مجله ی راف نت

تعمیر دوربین مداربسته
تعمیر دوربین مداربسته

تعمیر دوربین مداربسته در ۶ گام ساده

 تعمیر دوربین مداربسته در این نوشته مورد بررسی قرار می‌گیرد. از همین ابتدا بگوییم که قرار نیست در این نوشته خدمات تعمیرات یا تعمیرکارهای مجموعه‌مان را به شما معرفی کنیم. این نوشته فقط برای این است که شماست تا با نکات مهم این موضوع آشنا شوید.  در ادامه با مجله راف‌نت همراه باشید.

چشم انداز تعمیر دوربین مداربسته

در این نوشته به طور ساده می‌خواهیم به ۳ موضوع مهم بپردازیم:

اول: چگونه دوربین مداربسته خود را در ۶ گام ساده تعمیر کنیم؟

دوم: اطلاعات تکمیلی در مورد تعمیر دوربین مداربسته

سوم: مشکلات رایجی که دوربین مداربسته را نیازمند تعمیر می‌کند

مطمئن باشید تا پایان نوشته، به تمامی سوالات شما در این خصوص پاسخ داده می‌شود. با این حال اگر پس از پایان این نوشته هنوز نقاط مبهمی در ذهن شما بود، حتما در بخش نظرات با ما همراه باشید.

اول: چگونه دوربین مداربسته خود را در ۶ گام ساده تعمیر کنیم؟

داشتن دوربین مداربسته دیگر چیزی نیست که مخصوص به دسته‌ خاصی از آدم‌ها باشد. امروزه داشتن امنیت برای همه اولویت است. همه ما نگران خانه، خودرو و محل‌ کار خود هستیم. می‌خواهیم تا جای ممکن این مکان‌ها از گزند دزدی و آسیب و خرابکاری در امان باشد. یک دوربین مداربسته مثل ناظری همیشه حاضر، امنیت ما را تا حد زیادی تامین می‌کند.

قبلا در نوشته‌ای با عنوان دوربین مداربسته چیست؟ به طور کامل به مطالب ابتدایی در این مورد اشاره کردیم. اگر در حال خواندن این نوشته هستید، حتما در مورد دوربین مداربسته، اطلاعات کافی دارید. با این حال اگر می‌خواهید اطلاعاتتان را کامل‌تر کنید، حتما به مقاله‌ای که گفتم سر بزنید.

مانند هر تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی دیگری، دوربین مداربسته نیز از خرابی مصون نیست. ایرادات جزئی و کلی ممکن است دوربین مداربسته شما را به طور موقت از کار بیاندازد. که همین موضوع یعنی به طور موقت به امنیت شما خدشه وارد می‌شود.

در ادامه طی ۶ مرحله ساده بررسی می‌کنیم که مشکل دوربین مداربسته شما چه می‌تواند باشد. بررسی هر ۶ مورد ما را به جواب بهتر نزدیک می‌کند.

اولین مشکل احتمالی: آیا مشخصات برق دوربین مداربسته درست است؟

برای اینکه دوربین مداربسته شما به درستی کار کند، باید متصل به برقی باشید که ولتاژ مدنظر شما را تامین می‌کند. در دستورالعمل نصب دوربین مداربسته، ولتاژ مورد نیاز دستگاه درج شده است. استفاده از میزان ولتاژی کمتر یا بیشتر از حد مورد نیاز، بالاخره روزی شما را نیازمند به تعمیر دوربین مداربسته می‌کند.

به جز این مورد، مطمئن شوید که اتصال برق به دوربین به درستی انجام شده است. امکان قطعی یا آسیب دیدگی کابل‌ها را بررسی کنید. کابل‌های آسیب دیده را تعویض کنید. برای این‌ که بدانید این تعویض کابل‌ها چگونه انجام می‌شود، بهترین راهنمای شما دستورالعمل و راهنمای دوربین مداربسته شماست.

دومین مشکل احتمالی: آیا کابل برق دوربین مداربسته به درستی متصل شده است؟

در بسیاری از مواقع، مشکل به سادگی خارج شدن دو شاخه از پریز است. این مورد را کنترل کنید و اگر حتی نیاز نبود، دو شاخه را از پریز خارج و مجدد به درستی نصب کنید. دوربین مداربسته شما از باتری استفاده می‌کند؟ پس کنترل کنید که آیا باتری‌ها سالم هستند یا نه؟ دقت کنید که باتری‌ها را مرتب عوض کنید. یعنی در واقع حواستان به طول عمر باتری باشد.

سومین مشکل احتمالی: رسانه ذخیره سازی را بررسی کرده‌اید؟

اگر تعمیر دوربین مداربسته را خودتان انجام می‌دهید، فراموش نکنید که رسانه ذخیره سازی را کنترل کنید. ممکن است دستگاه ذخیره کننده دوربین شما خراب شده باشد. در بسیاری مواقع دوربین‌های مداربسته، مخصوصا آن‌هایی که از نوارهای ویدیویی برای ضبط استفاده می‌کنند، ممکن است به درستی کار نکنند. این مورد را کنترل کنید و اگر نیاز بود کل سیستم را از نو راه اندازی کنید. حتی شاید نیاز داشته باشید که نوارهای ویدیویی را نیز تعویض کنید.

چهارمین مشکل احتمالی: بررسی کامپیوتر دوربین مداربسته

آیا کامپیوتر متصل به دوربین مداربسته به درستی کار می‌کند؟ انتظار ندارید که دوربین مداربسته شما در حالی که کامپیوتر خاموش است، کار کند؟ کنترل کنید که کامپیوتر روشن باشد.

پنجمین مشکل احتمالی: کارت ویدیو را بررسی کنید

برای کنترل کردن این مورد در تعمیر دوربین مداربسته نیاز به کمی کار فنی دارید. در واقع شما باید دستگاه ضبط را به طور کل باز کنید. کارت حافظه یا Ram را خارج کنید. همین کار را باید برای کارت ویدیو و هارد درایو را نیز خارج کنید.

برای اطلاعات عمومی، هارد دیسک یا Hard Disk Drive به اختصار HDD نام دارد. این دستگاه برای ذخیره سازی داده‌های مورد پردازش کامپبوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع سیستم عامل، نرم افزارها و فایل‌های مربوطه همه و همه روی هارد دیسک ذخیره می‌شوند.

هرگونه خرابی و اختلال در هر یک از این تجهیزات را بررسی و رفع کنید. دستگاه را مجدد سرهم کرده و دوربین مداربسته‌ را کنترل کنید.

ششمین مشکل احتمالی: بررسی نرم افزار دوربین مداربسته

مانند هر سیستم کامپیوتری دیگری، دوربین مداربسته هم دارای نرم افزار است. شاید فکر کنید خرابی سخت‌افزارهای دوربین مداربسته به خرابی نرم افزار آن منجر شده باشد. برای این مورد باید کنترل کنید که آیا نرم افزار دوربین مداربسته شما نیاز به بروزرسانی (َUpdate) فوری دارد؟ سخت‌ افزارهای نصب شده در سیستم مداربسته شما از طریق نرم‌‌افزارها قابل دسترسی و تنظیم شدن هستند. شاید لازم باشد این نرم‌افزارها را حذف نصب (Uninstall) و مجدد نصب (reinstall) کنید.

به روزرسانی نرم افزار دوربین مداربسته
به روزرسانی نرم افزار دوربین مداربسته

تا اینجا امیدوارم که مشکل دوربین مداربسته شما حل شده باشد. البته تایید می‌کنم که تعمیر دوربین مداربسته حتما پیچیدگی‌هایی دارد. در ادامه به صورت فنی‌تر به موضوع می‌پردازیم. یعنی در واقع می‌خواهیم مشکلاتی که برای خود دوربین مداربسته (نه تجهیزاتش) اتفاق می‌افتد را بررسی کنیم.

دوم: اطلاعات تکمیلی در مورد تعمیر دوربین مداربسته

روی صحبتم در این بخش با افرادی است که کمی بیشتر از دوربین مداربسته سر در می‌آورند. کنترل کردن موارد گفته شده در بند قبلی بی‌خطر است. اما آن‌چه در این بخش به آن پرداخته‌ایم، اشتباه بر نمی‌دارد. حال اگر از توانایی خودتان برای بررسی این موارد اطمینان دارید، به خواندن این نوشته ادامه دهید.

تعویض بورد LEDهای دید در شب

تعویض بورد LED دید در شب یا مادون قرمز پیچیده نیست. کافیست با باز کردن پیچ‌هایی که قسمت‌های مختلف بدنه را به هم متصل کرده شروع کنید. معمولا بین ۲ تا ۷ پیج نگهدارنده برای باز کردن وجود دارد. حالا بورد LEDهای مادون قرمز را از محفظه جدا کنید. احتمالا هنوز یک کابل قرمز-مشکی این دو قسمت را به هم متصل نگه داشته است. جدا کردن این سیم آخرین مرحله است. بعد از آن می‌توانید بورد آسیب دیده را با یک بورد جدید تعویض کنید. حالا تمامی مراحل بالا را به ترتیب عکس انجام دهید.

باز کردن بورد LED در دوربین مداربسته
باز کردن بورد LED در دوربین مداربسته

تعویض لنزهای درون دوربین مداربسته

حالا که ترسی از باز کردن دوربین مداربسته نداریم، بیایید این کار را یک بار هم برای تعویض لنزهای دوربین انجام دهیم. لنز دوربین مداربسته شما ممکن است ثابت یا قابل تعویض باشد. بعد از باز کردن دوربین مداربسته، اولین مانع پیش روی شما بورد LEDها خواهد بود. بعد از آن به لنز دوربین مداربسته می‌رسید. احتمالا در این مرحله فقط یک پیچ برای باز کردن دارید. بعد از آن می‌توانید برای نصب لنز اقدام کنید.

تعویض لنزهای دوربین مداربسته
تعویض لنزهای دوربین مداربسته

لنزهایی که قابلیت تنظیم دستی دارند ممکن است کمی پیچیده‌تر باشند. به خصوص وقتی اولین بار است که تصمیم به تعمیر دوربین مداربسته گرفته‌اید. اغلب این‌گونه لنزها دارای پایه‌هایی چرخ‌ دنده شکل هستند که در اطراف بخش زوم و فوکوس ثابت شده‌اند. این چرخ دنده‌ها در کنار سایر چرخ‌ دنده‌هایی قرار دارند که به دستگیره‌های تنظیمات خارجی دوربین مداربسته متصل است.

وقتی قصد دارید لنزها را تعویض کنید، باید لنزهای قبلی را از این پایه چرخ دنده شکل جدا کنید و آن‌ها را دور لنز جدید محکم کنید. تراز کردن این چرخ دنده‌ها بسیار مهم و حساس است. اگر این‌ کار به درستی انجام نشود،‌ دوربین شما نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد.

اگر لنز دوربین مداربسته شما، پایه چرخ دنده شکل نداشت کار شما راحت‌تر است. به شیوه‌ای که گفته شد لنزهای جدید را با لنزهای قبلی جایگزین کنید. این‌ کار با چرخاندن خود لنز و باز کردن پیچ‌های کوچک اطراف آن قابل انجام است.

لنزهای دوربین مداربسته
لنزهای دوربین مداربسته

نکته مهم:

در بعضی از دوربین‌های مداربسته، اطراف لنز با یک لایه فوم احاطه شده است. این حلقه فوم برای عملکرد درست دوربین نقش مهمی ایفا می‌کند. مطمئن شوید که آن را به درستی نصب می‌کنید.

تعویض سنسور تصویر CCD یا CMOS

سنسور تصویر به لنز دوربین مداربسته متصل می‌شود. شکل آن مستطیلی یا مربعی است. روی آن را یک شیشه پوشانده است. برای رسیدن به این سنسور باید از بورد LED و لنزها بگذرید. بعد از آن می‌توانید سنسور تصویر را از دوربین یا منبع تغذیه جدا کنید. این سنسور دقیقا در وسط بورد قرار دارد.

سنسور تصویر دوربین مداربسته
سنسور تصویر دوربین مداربسته

بعد از تعویض سنسور تصویر، در نصب مجدد آن دقت کنید که شیشه‌ روی آن لکه نشود.

پاور بورد یا منبع تغذیه

در تعمیر دوربین مداربسته، تعویض پاور بورد یا منبع تغذیه کاری واقعا حساس است. قلب تپنده دوربین مداربسته همین منبع تغذیه آن است. این بخش در قسمت پشت دوربین مداربسته قرار دارد. کافیست تمامی اتصالات را با دقت جدا کنید، اتصالات کابلی را قطع کنید تا بتوانید تعویض پاور بورد را انجام دهید. این کار چندان دشوار نیست.

البته همین نکته برای سرهم کردن مجدد آن صدق نمی‌کند. جایگزین کردن و نصب دوباره این اجزا بدون داشتن یک راهنما آسان نیست. راه حل این مشکل این است که در هنگام جداسازی اجزا از مراحل کار فیلم و عکس تهیه کنید. دقت کنید که کدام کابل را از کدام قسمت جدا کردید. تنها در این صورت است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم تعمیر دوربین مداربسته ما به نتیجه برسد.

تا به اینجا انواع مشکلات فنی که ممکن است دوربین شما را دچار مشکل کند، بررسی شد. در ادامه به ۱۰ مشکل رایج در دوربین‌های مداربسته و چگونگی رفع آن‌ها می‌پردازیم.

سوم: ۱۰ مشکل رایج در دوربین مداربسته و رفع آن

سوال اینکه چرا دوربین‌های مداربسته نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند؟ طبیعی است که ترجیح می‌دهیم سیستم امنیتی ما مانند ساعت بی وقفه کار کند. اما بعضی اوقات مشکلات ساده‌ای وجود دارند که عملکرد دوربین را با مشکل مواجه می‌کند. در این بخش به بررسی ۱۰ مشکل رایج از این دست می‌پردازیم.

اول: مشکل در اتصالات  و شبکه دوربین

گاهی مشکل دوربین مداربسته واقعا ساده است. آن قدر ساده که فراموش می‌کنیم به آن دقت کنیم. ممکن است در حال حاضر دوربین مداربسته به کلی از شبکه خارج شده باشد. شاید هم به طور کلی شبکه اینترنت دچار اختلال شده باشد.

دوربین‌هایی که اطلاعات را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند، یعنی IP cameras این کار را به وسیله LEDهایی که درونشان است انجام می‌دهند. حال اگر این LEDها روشن نمی‌شوند باید چک کنید که آیا اتصال برق درست است؟ اگر دوربین شما با باتری کار می‌کند بهتر است باتری آن را چک کنید. در هر صورت عدم اتصال یا خرابی منبع تغذیه اولین مشکل رایج در تعمیرات دوربین مداربسته است.

ادرس آی پی
ادرس آی پی

دوم: تشخیص دوربین و بررسی پینگ آن

IP دوربین مداربسته خود را پیدا کنید. این کار را می‌توانید به وسیله لپ‌تاپ یا گوشی همراه خود انجام دهید. در اینجا منظور از IP پروتکل اینترنت است. یعنی مجموعه‌ای از اعداد منحصر به فرد که هر دستگاه متصل به اینترنت داراست. این اعداد حکم شناسه را دارند. با استفاده از این عدد شما می‌توانید پینگ یا PING را اندازه گیری کنید.

پینگ یک معیار است که نشان می‌دهد میزان تاخیر اتصال بین دستگاه شما و اینترنت چقدر است. در این صورت می‌توانید متوجه شوید که دوربین مداربسته شما اتصالی قوی دارد یا نه. برای فهمیدن این موضوع باید در لپ‌تاپ خود محیط CMD را باز کنید. به سادگی کلمه Ping و IP خود را بنویسید:

پینگ اینترنت
پینگ اینترنت

در این راه ممکن است با دو خطا مواجه شوید

اولی Request Time Out و دومی Destination Host Unreachable. در هر دو صورت ابتدا باید کنترل کنید که لپ‌تاپ شما و دوربین شما به یک شبکه اینترنت متصل باشد. اگر دوربین را در شبکه می‌بینید سعی کنید که با مرورگر خود متصل شوید.

سوم: دانستن رمز ورود به سیستم و نام کاربری

اگر دوربین مداربسته را در شبکه می‌بینید اما نمی‌توانید به آن متصل شوید، یکبار دیگر رمز عبور و نام کاربری را چک کنید. بعضی اوقات یک اشتباه ساده تایپی می‌تواند دلیل یک مشکل باشد. اگر دلیل این است، برای حل مشکل به دفترچه راهنما مراجعه کنید.

چهارم: پروتکل ARP

ARP مخفف عبارت Adress Resolution Porotocol  است. همانطور که از اسم آن بر می‌آید یک پروتکل مربوط به شبکه به معنی تفکیک آدرس است. هدف آن کاهش ترافیک شبکه است. با استفاده از این پروتکل می‌توانیم با داشتن IP یک دستگاه، مقدار mac address آن را به دست بیاوریم. برای برقراری ارتباط بین دستگاه‌های موجود در یک شبکه داشتن آدرس mac ضروری است. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که نتوانیم دوربین مداربسته را در شبکه پیدا کنیم.

نکته اینکه IP آدرس طی مرور زمان ممکن است تغییر کنید اما mac آدرس یک دستگاه همیشه ثابت است. در مورد پیدا کردن mac adreess  با استفاده از table ARP این نوشته را بررسی کنید.

پنجم: مشکل تداخل آدرس IP در تعمیر دوربین مداربسته

اگر شما بیش از یک دوربین مداربسته دارید، باید کنترل کنید کهIP Adressهای این دوربین‌ها با هم تداخل نداشته باشد. همچنین باید دقت کنید که IPهای یکسانی برای دستگاه‌ها تعریف نشده باشد. این موضوع می‌تواند مانع شما برای دسترسی به تمامی دوربین‌ها باشد.

ششم: به روزرسانی فریمور (حافظه فقط خواندنی)

در بندهای قبلی به این اشاره کردیم که ممکن است نرم‌افزارهای دوربین مداربسته نیاز به یک به روزرسانی داشته باشند. برای کنترل کردن این موضوع با اتصال به VMS به صفحه اینترنتی دوربین مداربسته متصل شوید.

منظور از VMS نرم افزار مدیریت تصویر یا Video Management Software است. این نرم افزار نظارتی به شما اجازه می‌دهد تا به صورت زنده به تصاویر دوربین‌های مداربسته خود دسترسی داشته باشد.

VMS نرم افزار مدیریت تصویر
نمایی از نرم افزار مدیریت تصویر

هفتم: راه‌اندازی مجدد دوربین مداربسته

راه اندازی مجدد تجهیزات مدرن یا به اصطلاح معروف Restart در اغلب مواقع راه‌حل مهمی است. سیستم مداربسته را به سادگی خاموش کنید و بعد از ۱۰ الی ۲۰ ثانیه آن را مجدد راه اندازی کنید. بعضی اوقات در تعمیر دوربین مداربسته مشکلات به همین سادگی حل می‌شوند.

هشتم: مشکل در کابل‌ها

کابل دارای خوردگی یا قطع شدگی کار دوربین را با اختلال مواجه می‌کند. این موارد را مجدد چک کنید. کابل‌ها باید سالم و مستقیم و بدون هیچ گونه زدگی یا خوردگی باشند.

نهم: بازگرداندن دوربین به تنظیمات کارخانه

ممکن است Restart یا راه اندازی مجدد سیستم مداربسته مشکل را حل نکند. در این حالت، چاره‌ برگرداندن دوربین به تنظیمات کارخانه است. در اینجا باید دقت کنید چون این کار مساوی از دست رفتن تمامی اطلاعات و سابقه دوربین مداربسته است. اما معمولا این راه جواب می‌دهد و تمامی اختلالات دوربین مداربسته از این راه حل می‌شود.

دهم: ارتباط با سازنده برای پشتیبانی محصول

اگر برای دستکاری دوربین مداربسته یا سیستم امنیتی خود دچار تردید هستید، از یک متخصص کمک بگیرید. این موضوع از مواردی است که باید در هنگام خرید دوربین مداربسته به آن دقت کنید. خرید کردن از منابعی معتبر این تضمین را به شما می‌دهد که در صورت بروز یک مشکل برای دوربین مداربسته، می‌توانید با اطمینان کار را به کاردان بسپارید. فروشگاه دوربین مداربسته راف‌نت یکی از همین منابع معتبر است.

فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته راف نت
فروشگاه اینترنتی دوربین مداربسته راف نت

در این بخش به جمع بندی هر آنچه در این نوشته بررسی شد، پرداختیم. حالا دیگر اطلاعات کاملی در مورد تعمیر دوربین مداربسته دارید.

سخن پایانی

تعمیر دوربین مداربسته و همه نکات مهمی که در این رابطه وجود داشت در این نوشته بررسی شد. امیدوارم این نوشته به شما سرنخی برای پیگیری بیشتر موضوع بدهد. در هر صورت فراموش نکنید که همیشه می‌توانید روی کمک متخصص‌های راف‌نت حساب باز کنید. کافیست در ساعات اداری با شماره 02154871500 تماس بگیرید.

فراموش نکنید که نظرات شما به بهبود خدمات ما کمک زیادی می‌کند. در بخش نظرات منتظرتان هستیم.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *