مجله ی راف نت

مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه
بررسی مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه

مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه (راهنمای کامل خرید)

معایب دوربین مداربسته تحت شبکه در کنار مزایای آن معنا دارد. به همین دلیل در این نوشته به شرح کاملی در مورد مزایا و معایب این سیستم‌های مداربسته می‌پردازیم. لازم می‌دانم تاکید کنم که دوربین تحت شبکه در فروشگاه راف‌ نت نیز تنوع بالایی دارد. اگر در انتهای این نوشته دلتان خواست دوربینی برای خودتان دست و پا کنید، روی کمک ما حساب کنید. به هر حال نوشته را با نام بردن از مزایا و معایب دوربین‌های IP ادامه می‌دهیم.

معایب دوربین مداربسته تحت شبکه

در ادامه فرض را بر این می‌گذاریم که شما اطلاعات کاملی در مورد دوربین‌های تحت شبکه دارید. با این حال برای تکمیل مبحث، اشاره‌ کوتاهی به تعریف دوربین‌ تحت شبکه داشته باشیم.

دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

معایب دوربین مداربسته تحت شبکه
معایب دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

چه آن را دوربین شبکه بنامید، چه دوربین‌ IP در هر صورت از دوربین مداربسته‌ای صحبت می‌کنیم که سر و کارش با شبکه است. کار اصلی این دوربین‌ها، انتقال داده‌های تصویری از طریق پروتکل‌های شبکه است. منظور از شبکه در این‌جا می‌تواند شبکه اینترنت یا شبکه محلی LAN باشد.

از اسم این دوربین‌های مداربسته معلوم است که اتصال به یک شبکه نکته مهمی است. این اتصال یا از طریق wiFi اتفاق می‌افند یا از طریق کابل‌های PoE.

شاید در مورد اصطلاحات به کار رفته در این بخش سوالاتی داشته باشید. در این صورت شما را به نوشته دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟ هدایت می‌کنم. در آن نوشته به شکل مفصلی در مورد کلمات تخصصی این مبحث صحبت کرده‌ایم.

چنین سیستم امنیتی که به طور مستقیم با شبکه کار می‌کند، مزایا و معایب زیادی به همراه داشته و دارد. در این نوشته قرار است به این مزایا و معایب بپردازیم. اگر اهل مطالعه هستید همین موضوع را با عنوان the pros and cons of IP cameras بخوانید.

معایب دوربین مداربسته تحت شبکه (۱۰ مورد)

در این بخش به بررسی ۱۰ عیب دوربین‌های مداربسته تحت شبکه می‌پردازیم. آیا می‌توانید مواردی به این لیست اضافه کنید؟

اول: نگرانی از بابت امنیت یا Privacy

اگر موارد امنیتی در دوربین‌های تحت شبکه رعایت نشود، دسترسی به محتوای آن چندان دشوار نیست. این یعنی تصاویر دوربین‌ها که داده‌هایی محرمانه هستند، ممکن است برای هر کسی قابل دسترسی باشد.

امنیت دوربین مداربسته تحت شبکه
امنیت انتقال تصویر را در دوربین مداربسته بالا ببریم
چگونه امنیت انتقال تصویر دوربین مداربسته را بالا ببریم؟

این نگرانی قابل رفع و پیشگیری است. در واقع برقراری امنیت دوربین‌های تحت شبکه با رعایت چند مورد که معمولا نادیده گرفته می‌شود، انجام می‌شود:

  • خرید دوربین مداربسته تحت شبکه از فروشگاه‌های معتبر (برای مثال راف‌نت)
  • انتخاب یک شبکه wifi با کیفیت و قابل اعتماد.
  • تغییر پسوردهای ساده و پیشفرض
  • استفاده از رمزهای دو مرحله‌ای یا two factor authentication
  • به روزرسانی منظم نرم‌افزارهای مربوط به سیستم‌ امنیتی
  • استفاده از فایروال

دوم: نگرانی از بابت هک شدن دوربین مداربسته تحت شبکه

در مورد هک دوربین مداربسته قبلا صحبت کرده‌ایم. برای هر بستری که به یک شبکه متصل باشد، خطر و احتمال هک شدن  وجود دارد. در اینجا منظور از هک هر نوع حمله سایبری یا cyber attack است. مانند مورد قبلی، در این حالت نیز داده‌های دوربین مداربسته تحت شبکه در خطر است.  البته دقت کنید که در مورد یک “احتمال” صحبت می‌کنیم.

تمامی مواردی که در بند قبلی به عنوان روش‌های بالا بردن امنیت مطرح شد، در این بخش نیز قابل اجرا است.

سوم: مصرف بالای پهنای باند

انتقال داده‌های ویدیویی در بستر شبکه نیاز به نام پهنای باند شبکه دارد. پهنای باند مشخص می‌کند چه میزان داده می‌تواند در هر زمان منتقل شود. برای یک دوربین شبکه ۱ مگاپیکسلی که رزولوشنی معادل ۱۲۸۰ در ۷۲۰ دارد، انتقال تصویر با کیفیتی متوسط نیاز به ۲ مگابیت پهنای باند در هر ثانیه دارد. این مقدار برای دوربین شبکه ۴ مگاپیکسلی، ۸د مگابیت در ثانیه است.

برای محاسبه میزان پهنای باند مورد نیاز سری به نوشته  IP Camera Banswidth Calculation Formula بزنید. بدیهی است که پهنای باند بیشتر یعنی هزینه بیشتر برای انتقال داده‌ها در بستر شبکه. هر چه کیفیت دوربین شما و تصویری که منتقل می‌کند بیشتر باشد، این هزینه بیشتر می‌شود این. از معایب دوربین مداربسته تحت شبکه است. پهنای باند کم، یعنی سرعت انتقال داده پایین خواهد بود. این مورد در جایی که تصاویر زنده یا real time مورد نیاز باشد، ایجاد خطر می‌کند.

محاسبه پهنای باند مورد نیاز برای دوربین آی پی
جدول راهنمای محاسبه میزان پهنای باند مورد نیاز برای دوربین مداربسته تحت شبکه

چهارم: وابستگی به سرعت و کیفیت اینترنت در دوربین IP

مانند ما، دوربین‌های مداربسته نیز با چالش‌های ناشی از سرعت و کیفیت اینترنت دست و پنجه نرم می‌کنند. دوربین تحت شبکه به یک شبکه قوی برای اتصال نیاز دارد. به میزانی که اینترنت قطع و وصل شده و یا ضعیف شود، جریان انتقال داده‌های تصویری برای دوربین مداربسته به مشکل می‌خورد.

پنجم: هزینه نصب دوربین مداربسته و راه اندازی آن

برای راه‌اندازی یک سیستم مداربسته تحت شبکه نیاز به تجهیزاتی داریم که فراهم کردن این تجهیزات هزینه‌بر است. به این موارد، هزینه نگهداری و یا تعمیرات را اضافه کنید. به علاوه هزینه اینترنت و پهنای باند مورد نیاز نیز هزینه‌هایی است که باید به آن فکر کنید. این موارد از مهم‌ترین معایب دوربین مداربسته تحت شبکه به حساب می‌آیند.

ششم: اشکالات مربوط به سازگاری دوربین با سایر تجهیزات

گاهی اوقات یک سیستم مداربسته تحت شبکه جدید ممکن است با زیرساخت‌های قبلی سازگاری نداشته باشد. این مورد ممکن است به دلیل قدیمی بودن تجهیزات قبلی باشد. در چنین شرایطی شما باید به فکر هماهنگ ‌کردن تجهیزات قدیمی و جدید باشید. شاید لازم باشد سیستم را از نو بچینید و یا قسمت‌هایی از آن را تعویض کنید. در هر صورت پیدا کردن نقطه‌ای که باعث ایجاد تداخل و ناهماهنگی شده و سپس رفع کردن آن، کار کردن با سیستم‌های تحت شبکه را دچار مشکل می‌کند.

عدم اتصال به اینترنت، قطع شدن ناگهانی سیستم به دلیل قطعی اینترنت و یا عدم هماهنگی با دستگاه‌های ذخیره سازی مثل NVR  از جمله این مشکلات است.

هفتم: ظرفیت محدود در ذخیره‌سازی داده‌ها

ذخیره و نگهداری ویدیوهای باکیفیت از دوربین‌های تحت شبکه نیاز به فضای ذخیره‌سازی بالا دارد. به عنوان کسانی که با گوشی‌های همراه کار می‌کنند حتما با مشکل کمبود ظرفیت مواجه شده‌اید. چنین مشکلی در ابعاد سیستم‌های مداربسته می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. شما همیشه نیاز دارید که ظرفیت مناسبی برای ذخیره‌سازی داده‌ها در نظر بگیرید. در غیر این‌صورت از دست دادن داده‌های مهمی که ممکن است بسیار حیاتی باشد، کمترین مشکلی است که با آن مواجه می‌شوید.

میزان مصرف اینترنت دوربین مداربسته چقدر است؟

برای اطلاع از این موضوع باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. اینکه در سیستم مداربسته شما چند دوربین وجود دارد؟ کیفیت ضبط تصاویر در این دوربین‌ها چقدر است؟ با دانستن این موارد می‌توانیم تخمینی از میزان مصرف اینترنت داشته باشیم. پرداختن به این موضوع در این نوشته نمی‌گنجد. اما شما می‌توانید با خواندن نوشته CCTV Storage Calculation از جزئیات آن باخبر شوید.

هشتم: پیچیدگی راه‌ اندازی یا Configuration

سر و کار داشتن با یک سیستم مداربسته که برای کار کردن به شبکه نیاز دارد، نیازمند دانش پایه‌ای از این مباحث است. شما یا باید خودتان به این دانش مجهز باشید یا از افرادی که اطلاعات دارند کمک بگیرید. چرا که در هر لحظه ممکن است اشکالاتی برای سیستم شما پیش بیاید و شما تمایل دارید که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این اشکال رفع شود. برای کسانی که دانش IT کمی دارند، هر کدام از معایب دوربین مداربسته تحت شبکه استرس‌زا خواهد بود.

نهم: خطر فیزیکی برای دوربین مداربسته تحت شبکه

این مشکل فقط برای دوربین‌های تحت شبکه مطرح نیست. هر دوربین مداربسته‌ای که در محیط بیرونی نصب شود ممکن است در خطر فیزیکی باشد. دوربین به‌ خاطر بودن در معرض آب و هوای نامناسب، سرقت رفتن یا آسیب دیدن توسط خرابکارها ممکن است دچار مشکل است. تمامی این موارد کارکرد دوربین مداربسته را با مشکل جدی مواجه می‌کند.در نوشته دوربین مداربسته برای باغ به این موارد مفصل‌تر اشاره کردیم.

محافظت از دوربین محافطتی در برابر دزدی
خطر فیزیکی برای دوربین مداربسته تحت شبکه

دهم: هماهنگی کامل با قوانین مربوط به حریم خصوصی

همان‌طور که در نوشته دوربین مداربسته برای اماکن عمومی به آن اشاره کردیم،‌ نصب دوربین در هر جایی که به حریم خصوصی افراد خللی وارد کند، خلاف قانون است. اغلب اوقات برای نصب دوربین مداربسته در یک مکان نیاز با گرفتن مجوزهای مربوط دارید. این یعنی نصب غیرقانونی دوربین‌های مداربسته برای شما دردسر زیادی ایجاد می‌کند.

مواردی که گفته شد به عنولان معایب دوربین مداربسته تحت شبکه قابل بررسی است. با این‌همه نام بردن از معایب بدون در نظر گرفتن مزایا چندان ممکن نیست. به همین دلیل در ادامه به بررسی چند مزایا دوربین مداربسته تحت شبکه می‌پردازیم.

مزایا دوربین مداربسته تحت شبکه (۱۰ مورد)

در واقع با تعریف دوربین مداربسته تحت شبکه، به مزایای آن به شکل کامل اشاره می‌کنیم. با این حال برای کامل بودن این نوشته بد نیست نگاهی به مزایای این نوع از دوربین‌ها داشته باشیم.

اول: زیر نظر داشتن از راه دور

دوربین‌های شبکه به شما اجازه می‌دهند تا کسب و کار یا مکان مورد نظر خود را از هرجایی زیر نظر بگیرید. این کار با وجود اینترنت ممکن می‌شود و به شما کمک می‌کند به صورت زنده شاهد آن‌ چه اتفاق می‌افتد باشید.

دوم: هماهنگی ساده با ویژگی‌های خانه هوشمند یا Smart Home

اینکه دوربین مداربسته تحت شبکه شما بتواند با سایر تجهیزات هوشمند خانه شما هماهنگ شود، شگفت انگیز است.  در این رابطه سری به نوشته integration cctv smart home technology بزنید.

سوم: تصاویر با کیفیت در دوربین شبکه

در کنار معایب دوربین مداربسته تحت شبکه، می‌توانیم به کیفیت تصاویر این دوربین‌ها به عنوان مزایا اشاره کنیم. این یعنی به واسطه این تصاویر می‌توانیم با کیفیت بهتری امنیت مکان‌های مورد نظرمان را تحت نظر داشته باشیم.

چهارم: مقیاس پذیری دوربین مداربسته تحت شبکه

اینکه با اضافه و کم کردن دوربین به کل سیستم مداربسته بتوانید دید خود را افزایش یا کاهش دهید، نشان از مقیاس پذیری سیستم‌های تحت شبکه دارد. این یعنی با صرف هزینه‌ای معقول‌تر می‌توانید بهترین کیفیت را از نظر امنیتی برای مکان مورد نظر خود در هر ابعادی ایجاد کنید.

پنجم: دارای ویژگی حساس به حرکت یا Motion Detection

بسیاری از دوربین‌های ‌IP مجهز به تکنولوژی Motion Detection هستند.  این تکنولوژی در صورت هر گونه فعالیت مشکوکی در محیط تحت نظر شما، هشدار می‌دهد. این یعنی حتی یک لحظه را از دست نخواهید داد.

ششم: قابلیت‌های مربوط به صدا در دوربین مداربسته تحت شبکه

برخی از دوربین‌های شبکه شامل میکروفون‌های داخلی هستند. برخی از آن‌ها نیز قابلیت اتصال به دستگاه‌های ضبط صدا را دارند. در هر صورت با این قابلیت شما مجهز به سیستم ارتباط دو طرفه از طریق دوربین‌های مداربسته به واسطه صدا می‌شوید. در نوع خود این ارتباط دو طرفه یا two way دست شما را برای نظارت بهتر بر محیط باز می‌گذارد.

هفتم: فضای ذخیره‌سازی ابری

ذخیره‌سازی در فضای ابری از دیگر امکانات دوربین‌های تحت شبکه است. این نوع از ذخیره‌سازی در کنار مزایای بی‌شماری که دارد به شما کمک می‌کند تا دسترسی راحت‌تر از همه‌جا و امکان پشتیبان‌گیری از اطلاعات را به سادگی‌ داشته باشید.

هشتم: ترکیب هوش مصنوعی و تحلیل آمار و اطلاعات

با ظهور هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی، دوربین‌های شبکه نیز بی‌نصیب نماندند. با کمک هوش مصنوعی می‌توانید قابلیت‌هایی همچون تشخیص سوژه، تشخیص چهره و آنالیز رفتار سوژه را به سیستم مداربسته اضافه کرد.

البته مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه را  می‌توان همچنان ادامه داد. با این حال به همین مقدار بسنده می‌کنیم. در ادامه چند سوال متداول در زمینه دوربین‌های تحت شبکه را بررسی می‌کنیم.

 

سوالات متداول در مورد مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه

این سوالات از متداول‌ترین سوالات در زمینه دوربین‌های Ip در سطح اینترنت هستند.

دوربین شبکه در فروشگاه راف نت
نمایی از دوربین‌های تحت شبکه در فروشگاه اینترنتی راف‌نت

سوال اول: اولین معایب دوربین مداربسته تحت شبکه چیست؟

اولین پاسخ که به این سوال: هزینه نصب! البته این هزینه‌ای است که یکبار پرداخت می‌کنید و بعد از آن فقط هزینه تغییر و تعمیر را باید بپردازید. همین هزینه‌ نصب ابتدایی یا initial set-up است که باعث می‌شود بسیاری از افراد از خیر نصب سیستم‌های تحت شبکه بگذرند.

سوال دوم: چرا دوربین مداربسته IP گران است؟

علت این موضوع هزینه بالای دوربین‌ها است. این هزینه بالا به نسبت دوربین‌های آنالوگ سنجیده می‌شود. این هزینه صرف خرید دوربین‌ها،‌ اینترنت و پهنای باند، دستگاه‌های ضبط کننده تصاویر و مواردی از این قبیل می‌شود.

سوال سوم: آیا دوربین‌های شبکه ریسک امنیتی به حساب می‌آیند؟

با رعایت راه‌کارهای امنیتی و پروتکل‌های امنیت شبکه، پاسخ این سوال منفی است. هر چند دوربین‌های تحت شبکه بستر مناسبی برای هکرها هستند تا از این طریق اطلاعات افراد را به سرقت ببرند.

سخن نهایی

مزایا و معایب دوربین مداربسته تحت شبکه در این نوشته بررسی شد. ما با قرار دادن معایب و مزایا در کنار هم سعی کردیم راهنمای جامعی برای شما ایجاد کنیم. در نهایت اما در انتخاب بهترین دوربین شبکه این شما هستید که باید تصمیم بگیرید. البته در این راه می‌توانید روی کمک مشاوران ما حساب کنید. کافیست با شماره 02154871500 در ساعات اداری تماس بگیرید. فراموش نکنید که نظرات شما راهگشای نوشته‌های آینده ما هستند. حتما در این زمینه به ما کمک کنید.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

نحوه کارکرد دوربین مداربسته تحت شبکه

نحوه کارکرد دوربین مداربسته تحت شبکه برای اتصال به انواع دستگاه

دوربین IP یا دوربین تحت شبکه، نوعی دوربین امنیتی دیجیتال است که فیلم‌های ویدئویی را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *