مجله ی راف نت

روتر گیمینگ چیست؟

روتر گیمینگ چیست؟

شرکت های سخت افزاری گیمرها را با انواع سخت افزارهای مخصوص گیمینگ هدف قرار می دهند. شما می توانید صفحه کلید گیمینگ، هدست، ماوس، مانیتور و حتی مادربردهای گیمینگ و کارت صدا را دریافت کنید، هر چند به همین جا ختم نمی شود.

اکثر تولیدکنندگان بزرگ روتر اکنون “روترهای گیمینگ” را ارائه می دهند، یعنی روترهایی که به طور خاص با در نظر گرفتن تجربیات گیمینگ آنلاین طراحی شده اند.

اما این روترهای گیمینگ دقیقاً چه کار متفاوتی نسبت به روترهای استاندارد انجام می دهند؟ علاوه بر این، آیا ویژگی های آنها واقعا قابل بررسی است؟

 

فهرست مطالب

 

راهنمای خرید مودم گیمینگ

یک روتر گیمینگ چیست و چه کاری انجام می دهد؟

در شرایطی که سازندگان از شما می خواهند که بدانید یک روتر گیمینگ چیست و آن را بخرید، باید بدانیم که چه چیزی آنها را از یک روتر معمولی جدا می کند و تفاوت اصلی بین روتر معمولی و روتر گیمینگ چیست. این تفاوت در حقیقت ویژگی های کیفیت خدمات (QoS) است. یک ابزار QoS عمدتاً بر ارسال داده های شما دقیقاً به جایی که باید برود متمرکز است.

باید پرسید که آیا همه روترها نیز این کار را می کنند؟ بله، همینطور است؛ با این حال…

وقتی صحبت از اتصال اینترنت شما به میان می آید، همه آنها دارای اولویت یکسانی هستند.

البته، اگر در خانه‌ای شلوغ زندگی می‌کنید که چندین نفر تلاش می‌کنند از این خدمات به طور همزمان استفاده کنند، اینترنت شما می‌تواند برای پاسخگویی به تقاضا با مشکل مواجه شود. و اگر می‌خواهید فردی را در یک بازی آنلاین در فیفا شکست دهید، در حالی که شخص دیگری ویدیوی 4K را پخش می‌کند و دیگری تصمیم می‌گیرد کل مجموعه عکس‌های او را آپلود کند، تجربه گیمینگ آنلاین شما به طور قطع با تاخیر مواجه می‌شود.

سایر ویژگی ها و کیفیت سرویس روتر گیمینگ چیست

QoS داده های دریافتی را می گیرد و با درک اهمیت گیمینگ، ترافیک ورودی را برای گیمینگ شما در اولویت قرار می دهد. به این ترتیب، روتر گیمینگ شما تلاش می‌کند تا از دست رفتن بسته را برای اتصالات گیمینگ به حداقل برساند، در حالی که بقیه داده‌های شبکه ورودی و خروجی را در یک جریان جداگانه جمع می‌کند.

یکی از رایج ترین ابزارهای کیفیت خدمات، StreamBoost کوالکام است. StreamBoost (یا گونه‌های مبتنی بر StreamBoost) در طیف گسترده‌ای از روترهای گیمینگ دارای ویژگی‌هایی است، زیرا بسیاری از آنها از چیپست Qualcomm پشتیبانی می‌کنند.

سازندگان نسخه های خود را نیز بهینه سازی کرده و توسعه داده اند. StreamBoost و فناوری‌های مشابه QoS تطبیقی در نظر گرفته می‌شوند، زیرا می‌توانند به طور خودکار با تغییر تقاضای شبکه خانگی شما سازگار شوند.

 

مودم گیمینگ

سایر ویژگی های مفید روتر گیمینگ چیست؟

روترهای گیمینگ همچنین دارای دسته ای از ویژگی های مفید QoS و کیفیت زندگی (QoL) هستند. برای دانستن اینکه ویژگی‌های دیگر روتر گیمینگ چیست، نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید.

Gigabit Ethernet

روتر چند پورت گیگابیتی اترنت دارد؟ Netgear Nighthawk XR700 حتی دارای یک درگاه اترنت 10 گیگابیتی برای کسانی است که اتصال اینترنت فوق سریع دارند. پاسخ در شبکه خانگی شما نهفته است. چند دستگاه سیمی دارید و آیا در آینده تعداد بیشتری را اضافه خواهید کرد؟

استانداردهای بی سیم

در این مرحله، اکثر روترهای گیمینگ دارای آخرین استانداردهای بی سیم هستند. رایج ترین استاندارد بی سیم در زمان نگارش مقاله 802.11ac است. با این حال، IEEE در حال توسعه 802.11ax، جانشین 802.11ac است، در حالی که 802.11ay قرار است در طیف تا حد زیادی استفاده نشده 60 گیگاهرتز کار کند (اینترنت بی سیم در حال حاضر از 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز استفاده می کند).

Wi-Fi چند باند

روترهای سطح بالا اکنون از شبکه های بی سیم سه باند پشتیبانی می کنند و به آنها امکان می دهد در سه کانال به طور همزمان ارسال کنند. برخی از روترهای گیمینگ از سه باند برای ارسال در دو فرکانس 5 گیگاهرتز و یک فرکانس 2.4 گیگاهرتز استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از فرکانس 60 گیگاهرتز جدیدتر اما هنوز تا حد زیادی استفاده نشده پخش می شوند.

پردازنده و رم

روترهای گیمینگ مدرن قدرتمند دارای پردازنده‌های سریع‌تر، قدرتمندتر و رم بیشتر هستند. اگر می‌خواهید بدانید که تاثیر افزایش قدرت و حافظه در روتر گیمینگ چیست، باید گفت به این معنی است که می‌تواند الف) اتصالات بیشتری را مدیریت کند و تلاش برای کاهش تأخیر داشته باشد، و ب) ویژگی‌های QoS پیشرفته‌تری ایجاد و استفاده کند.

در حال حاضر، هیچ یک از این ویژگی ها منحصر به «روترهای گیمینگ» نیست. با این حال، آنها مطمئناً در روترهای ارزان قیمت یا روترهای ارائه شده توسط ISP یافت نمی شوند. اما مطمئناً روی روترهایی که ارزان‌تر از روترهای گیمینگ سطح بالا هستند، موجود هستند.

 

 

 روش اولویت بندی ترافیک روتر گیمینگ چیست

حالا که دانستیم روتر گینمینگ چیست، یکی از مهمترین کارهایی که پس از خرید آن باید انجام دهید، پیکربندی اولویت های شبکه است. آیا می‌دانید بهترین راه اولویت‌بندی ترافیک برای ارائه بهترین تجربه گیمینگ با روتر گیمینگ چیست؟

  • اولویت بندی بر اساس سرویس: آیا می خواهید همه دستگاه های موجود در شبکه به یک برنامه خاص دسترسی داشته باشند؟ شبکه خود را طوری تنظیم کنید که بر اساس سرویس اولویت بندی کند. به عنوان مثال، می‌توانید هر دستگاهی را در شبکه خود تنظیم کنید تا اولویت یک گیمینگ خاص یا یک سرویس پخش ویدیو مانند نتفلیکس را داشته باشد.
  • اولویت بندی بر اساس شبکه: روترهای گیمینگ امکان اولویت بندی توسط شبکه را فراهم می کنند. یعنی می توانید اتصالات بی سیم خود را نسبت به سیمی در اولویت قرار دهید.
  • اولویت بندی بر اساس آدرس IP: هر دستگاه در شبکه خانگی شما یک آدرس IP خاص در پشت روتر شما دارد. اگر هر دستگاه یک آدرس IP ثابت دارد، این یک آدرس IP است که هنگام پیوستن به شبکه به صورت پویا تخصیص داده نمی شود، می توانید اولویت ترافیک شبکه را برای هر آدرس IP مشخص کنید. (به هر حال چگونه یک آدرس IP ثابت بدست می آورید؟)
  • اولویت بندی بر اساس آدرس MAC: سخت افزار شما دارای یک شناسه منحصر به فرد است که به عنوان آدرس MAC شناخته می شود. هنگامی که دستگاه شما به روتر گیمینگ شما متصل می شود، روتر آدرس MAC دستگاه را دریافت می کند. سپس می توانید ترافیک شبکه را به دستگاه ها بر اساس شناسه منحصر به فرد آنها اولویت بندی کنید.

برخی از روترهای گیمینگ به شما امکان می دهند روش های اولویت بندی را ترکیب کنید. شما می توانید بر اساس خدمات و آدرس IP اولویت بندی کنید. به اندازه کافی خنده دار، این ترکیب عالی برای ساده کردن ترافیک گیمینگ است.

 

راهنمای خرید مودم گیمینگ

تفاوت مودم و روتر

برای بررسی تفاوت مودم و روتر باید گفت که، به‌طور کلی مودم دستگاهی است که برای اتصال به اینترنت داده‌های آنالوگ دریافتی از شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی (ISP) را به داده‌های دیجیتال تبدیل می کند؛ و روتر دستگاهی است که می تواند اینترنت را از مودم دریافت کرده و آن را بین دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارد. اگر شما قصد دارید در منزل‌ یا محل کارتان صرفا با یک رایانه به اینترنت متصل شوید، به روتر نیازی ندارید و مودم می تواند نیاز شما را برطرف نماید؛ اما اگر قصد دارید با چند دستگاه به اینترنت وصل شوید، بهتر است از یک روتر سیمی یا بی‌سیم استفاده کنید.

حالت گیمینگ در روتر و مودم تی پی لینک

راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از تنظیمات روتر TP-Link  (تی پی لینک)‌ خود برای اطمینان از عملکرد بهینه هنگام گیمینگ استفاده کنید:

  1. کیفیت سرویس (QoS) و حالت گیمینگ را روشن کنید
    – QoS برای اطمینان از عملکرد کارآمد شبکه در زمانی که شبکه بیش از حد بارگیری می کند یا ازدحام می کند، طراحی شده است. این می تواند اولویت ترافیک را مشخص کند و تاثیرات ناشی از اتصال تحت بار سنگین را به حداقل برساند.
    – با فعال کردن حالت گیمینگ، QoS اطمینان حاصل می کند که گیمینگ شما در اولویت قرار دارد و لگ یا پینگ افزایش نخواهد یافت.
    لطفا توجه داشته باشید که فقط برخی از مدل ها حالت گیمینگ دارند، در حالی که مدل های دیگر ممکن است این حالت را نداشته باشند.
  2. اولویت دستگاه را در تنظیمات روتر فعال کنید
    – مشابه گزینه بالا، می‌توانید اولویت دستگاه را فعال کنید تا مطمئن شوید که روتر اطلاعات دستگاه گیمینگ شما را ابتدا قبل از سایر دستگاه‌های شما پردازش می‌کند.
    – لطفاً توجه داشته باشید که اگرچه در هر مدل متفاوت است، در بیشتر موارد اولویت دستگاه باید بخشی از تنظیمات QoS باشد.
  3. در صورت امکان، یک روتر سه باند مانند Archer AX90 بخرید و یک باند 5 گیگاهرتز را منحصراً برای گیمینگ بگذارید.

– با گذاشتن یک باند به طور انحصاری برای گیمینگ، اطمینان حاصل می کنید که دستگاه های دیگر سهم خود را از ترافیک نخواهند گرفت.

– لطفا توجه داشته باشید که از آنجایی که باند 5 گیگاهرتز دارای برد موثر کمتری نسبت به باند 2.4 گیگاهرتز است، لطفاً اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما به اندازه کافی به روتر نزدیک است تا از عملکرد مطلوب اطمینان حاصل شود.

 

بیشتر بخوانید: چه اینترنتی برای گیم خوبه؟

آیا مودم های گیمینگ ارزش خرید را دارند؟

مودم های گیمینگ تنها یک ترفند بازاریابی به شمار نمی روند. آنها واقعاً با مجموعه ای از ویژگی های مفید مانند اولویت بندی ترافیک گیمینگ، پورت های اترنت گیگابیتی اضافی، آخرین استانداردهای بی سیم و سخت افزار مودم قدرتمند ارائه می شوند.

با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ یک از این ویژگی ها منحصر به روترهای گیمینگ نیستند. QoS، Gigabit Ethernet و Wi-Fi دو بانده 802.11ac از ویژگی های مشترک در همه روترهای رده بالا هستند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی مودم و اینکه روتر گیمینگ چیست، نحوه کارکرد و فعالسازی و سایر ویژگی بارز آنها پرداختیم. همچنین برخی تفاوت ها پیرامون مودم و روتر نیز مورد بررسی قرار گرفت. این مقاله کمی تواند به شما گیمرهای عزیز برای تهیه یک مودم ارزان و همپچنین بهترین مودم برای گیم کمک کرده و در صورت وجود هرگونه سوال می توانید در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

 

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

8 نظر

  1. تفاوت اصلی یک روتر گیمینگ با یک روتر معمولی چیست؟

    • مرضیه امین الرعایا

      روترهای مخصوص گیمینگ با روترهای معمولی خانگی و مصرفی چند تفاوت عمده دارند:

      1- مدارات و آنتن بهینه شده برای کاهش لَگ و افت پینگ
      2- پشتیبانی از تنظیمات QoS برای اولویت‌بندی ترافیک بازی‌های آنلاین
      3- وایرلس AC قوی تر با قابلیت پشتیبانی از بیش از 30 دستگاه به طور همزمان
      4- طراحی بهینه سخت افزار برای پردازش سریع تر داده‌ها و کاهش تاخیر
      5- پهنای باند اینترنت وسیع‌تر با حداکثر سرعت بالای دانلود و آپلود
      6- قابلیت نصب و پیکربندی ساده‌تر برای کاربران

      بنابراین یک روتر گیمینگ به مراتب بهینه‌تر از یک روتر معمولی برای نیاز گیمرها طراحی شده است.

  2. مهم‌ترین ویژگی‌های یک روتر گیمینگ به جز کیفیت سرویس (QoS) چیست؟

    • مرضیه امین الرعایا

      مهمترین ویژگی‌های یک روتر گیمینگ عبارتند از:

      ۱) پردازش ترافیک عالی و سریع: سخت‌افزار قدرتمندتر و CPU پرقدرت برای پردازش حجم بالای ترافیک گیمینگ.

      ۲) پهنای باند بسیار وسیع: توانایی پشتیبانی از سرعت اینترنت ۱ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر برای گیمینگ آنلاین بدون افت اینترنت.

      ۳) مودم قوی داخلی: مودم داخلی قوی‌تر با پشتیبانی از سرعت بالای وایرلس 802.11ac/WiFi 6.

      ۴) تنظیمات قوی و تخصصی گیمینگ: ارایه تنظیمات روتر مخصوص برای گیمینگ و بهبود پینگ و تاخیر.

      ۵) دیواره آتش قدرتمند و ضد DDoS: محافظت فوق‌العاده از روتر در برابر حملات شبکه‌ای.

  3. راه‌های مختلف اولویت‌بندی ترافیک در یک روتر گیمینگ چیست؟

    • مرضیه امین الرعایا

      روترهای گیمینگ از چند راه مختلف برای اولویت‌بندی ترافیک استفاده می‌کنند تا به بازی‌های آنلاین اولویت داده شود، از جمله:

      ۱. استفاده از فناوری QoS:
      فناوری کیفیت سرویس که امکان اختصاص باند بیشتر و اولویت به ترافیک خاصی مثل بازی‌ها را می‌دهد.

      ۲. تفکیک ترافیک بر اساس پورت:
      ترافیک مربوط به بازی‌های رایج که از پورت‌های خاصی استفاده می‌کنند، شناسایی و اولویت‌بندی می‌شود.

      ۳. لیست سفید کردن آدرس سرور بازی‌ها:
      آدرس آی‌پی و دامنه مربوط به سرورهای گیمینگ شناسایی و در اولویت قرار می‌گیرند.

      ۴. محدود کردن ترافیک غیرضروری مثل دانلودها.

  4. آیا خرید مودم‌های اختصاصی گیمینگ ارزش دارد یا صرفاً یک ترفند بازاریابی است؟

    • مرضیه امین الرعایا

      خرید مودم‌های اختصاصی و مخصوص گیمینگ در برخی موارد کاملاً توجیه‌پذیر و منطقی است:

      1- این مودم‌ها از کیفیت سرویس (QoS) و الگوریتم‌های هوشمندانه‌ای برای اولویت‌بندی ترافیک گیمینگ بهره می‌برند.

      2- وای‌فای دوبانده قدرتمندتری دارند و پهنای باند وسیع‌تری را فراهم می‌کنند.

      3- برخی امکانات مفید مثل پورت گیگابیت اترنت LAN جهت اتصال مستقیم کنسول بازی را دارا هستند.

      4- آنتن‌ها و تقویت‌کننده سیگنال قوی‌تری دارند.

      اما اگر صرفا مودم موردنظر فاقد امکانات ویژه برای گیمینگ باشد، بله تا حدودی ترفند بازاریابی محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *