مجله ی راف نت

فیبر نوری اینترنت چیست؟

فیبر نوری اینترنت چیست؟

آیا تا کنون درباره سریع‌ترین اینترنت و اینکه فیبر نوری اینترنت چیست شنیده‌اید؟

فهرست مطالب

 

اینترنت فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری اینترنت که معمولاً اینترنت فیبر یا به بیانی ساده تر «فیبر» نامیده می‌شود، یک اتصال پهن باند است که می‌تواند به سرعت ۹۴۰ مگابیت در ثانیه (Mbps) با زمان تاخیر کم برسد. این فناوری از کابل فیبر نوری استفاده می کند که به طرز شگفت انگیزی می تواند داده ها را با سرعتی در حدود 70 درصد سرعت نور ارسال کند. علاوه بر این، کابل های فیبر نوری به اندازه سایر انواع کابل های سنتی در برابر شرایط آب و هوایی سخت حساس نیستند، که به حداقل رساندن قطع برق کمک می کند. همچنین به طور موثر در برابر تداخل الکتریکی مقاومت می کند.
فیبر برای چندین کاربر ایده آل است تا چندین دستگاه را به طور همزمان متصل کنند. با سرویس CenturyLink Fiber، می توانید:
• فایل ها را به سرعت آپلود و دانلود کنید
• از بازی آنلاین روان و چت ویدیویی با دوستان و خانواده لذت ببرید
• از کل هارد دیسک خود، از جمله عکس‌ها و ویدیوهای بزرگ، به جای چند ساعت، در چند دقیقه پشتیبان‌گیری کنید
• دانلود یک فیلم HD 2 ساعته در چند ثانیه، در مقایسه با 30 دقیقه یا بیشتر انتظار بیش از 20 مگابیت بر ثانیه از خدمات اینترنت سنتی

اینترنت فیبر نوری چیست

فیبر نوری اینترنت چگونه کار می کند؟

فیبر نوری اینترنت یک فناوری پیچیده است که امکان انتقال اطلاعات را به شکل نور به جای برق می دهد. قطعات زیادی این فناوری پیشرفته را تشکیل می دهند، اما دو جزء کلیدی فیبرهای نوری و به اصطلاح “آخرین مایل” شبکه فیبر نوری هستند.

فیبر نوری چیست؟

فیبرهای نوری رشته هایی تقریبا بسیار ریز بوده، حدود 125 میکرون قطر دارند یا کمی بزرگتر از موی انسان هستند. بسیاری از این فیبرها به صورت بسته بندی شده به یکدیگر متصل می شوند تا کابل ها را تشکیل دهند (با کابل های کواکسیال که از مس ساخته شده اند اشتباه گرفته نشود). فیبرهای نوری پالس های لیزر یا نور LED را به سمت پایین حمل می کنند و اطلاعات را به شکل “دودویی” منتقل می کنند، شبیه به 0s و 1s مورد استفاده در الکترونیک.

فیبر نوری اینترنت چیست

لست مایل (last mile)

هنگامی که این پالس‌های نور بسیار سریع به مقصد می‌رسند، به خروجی الکتریکی تبدیل می‌شوند که دستگاه‌های شما می‌توانند آن را بفهمند و از آن استفاده کنند. این کار توسط یک قطعه تجهیزات ویژه به نام ترمینال شبکه نوری انجام می شود که سپس سیگنال را از طریق اتصال اترنت به کاربر ارسال می کند. کشش بین خط اصلی شبکه فیبر و کاربر نهایی به عنوان “last mile” یا فرسنگ آخر نامیده می شود (اگرچه اغلب بسیار کوتاهتر از یک مایل است).
«فیبر خالص» به اتصالات فیبری اشاره دارد که تا خانه، کسب و کار یا رایانه رومیزی کاربر نهایی اجرا می شود. این سریعترین و گرانترین گزینه “فرسنگ آخر” است، زیرا سرعت و قابلیت اطمینان کامل فیبر را مستقیماً برای مصرف کننده به ارمغان می آورد.
به عنوان یک جایگزین، کابل های مسی اغلب برای حمل اتصال فیبر از یک ترمینال به نام “کابین خیابان” به یک بلوک مسکونی کامل، محوطه دانشگاه یا ساختمان مسکونی استفاده می شود. این گزینه ارزان‌تر است، اما مقدار کمی از سرعت فیبر در «فرسنگ آخر» از بین می‌رود.

 

تاریخچه فیبر نوری

اگرچه بسیاری از مردم فیبر نوری را یک فناوری جدید می دانند، اما در واقع به دهه 1970 برمی گردد، زمانی که برای اولین بار در ارتباطات از راه دور استفاده شد.
در سال 1988، کابل های فیبر نوری در زیر اقیانوس گذاشته شد و ایالات متحده را به اروپا متصل کرد. در طول سال‌ها، خطوط بیشتر و بیشتری در زیر دریا کشیده می‌شد، بنابراین امروزه شبکه عظیمی از کابل‌های فیبر نوری در سراسر جهان گسترش یافته است. شبکه‌های فیبر رو به رشد، با قابلیت‌های پرسرعت و انتقال مطمئن داده‌ها، امکان پیشرفت چشمگیر در حوزه مخابرات را فراهم کرده‌اند – در واقع، برخی می‌گویند فناوری فیبر نوری چیزی است که عصر اطلاعات را ممکن کرد.
در کشورهای توسعه‌یافته، خطوط فیبر نوری سال‌ها پیش جایگزین خطوط مسی قدیمی‌تر شدند و هسته یا «ستون ستون فقرات» شبکه‌های اینترنتی فعلی ما را تشکیل دادند. اخیراً نصب خطوط فیبر نسبت به مسی مقرون به صرفه تر شده است. بنابراین، با پیشرفت این فناوری، شبکه‌های فیبر نوری به سرعت در شهرها و مستقیماً به خانه‌ها در حال گسترش هستند.

 

مودم فیبر نوری چیست؟

تا اینجا دانستیم که فیبر نوری اینترنت چیست. حال می‌خواهیم بررسی کنیم که مودم فیبر نوری چیست و چه تفاوتی دارد. یک مودم فیبر نوری (FOM) به عنوان یک رابط اتصال بین یک دستگاه الکترونیکی و یک شبکه اینترنتی عمل می کند. این مودم ها با مودم های DSL معمولی متفاوت هستند زیرا انتقال سیگنال از طریق کابل های مسی انجام نمی شود. از یک شبکه کابل فیبر نوری برای انتقال سیگنال استفاده می کند. این سیگنال های ارتباطی الکترونیکی را از طریق یک شبکه فیبر نوری تبدیل می کند. مودم‌های فیبر نوری (FOM) امروزه در کاربردهای متعددی مانند سیستم‌های شبکه ارتباط داده، سیستم‌های ارتباط بین شبکه‌ای و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که این مودم‌های فیبر نوری در حال افزایش هستند، داشتن اطلاعاتی در مورد قبل از استفاده کورکورانه از آن مهم است. این پست به شما اطلاعاتی در مورد این مودم های فیبر نوری و عملکرد آنها می دهد.

فیبر نوری اینترنت

مودم فیبر نوری چگونه کار می کند؟

کار یک مودم فیبر نوری بسیار ساده است. نکات زیر به شما در درک بهتر آن کمک می کند.
• سیگنال اینترنت از طریق کابل های فیبر نوری به مودم های فیبر نوری منتقل می شود.
• مودم سیگنال های اینترنت را به داده های الکترونیکی تبدیل می کند.
• این انتقال یک گیربکس فول دوبلکس است. این بدان معناست که داده ها را می توان از منبع اینترنتی به دستگاه الکترونیکی و بالعکس منتقل کرد.

 

فیبر چه تفاوتی با سایر انواع اینترنت دارد؟

تفاوت اصلی این است که فیبر مانند سایر انواع اتصالات اینترنتی از جریان الکتریکی استفاده نمی کند. از نور استفاده می کند که از طریق هسته فایبر گلاس منتقل می شود.
فناوری های اینترنتی در طول زمان به طور چشمگیری تکامل یافته اند. در اینجا خلاصه ای کوتاه از انواع اصلی اتصالاتی که هنوز استفاده می شوند و نحوه کار آنها آورده شده است:

 

تفاوت بین ONT و ONU

در یک شبکه فیبر نوری، دستگاه هایی وجود دارند که برای تکمیل پیوند فیبر به خانه (FTTH) ضروری هستند. یکی از آنها ONT/ONU است.
ONT مخفف Optical Network Terminal است. ONU مخفف Optical Network Unit است.
یک ONT و یک ONU یکسان هستند. ONT و ONU هر دو به تجهیزات پایان مصرف کننده در پیوند ارتباطی فیبر نوری به خانه (FTTH) اشاره دارند. اما اگر می خواهید از دید فنی بررسی کنید، تفاوت ont‌ و onu این است که ONT یک اصطلاح ITU-T است، در حالی که ONU یک اصطلاح IEEE است. ITU-T و IEEE دو استاندارد مخابراتی متفاوت هستند.

اما می توانید ONT و ONU را یکسان در نظر بگیرید.

هدف از ONT/ONU چیست؟

در یک شبکه فیبر، ONT/ONU در خانه شما قرار دارد. هدف این دستگاه استفاده از فیبر نوری برای اتصال به شبکه نوری غیرفعال (PON) و برقراری ارتباط با ارائه دهنده خدمات اینترنت شما برای اتصال به اینترنت است.

 

راهنمای راه اندازی اینترنت تانوما

واژه تانوما یا (Tanoma)، کوتاه شده ی عبارت “تارهای نوری مخابرات ایران” و به نوعی پر سرعت‌ترین اینترنت ثابت کشور تلقی می شود. سرویس تانوما با وجود مسافت های طولانی، سرعتی بسیار بالا (بین 50 تا 300 مگابیت) و همچنین سرویس FTTB یا FTTH به معنای ارائه فیبر نوری تا منزل را به صورت محدود در برخی از مناطق کشور ارائه می نماید. برای استفاده از این سرویس باید یک مودم فیبر نوری و پچ کورد فیبر نوری در دسترس باشد.
همچنین برای استفاده از آن، باید با مراجعه به سایت مخابرات از تجهیز محل سکونت خود به فیبر نوری اینترنت اطمینان حاصل نمایید. در صورت در دسترس بودن این قابلیت می‌توانید برای استفاده از فیبر نوری اینترنت یا تانوما در همان همان سایت ثبت‌نام نمایید. جهت اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر، می‌توانید به صفحه مربوط به راهنمای راه اندازی اینترنت تانوما مراجعه نمایید.

 

سخن پایانی

در این مقاله پیرامون فیبر نوری چیست، فیبر نوری اینترنت چیست، مودم فیبر نوری، تفاوت ONT و ONU، معرفی و راه اندازی اینرنت تانوما و … مطالبی ارائه گردید. در صورت هرگونه پرسش پیرامون تجهیزات اکتیو شبکه شامل انواع مودم ها و مودم فیبر نوری، تجهیزات پسیو شبکه از جمله پچ کورد و خرید کابل شبکه، به فروشگاه وبسایت ما مراجعه کرده و سوالات خود را در بخش پشتیبانی با کارشناسان ما مطرح نمایید.

 

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به سوال “کابل شبکه چیست”، باید عنوان کرد که، کابل های شبکه مانند …

8 نظر

  1. محمد اله یاری

    فیبر نوری از چه موادی ساخته شده است و چرا؟

    • مرضیه امین الرعایا

      فیبر نوری از شیشه یا مواد پلاستیکی شفاف ساخته می‌شود.

      علت استفاده از این مواد به خاطر خاصیت منحصر بفرد آن‌ها در انتقال نور است. شیشه و مواد پلاستیکی خاصی مانند آکریلات، نور را با حداقل مقاومت و اتلاف انتشار می‌دهند.

      پرتو نور به جای عبور از یک مسیر مستقیم، درون فیبرهای نوری به صورت منعکس بین دیواره‌های داخلی فیبر منتشر می‌شود. این بازتاب‌های متوالی باعث انتقال اطلاعات با سرعت بسیار زیاد در فواصل طولانی می‌گردد.

      ساختار فیبرهای نوری و خواص نوری مواد بکار رفته، این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات حجیمی را با سرعت و دقت بسیار بالا منتقل کرد.

  2. مزایا و معایب اصلی فیبر نوری نسبت به انواع دیگر اینترنت چیست؟

    • مرضیه امین الرعایا

      فیبرنوری در مقایسه با سایر انواع اتصال اینترنت دارای مزایا و معایبی است:

      مزایا:

      ✔️سرعت بسیار بالا (صدها گیگابیت در ثانیه)

      ✔️پایداری و ثبات بالای اتصال

      ✔️تاخیر و لگ کمتر (پینگ پایین)

      ✔️امنیت و محرمانگی بالا

      ✔️هزینه نگهداری پایین‌تر

      معایب:

      🔴هزینه اولیه بالاتر نصب

      🔴پوشش محدودتر جغرافیایی

      🔴عدم انعطاف‌پذیری در انتقال

      🔴آسیب‌پذیری فیزیکی بیشتر

      در مجموع با در نظر گرفتن مزایا، فیبر نوری بهترین گزینه برای ارتباطات سریع و پرسرعت محسوب می‌شود.

  3. آینده ی فناوری فیبر نوری چگونه خواهد بود؟

    • مرضیه امین الرعایا

      فیبر نوری در آینده تکامل فوق العاده ای خواهد یافت و کاربردهای بیشتری نیز پیدا خواهد کرد. پیش بینی می‌شود:

      – سرعت انتقال اطلاعات در فیبرنوری به حد ترابیت (هزاران گیگابایت) بر ثانیه برسد.

      – از فیبر نوری برای انتقال مسافت‌های بیش از صدها کیلومتر استفاده شود.

      – فیبرهای نوری مبتنی بر پلاسما و لیزرهای فیبر نوری رواج پیدا کند.

      – کم‌هزینه تر شدن روز افزون آن، پوشش جهانی بیابد.

      – فناوری‌های مرکبی نظیر فیبر نوری-بی‌سیم توسعه یابد.

      – استفاده‌های متنوعی در حوزه‌های نظامی، پزشکی و حسگرها خواهد داشت.

  4. چالش های پیش روی گسترش فیبر نوری در ایران چیست و چگونه می توان برطرفشان کرد؟

    • مرضیه امین الرعایا

      چالش‌ها و موانع اصلی گسترش فیبرنوری در ایران عبارتند از:

      1. هزینه بالای اجرا و نصب شبکه فیبرنوری
      2. کمبود زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم
      3. مشکلات مربوط به ثبت و اخذ مجوزهای لازم قانونی
      4. وجود انحصار و موانع بر سر راه رقابت
      5. نبود نقشه راه و برنامه راهبردی مدون

      پیشنهاد می‌شود با رفع موانع بوروکراتیک، سیاست‌گذاری صحیح، حمایت دولت، تقویت زیرساخت‌ها و ترغیب بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران این چالش‌ها برطرف شود و بستر مناسب برای گسترش فیبر نوری در ایران فراهم گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *