیست

با در نظر گرفتن این ۶ نکته در کنار سایر موضوعاتی که در این نوشته به آن پرداختیم، حالا اطلاعات کاملی در مورد دوربین‌های IP دارید. با این‌حال ممکن است هنوز نقاط مبهمی برای شما وجود داشته باشد. در بخش بعدی به بعضی از سوالات متداول شما پاسخ می‌دهیم.

سوالات متداول در مورد دوربین IP

در اینحا حدس می‌زنم سوالاتی برای شما پیش آمده باشد. در ادامه به برخی از متداول‌ترین سوال‌ها پاسخ می‌دهیم. با اینهمه اگر همچنان سوالی باقی ماند در بخش نظرات حتما مطرح کنید.

تفاوت دوربین‌های تحت شبکه و دوربین‌های آنالوگ چیست؟

یک دوربین آنالوگ، دوربینی مداربسته است. این دوربین‌ها در سیستم‌های CCTV استفاده می‌شود. CCTV مخفف عبارت Closed-circuit Televison است. این دوربین‌ها ویدیوها را از طریق کابل‌های VCR و DVR ارسال می‌کنند.

در مقابل دوربین‌های IP سیگنال‌ها را از طریق کابل ارسال می‌کند. این دوربین‌های دیجیتالی اطلاعات در یک شبکه ذخیره می‌شود. امروزه بسیاری از سیستم‌های امنیتی به اصطلاح هیبریدی هستند. یعنی از هر دو روش برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کنند.

تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و شبکه
تفاوت دوربین مداربسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه

برای مقایسه بهتر دوربین‌های آنالوگ و IP نوشته analougue vs IP camera را مطالعه کنید.

آیا دوربین‌های تحت شبکه همان دوربین وای‌فای است؟

دوربین‌های IP از شبکه برای انتقال داده استفاده می‌کنند. این در حالی است که دوربین‌های WiFi IP باید به وای‌فای متصل شوند. در واقع این مقایسه چندان درست نیست و شاید کمی گمراه کننده باشد. در واقع دوربین‌های WIFI زیر مجموعه دوربین‌های IP هستند.

بهترین فروشگاه اینترنتی برای خرید دوربین تحت شبکه کدام است؟

فروشگاه اینترنتی راف‌نت به صورت تخصصی در زمینه فروش دوربین مداربسته تحت شبکه فعالیت می‌کند. خرید از یک فروشگاه معتبر از چندین جهت مهم است. شما باید در ابتدا از کیفیت و اصل بودن دوربینی که خریداری می‌کنید مطمئن شوید. فراموش نکنید که امنیت و جان و مال شما قرار است تحت نظارت این دوربین باشد. پس تا جای ممکن در انتخاب یک فروشگاه معتبر در ابتدای کار حساسیت به خرج دهید.

دوربین مداربسته شبکه راف نت
نمایی از فروشگاه اینترنتی راف‌ نت در دسته بندی دوربین شبکه

معایب دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

در ابتدای کار شاید هزینه بالای دوربین‌های IP باعث شود در خرید آن کمی تردید کنید. این احتمالا بزرگترین عیب این دوربین‌ها است. این هزینه بالا در مقیاس با دوربین‌های آنالوگ است. نباید فراموش کرد با امکاناتی که دوربین‌های شبکه در اختیار ما می‌گذارند این هزینه اولیه بسیار معقول خواهد بود. چرا که در ادامه خیال ما بابت امنیت راحت است.

آیا دوربین مداربسته تحت شبکه امن است؟

دوربین مداربسته تحت شبکه از اینترنت برای انتقال داده استفاده می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود این دوربین‌ها همواره در معرض آسیب‌های مربوط به شبکه مانند هک قرار بگیرید. این موضوع در صورتی اتفاق می‌افتد که شبکه از روش‌های امنیتی استاندارد استفاده نکرده باشد. در این نوشته در مورد روش‌های رمزنگاری در شبکه و در دوربین‌های IP صحبت کردیم. با رعایت این استانداردها می‌توان گفت: بله. دوربین‌های IP امن هستند.

سخن نهایی

دوربین مداربسته تحت شبکه را در این نوشته به طور کامل بررسی کردیم. حالا دیگر می‌دانید دوربین مداربسته IP چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟ چه ویژگی‌هایی دارد و چه امکاناتی آن را از سایر انواع دوربین‌ها متمایز می‌کند. اگر برای خرید این دوربین‌ و یا سایر دوربین‌های مداربسته نیاز به راهنمایی و مشاوره داشتید، تیم متخصص راف‌نت همواره در خدمت شماست. کافیست در ساعات اداری با شماره 02154871500 ارتباط بگیرید.

فراموش نکنید که در بخش نظرات، منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما در مورد دوربین‌های شبکه این نوشته هستیم.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *