مجله ی راف نت

دوربین مداربسته برای پارکینگ
انتخاب بهترین دوربین مداربسته برای پارکینگ

دوربین مداربسته برای پارکینگ چه ویژگی‌هایی دارد؟ (راهنمای کامل)

دوربین مداربسته برای پارکینگ هر روز بیشتر از دیروز به یک ضرورت تبدیل می‌شود. چرا که آمارهای رو به افزایش دزدی اتوموبیل، به‌خصوص سرقت مبدل کاتالیزوری خودرو چندان دلچسب نیست. اینکه چرا دزدها و خرابکارها پارکینگ‌ها را برای انجام انواع جرائم مورد هدف قرار می‌دهند، دلایل زیادی دارد. پارکینگ‌ یک مکان مساعد برای انجام جرم و جنایت است، چرا که به نسبت مکان‌های عمومی کمتر جلوی چشم است.

علاوه بر این‌، بیشتر از اینکه امنیت پارکینگ‌ها مورد نظر سازندگان باشد، افزایش ظرفیت آن مهم بوده است. همین موضوعات پارکینگ‌ها را به مکان مناسب برای انجام جرم و دزدی تبدیل می‌کند. راه حل چیست؟ در این نوشته از مجله راف‌نت می‌خواهیم اهمیت این موضوع و تمام نکات مهم پیرامون آن را مورد بحث قرار دهیم.

چشم انداز موارد مهم درباره دوربین مداربسته برای پارکینگ

در این نوشته در مورد موضوعات زیر صحبت خواهیم کرد:

  • بررسی چند آمار در مورد دوربین مداربسته برای پارکینگ
  • چرا دوربین‌های مداربسته برای پارکینگ ضروری هستند؟
  • دوربین مداربسته برای پارکینگ چه‌ کار می‌کند؟
  • مزایای دوربین‌های مداربسته برای پارکینگ چیست؟
  • چگونه یک سیستم مداربسته کارامد برای پارکینگ طراحی کنیم؟
  • ویژگی‌های مهم در انتخاب دوربین مداربسته برای پارکینگ

بررسی چند آمار در مورد دوربین مداربسته برای پارکینگ

آمارها در آمریکا نشان می‌دهد که حدودا ۱۰ درصد از جرائم انجام شده در طول سال ۲۰۲۰، در پارکینگ‌ها رخ داده است. بر اساس گزارش FBI در این سال در مجموع ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار جرم اتفاق افتاده است. ۱۰ درصد از این تعداد معادل ۱۳۰ هزار جرم و جنایت است. این آمار به طبع قابل تعمیم به کل کشورهای دنیاست.

از جمله این جرائم می‌توان به اقدام به قتل با سلاح، دزدی و خفتگیری با اسلحه، دزدی ماشین و حتی انسان ربایی اشاره کرد. این یعنی سهم پارکینگ‌ها در جرم و جنایات آنقدری هست که نتوان از آن چشم پوشید.

علاوه بر این ۲۲ درصد از دزدی‌های اتوموبیل‌ها در سطح پارکینگ‌ها اتفاق می‌افتد. حدودا هر ۲۳ ثانیه یکبار یک ماشین در یک اتوپارک دزدیده می‌شود. دزدها معمولا به دنبال یک ماشین هستند که قفل نشده باشد. کارشان چندان سخت نیست، چرا که اغلب افراد به خیال اینکه جای اتوموبیلشان در پارکینگ امن است، آن‌ را قفل نکرده رها می‌کنند. احتمال آسیب و دزدی وقتی بیشتر می‌شود که چیز دندان‌گیری نیز در داخل اتوموبیل قابل رویت باشد. حتما در مورد دزدی ضبط ماشین، مدارک مهم، کیف پول یا وسایل الکترونیکی که داخل ماشین بوده‌اند شنیده‌اید.

جلوگیری سرقت خودرو در پارکینگ
سرقت خودرو در محیط پارکینگ‌ها در نبود دوربین مداربسته

آمار تصادف‌های داخل پارکینگ

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تا ۷۰ درصد از تصادفات به اصطلاح «بزن و فرار کن» در محیط پارکینگ‌ها اتفاق می‌افتد. حتما برای شما هم پیش آمده بعد از برگشتن پیش اتوموبیلتان در یک پارکینگ، متوجه شده‌اید که کسی با ماشین شما تصادف کرده اما هیچ نشانی از خود باقی نگذاشته است. اهمیت دوربین مداربسته برای پارکینگ در چنین شرایطی بیش از پیش مشخص می‌شود.

با توجه به آمار ارائه شده حالا با خیال راحت می‌تواینم این سوال را مطرح کنیم که: ضرورت دوربین مداربسته برای پارکینگ چیست؟ پاسخ گرچه واضح است اما بخش بعدی به پاسخ این سوال اختصاص دارد.

چرا دوربین‌های مداربسته برای پارکینگ ضروری هستند؟

در این نوشته منظور از پارکینگ هر نوع پارکینگی است. از پارکینگ گاراژ مانند پایین خانه‌تان تا پارکینگ عمومی یک فروشگاه بزرگ یا پارکینگ‌های بدون سقف یا پارک‌سوارهایی که در سطح شهر وجود دارند. شرایط،‌ حساسیت‌ها و آمارها برای تمامی این مکان‌ها کمابیش یکسان است. اما چرا باید برای پارکینگ‌ها دوربین مداربسته نصب شود؟

پارکینگ‌ها معمولا محیط‌هایی هستند که نور کمی دارند. علاوه بر این معمولا در آن واحد خلوت هستند و تردد کمی در آن‌ها وجود دارد. به‌علاوه محیط پارکینگ‌ها پر است از ماشین‌هایی که هم قطعات گرانی دارند و هم محتویاتی مهم و معمولا ارزشمند. یک دزد و خرابکار دیگر چه می‌خواهد؟ همه ‌چیز برای انجام یک جرم حسابی آماده است!

مازاد بر موارد گفته شده، افراد و صاحبین پارکینگ‌ها آنقدری که به امنیت خانه‌ و محل کارشان اهمیت می‌دهند به امنیت پارکینگشان اهمیت نمی‌دهند.

 

افراد زیادی به دنبال دوربین مداربسته برای اتاق کودک یا دوربین مداربسته برای باغ هستند، اما سرِ پارکینگ‌ها معمولا بی‌کلاه می‌ماند. همین هم به دزدها جرات انجام کارهایی را می‌دهد که در مکان‌های دیگر سخت و شاید غیر ممکن است. به‌خصوص اگر دزدی دست به نقد باشد و بخواهد در زودترین حالت ممکن یک هدف برای دزدی انتخاب کند، جایی مناسب‌تر از پارکینگ‌ پیدا نمی‌کند.

خبر خوب اینکه در سال‌های اخیر برای امنیت پارکینگ‌ها تدابیر زیادی اندیشیده شده است. وجود نور کافی در محیط، وجود نگهبان‌ها در طبقات مختلف پارکینگ و مواردی از این دست امنیت پارکینگ‌ها را کمی بیشتر کرده است. با این حال هنوز ضرورت دوربین مداربسته برای پارکینگ کاملا از بین نرفته است.  ضعف نیروی انسانی در این مورد کاملا به نفع دزدهاست.

 

دوربین مداربسته برای پارکینگ چه‌ کار می‌کند؟

برای یک تیم امنیتی که وظیفه‌اش نظارت بر امنیت پارکینگ‌ است و یا حتی برای شمایی که قصد دارید برای پارکینگ خانه‌تان دست به خرید دوربین مداربسته بزنید، شرایط تقریبا یکسان است.  در هر دو مورد افراد به دنبال این هستند که دوربین مداربسته برای پارکینگ آن‌ها ۵ کار زیر را انجام دهد:

اول اینکه: وجود دوربین مداربسته باعث کاهش جرائم شود

بدیهی است که حتی وجود یک دوربین مداربسته که مستقیما به یک دزد زل زده است، باعث شود او به کاری که قرار بود انجام دهد، دوبار فکر کند! در بسیاری از موارد اگر یک خرابکار، سارق یا مهمانی سرزده! وجود یک دروبین مداربسته در آن حوالی را متوجه شود، منطقی است که ریسک نکند و به راهش ادامه دهد. پس اولین مزیت وجود یک دوربین مداربسته برای پارکینگ همین است که خطرهای احتمالی را دفع کند.

دوم اینکه: آگاهی از موقعیت‌های مختلف در پارکینگ را افزایش دهد

دوربین‌های مداربسته‌ای که در پارکینگ‌ها نصب می‌شوند، هدفشان این است که محیط بیشتری را تحت پوشش و دید قرار دهند. این یعنی تا حد ممکن هیچ نقطه کوری باقی نمی‌ماند که از دید دوربین مداربسته دور باشد. این یعنی اپراتورهای دوربین‌ مداربسته، می‌توانند در صورت وجود هر گونه تهدید یا موقعیت ناخوشایند، پیش از آنکه دیر شوند اقدامی انجام دهد.

موارد مشکوک در پارکینگ‌های عمومی
موارد مشکوک در پارکینگ‌ها که توجه مدیریت را جلب می‌کند

معمولا افرادی که بی‌دلیل در محیط پارکینگ راه می‌روند یا حرکات مشکوکی از آن‌ها سر می‌زنند یک تهدید بلقوه هستند که با وجود دوربین مداربسته برای پارکینگ، مسئولین مربوطه می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.

سوم اینکه: تهدیدهای محتمل در پارکینگ را پیش‌بینی کند

دوربین‌های مداربسته مدرن برای پارکینگ‌ها یا parking lot cameras معمولا قابلیت‌های پیشرفته زیادی دارند. از جمله: تشخیص در لحظه و زنده اشیا، ورودهای بی‌اجازه یا فعالیت‌های غیرمعمولی. تحلیل‌های حرفه‌ای این دوربین‌ها از موقعیت به افرادی که مسئول برقراری امنیت پارکینگ هستند کمک می‌کند تا نسبت به اتفاقات و تهدیدهای احتمالی در محیط پارکینگ هوشیار باشند. این یعنی می‌توانند قبل از اینکه دیر شود و یک اتفاق ناخواسته رخ دهد، به فکر چاره باشند.

جرم و جنابت هایی که در پارکینگ رخ میدهد
موقعیت‌های تهدیدآمیز که در پارکینگ ممکن است رخ دهد

چهارم اینکه: تصاویر دوربین مداربسته برای پارکینگ برای جمع‌اوری سرنخ استفاده شود.

فرض کنیم در سطح پارکینگ یک جنایت رخ داد که در لحظه متوجهش نشدیم، یا در جایی نزدیک پارکینگ جرمی به وقوع پیوست که عاملین آن جرم کمی قبل در پارکینگ ما بوده‌اند. در این صورت تصاویر دوربین‌های مداربسته به پلیس کمک می‌کند تا برای حل مشکل سرنخی پیدا کنند. یعنی حتی اگر این تصاویر نتوانند در دادگاه در مقام یک شاهد و یک سند ثبت شوند، بعنوان سرنخی برای حل ماجرا یا کمک به قاضی برای قضاوت درست‌تر قطعا کمک‌کننده هستند.

البته همیشه نیاز نیست اینقدر پیچیده فکر کنیم. گاهی تصاویر ضبط شده در دوربین مداربسته پارکینگ برای حل یک سوتفاهم ساده در آن حوالی نیز واقعا موثر است. تصور کنید ماشین شما در پارکینگ دچار یک آسیب شده است. ممکن است به هر احتمالی برای این آسیب در ذهنتان برسید. در اینجاست که وجود دوربین مداربسته در این زمینه برای رد احتمالات و رسیدن به یقین و البته تصمیم درست بسیار مهم می‌شود.

پیگیری تصادف با دوربین مداربسته در پارکینگ
تصادف در پارکینگ که با وجود دوربین مداربسته قابل پیگیری است

پنجم اینکه: سیستم مداربسته برای پارکینگ نقاطی که نیاز به بهبود از نظر امنیتی دارد را مشخص کند.

در کنار اهمیت دوربین مداربسته برای پیشگیری از تهدیدها یا سرنخ‌ها،‌ این دوربین‌ها برای بررسی ضعف‌های امنیتی در پارکینگ هم استفاده می‌شوند. این ضعف‌ها شامل نقاط کور پارکینگ‌ها، ایجاد گره یا مشکل در یک قسمت یا مواردی از این قبیل است. دوربین مداربسته برای پارکینگ در کنار تامین امنیت، برای ایجاد یک شرایط امن و کارامد در پارکینگ نیز کابرد دارند.

مزایای دوربین‌های مداربسته برای پارکینگ چیست؟

علاوه بر تمامی مواردی که گفته شد، دوربین‌های مداربسته پارکینگ مزایای زیادی برای پارکینگ‌ها دارند. از آن جمله:

اول: امنیت بیشتر مردم در پارکینگ

همانطور که در بندهای بالاتر اشاره کردیم، صرفا وجود دوربین مداربسته، برای دور کردن بسیاری از دزدها و خرابکارها کافیست. از طرفی، وجود دوربین مداربسته برای پارکینگ خیال مسافرین، مردم و هر کسی که در پارکینگ تردد می‌کند را راحت می‌کنند. برای مردم بسیار مهم است تا خودرو یا وسایل ارزشمندشان را در جایی قرار دهند که مطمئن باشد. یک پارکینگ با دوربین مداربسته این امنیت را تا درصد زیادی تامین می‌کند.

دوم: مدیریت ورودی پارکینگ

برای مدیر یک پارکینگ بسیار مهم است که بتواند ورودهای پارکینگ را به درستی ساماندهی کند. بعنوان مصرف‌کننده احتمالا دوست ندارید که در صف طولانی و بی‌نظم در ابتدای ورودی یک پارکینگ بمانید. یا بعد از انتظار طولانی متوجه شوید که ظرفیت آن پارکینگ پر است.

دوربین مداربسته برای پارکینگ به مسئولین آن کمک می‌کند تا جریان ورودی و خروجی‌های پارکینگ را تراز کنند. همچنین بررسی فضاهای خالی برای اعلام تکمیل ظرفیت نیز ضروری است. در این حالت می‌توانند با مدیریت وضعیت به بهترین شکل نیروهای خود را برای هدایت مردم به پارکینگ اعزام کنند.

دوربین مداربسته در ورودی پارکینگ
دوربین مداربسته در ورودی پارکینگ

سوم: تصاویر دوربین مداربسته عنوان مدرک برای پرونده‌های قانونی

اگر یک جرم به وقوع بپیوندد، تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های مدار بسته به کمک پلیس می‌آید. جزئیاتی مثل چهره مجرمین، پلاک ماشین‌هایشان یا کسانی که مورد دزدی یا جرم بوده‌اند برای حل یک پرونده اهمیتی حیاتی دارند. در غیر اینصورت برقراری عدالت به شکل کامل، غیر ممکن می‌شود.

چهارم:کنترل و مدیریت پارکینگ از راه دور

دوربین‌های مداربسته پارکینگ‌ها می‌توانند به سیستم دسترسی از راه دور هم مجهز باشند. در این صورت مسئولین می‌توانند از هر فاصله‌ای بر آنچه در پارکینگ اتفاق می‌افتد نظارت داشته باشند و تصمیمات لازم به موقع را بگیرند.

حال که دوربین مداربسته در پارکینگ‌ها تا این اندازه مهم و ضروری است، این سوال پیش می‌آید که یک سیستم امنیتی کارآمد برای پارکینگ چگونه طراحی می‌شود؟ بخش بعدی به توضیح این موضوع اختصاص دارد.

چگونه یک سیستم مداربسته کارامد برای پارکینگ طراحی کنیم؟

نصب سیستم امنیتی در هر مکانی با وجود تفاوت‌های اساسی، شباهت‌های زیادی دارد. در نوشته نصب دوربین مداربسته به این موضوع اشاره کرده‌ایم. برای پارکینگ‌ها نیز اصولی برای رعایت کردن در زمان نصب دوربین مداربسته وجود دارد. هدف این است که حتی یک روز دیگر امنیت پارکینگ خانه یا محل‌کارتان را به تاخیر نیندازید. اصولی که باید رعایت کنید را در ۷ نکته به شرح زیر بررسی کرده‌ایم:

اولین نکته: نیازها و دلایل خود برای نصب دوربین مداربسته در پارکینگ را مشخص کنید

در ابتدا باید مشخص کنید دوربین مداربسته شما قرار است در خدمت چه اهدافی باشد. مثلا اگر قرار است سیستم امنیتی شما در پارکینگ یک مرکز خرید نصب شود باید زاویه دید گسترده‌ای داشته باشد و اصطلاحا تصاویر واید بگیرد. برای پارکینگ‌های کوچکتر شاید بهتر باشد دوربین مداربسته از نمای نزدیکتری تصویر بردارد. یعنی جزئیات و افراد را بهتر تشخیص دهد.

دومین نکته: سیستم امنیتی مناسب برای پارکینگ انتخاب کنید

حال که مشخص کردید اهداف شما از نصب دوربین مداربسته در پارکینگ چیست، باید یک سیستم امنیتی خوب انتخاب کنید. باید در مورد بهترین دوربین‌های مداربسته برای پارکینگ اطلاعات کسب کنید. قبل از آن هم بهتر است در مورد تفاوت انواع دوربین مداربسته اطلاعات کسب کنید. حتی می‌توانید از تخصص یک مشاور خوب کمک بگیرید. برای تماس با متخصصین ما می‌توانید با شماره 02154871500 در ساعات کاری تماس بگیرید.

در اتوپارک‌ها باید به مواردی مثل نورپردازی، فاصله دوربین‌ها از سوژه‌ها و مواردی که باید ضبط شود تصمیم بگیرید. برای مثال دوربین‌های بولت bullet، برای ثبت جزئیات در مسافت بالا انتخابی مناسب هستند. این درحالیست که دوربین‌های دام یا گنبدی شکل dome، برای پوشش دادن زاویه‌های وسیع و محیط‌های وسیعتر کاربرد دارد.

دوربین مداربسته دام و بولت برای پارکینک
کاربرد دوربین مداربسته دام و بولت برای پارکینک

در بندهای بعدی به ویژگی‌های مهمی که دوربین مداربسته برای پارکینگ باید داشته باشد اشاره می‌کنیم.

سومین نکته: جاینمایی دوربین‌های مداربسته را با دقت انتخاب کنید

به اندازه نوع دوربینی که انتخاب می‌کنید، اینکه آن را کجا نصب کنید هم مهم است. دوربین‌ها باید در محلی نصب شوند که محتمل‌ترین مکان برای انجام یک جرم یا سرقت به حساب می‌آیند. تشخیص این نقاط استراتژیک نیاز به صرف وقت و تصمیم‌گیری صحیح است.

چهارمین نکته: در دوربین مداربسته برای پارکینگ نورپردازی نکته مهمی است!

به فکر یک سیستم نورپردازی باشید که حتی در نور کم پارکینگ‌ها، کار دوربین مداربسته را با اختلال روبرو نکند. از میان‌ مدل‌هایی انتخاب کنید که به شما تصاویر  خوبی می‌دهند، حتی در شرایطی که نور خوبی ندارید. با توجه به اینکه پارکینگ‌ها معمولا تاریک یا کم نور هستند، پتانسیل برای وقوع جرم در آن‌ها بالاست. به‌خصوص در نقاطی که علاوه بر نور کم، نقطه کور هم به حساب می‌آیند. پس باید به این موضوع دقت ویژه‌ای داشته باشید.

محل نصب دوربین مداربسته برای پارکینگ
جاینمایی و نورپردازی دوربین مداربسته در پارکینگ

پنجمین نکته: ویژگی‌های پیشرفته نرم افزاری اضافه کنید

دوربین‌های مداربسته به شکلی طراحی شده‌اند که نیاز عموم مردم را پاسخگو باشند. اما این امکان وجود دارد که به وسیله کدهای نرم‌افزاری ویژگی‌های بیشتری به دوربین‌های مداربسته پارکینگ اضافه کنید. از جمله این موارد می‌توان به امکان خواندن پلاک‌ و تحلیل آن، سنسورهای حرکت‌های خاص یا سنسورهای تشخیص سوژه‌های به خصوص اشاره کرد. افزودن این موارد به دوربین مداربسته‌تان شاید منجر به افزایش هزینه در ابتدای کار شود. اما آن‌چه به دست می‌آورید چیزی جز امنیت مشتریان و کارمندان و اعضای خانواده‌تان نیست که بسیار ارزشمندتر است.

ششمین نکته: نیازه به کارمند و متخصص را در نظر داشته باشید

برای راه اندازی یک سیستم مداربسته، نظارت بر آن و نگهداری از آن نیاز به نیروی انسانی خواهید داشت. از آن‌جایی هم که موضوع امنیت مردم است، نیاز به افرادی مسئولیت‌پذیر، دلسوز و حواس‌جمع دارید. بی‌دقتی در هر یک از مراحل راه‌اندازی دوربین‌ مداربسته برای پارکینگ منجر به خطرات جبران‌ناپذیری می‌شود.

حتی اپراتوری که پشت مانیتور دوربین مداربسته می‌نشیند باید همه چیز را در هر لحظه زیر نظر داشته باشد. تا در صورت وقوع کوچکترین مشکل امکان انجام یک اقدام مهم وجود داشته باشد.

نیروی انسانی برای پارکینگ
نیروی انسانی برای نظارت برتصاویر دوربین مداربسته پارکینگ

هفتمین نکته: نصب دوربین مداربسته برای پارکینگ

بعد از گذر از شش مرحله‌ گفته شده، حالا باید دوربین مداربسته را نصب کنیم.در نوشته دوربین مداربسته برای اماکن عمومی به موارد حقوقی نصب دوربین مداربسته در پارکینگ اشاره کردیم.

اگر پارکینگ را به صورت مشترک با همسایه‌ها استفاده می‌کنید باید اجازه سایرین را برای راه اندازی این سیستم داشته باشید. اگر در یک پارکینگ عمومی اقدام به نصب می‌کنید باید از مراجع ذی‌صلاح اقدام به دریافت اجازه‌های لازم را دریافت کنید. البته در هر مورد اگر صاحب ملک هستید نیازی به اجازه نیست.

در ادامه به صورت ویژه به این موضوع می‌پردازیم که دوربین مداربسته برای پارکینگ باید چه مشخصاتی داشته باشد.

ویژگی‌های مهم در انتخاب دوربین مداربسته برای پارکینگ

انتخاب دوربین مداربسته برای پارکینگ در میان نکات گفته شده برای طراحی یک سیستم مداربسته از همه مهمتر است. به همین‌ دلیل در این بخش به ۱۲ ویژگی دوربین‌های مداربسته برای پارکینگ اشاره می‌کنیم.

اول: دوربین مداربسته کابلی یا بدون‌ کابل(وایرلس)

دوربین‌های مداربسته بیسیم یا وایرلس، دست ما را برای نصب در محیط بیرونی مثل پارکینگ بازتر می‌گذارند. چرا که این دوربین‌ها به ما امکان می‌دهند آن‌ها را هر جایی که نیاز است نصب کنیم؛ بدون اینکه درگیر مسائل مربوط به کابل‌کشی شویم. چرا که دوربین‌های بی‌سیم و کابلی کیفیت تصویر تقریبا مشابهی ارائه می‌کنند. این‌ کار هزینه نصب دوربین مداربسته را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

دوم: پشتیبانی از اینترنت LTE

پارکینگ‌ها از نقاط کور اینترنت هم به حساب می‌آیند. به همین دلیل دوربین‌های مداربسته‌ای که از امکان اینترنت LTE بهره می‌برند، برای چنین مکان‌هایی مناسب هستند. به‌خصوص زمانی که قصد دارید از دوربین مداربسته از راه دور دسترسی داشته باشید. دوربین‌های مداربسته مجهز به LTE یا LTE-Enabledها به دلیل امکان اتصال به اینترنت قوی، تصاویر را با سرعت بیشتر و کیفیت بهتر آپلود می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود شما بتوانید به طور زنده به آن‌چه در پارکینگ اتفاق می‌افتد نظارت داشته باشید.

سوم: زاویه دید

بدیهی است که زاویه دید گسترده خیال ما را از بابت اتفاقاتی که ممکن است خارج از چارچوب تصویر رخ دهد راحت می‌کند. دوربین‌های مداربسته ۳۶۰ درجه یا 360 degree cameras دید کلی و بهتری به کل محیط می‌دهند. به همین علت شما نیاز به تعداد زیادی دوربین مداربسته برای پارکینگ نخواهید داشت.

زاویه دید دوربین مداربسته در پارکینگ
زاویه دید دوربین مداربسته در پارکینگ

دوربین‌های مداربسته با لنز واید، تصویر کامل‌تری از محیط به ما می‌دهند اما ممکن است نسبت به سایر لنزها کیفیت تصویر پایین‌تری ارائه کنند. برای حل این مشکل می‌توان از دوربین‌های مداربسته PTZ یا Pan tilt Zoom بهره برد. این دوربین‌ها با امکان چرخش در هر دو محور و زوم باعث می‌شوند بدون افت کیفیت، گستره وسیعی از محیط را زیر نظر داشته باشیم. این دوربین‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید یک سوژه را در محیط دنبال کنید و با زوم کردن در مورد جزئیات آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چهارم: وضوح تصویر یا رزولوشن

دیگر ویژگی کلیدی دوربین‌های مداربسته، وضوح تصویر یا رزولوشن تصویر آنهاست. بدیهی است که به میزانی که وضوح تصویر بالا باشد،‌ تصاویری با کیفیت‌تر و با جزئیات بیشتر خواهیم داشت. اگر می‌خواهید تصویر واضحی از افراد و سوژه‌های داخل پارکینگ داشته باشید، باید دوربینی با کیفیت ۱۴۴۰ پیکسل در نظر بگیرید.

پنجم: تصویر با کیفیت در نور کم

نور محیط پارکینگ‌ها اغلب کم است. گاهی اوقات نیز در پارکینگ ترافیک ایجاد می‌شود. ترکیب این دو موقعیت اهمیت یک دوربین مداربسته را که بتواند حتی در نور کم تصویر با کیفیتی ارائه کند،‌ مشخص می‌کند. حال اگر دوربین مداربسته ما بتواند در تاریکی تقریبا مطلق، با استفاده از مادون قرمز همچنان تصاویر با جزئیاتی را ثبت کند، یعنی همه چیز روبراه است. به این دوربین‌ها night vision cctv یا دید در شب می‌گویند. این یعنی در ۲۴ ساعت شبانه روز تصاویر با کیفیت خواهیم داشت.

دید در شب دوربین های مداربسته
دید در شب دوربین های مداربسته

ششم: امکان تشخیص پلاک

برای پارکینگ‌های بزرگ با تردد زیاد، دوربین‌های مداربسته مجهز به تشخیص پلاک ضروری به نظر می‌رسد. این دوربین‌ها از تکنولوژی تشخیص کاراکتر(حروف الفبا – اعداد و علائم) برای خواندن و ضبط دوربین مداربسته استفاده می‌کنند. با این‌ کار ساعت ورود و خروج هر خودرو مشخص می‌شود. حتما در پارکینگ مجتمع‌های تجاری بزرگ با این سیستم روبرو شده‌اید. در ابتدای ورود از پلاک شما عکس گرفته می‌شود و در زمان خروج با توجه به مدت زمانی که در پارکینگ بوده‌اید، هزینه‌ای پرداخت می‌کنید.

با این کار تمامی خودروهایی که به پارکینگ شما وارد شده باشند در سسیستم ثبت است و در صورت وقوع یک اتفاق ناخوشایند می‌توان به این بانک اطلاعاتی رجوع کرد.

هفتم: ویژگی آنالیز تصاویر با کمک هوش مصنوعی

جذابیت هوش مصنوعی و تسهیلاتی که برای ما ایجاد می‌کند، قابل انکار نیست. دوربین مداربسته برای پارکینگ‌ها می‌توانند از ترکیب هوش مصنوعی با دوربین‌های مداربسته، امنیت را در سطح بالاتری برقرار کنند.

هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته از آن‌جا که با تصاویر سر و کار دارد، می‌تواند به تشخیص چهره یا سوژه کمک کند و این کار را به صورت زنده انجام دهد.

این تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است. در حال حاضر با کمک هوش مصنوعی یا AI می‌توانیم رفتارها یا سوژه‌های خاصی را دنبال و تحلیل کنیم. از جمله ماشین‌هایی که در پارکینگ‌ هستند، جاهایی که خالی هستند، مردمی که در تاریکی شب در پارکینگ راه می‌روند و کسانی که در جایی هستند که نباید باشند و یا چیزی را حمل می‌کنند که یک تهدید و خطر به حساب می‌آید.

هشتم: مقاومت در برابر شرایط هوایی متفاوت

مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی مختلف یا weatherproofing دیگر ویژگی مهم دوربین مداربسته برای پارکینگ است. اما اهمیت آن زمانی بیشتر می‌شود که در اقلیم مورد نظر ما شرایط آب و هوایی واقعا خاص باشد. این ویژگی به دوربین مداربسته کمک می‌کند خود را در برابر آب، گرما و غبار حفظ کند. هدف این است این شرایط باعث نشود دوربین کار خودش را به درستی انجام ندهد.

مقاومت دوربین مداربسته در برابر شرایط آب و هوایی
مقاومت دوربین مداربسته در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت

نهم: ظرفیت ذخیره اطلاعات

ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات بستگی به کیفیت تصاویر ضبط شده و مساحت محیطی است که دوربین پوشش می‌دهد. حجم اطلاعاتی که توسط دوربین‌های مداربسته ذخیره می‌شود معمولا زیاد است. از این رو باید به فکر تامین ظرفیت ذخیره سازی اطلاعات باشید. هیچ دوست ندارید با تصور اینکه تصاویر در حال ضبط شدن هستند، به‌علت کمبود فضا اطلاعات مهمی را از دست بدهید.

دهم: دسترسی از راه دور

ایده امکان دسترسی به تصاویر دوربین مداربسته پارکینگ از هر جایی با اتصال به اینترنت واقعا جذاب است. بسیاری از دوربین‌های مداربسته مدرن به شما این امکان را می‌دهند که حتی با گوشی همراهتان به تصاویری که می‌خواهید دسترسی داشته باشید. علاوه بر اینکه می‌توانید به صورت زنده به تصاویر دسترسی داشته باشید، می‌توانید تنظیمات دوربین مداربسته را نیز تغییر دهید. به علاوه امکان روشن کردن آلارم از راه دور نیز وجود دارد. این ویژگی به‌خصوص برای کسانی که معمولا دور از مکان هستند بسیار اهمیت دارد.

یازدهم: دوربین‌های مداربسته بر پایه فضای ابری

فضای ابری که آن را به نام cloud دیده‌اید و می‌شناسید به شما این امکان را می‌دهند که فضای بیشتری برای ذخیره تصاویر دوربین مداربسته داشته باشید. این ویژگی روز به روز محبوب‌تر می‌شود چرا که دیگر لازم نیست به دلیل کمبود فضای ذخیره سازی از خیر بعضی از اطلاعات مهم بگذرید.

مهم‌تر اینکه امکان دسترسی به تصاویر را از هرجایی و فقط با استفاده از اینترنت به شما می‌دهد. اگر باید دوربین‌های مداربسته زیادی را تحت کنترل داشته باشید، در مورد دوربین‌های مداربسته مجهز به فضای ذخیره‌سازی ابری بیشتر تحقیق کنید.

دوازدهم: هزینه‌ها در دوربین مداربسته برای پارکینگ

در نهایت اما بعد از تمام ویژگی‌های مهمی که بررسی شد، موضوع هزینه‌ها مطرح می‌شود. بدیهی است که هر چه دوربین مداربسته پارکینگ شما امکانات بیشتری داشته باشد، باید برای داشتنش بیشتر خرج کنید. اینجاست که باید انتخاب کنید اولویت شما کدام یک از ویژگی‌های بالاست. سپس با آن ویژگی‌ها بهترین انتخاب برای دوربین مداربسته چیست؟ در واقع باید تعادلی منطقی بین خدماتی که از دوربین دریافت می‌کنید و بودجه‌ای که برای آن صرف می‌کنید وجود داشته باشد.

به نظر شما در نهایت برای شمایی که دغدغه امنیت دارید، بهترین ترکیب برای یک دوربین مداربسته برای پارکینگ کدام است؟ در پایان این نوشته در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سخن پایانی

در این نوشته از مجله راف‌نت، به هر آنچه در مورد دوربین مداربسته برای پارکینگ نیاز بود، اشاره کردیم. ضرورت وجود دوربین مداربسته را بررسی کردیم و ویژگی‌هایی در مورد یک دوربین مداربسته خوب را از نظر گذراندیم. با این همه، ممکن است مواردی را از قلم انداخته باشیم. نکات و تجربیاتی که شما در بخش نظرات اضافه می‌کنید به غنی‌تر شدن نوشته کمک زیادی ‌می‌کند.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *