مجله ی راف نت

دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن
دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن  و ۱۰ ویژگی آن (راهنمای جامع)

دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن در نوشته‌ای با عنوان برندهای دوربین مداربسته در وبلاگ راف‌نت مورد اشاره قرار گرفت. در این نوشته اما، قرار است به این موضوع به شکل مفصل‌تری بپردازیم.

هایک‌ ویژن یکی از برندهای شناخته شده در دنیا، در زمینه دوربین‌های مداربسته است. این شرکت انواع بسیار متنوعی از دوربین‌های با کیفیت را به نقاط مختلف دنیا ارائه می‌کند. در این نوشته می‌خواهیم توجه خود را به دوربین‌های تحت شبکه این برند معطوف کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن، محصول یک کمپانی قدرتمند!

در ابتدا بد نیست نگاهی به کمپانی هایک ویژن داشته باشیم. شرکت چینی هایک ویژن در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد. امروزه این شرکت به یکی از پیشگامان راه‌‌حل‌های ابتکاری دوربین‌های مداربسته تبدیل شده است. هایک ویژن طیف گسترده‌ای از دوربین‌های مداربسته و تجهیزات مربوط به آن را در اختیار ما قرار می‌دهد.

از این جمله می‌توان به انواع دوربین‌های مداربسته، نرم‌افزارهای مدیریت و تجزیه و تحلیل، سیستم‌های هشدار و دیگر تجهیزات نظارتی را نام برد.

شرکت هایک ویژن
نمایی از شرکت دوربین مداربسته هایک ویژن

دوربین مداربسته‌ تحت شبکه هایک ویژن که موضوع امروز ماست، آینده دوربین‌های نظارتی هستند. این دوربین‌ها داده‌های صوتی و تصویری را به داده‌هایی تبدیل می‌کنند که می‌توانند از طریق یک اتصال اینترنتی امن منتقل شوند. این دوربین‌های هوشمند به همراه نرم‌افزارهای تحلیلی داخلی ارائه می‌شوند.

آن چه موجب تمایز هایک ویژن از سایر برندها می‌شود، تعهد آن‌ها به تحقیق و توسعه است. سالانه چیزی حدود به ۸ درصد از درآمد خود را به تحقیق و توسعه اختصاص می‌دهند.

پروفایل کمپانی هایک ویژن را می‌توانید در صفحه اصلی سایت آن‌ها در بخش about Hikvision بخوانید.

چرا دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن را انتخاب کنیم؟

در میان طیف گسترده‌ای از برندهای دوربین مداربسته،‌ چرا باید هایک ویژن را انتخاب کنیم؟ در این‌ جا ۷ دلیل برای این موضوع آورده‌ایم:

دلیل اول: گزینه‌های زیاد برای انتخاب 

این نوشته تنها در مورد دوربین‌های تحت شبکه این برند است. اما هایک ویژن در مورد همه انواع دوربین‌های مداربسته گزینه‌های زیادی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

علاوه بر این این گزینه‌ها به تنهایی نیز گسترده‌ وسیعی از کیفیت تصویر، طراحی دوربین و قیمت در اختیار ما قرار می‌دهند. این یعنی تجهیزات مداربسته هایک ویژن می‌توانند به سادگی به هر بودجه و نیازی تطبیق پیدا کنند.

دلیل دوم: لنز دوربین مداربسته

اهمیت لنز دوربین مداربسته را قبلا در نوشته‌ای در مجله راف‌نت به طور کامل بررسی کردیم. هایک ویژن در این زمینه نیز قوی عمل کرده است. این یعنی همچنان می‌توانید انتخاب‌های گوناگونی از لنزهای دوربین‌ مداربسته از بین محصولات هایک ویژن داشته باشید.

دلیل سوم: تجزیه و تحلیل داخلی در دوربین تحت شبکه هایک ویژن

با قابلیت تجزیه تحلیل داخلی دوربین‌های IP هایک ویژن، شما نیازی به هزینه بیشتر برای سرمایه گذاری روی نرم افزاهای تجزیه تحلیل ندارید.

دلیل چهارم: وضوح تصویر دوربین‌های مداربسته هایک ویژن

وضوح تصویر معیاری است که با میزان مگاپیکسل‌های تصویر سنجیده می‌شود. هرچه این میزان بیشتر باشد کیفیت تصویر نهایی بالاتر و جنبه امنیتی آن قوی‌تر خواهد بود. اهمیت این موضوع زمانی مشخض می‌شود که نیاز به زوم و بزرگنمایی برای تشخیص بهتر تصاویر داشته باشید. دوربین‌های تحت شبکه هایک ویژن از این نظر بسیار با کیفیت هستند.

دلیل پنجم: استفاده آسان از دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

اگر شما هم زیاد با تکنولوژی دوست نیستید، دوربین‌های هایک ویژن طوری طراحی شده‌اند که کاربری آن برای همه کاربران ساده باشد. این یعنی درک نحوه کار با این دوربین‌ها شما را نمی‌ترساند.

دلیل ششم: قابلیت گسترش

اگر به فکر بودجه خود هستید و قصد ندارید هر چند سال هزینه‌ای بابت تجهیزات مداربسته داشته باشید، انتخاب شما باید دوربین‌های هایک ویژن باشد.  چرا که محصولات این برند قابلیت توسعه دارند. این یعنی حتی اگر در ابتدای کار بودجه‌ کافی برای راه‌اندازی یک سیستم امنیتی کامل ندارید، در آینده می‌توانید سیستم فعلی را گسترش دهید.

دلیل هفتم:  نصب آسان دوربین‌ هایک ویژن

نصب دوربین مداربسته برای کسانی که اطلاعات کافی در مورد مسائل فنی ندارند کمی سخت به نظر می‌رسد. هایک ویژن به این موضوع نیز فکر کرده و دوربین‌هایی را روانه بازار کرده که نصب آسان هستند. این تجربه لذت بخشی در کار با محصولات این شرکت را برای شما رقم می‌زند.

حال که به قدر کافی برای داشتن انتخاب از میان محصولات هایک ویژن قانع شدیم، بیایید نگاهی کامل‌تر به محصولات این شرکت دوربین مداربسته داشته باشیم.

دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

یکی از انواع محصولات قابل توجه برند هایک ویژن، دوربین‌های IP یا تحت شبکه آن است. در مورد دوربین‌ مداربسته تحت شبکه پیش از این به طور کامل صحبت کرده‌ایم. توصیه می‌شود پیش از ادامه مطالعه حتما سری به آن بزنید.

دوربین‌های هوشمند تحت شبکه یا Smart Ip Camera Hikvision امکانات بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهند. در ایننوشته می‌خواهیم در مورد این دسته از محصولات این برند بررسی بیشتری داشته باشیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی‌های دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن

دوربین‌های IP به خاطر رزولوشن بالا، کیفیت و ویژگی‌های پیشرفته بسیار محبوب هستند. هایک ویژن نیز یک برند پیشرو در زمینه دوربین‌های تحت شبکه است که این ویژگی‌ها را در دوربین‌های خود جای داده است. در ادامه می‌خواهیم در مورد این ویژگی‌ها صحبت کنیم. این ویژگی‌ها تحت عنوان smart solution یا راه‌حل هوشمند بررسی می‌شوند.

درباره smart solution 2.0 در دوربین‌ تحت شبکه هایک ویژن

یکی از قابل توجه‌ترین محصولات تحت شبکه برند هایک ویژن، ارائه راه‌ حل امنیتی smart solution 2.0 است. این ویژگی به دوربین‌های مداربسته کمک می‌کند تا به یک سری امکانات خاص مجهز شوند. برای مثال: شمارش سوژه در یک محیط، کنترل ورود و خروج به یک محیط، شناسایی حذف سوژه در یک مکان و قابلیت  ANPR.

منظور از ANPR سیستم‌های مدیریت پارکینگ هستند. این قابلیت امکان نظارت بر تردد خودروها از طریق تشخیص پلاک را ممکن می‌کند. ANPR مخفف automatic Number Plate Recognition است. به آن تکنولوژی پلاک‌خوان نیز گفته می‌شود. البته در مورد Smart solution 2.0 حرف برای گفتن زیاد است. ما اما به همین مقدار بسنده می‌کنیم.

حال به بررسی ویژگی‌های دوربین‌های IP هایک ویژن می‌پردازیم.

ویژگی اول: فناوری تشخیص و شمارش اشیا یا object counting

دوربین مداربسته هایک ویژن می‌تواند تعداد اشیایی را که در یک ناحیه مشخص شده وارد شده‌اند، بشمارد. این ناحیه از قبل در بخش تنظیمات دوربین مشخص می‌شود. منظور از اشیا، ماشین‌ها، انسان‌ها و هر چیز ساکن و متحرکی می‌تواند باشد. این ویژگی به خصوص برای مکان‌هایی که پر تردد هستند مناسب است.

شمارش سوژه با دوربین امنیتی
شمارش سوژه با دوربین مداربسته تحت شبکه

ویژگی دوم: فناوری Object left Behind یا شی غیر مجاز در دوربین‌ هایک ویژن

دومین ویژگی مورد بحث ما، قابلیت تشخیص شی غیر مجاز در یک محیط به وسیله دوربین است. این قابلیت دوربین هایک ویژن می‌تواند اشیا حذف شده یا رها‌ شده در محیط را تشخیص دهد. بعد از آن این موضوع به واسطه یک هشدار یا پاپ‌ آپ و یا مواردی از این قبیل به مسئول مربوط اطلاع می‌دهد. محیطی که قرار است تحت پوشش قرار بگیرد باید از قبل مشخص شود.

تشخیص اشیای جا مانده با دوربین مداربسته
تشخیص اشیای جا مانده با دوربین مداربسته

عمده کاربرد این قابلیت در مکان‌های عمومی، فرودگاه‌ها و ترمینال‌هاست. در نوشته‌ای با عنوان دوربین مداربسته برای اماکن عمومی در مورد اهمیت این موضوع برای مکان‌های عمومی صحبت کرده بودیم. با وجود این قابلیت در دوربین‌ مداربسته، افراد به اشیا گم شده خود زودتر دسترسی پیدا می‌کنند. به علاوه به لحاظ امنیتی اگر یک شی جامانده خطرناک باشد، این موضوع زودتر توجه ماموران امنیتی را به خود جلب می‌کند.

ویژگی سوم: ویژگی ورود به منطقه و خروج از آن یا Region Enter / Exit

تشخیص ورود و خروج با دوربین مداربسته
تشخیص ورود و خروج با دوربین مداربسته

اگر قرار باشد ورود و خروج افراد به یک محیط را کنترل کنیم، این ویژگی به کار ما می‌آید. قابلیت Region Enter و Region Exit نسبت به ورود و خروج افراد و اشیا به یک محیط مشخص شده حساس است. در صورت وقوع یک اتفاق تعریف نشده، زنگ هشدار به صدا در می‌آید. دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن به شما این امکان را می‌دهد که ساعات مشخصی را نیز برای ورود و خروج افراد مشخص کنید.

ویژگی چهارم: قابلیت برش هدف مشخص یا Target Cropping Stream

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد تا یک منطقه خاص را مورد نظارت قرار دهید.  Target Cropping Stream یا برش هدف مشخص، جریان ویدیو برای یک مکان مشخص شده به صورت جداگانه با کیفیت بهتری ضبط کرده و مورد بررسی‌های بعدی قرار می‌دهد. با استفاده از این ویژگی شما با صرفه‌جویی در مصرف حافظه و ذخیره سازی اطلاعات، از جزئیات با اهمیت مطلع می‌شوید.

ویژگی پنجم: ویژگی ANPR یا پلاک‌خوان در دوربین تحت شبکه هایک ویژن

با قابلیت ANPR دوربین‌های مداربسته حتما در ورودی پارکینگ‌های شهر رو به رو شده‌اید. همانطور که در بندهای بالا به آن اشاره کردیم، این ویژگی به عنوان پلاک‌ خوان نیز معروف است. ANPR مخفف عبارت Automatic number plate recognition است. این قابلیت برای کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های اتوموبیل‌ها به یک پارکینگ طراحی شده است. هم چنین تعداد ماشین‌هایی که در یک محدوده تردد می‌کنند در صورت نیاز با همین قابلیت بررسی می‌شوند.

دوربین مداربسته پلاک خوان
دوربین مداربسته پلاک خوان در ورودی پارکینگ

در نوشته‌ای با عنوان دوربین مداربسته برای پارکینگ به این موضوع به شکل مفصل‌تری پرداخته‌ایم.

ویژگی ششم: ویژگی‌های هوشمند یا Smart feature

ویژگی‌های هوشمند به دوربین‌ مداربسته تحت شبکه هایک ویژن کمک می‌کند تا قابلیت‌های مختلفی از خود بروز دهد. برای مثال تشخیص چهره. به کمک این قابلیت می‌توان جستجویی هوشمند، پخش هوشمند و پشتیبان گیری هوشمند داشت. قابلیت‌های هوشمند کمک می‌کنند تا فعالیت‌های مرتبط و تعریف شده را در دوربین زیر نظر داشته باشیم.

ویژگی هفتم: قابلیت فشرده‌سازی هوشمند یا Smart Codec

در اینجا بهتر است ابتدا بدانیم کدک چیست؟ کدک یا Codec یک قطعه نرم افزاری یا سخت  افزاری کوچک می‌باشد. وظیفه این قطعه تبدیل صوت به تصویر آنالوگ به دیجیتال به صورت real time است. این ویژگی اجازه می‌دهد تا فیلم‌های ویدیویی با کیفیت بالا را بهتر مدیریت کنید. از آن‌جایی که رزولوشن بالاتر است حجم ویدیوها نیز بالاتر است. از آن‌ جایی که موضوع صحبت ما دوربین‌های تحت شبکه است، انتقال این حجم داده با شبکه سرعت را تا حد زیادی پایین می‌آورد. پس در این موقعیت نیاز به فشرده سازی داریم.

کدک هوشمند یا smart codec به استفاده‌ی بهینه‌تر از پهنای باند کمک می‌کند. همه این ویژگی‌ها برای تحلیل‌های آماری و افزایش امنیت بسیار کابردی است.

ویژگی هشتم: تشخیص چهره دوربین مداربسته هایک ویژن یا Face detection

قابلیت تشخیص چهره یا face detection توانایی تشخیص چهره افراد از سایر سوژه‌هایی است که در تصویر وجود دارد. دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن به این ویژگی مجهز است. در کنار face detection ویژگی دیگری برای تشخیص چهره وجود دارد که هوشمندانه‌تر است. به آن face recognition گفته می‌شود. این ویژگی دوم امکان پردازش چهره را نیز برای ما فراهم می‌کند.

تشخیص چهره با دوربین مداربسته
تشخیص چهره با دوربین مداربسته

این قابلیت امکانات زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهند. برای مثال مدیریت افرادی که در یک زمان مشخص در یک مکان حضور دارند، ورود و خروج افراد و مواردی از این قبیل را می‌توان نام برد. این قابلیت با تکنولوژی deep leraning به دوربین‌های هایک ویژن اضافه شده‌اند. با این کار دوربین‌های مداربسته بهتز از همیشه در زمینه برقراری امنیت موفق عمل می‌کنند.

ویژگی نهم: تعقیب خودکار یا Smart Tracking با دوربین تحت شبکه هایک ویژن

ردیابی هوشمند یا  smart tracking به طور خودکار سوژه‌های در حال حرکت را شناسایی، بزرگنمایی و ردیابی می‌کند. این موضوع به خصوص برای مکان‌هایی که از دوربین‌های PTZ که قابلیت چرخش و زوم را دارند مفید واقع می‌باشد.

دنبال کردن سوژه در دوربین تحت شبکه هایک ویژن
دنبال کردن سوژه در دوربین تحت شبکه هایک ویژن

به عنوان یک نمونه از دوربین‌های مداربسته تحت شبکه PTZ را در سایت آمازون تحت عنوان  Amazon smart tracking Ip camera مشاهده کنید.

ویژگی دهم: تشخیص عبور از خط یا Line crossing detection

تشخیص عبور از خط یا line crossing detection همان طور که از نامش بر می‌اید با مشخص کردن یک خط فرضی در دید دوربین مداربسته، هر گونه عبور از آن خط را به صورت یک هشدار در نظر می‌گیرد.این خط فرضی به صورت مجموعه‌ای از n نقطه لبه در نظر می‌گیرد. حال تمام خطوطی که این نقاط لبه روی آن‌ها قرار دارد را پیدا می‌کند. در واقع این روند از تعدادی روش و الگوریتم برای پیاده سازی این موضوع استفاده می‌کند.

اگر به این موضوعات علاقه دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. تا آن زمان، برای آشنایی با نحوه تنظیمات این ویژگی در دوربین هایک ویژن به نوشته setting line crossing in Hikvision سری بزنید.

تشخیص عبور از خط با دوربین مداربسته
تشخیص عبور از خط با دوربین مداربسته

تا اینجا ۱۰ ویژگی برتر دوربین تحت شبکه هایک ویژن را بررسی کردیم. البته می‌توان این فهرست را همچنان ادامه داد. ما به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌ها بسنده کردیم.

سخن نهایی

ما در فروشگاه اینترنتی راف‌نت دوربین‌ مداربسته تحت شبکه هایک ویژن را ارائه می‌کنیم. با مشاهده وبسایت راف نت، از آخرین محصولات این برند مطلع شوید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا مشاوره با شماره 02154871500 در ساعات اداری تماس بگیرید.

دوربین مداربسته تحت شبکه هایک ویژن
دوربین‌های مداربسته تحت شبکه هایک ویژن در فروشگاه راف نت

امیدوارم این نوشته به سوالات شما در زمینه دوربین‌ تحت شبکه هایک ویژن پاسخ بدهد. با این‌ حال در بخش نظرات منتظر سوالات و نظرات ارزشمند شما هستیم.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *