مجله ی راف نت

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه
انواع دوربین مداربسته تحت شبکه

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه (۱۰ نوع به همراه تصویر)

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه را می‌توانیم در ۱۰ دسته کلی بررسی کنیم. در این نوشته قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.. دوربین مداربسته تحت شبکه را با نام‌های دوربین IP یا network camera می‌شناسیم. این نوع از دوربین‌های مداربسته بسیار پرکاربرد هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا انواع دوربین‌های ip را بررسی کنیم.

در این نوشته از برخی محصولات بخش دوربین‌ تحت شبکه راف‌نت استفاده کرده‌ایم.

طرز کار دوربین مداربسته تحت شبکه

قبل از اینکه به خواندن ادامه دهید، نوشته دوربین مداربسته تحت شبکه را حتما مطالعه کنید. اما به طور مختصر، دوربین مداربسته تحت شبکه را می‌توانیم ترکیب موفقیت‌آمیز دوربین‌ و کامپیوتر بدانیم. به شکل ساده تصاویر توسط دوربین مداربسته در یک شبکه اینترنتی جابه‌جا می‌شود. این تصاویر توسط دستگاه‌های ذخیره‌ساز ویدیو که به نرم‌افزارهای مدیریت ویدیو مجهز هستند، ذخیره می‌شود. درواقع ساز و کار این دوربین‌ها بسیار ساده است. دوربین تحت شبکه از شبکه اینترنت برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. البته اگر بخواهید از میان انواع دوربین‌های تحت شبکه یکی را انتخاب کنید، کار آنقدرها هم ساده نیست.

به صورت کلی برای خرید دوربین مداربسته یا انتخاب آن دستورالعمل‌هایی وجود دارد. اما در اینجا صحبت از دوربین Ip است. پس بهتر است نگاه ویژه‌ای به انواع آن و تفاوت‌های میان آن‌ها داشته باشیم.

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه

انواع دوربین‌های تحت شبکه یا network camera را می‌توانیم طی ۱۰ دسته‌بندی بررسی کنیم.

  • دوربین مداربسته ثابت یا fixed
    • دوربین مداربسته ثابت استاندارد
    • دوربین‌های دام
  • دوربین تحت شبکه PTZ (pan-tilt-zoom)
    • دوربین PTZ دستی
    • دوربین PTZ اتوماتیک
  • دوربین‌های ثابت دام
    • دوربین‌های مداربسته دام با دید ثابت
    • دوربین‌های دام PTZ
  • دوربین‌ تحت شبکه مخفی
    • دوربین‌های پین‌ هول
    • دوربین‌های هیدن یا مخفی شده
  • دوربین‌های تحت شبکه فضای بیرونی
    • دوربین‌های ضدآب
    • دوربین‌های مقاوم در برابر حرارت
  • دوربین‌های تحت شبکه مالتی سنسور
  • دوربین‌ تحت شبکه day/night
  • دوربین‌ مداربسته تحت شبکه بی‌سیم
  • دوربین تحت شبکه high definition یا HD
  • دوربین‌های تحت شبکه تخصصی
    • دوربین‌های ANPR/ LPR
    • دوربین‌های حرارتی یا دمانگار
    • دوربین تحت شبکه مقاوم در برابر انفجار

حال انواع دوربین مداربسته تحت شبکه گفته شده را به شکلی جزئی‌تر بررسی ‌می‌کنیم.

اول: دوربین مداربسته ثابت یا fixed

دوربین مداربسته ثابت استاندارد

این دوربین‌های مداربسته به طور کلی در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که یک نمای ثابت را زیر نظر داریم. معمولا در این حالت صحنه تا حد زیادی قابل پیش‌بینی است.

دوربین‌های دام

دوربین‌های تحت شبکه دام در پوششی گنبدی شکل، بسیار پرطرفدار هستند. علت این محبوبیت این است که به دلیل شکل خاص این دوربین‌ها در برابر خرابکاری مصون هستند. به علاوه تا حد امکان جلب توجه کمتری می‌کنند که به لحاظ امنیتی بسیار خوب است.

دوم: دوربین تحت شبکه PTZ (pan-tilt-zoom)

دوربین  PTZ دستی

این دوربین‌ها قابلیت این را دارند که در جهت‌های مختلف به صورت دستی یا manual بچرخند. یعنی چرخش افقی یا pan، چرخش عمودی یا titt و بزرگنمایی یا zoom در این دوربین‌ها با کنترل انسان اتفاق می‌افتد.

دوربین PTZ اتوماتیک

در برابر نوع دستی این دوربین‌ها، نوع اتوماتیک دوربین‌های PTZ نیز مطرح است. این یعنی سوژه‌های در حال حرکت به صورت اتوماتیکی که در دید دوربین‌ هستند، به صورت خودکار با چرخش دوربین مداربسته تحت شبکه دنبال می‌شوند.

نکته: برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف دوربین‌ها به نوشته تفاوت انواع دوربین‌های مداربسته سر بزنید.

سوم: دوربینهای ثابت دام

دوربین‌های مداربسته دام با دید ثابت

این نوع از دوربین‌های تحت شبکه ویژگی‌های دوربین‌های دام و دوربین‌های ثابت را با هم دارند. یعنی هم زمان که یک منظره ثابت را زیر نظر دارند، با شکل گنبدی خود در برابر دید خرابکاران نیز قرار ندارند.

دوربین‌های دام PTZ

این دوربین تحت شبکه ترکیب ویژگی‌های دوربین‌های PTZ و دام به طور همزمان است. یعنی همانطور که قابلیت چرخش عمودی و افقی و زوم را فراهم می‌کند در قالبی گنبدی شکل ارائه می‌شود.

در تصویر زیر یک نمونه از این دوربین‌ تحت شبکه هایک ویژن را در فروشگاه راف‌نت می‌بینیم:

دوربین مداربسته هایک ویژن
دوربین مداربسته هایک ویژن مدل DS-2DE4225IW-DE

نکته: برای آشنایی بیشتر با برند هایک ویژن به نوشته دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن سر بزنید.

چهارم: دوربین‌ تحت شبکه مخفی

دوربین‌های پین‌ هول

دوربین‌های تحت شبکه پین‌ هول اندازه بسیار کوچکی دارند. همین موضوع استفاده از آن‌ها را برای مقاصد مخفی‌تر مناسب می‌کند.

یک نمونه دوربین مداربسته تحت شبکه پین‌ هول را در سایت آمازون با نام mini security Ip Pinhole camera می‌بینید:

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه پین هول
دوربین مداربسته پین هول

دوربین‌های هیدن یا مخفی شده

این دوربین‌های مداربسته می‌توانند به هر شکلی در بیایند. یعنی در نگاه اول تشخیص این‌که این جسم یک عروسک است یا یک دوربین مداربسته مخفی مشکل است. حتما در فیلم‌ها و سریال‌هایی که کمی اکشن هستند با این نوع از دوربین‌ها آشنا شده‌اید. مزیت این دوربین‌ها در غیرقابل تشخیص بودن  آن است. دوربین‌های مخفی یا Hidden کاربردهای زیادی دارند که با حفظ قوانین مربوط به حریم شخصی افراد، قابل استفاده هستند.

قبلا در نوشته دوربین مداربسته کوچک در این مورد صحبت کرده‌ایم.

دوربین مداربسته مخفی
دوربین مداربسته مخفی یا جاسوسی

به دوربین‌های Hidden دوربین جاسوسی یا spy هم گفته می‌شود. همانطور که در تصویر بالا از سایت ‌Amazon می‌بینید این دوربین در یک خودکار جاسازی شده است. در نگاه اول تشخیص این دوربین‌ها ممکن نیست. از همین رو با مواردی مانند تشخیص دهنده دوربین مخفی یا hidden camera detector مواجه می‌شویم.

پنجم: دوربین‌های تحت شبکه فضای بیرونی

دوربین‌های ضدآب

دوربین‌‌های تحت شبکه که برای فضای بیرونی طراحی شد‌ه‌اند در برابر آب و هوا مقاوم هستند. در نوشته دوربین مداربسته برای باغ به این ویژگی اشاره کرده بودیم. در واقع ویژگی ضدآب بودن یا waterproof  برای دوربین فضای بیرونی که قرار است در معرض باران و رطوبت باشد، بسیار مهم است.

دوربین‌های حرارتی

این دوربین‌ها با قابلیت دنبال کردن حرارت و دمای سوژه کار می‌کنند. به این صورت که با در نظر گرفتن فاکتورهای حرارتی در محیط‌هایی که نور کم است، سوژه را تشخیص می‌دهند.

دوربین مداربسته حرارتی
دوربین مداربسته حرارتی

ششم: دوربین‌های تحت شبکه مالتی سنسور

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه را با معرفی دوربین‌های چند سنسوره یا multi sensor ادامه می‌دهیم. این دوربین‌ها با داشتن چندین سنسور تصویر و لنز، به شما دید ۱۸۰ یا ۳۶۰ درجه برای زیر نظر گرفتن محیط می‌دهد. این یعنی هیچ نقطه کوری باقی نمی‌ماند. به علاوه کیفیت تصویر در این دوربین‌ها بالاست.

در مورد سایر مزایای دوربین‌های مالتی سنسور نوشته pros and cons of multi sensor camera را بخوانید.

هفتم: دوربین‌ تحت شبکه day/night

قابلیت اصلی دوربین‌های day/night این است که تحت هر شرایط نور می‌توانند تصویر با کیفیتی ارائه دهند. این دوربین‌ها را به عنوان دوربین‌های دید در شب نیز می‌شناسیم. این یعنی در طول روز یا نورکافی تصاویر به درستی منتقل می‌شوند. این انتقال با کیفیت در طول شب یا تاریکی و نور کم هم ادامه پیدا می‌کند. به همین شکل محیط مورد نظر ما همیشه از گزند آسیب و سرقت در امان است.

دوربین‌های دید در شب

دوربین تحت شبکه دید در شب یا night vision camera چگونه کار می‌کند؟ این دوربین‌ها در واقع زیر مجموعه دوربین‌های مورد قبلی یعنی day/night هستند. دوربین‌های مجهز به دید در شب از فناوری اشعه مادون قرمز استفاده می‌کنند. صفحه این دوربین‌ها معمولا با LEDها پوشیده شده است. این LEDها در تاریکی نور مادون قرمز منتشر می‌کنند. به همین علت دوربین می‌تواند حتی در تاریکی نیز سوژه‌ها را تشخیص دهد.

دید در شب در انواع دوربین مداربسته تحت شبکه
دید در شب دوربین مداربسته

نکته: امروزه دوربین‌های دید در شب رنگی نیز وجود دارند. این یعنی تصاویر ضبط شده توسط دوربین Ip فقط سیاه و سفید نیست.

در تصویر زیر LEDهای دوربین مداربسته را مشاهده می‌کنید:

ال ای دی دوربین مداربسته
LEDهای قرمز دوربین مداربسته برای دید در شب

هشتم: دوربین‌ مداربسته تحت شبکه بی‌سیم

در انواع دوربین مداربسته تحت شبکه، به دوربین‌های آی پی بی‌سیم برمی‌خوریم. این دوربین‌ها داده‌های ویدیویی را از طریق شبکه بی‌سیم یا وای فای منتقل می‌کنند. به همین دلیل به آن‌ها دوربین‌ وای فای نیز گفته می‌شود.

همین موضوه نصب این دوربین‌ها را حتی در محیط‌های بیرونی راحت‌تر می‌کند. علت این است که دیگر با سیم‌کشی در ابعاد زیاد و به شکلی دست و پاگیر سر و کار نداریم. دوربین بی‌سیم یا وایرلس از انواع پرطرفدار دوربین‌های تحت شبکه است. بدیهی است که در این دوربین‌ها به میزانی که کیفیت شبکه اینترنت بالاتر باشد، سرعت و کیفیت انتقال داده‌ها بالاتر است.

نهم: دوربین تحت شبکه high definition یا HD

از اسم دوربین‌های تحت شبکه HD پیداست که در آن‌ها کیفیت بالای تصویر حرف اول را می‌زند. خروجی تصاویر این دوربین تحت شبکه بالا و با جزئیات است. این در مقایسه با دوربین‌های استاندارد و معمولی انجام می‌شود.

نکته: منظور از HD در تصاویر دوربین مداربسته به ابعاد 1280*720 پیکسل یا به اختصار  720p و یا 1920*1080 پیکسل یا به احتصار 1080p گفته می‌شود.

در اینجا بد نیست اشاره‌ای به دوربین‌های 4k یا UHD هم داشتیم. UHD مخفف Ultra High definition است. بدیهی است که کیفیت تصاویر در انواع UHD نسبت به HD بالاتر باشد. در تصویر زیر مقایسه این دو تصویر را بهتر می‌بینیم:

تفاوت بین Hd و UHD
تفاوت کیفیت تصویر در دوربین مداربسته HD و UHD

دهم: دوربین‌های تحت شبکه تخصصی

انواع دوربین تحت شبکه نیازهای مختلف ما را پوشش می‌دهند. این از نیاز به دوربین مداربسته برای اتاق  کودک شما گرفته تا دوربین مداربسته برای اماکن عمومی را شامل می‌شود. از این موارد به ۳ مورد در ادامه اشاره می‌کنیم.

دوربین‌های ANPR/ LPR

دوربین‌های ANPR  و LPR به عنوان دوربین‌های پلاک‌خوان معروف هستند. این دوربین‌ها معمولا در ورودی پارکینگ‌ها نصب می‌شوند. در نوشته دوربین مداربسته برای پارکینگ به این موارد اشاره کرده بودیم.

عبارت ANPR مخفف عبارت Automatic Number Plate Recognition است. عبارت LPR نیز مخفف License Plate Recognition است. هدف از دوربین‌ مداربسته LPR دوربین‌هایی هستند که پلاک‌های غیرمجاز یا بدون لیسانس را شناسایی می‌کنند. هدف از هر دو دوربین تجهیز محیط‌های پارکینگ است. وجود مه، گرد و غبار، بازتاب نور یا سرعت بالای خودرو خللی در کارکرد این دوربین‌ها ایجاد نمی‌کند.

دوربین‌های حرارت‌سنج یا دمانگار

دوربین‌های تحت شبکه حرارت‌سنج یا thermographic را با دوربین‌های حرارتی که بالاتر نام بردیم اشتباه نگیرید. این دوربین‌ها حرارت‌سنج کاربرد صنعتی دارند. به خصوص در صنایعی که بالا رفتن حدی از دما خطرساز باشد، چنین دوربین‌هایی قبل از وقوع فاجعه هشدارهای لازم را می‌دهند.

دوربین تحت شبکه مقاوم در برابر انفجار

برقراری امنیت در سطح بالا ایجاب می‌کند که از تمامی خطرات احتمالی جلوگیری کنیم. امکان انفجار در برخی محیط‌ها مانند آزمایشگاه‌ها وجود دارد. دوربین‌های مقاوم در برابر انفجار در چنین شرایطی سالم می‌مانند. به این دوربین‌ها explotion Proof Camera می‌گویند.

دوربین مداربسته تحت شبکه مقاوم در برابر انفجار
دوربین مداربسته مقاوم در برابر انفجار

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه را بررسی کردیم. در میان انواع نام برده شده، ۴ دسته از بقیه پرکاربردتر و متداول‌تر هستند. در ادامه این ۴ نوع را بررسی می‌کنیم.

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه متداول

همانطور که در بخش قبلی دیدید، انواع مختلف و متنوعی از دوربین‌های تحت شبکه وجود دارند. این دوربین‌ها در شکل‌ها و مشخصات مختلف و برای رفع نیازهای متفاوت ارائه می‌شوند. در میان این دسته‌ بندی‌ها، ۴ مدل به وضوح پرکاربردتر هستند. در جدولی که در ادامه می‌آید ابتدا این مدل‌ها را بررسی می‌کنیم:

فیش‌آی یا fish-eye

تورت یا turret

بولت یا Bullet

دام یا dome

نوع دوربین

دوربین مداربسته fisheye دوربین مداربسته تورت دوربین مداربسته بولت دوربین مداربسته دام ظاهر
به سقف اتصال به سقف به  دیوار یا سقف اتصال به سقف طریقه نصب
 دید ۳۶۰ درجه پانوراما، نصب و راه اندازی آسان، قابلیت جلب توجه کمتر

 

میدان دید تا مسافت بالا، نصب آسان و قابلیت جابجایی آسان، امکان خطای کمتر در ویژگی دید در شب، به لحاظ ظاهری مناسب برای فراری دادن خرابکارها میدان دید تا مسافت بالا، نصب آسان و قابلیت جابجایی آسان، امکان خطای کمتر در ویژگی دید در شب، به لحاظ ظاهری مناسب برای فراری دادن خرابکارها دید گسترده به محیط داراد، نسبت به سایر انواع دوربین کمتر در دید است مزایا
تصاویر خروجی از این دوربین نیاز به پردازش مجدد دارد.  اشکال عمده این دوربین این است که توسط دزد و خرابکار قابلیت تغییر زاویه دارد مناسب برای خراب کردن دوربین توسط خرابکارها نسبت به انواع دام و تورت، زاویه محدود در دید به محیط جابجایی آن بعد از نصب دشوار است، رد انگشت یا گرد و غبار روی آن باقی می‌ماند و دیدش را تار می‌کند، مستعد به خطا انداختن ویژگی دید در شب معایب
پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها، تاسیسات صنعتی، فرودگاه‌ها مدارس، ادارات، منازل و فروشگاه‌های کوچک  فروشگاه‌ها، مدارس، تاسیسات صنعتی، چراغ‌های راهنما، محیط‌های مستعد جرم و جنایت مدارس، ادارات، خانه، فروشگاه‌های کوچک کاربرد

البته فهرست مزایا و معایب هر یک از انواع دوربین‌های مداربسته تحت شبکه را می‌توان ادامه داد. ما اما به همین موارد بسنده می‌کنیم.

کاربرد انواع دوربین مداربسته تحت شبکه
کاربردهای دوربین مداربسته تحت شبکه در زندگی روزمره

در انتهای این نوشته می‌خواهیم ۴ مشخصه دوریین‌های تحت شبکه را مورد بحث قرار دهیم. در واقع هدف این است که ببینید انواع دوربین‌های تحت شبکه با چه مشخصه‌هایی مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

۴ مشخصه مهم دوربین‌ مداربسته تحت شبکه

وقتی می‌خواهید در مورد انواع دوربین تحت شبکه تصمیم بگیرید باید به نکات زیادی توجه کنید. در قسمت اول این نوشته به تمامی مدل‌های تحت شبکه موجود پرداختیم. در بخش بعدی ۴ تا از متداول‌ترین مدل‌ها را بررسی کردیم. حال در این بخش می‌خواهیم توجه شما را به ۴ مشخصه دیگر از دوربین‌های IP جلب کنیم. همین ویژگی‌ها با توجه به نیازهای شما منجر به بهترین انتخاب می‌شود.

ویژگی اول: وضوح تصویر

منظور از وضوح تصویر در دوربین تحت شبکه، به مجموعه پیکسل‌هایی که یک تصویر را می‌سازد گفته می‌شود. این مقدار پیکسل‌ها به شکل ابعاد طول و عرض تصویر معرفی می‌شوند. متداول ترین وضوح یا رزولوشن برای دوربین‌های مداربسته 720p، 1080p، 5MP، 4K و 8MP است. رزولوشن‌های بالاتر به این معنیست که تعداد پیکسل‌های بیشتری در هر اینچ از تصویر وجود خواهد داشت. در تصویر پایین مقایسه تصاویر در ابعاد مختلف را مشاهده می‌کنید:

انواع دوربین مداربسته تحت شبکه
انواع دوربین مداربسته تحت شبکه

ویژگی دوم: میدان دید

لنزهای دوربین مداربسته به شما اجازه می‌دهد تا هر عمقی از میدان را مد نظر دارید، زیر نظر بگیرید. در واقع لنزهای مختلف عمق دید مختلف به شما می‌دهد. نوشته لنز دوربین مداربسته به شما در شناخت بهتر این جز مهم کمک می‌کند.  این نیاز شماست که مشخص می‌کند چه لنزی برای شما مناسب‌تر است. بدیهی است که لنز مناسب برای اتاق کار شما با لنزی که برای پارکینگ مناسب است، تفاوت دارد.

ویژگی سوم: فاصله فوکال

به صورت عمده دو نوع لنز داریم: لنز ثابت و لنز وری‌ فوکال یا varifocal. لنز وریفوکال لنزی است که امکان تغییر فاصله کانونی را در بازه اندک به شما می‌دهد. این توانایی باعث می‌شود شما بتوانید زاویه دید دوربین را بهتر تنظیم کنید. هر فاصله لوکال به شما اجازه می‌دهد زاویه مشخصی را زیر نظر بگیرید. برای مثال لنز ۲.۸ میلی‌متر یعنی شما می‌تواند ۱۰۰ درجه از محیط را زیر نظر بگیرید. لنز ۱۲ میلی‌متر به شما اجازه می‌دهد تا ۳۰ درجه از محیط را تحت نظر داشته باشید.

ویژگی چهارم: حساسیت به حداقل نور

حساسیت به نور کم یا low light sensitivity در دوربین تحت شبکه تعریف می‌شود. این مفهوم نشان از این است که یک دوربین مداربسته در چه سطحی از نور کم می‌تواند تصویر با کیفیتی ارائه کند. این مفهوم با نماد Lux(lx) اندازه‌گیری می‌شود. برای مثال دوربین‌هایی با 100  تا 1000lx برای تصویربرداری در نور محیط کار مناسب هستند. این در حالی است که دوربین‌هایی با 0.0001lx برای کار در محیط‌های کاری آماده شده‌اند.

دوربین مداربسته تحت شبکه در فروشگاه راف‌نت

در فروشگاه اینترنتی راف‌نت شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای گوناگون، انواع دوربین‌های تحت شبکه را بررسی کنید:

دوربین تحت شبکه راف نت
انواع دوربین مداربسته تحت شبکه در فروشگاه راف نت

در منوی فروشگاه، با صبر کردن روی دوربین مداربسته لیستی از ویژگی‌های مدنظر ظاهر می‌شود. شما می‌توانید دوربین‌ها را براساس برند، تکنولوژی، نوع دوربین، رزولوشن تصویر و سایر ویژگی‌ها فیلتر کنید. این موارد به شما کمک می‌کند تا در نهایت بهترین انتخاب را از میان انواع دوربین مداربسته تحت شبکه داشته باشید.

سخن پایانی

در این نوشته جامع‌ترین اطلاعات ممکن در مورد انواع دوربین‌های مداربسته در اختیار شما قرار گرفت. حال می‌توانید با دانش کاملی در مورد انتخاب دوربین مداربسته تحت شبکه خود تصمیم بگیرید. البته در این راه تنها نیستید. همکاران ما در بخش مشاوره رایگان در ساعات اداری از طریق شماره 02154871500 آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند. به علاوه در بخش نظرات همین نوشته منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

 

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *