مجله ی راف نت

آموزش تغییر رمز مودم دی لینک

آموزش تغییر رمز مودم دی لینک

حضور بی وقفه در فضای اینترنت نباید باعث شود که هیچ کاربر دیجیتالی، حفظ امنیت خودش را فراموش نماید. گاهی اوقات آنقدر که به سرعت و در دسترس بودن اینترنت اهمیت داده می‌شود، رعایت نکاتی که نقش مهمی در تامین امنیت ما در فضای وب دارند، کاملا به فراموش سپرده می‌شود.

یکی از دستگاه‌هایی که از آن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنیم، مودم است. مودم و روترها از جمله دستگاه‌هایی است که باید به امنیتشان طوری توجه شود که از گزند هکرها و … کاملا به دور بمانند. چون مودم‌ها معمولا بین سایر وسایل دیجیتال، دم دست ترین گزینه و آسان ترین گزینه برای هکرها به حساب می‌آیند، به همین دلیل است که باید در حفظ امنیت این دستگاه‌ها توجه بسیاری کرد.

در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تغییر رمز مودم دی لینک بپردازیم.

فهرست مطالب

روش تغییر رمز ورود مودم دی لینک

همانطور که می‌دانید در هنگامی که به این صفحه می‌رسید از شما یوزرنیم و پسوردی خواسته می‌شود.

در بیشتر مودم‌های دی لینک و شاید به عبارت کلی تر در بسیاری از مودم‌هایی که در جهان تولید می‌شوند، آدرس مودم برابر با ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ یا 192.168.0.1 است. اما بعضی از برندها آدرسی غیر از این دارند و یا اینکه یک آدرس اختصاصی مانند آدرس یک وبسایت دارند که به شما اجازه دسترسی به تنظیمات مودم دی لینک را می‌دهد.

192.168.1.1

شما می تواند برای خرید دوربین هایک ویژن با ما تماس بگیرید

 

پس برای اینکه این آدرس را در وهله اول پیدا کنید؛ یا باید سراغ دفترچه راهنمای مودم بروید یا اینکه به لیبلی که در پشت مودم چسبیده شده است مراجعه کنید یا اینکه با استفاده از ابزار CMD در ویندوز و تایپ عبارت ipconfig در آن، در مقابل کادر Default Gateway به آدرس مودم خود دست پیدا کنید.

همانطور هم که در بالاتر به آن اشاره شد، بعد از وارد شدن به صفحه ورود به تنظیمات مودم، از شما یوزرنیم و پسوردی درخواست می‌شود. این دو مقدار برای بیشتر مودم‌ها در حالت پیش فرض برابر با کلمه admin است اما در بعضی مدل‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

همین پیش فرض بودن باعث می‌شود که هر کسی بتواند به مودم شما دسترسی پیدا کند، پس اولین قدم در تغییر رمز مودم دی لینک، تغییر این رمز ورود است.

حتما بخوانید: چطور رمز وای فای در مودم را تغییر دهیم؟

برای تغییر رمز مودم دی لینک مراحل زیر را طی کنید:

1. با وارد کردن آدرس مودم خود به تنظیمات آن وارد شوید.
2. نام کاربری و رمز عبور را وارد و بر روی Login بزنید.
3. در این صفحه از منوی افقی بالا تب Tool را انتخاب نمایید.
4. در این صفحه در قسمت Admin Password می‌توانید رمز ورود را تغییر دهید.
5. توصیه می‌شود از رمزهای پیچیده و سخت استفاده نمایید.

تغییر رمز وای فای مودم دی لینک

یکی دیگر از مهم ترین بخش‌های امنیتی یک مودم، رمز وای فای آن است که باید به آن توجه ویژه‌ای کرد.

نام و رمز وای فای به طور پیش فرض بر روی لیبلی که بر پشت مودم چسبیده است، حک شده است و شما اگر برای اولین بار است که به مودم وصل می‌شوید، می‌توانید از این اطلاعات استفاده نمایید.

اما اگر رمز وای فای را تغییر داده‌اید و اکنون توانایی اتصال به آن را ندارید، احتمالا هک شده‌اید و باید مودم را ریست فکتوری کنید تا مقادیر رمز وای فای و … به حالت پیش فرض برگردد.

پس به طور کلی رمز وای فای به همراه SSID بر پشت یا زیر هر مودمی بر روی یک لیبل هک شده است. برای آشنایی بیشتر با SSID اینجا کلیک کنید.

تغییر رمز وای فای به همراه SSID

برای تغییر رمز مودم دی لینک در قسمت وای فای مراحل زیر را طی کنید:

1. آدرس مودم خود را در یک مرورگر وارد کنید و اینتر بزنید.
2. در صفحه لاگین نام کاربری و رمز را وارد نمایید.
3. سپس در صفحه مدیریت مودم از منوی سمت چپ منوی Wireless Settings را انتخاب کنید.
4. در صفحه‌ای که باز می‌شود می‌توانید نام، رمز، نوع رمزنگاری و هرچیزی که مربوط به وای فای شما است را تغییر دهید.
5. توصیه می‌شود که هم برای نام و هم برای رمز از کاراکترهای زیاد و پیچیده استفاده نمایید. چون هر دو در الگوریتم‌های رمزنگاری دخالت دارند.

اهمیت تغییر رمز وای فای

حال که درباره تغییر رمز مودم دی لینک صحبت شد، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا به تغییر رمز وای فای نیاز داریم؟

نکته اول اینجاست که مودم‌ها پس از مدتی که از استفاده شان می‌گذرد بخاطر اینکه فرمورشان قدیمی‌تر می‌شود، در مقابل هر نفوذ و حمله‌ای آسیب پذیرتر می‌گردند، به این ترتیب آن مودم برای یک هکر به یک گزینه اسان تبدیل می‌شود و به سادگی می‌تواند آن را هک کند.

پس اگر چه برای بسیاری از مودم‌ها فرمور به روزی ارائه نمی‌شود ولی با تغییر رمز وای فای به صورت دوره‌ای، مثلا هر ماه یا هر دو ماه، باعث می‌شوید که هر کسی هم که در حال هک شما بوده است به مشکل بربخورد و از انجامش صرفنظر کند.

اهمیت تغییر رمز وای فای

وقتی مدت زمان زیادی یک مودم را دارید، احتمال دارد که رمز آن را برای استفاده هرچند کوتاه مدت به همسایه خود داده باشید، به همین دلیل این رمز می‌تواند در وسایل او ذخیره شده و او حتی بدون اینکه به آن توجهی کند در حال استفاده از اینترنت شما باشد. پس بهتر است رمز را بعد از هر بار که به فرد غریبه‌ای می‌دهیم تغییر دهیم تا از نظر امنیتی و یا هزینه‌ای نیز به مشکلی برنخوریم.

در این مقاله به نحوه تغییر پسورد مودم دی لینک پرداختیم و این موضوع را هم برای وای فای و هم برای صفحه ورود به تنظیمات مودم بررسی کردیم.

همانطور هم که در بالاتر به آن اشاره شد، به طور کلی برای تغییر پسورد مودم دی لینک باید دو موضوع را مدنظر داشت؛ اول تغییر رمز دوره‌ای و دوم هم استفاده از رمزهای پیچیده.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *