مجله ی راف نت

نصب دوربیت مداربسته

نصب دوربین مداربسته در ۷ قدم

یک سیستم دوربین مداربسته خریده‌اید و حالا نوبت نصب آن است؟ جای درستی هستید. در این مقاله می‌خواهیم یاد بگیریم که نصب دوربین مداربسته چگونه انجام می‌شود. در ابتدا باید بگوییم که برای سیستم‌های خانگی نصب دوربین مداربسته بسیار ساده انجام می‌شود. برخلاف گذشته که برای نصب چنین سیستمی به دلیل پیچیدگی حتما به حضور یک متخصص نیاز بود. امروز اما سیستم‌های پیشرفته‌، روش‌های بسیار ساده تری برای کاربران عادی دارند.

نقطه‌ی شروع نصب دوربین مداربسته

بهترین مسیر نصب دوربین‌های مداربسته‌ی خانگی ابتدا متناسب با نوع و مدل این دستگاه مشخص می‌شود. بدیهی است که یک سیستم شامل چندین دوربین مداربسته پیچیدگی بیشتر نسبت به سیستم‌های خانگی دارند. در این نوشته قرار است سرنخ‌هایی ارائه کنیم که به شما کمک کند بدون نیاز به حضور یک متخصص دوربین مداربسته‌تان را نصب کنید. پس گام به گام با ما همراه باشید.

 

نقشه بندی، کلید اصلی در نصب دوربین مداربسته

قبل از شروع نصب یک دوربین مداربسته، بیایید مراحل ابتدایی را مرور کنیم. رسم پلان دوربین‌های مداربسته یا نقشه بندی آنها به شما کمک میکند که مسیر ساده‌تری پیش رو داشته باشید. علاوه بر این به راحتی مشخص می‌شود که متناسب با بنای شما، کمبود دوربین مداربسته در چه مکانهایی حس می‌شود.

بسیاری از افراد بلافاصله بعد از خرید یک سیستم امنیت نقشه کشی را شروع می‌کنند. این اشتباه است. بهتر است ابتدا مشخص کنیم که وضعیت فعلی امنیتی بنای ما چیست. هدف از این کار این است که ببینیم در کدام قسمت‌های خانه‌مان به دوربین مداربسته نیاز داریم. مشخص کردن نقاط حیاتی است که باید قدم ابتدایی ما باشد.

بهترین جای دوربین مداربسته

بسیار مهم است که مشخص کنید سیستم امنیتی شما قرار است چه نیازی را برطرف کند. آیا قرار است دوربین مداربسته صرفا برای امنیت کودکان شما نصب شود؟ آیا قرار است محیط بیرونی خانه شما را ببیند؟ دوربین شما از نوع کابلی است یا بدون کابل؟ همه‌ی این اطلاعات هم برای خرید دوربین مداربسته مورد نیاز است و و هم برای نصب آن.

کابل‌بندی دوربین مداربسته

اگر دوربین مداربسته شما از نوع کابلی باشد، کابلهایش در بسته بندی موجود است. بعلاوه بلندی کابلهای مورد نیاز می‌تواند نحوه‌ی نصب سیستم مداربسته‌ی شما را تحت تاثیر قرار دهد. برای سیستم‌های استاندارد DVR )یا Digital Video Recorder)  یعنی دستگاه‌های ذخیره کننده تصاویر دیجیتال ممکن است به کابلهای coaxial یا هم محور نیز نیاز داشته باشید.

همچنین برای سیستم‌های دوربین مدار بسته ‌NVR(یا Network Video Recorder) یعنی دستگاه ذخیره کننده تصاویر تحت شبکه، نیاز به کابل‌های شبکه cat5 و cat6 دارید. کابل‌های شبکه برای مواردی که طول کابل زیاد است و نمی‌خواهیم کیفیت تصویر پایین بیاید کاربرد بیشتری دارند.

در هر صورت بهتر است مطمئن شوید کابل‌های با کیفیتی استفاده می‌کنید. همین کابل‌ها، مسافتی که میتوانید برای نصب دوربین‌ مداربسته در نظر بگیرید را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یعنی بدون وجود کابل‌ سیگنال دهنده می‌توانید به سادگی مراحل نصب را انجام دهید. البته دقت کنید که معمولا کابل‌های DVR نسبت به کابل‌های NVR مدت زمان بیشتری برای نصب نیاز دارند. اینکه اصولا بین سیستم‌های NVR و DVR چه تفاوت‌هایی وجود دارد را در مقالات دیگری در همین وبلاگ بررسی خواهیم کرد.

 

بهترین مکان برای قراردادن دوربین‌ مداربسته

این موضوع کاملا بستگی به نیاز شما دارد. یعنی کاملا مهم است که بنای شما چه خصوصیاتی دارد. در هر صورت ویژگی هایی وجود دارد که همه باید آن را رعایت کنند.

دوربین مداربسته‌ی شما چه در بیرون از بنا نصب شود و چه در داخل آن، آنچه اهمیت دارد دید دوربین است. یعنی شما باید تعیین کنید که دوربین شما قرار است چه نقاطی را به تصویر بکشد. به نقاط کور بنای خود و یا نقاطی که قرار است انسانها بیشتر در آن رفت و آمد داشته باشند دقت کنید. بعضا برای دریافت تصویر از یک نقطه‌ی خاص نیاز به بیش از یک دوربین مداربسته خواهیم داشت. یک قانون کلی وجود دارد که برای دریافت بیشترین تصویر بهتر است دوربین را طوری نصب کنید که زاویه‌ای رو به پایین داشته باشد. البته در نهایت همه چیز به نیاز شما برمی‌گردد.

به طور ساده تمام نقاط ورودی بنای شما باید تحت نظارت دوربین مداربسته باشند. این مکان‌ها شامل:

  • درب‌های ورودی بنا
  • درب پارکینگ (اگر دارید)
  • پنجره‌ها(مخصوصا آنهایی که در طبقه همکف هستند و امکان ورود به ساختمان از آنها وجود دارد)

اینها نقاط کلیدی ورود به یک ساختمان هستند. بهتر است در نصب دوربین مداربسته به این نقاط توجه ویژه‌ای داشته باشید.

یک نکته باقی می‌ماند و آن اینکه دقت کنید دوربین مداربسته‌ی شما در نزدیکی یک نور شدید نباشد. این قضیه منجر به این می‌شود که شما یک تصویر تقریبا سفید به دست بیاورید. باید به نورهای اطراف دوربین مداربسته، حتی نورهای خیابان در نزدیکی دوربین دقت کنید. نور خورشید نیز می‌تواند باعث ایجاد یک تصویر بی‌کیفیت و یا تاثیر منفی روی لنز و عدسی دوربین مداربسته‌ی شما بگذارد. به این نکات دقت ویژه‌ای داشته باشید.

چگونگی نصب دوربین مداربسته در ۷ گام ساده

طی ۷ گام آینده بررسی می‌کنیم که دوربین مداربسته چگونه نصب می‌شود. این در صورتی است که نخواهید برای این روند از یک متخصص کمک بگیرید. باید گفت که دستورالعمل نصب هر دوربین مداربسته در جزئیات منحصر به همان دوربین است. اما کلیات نصب دوربین‌های مداربسته در چند گام زیر قابل بررسی است:

گام اول:

نقطه‌ای که قرار است براکت دوربین مداربسته را نصب کنید، علامت بزنید. دوربین‌های مداربسته بر روی براکت‌هایی نصب می‌شوند. این کار باعث می‌شود قرارگیری و تنظیم آسان دوربین می‌شود. همچنین زاویه و جهت مورد نظر دوربین نیز با کمک براکت تعیین می‌شود. در هر صورت نقاطی که علامت زدید را سوراخ کنید. براکت را نصب کنید. برای اینکع بتوانید منبع تصویری رل نصب کنید، باید سیم را به داخل دیوار هدایت کنید.

اگر دوربین مداربسته شما از نوع سیمی است دقت کنید که این سوراخ‌ها به قدری بزرگ باشند که همه این سیم‌ها از آن عبور کنند.

گام دوم:

دوربین را نصب و در جای خود محکم کنید. کابل قدرت را به یک پریز بزنید. بعضی دوربین‌های مداربسته بی سیم بدون کابل قدرت هم کار می‌کنند. در این حالت باید حواستان به شارژ باتری دوربین باشد.

گام سوم:

سیستم DVR را در نقطه‌ی امنی بنا کنید. برای اینکه اطلاعات تصویری و صوتی دوربین‌های مداربسته‌ی شما در وضعیت مطمئنی باشند، برای دستگاه ‌DVR یا ذخیره کننده‌ی تصویر دیجیتال خود جای امنی در نظر بگیرید. برای دوربین‌های مداربسته بیسیم همین روند را برای دستگاه ‌NVR در نظر بگیرید.

گام چهارم:

نقشه بندی کابل‌هایی که قرار است از دستگاه DVR به دوربین برسد را مشخص کنید. اگر دوربین قرار است در یک محیط بسته نصب شود، این کابلها را از زیر فرش‌ها، کنار قرنیزها و گوشه‌ی دیوارها جایگذاری کنید. برای دوربین‌های فضای باز، برای اینکه کابلها توسط عوامل خارجی(مثل حیوانات) و یا آفتاب و باران آسیب نبینند از محافظ کابل استفاده کنید.

تجهیزات نصب دوربین مداربسته

گام پنجم:

کابل شبکه را به مودم وصل کنید. دوربین‌های ‌IP(دوربین‌های تحت شبکه یا Internet Protocol Camera ) نیاز به کابل‌های شبکه cat5 و cat6 دارند. این کابل‌ها برای انتقال سیگنال در شبکه‌های اترنت یا شبکه‌های کامپیوتری محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوربین‌های مداربسته ‌HD آنالوگ، از کابل‌های BNC (british Naval Connector ) که در واقع رابط کابل کواکسیل است، استفاده می‌کنند. این کابل تاثیر بسزایی بر کیفیت صدا و تصویر دارد. همچنین نوع اتصال آنها برای استفاده در نصب دوربین مداربسته بسیار مناسب است.

خرید دوربین مداربسته آنالوگ

گام ششم:

همه دوربین‌ها را به دستگاه DVR یا NVR (دستگاه ذخیره کننده تصویر) متصل کنید. سپس دستگاه ذخیره کننده تصویر را به نمایشگر مدنظرتان متصل کنید. برای داشتن بهترین کیفیت تصویر توصیه می‌شود که از کابل ‌HDMI استفاده کنید.

گام هفتم:

در این مرحله نوبت به بررسی زاویه دید دوربین‌های مداربسته و همچنین کنترل کردن اتصال و یا عدم اتصال بعضی از آنها می‌رسد. با بررسی زاویه‌‌ای که دوربین از آن تصویر بر‌میدارد و همچنین در نظر گرفتن نقاط کور آخرین تنظیمات را انجام دهید.

کابلهای نصب دوربین مداربسته

در اینجا اشاره به این نکته ضروری است که در اگر نسبت به کابل‌های دوربین‌های مداربسته سیمی، اطلاعات کمی داشته باشید، نصب دوربین مداربسته برای شما کاری دشوار خواهد بود. شاید بهتر باشد برای رفع این مشکل از دوربین‌های مداربسته بیسیم استفاده کنید. با اینکار نیاز شما به نقشه کشی و پلان بندی سیم‌ها نیز از بین می‌رود.

نکات مهم در نصب دوربین مداربسته

بعد از طی کردن مراحل نصب، حالا میخواهید که در طول روز تصاویر با کیفیتی دریافت کنید. برای این، در مسیر نصب دوربین مداربسته به نکات زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • دوربین مداربسته را در فاصله ۲ الی ۳ متری نسبت به زمین نصب کنید. این ارتفاع، برای دیدن جزئیات مناسب و برای سخت کردن دسترسی دزدها و خرابکارها به قدر کافی بلند است.
  • نور آفتاب را فراموش نکنید. برای اینکه تصویر یک دست سفیدی در طول روز نداشته باشید، دقت کنید که دوربین مداربسته شما دقیقا رو به آفتاب نباشد. با توجه به اینکه خورشید در طول روز حرکت می‌کند، نسبت به انتخاب بهترین زاویه، حساس باشید.
  • از دوربین مداربسته‌تان در مقابل شرایط آب و هوایی حفاظت کنید. برای اینکه دوربین مداربسته‌ی شما که در محیط بیرون خانه است از گزند باد و باران در امان باشد هزینه کنید. به دنبال دوربین‌های مداربسته‌ای باشید که متناسب با آب و هوای منطقه‌ی شما طراحی شده باشد. اگر تامین بودجه برای چنین دوربینی دشوار است، حتما برای دوربینتان سقف، سایه‌بان یا قفس مناسب در نظر بگیرید.
  • به پنجره‌ها دقت کنید. برای دریافت تصاویری از محیط بیرون دوربین را به شیشه پنجره نچسبانید. این کار باعث می‌شود تصاویر غیرشفافی داشته باشید. البته شیشه‌هایی وجود دارند که اشعه مادون قرمز را از خود عبور میدهند. در هر صورت اگر با تصویر ناواضحی دارید، احتمالا مشکلی در انعکاس تصویر وجود دارد.
  • دقت دوربین‌تان را با نوردهی مناسب بالا ببرید. امکان دید در شب با اشعه مادون قرمز به دوربین مداربسته شما کمک میکند که در شب نیز تصویر مناسبی ارائه دهد. قطعا این مورد باعث نمی‌شود بتوانید جزئیات خوبی دریافت کنید. به همین دلیل به فکر نوررسانی خوب در اطراف دوربین مداربسته‌تان باشید.

سخن آخر

با اینهمه هنوز تصمیم دارید نصب دوربین مداربسته‌تان را خودتان انجام دهید؟ اگر پاسخ مثبت است امیدواریم مطالبی که در این نوشته گذشت برای شما مفید باشد. اما اگر قصد دارید تمامی مراحل از انتخاب و خرید دوربین مداربسته تا نصب مداربسته را توسط یک متخصص پیش ببرید، با ما در ارتباط باشید. در بخش نظرات تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

 

 

 

 

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *