مجله ی راف نت

دوربین مداربسته برای اتاق کودک

۱۰ نکته‌‌ی کلیدی در خرید دوربین مداربسته برای اتاق کودک

 

این نوشته به تمامی سوالات شما در زمینه‌ی خرید دوربین مداربسته برای اتاق کودک پاسخ می‌دهد. اگر از آن دسته از والدینی هستید که قصد دارید کودکتان از ابتدا مستقل باشد و در اتاق جداگانه‌ای بخوابد، خرید یک دوربین مدار بسته باید از اولویت‌های شما باشد. می‌خواهیم در مورد وسیله‌ای کاربردی صحبت کنیم که برای دنبال کردن حرکات کودک و زیر نظر گرفتن او بدون اینکه بیدارش کنید استفاده می‌شود. اهمیت این دستگاه زمانی مشخص می‌شود که تصمیم می‌گیرید کودکتان از همان ابتدا در اتاق خودش بخوابانید. البته معمولا این فکر در ابتدا کمی ترسناک به نظر می‌رسد. یک دوربین مداربسته‌ی مناسب تمام نگرانی‌های شما را رفع می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا در خرید دوربین مداربسته برای اتاق کودکتان بهترین تصمیم را بگیرید.

انتخاب دوربین مداربسته برای اتاق کودک

یک انتخاب مناسب برای دوربین مداربسته کاری حساس است. هر چه باشد جان کودک شما در میان است.  ابتدا مشخص کنید که از یک دوربین مداربسته چه انتظاراتی دارید؟ آیا فقط قرار است صدا و تصویر کودکتان را بشنوید و ببینید؟ ایا دوربینی می‌خواهید که نبض کودک و سرعت تپش قلبش و یا سطح اکسیژن خونش را اعلام کند؟ می‌خواهید گرمای اتاق کودکتان را بدون ورود به اتاقش بفهمید؟ محصولی می‌خواهید که با بودجه‌ای معقول بهترین خدمات را به شما بدهد؟ و یا هزینه دوربین مداربسته به نسبت امکانات مخصوصش در درجه‌ی دوم اهمیت است؟ پاسخ این سوالات مشخص می‌کند که گزینه‌های روی میز برای خرید بهترین دوربین مداربسته اتاق کودک چه هستند، به آنها با دقت پاسخ بدهید.

دوربین مداربسته اتاق کودک دقیقا چیست؟

به طور ساده این دوربین شامل یک فرستنده برای اتاق کودک و یک گیرنده برای اتاق والدین است. والدینی که قصد دارند کودکان خود را از دور کنترل کنند، ببینند و بشنوند از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. در این سیستم در حالیکه یک دوربین مدار بسته بهمراه یک میکروفون در  نزدیکی کودک قرار دارد، یک گیرنده صوتی-تصویری در کنار والدین خواهد بود.

به طور خلاصه، فرستنده‌ی کودک صداها، تصاویر و سایر داده‌ها را از طریق امواج رادیویی و یا اتصال وای‌فای به گیرنده‌ی والدین ارسال می‌کند. این یعنی بدون حضور در اتاق کودکتان و یا بدون اینکه ناخواسته بیدارش کنید، کاملا می‌توانید او را کنترل کنید. به این فکر کنید که در داخل و خارج خانه و با استفاده از گوشی همراهتان، همه چیز تحت کنترل شماست. هیجان انگیز است نه؟

چرا در اتاق کودک به دوربین مداربسته نیاز است؟

اگر تصمیم قطعی گرفته‌اید که هیچ، اما اگر هنوز مردد هستید که خرید یک دوربین مداربسته برای اتاق کودکتان، واقعا نیاز است یا نه؟ همچنان همراه ما باشید. معمولا پاسخ این سوال مثبت است؛ یعنی وجود یک دوربین از نبودنش بهتر است. تصور کنید کودک شما در میانه‌ی شب بیدار می‌شود. از آنجایی که خیالتان راحت است که دوربین مداربسته‌ی کودکتان به شما هشدار می‌دهد، با خیال آسوده می‌خوابید.

فراموش نکنید که هیچ چیز قرار نیست جای حضور والدین را بگیرد. اما با وجود این تجهیزات و تکنولوژی‌های جدید روی دوربین‌های مداربسته، خیالتان راحت هست که چشم و گوش شما همیشه روی کودکتان است. گیرنده‌ی دوربین مداربسته اتاق کودک شما می‌تواند مجهز به هم صوت و هم تصویر باشد. این کار چه فایده‌ای دارد؟

  • مثلا شما بعنوان والدین شاغل ممکن است همیشه نتوانید صدای کودکتان را گوش کنید، اما می‌توانید تصویر او را دنبال کنید.
  • می‌توانید ببینید که آیا پرستار او مراقبش است؟ همه چیز در خانه‌تان روبراه است؟
  • می‌توانید ببینید کودکتان در زمان مناسبی خوابیده و بیدار شده است؟
  • شاید یک متخصص کودک به شما توصیه کرده باشد که کودکتان را از دور کنترل کنید.

این لیست را شما ادامه بدهید. حتما دلایل خیلی خوبی برای داشتن یک دوربین مداربسته با بیشترین ویژگی‌ها برای اتاق کودکتان پیدا می‌کنید.

دوربین مداربسته برای اتاق کودک
دوربین مداربسته برای اتاق کودک

هنگام خرید دوربین مداربسته برای اتاق کودک به این نکات دقت کنیم 

دوربین‌های مداربسته نسل جدید یا CCTV Cameras Trend دارای تکنولوژی‌هایی هستند که هر روز پیشرفته‌تر می‌شوند. این یعنی خیال شما قرار است هر روز راحت تر از دیروز باشد. ویژگی‌های محصولات جدید به قدری گسترده است که اگر قصد خرید داشته باشید، دست خالی برنمی‌گردید. البته برای انتخابی بهتر، باید ویژگی‌های دوربین‌های مختلف را بشناسید. سپس بر اساس نیاز خودتان بهترین انتخاب را داشته باشید. بهترین گزینه برای اتاق کودک همکار شما، الزاما بهترین گزینه برای اتاق کودک شما نیست، به این موضوع دقت کنید.

دوربین مداربسته برای اتاق کودک در اولین جایگاه در بین محصولات امنیتی قرار می‌گیرد. این محصولات در درون خود می‌توانند به دسته‌های صوتی-تصویری و کنترلگر پارامترهای سلامت تقسیم شوند. دسته‌ی اول بر اساس کیفیت صوت و تصویری که ارائه ‌می‌کنند و یا دامنه صدا و همچنین برندشان به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند.  در حالیکه دسته دوم تجهیزات پیشرفته‌تری هستند و تا دمای بدن کودکتان را می‌سنجند.

این محصولات امنیتی در جزئیاتشان نسبت به هم متمایز می‌شوند. اما تمامی این محصولات مدرن در یک سری ویژگی‌ها با هم مشترک هستند. در ادامه این موارد را بررسی می‌کنیم:

  • کیفیت تصویر: 

مهمترین نکته در دوربین مداربسته برای اتاق کودک وضوح تصویر است. چراکه هر چقدر بتوانید کودکتان را با وضوح بیشتری ببینید خیالتان آسوده تر است. یعنی اگر مشکلی باشد خیلی سریعتر به آن رسیدگی می‌کنید. تصور کنید یک تصویر بی‌کیفیت داشته باشید. در این صورت اگر کودکتان تب کند و شما رنگ قرمز صورت او را نبینید و یا در حال خفه شدن باشد و رنگ بنفش پوستش برای شما قابل تشخیص نباشد، حدس میزنید که ممکن است چه فاجعه‌ای به بار بیاید. در صورت داشتن یک کیفیت تصویر بالا برای دوربین اتاقش شما میتوانید در همان ابتدای یک مشکل، ‌رسیدگی کنید و این عالی است!

کیفیت تصویردر دوربین مداربسته برای کودک
کیفیت تصویردر دوربین مداربسته برای کودک
  • کیفیت صدا:

بدیهی است که کیفیت صدا نیز به اندازه کیفیت تصویر مهم است. بعضی از دوربین‌ها صدا را فقط از یک جهت تامین می‌کنند. یعنی شما صدای کودکتان را می‌شنوید و در صورت بروز یک مشکل سریعا اقدام می‌کنید. اما در مدل‌های دو طرفه، شما می‌توانید با کودکتان صحبت کنید. در این صورت کودک شما را در کنار خودش حس ‌می‌کند. می‌توانید تصور کنید که صدایی همراه با خش و بی‌کیفیت در ارتباط برقرار کردن شما با کودکتان و یا پرستارش چقدر می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

  • کیفیت اتصال:

دوربین‌های مداربسته‌ای وجود دارند که با استفاده از امواج رادیویی و سیگنال‌های وای‌فای ارتباط را ایجاد می‌کنند. دامنه‌ی ارائه‌ی صدا و تصویر در انواعی که با موج رادیو کار می‌کنند به طبع محدود است. اما از جهتی امواج رادیویی امنیت بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها دارند. احتمالا دوست ندارید که تصاویر و اطلاعات مربوط به کودک شما به دست غریبه‌ها بیفتد.

از طرفی انواعی از دوربین‌های مداربسته که با اتصال وای‌فای کار می‌کنند، به شما کمک می‌کنند که تصاویر مربوط به کودکتان را به راحتی از طریق اینترنت روی گوشی شخصیتان منتقل کنید. این یعنی دسترسی شما به اطلاعات کودکتان بیشتر می‌شود. در این صورت است که می‌توان گفت با یک دوربین مداربسته بسیار کاربردی سر و کار داریم.

  • دامنه:

در دوربین‌های مداربسته یک فاکتور مهم دامنه است. ابعاد خانه‌ی شما چقدر است؟ ما بین گیرنده‌ی شما بعنوان والدین و فرستنده‌ی کودکتان قرار است چقدر فاصله باشد؟ دوربین‌های مداربسته معمولا بین ۳۰ تا ۳۰۰ متر دامنه برای ارسال و دریافت اطلاعات در اختیار شما قرار می‌دهند. این یعنی دوری اتاق کودکتان از اتاق خواب شما قرار نیست مایه‌ی نگرانی باشد.

  • ابعاد صفحه نمایش:

حتما دوست دارید که تصویر واضحی از کودکتان وقتی در اتاقش تنهاست داشته باشید. در این صورت دوربین مداربسته‌ای برای اتاق کودکتان انتخاب کنید که در گیرنده‌ی سمت والدینش صفحه نمایش بزرگتری قرار گرفته باشد. این صفحه نمایش‌ها روز به روز و به میزانی که دوربین‌های مداربسته پیشرفت می‌کنند، امکانات بیشتری در اختیار ما می‌گذارند.

  • دید در شب:

حتما اسم اشعه مادون قرمز را شنیده‌اید. این اشعه به ما کمک می‌کند در تاریکی شب دید خوبی نسبت به وضعیت کودکمان داشته باشیم. بدون اینکه با روشن کردن چراغ اتاقش بی‌خوابش کنیم و یا تصویر تاریکی از اتاقش ببینیم. در این صورت وجود یک نور بسیار ضعیف در اتاق کودکتان به شما دید واضحی از وضعیت می‌دهد. البته در مدل‌های پیشرفته‌تر دوربین‌های مداربسته حتی به همین نور ضعیف هم نیاز نیست.

  • امکان فعالسازی صدا(vox)

این یک سنسور روی دوربین مداربسته اتاق کودک شماست. قطعا شما فرصت این را ندارید تا هر لحظه و مدام به صفحه نمایش گیرنده‌ی خودتان زل بزنید. یعنی با این سنسور نیاز نیست هر لحظه چشمتان به صفحه نمایش باشد. به محض اینکه کودکتان بیدار شود و (در مدل‌های پیشرفته‌تر) وضعیت نگران کننده‌ای به وجود بیاید،‌ دستگاه به وسیله‌ی یک هشدار توجه شما را جلب خواهد کرد.

  • امکان فعالسازی چندین دوربین روی یک سیستم:

اگر بیشتر از یک کودک دارید این امکان برای شما تعبیه شده است. با یک صفحه نمایش وضعیت تمام اعضای خانواده را ببینید. البته این امکان اگرچه جزئی از قابلیت‌های اکثر صفحه نمایش‌هاست اما در مدل‌های پیشرفته‌تر از دوربین‌های مداربسته راحت‌تر یافت می‌شود.

دوربین مداربسته برای اتاق کودک
یک سیستم مداربسته و امکان مشاهده همزمان چند اتاق
  • امکان صحبت دو طرفه:

به این امکان در بندهای قبلی اشاره کرده بودیم. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که هر لحظه کنار کودکتان باشید. یعنی این فقط شما نیستید که صدای کودکتان را از اتاقش می‌شنوید، بلکه اون نیز می‌تواند صدای شما را بشنود. از این طریق می‌توانید با او صحبت کنید و کاری کنید که شما را در کنار خودش حس کند. این شاید مهمترین امکانی است که دوربین‌های مداربسته برای اتاق کودک در اختیار ما قرار می‌دهند.

  • سنجشگر رطوبت:

اینکه تا به اینجای این نوشته همراه ما بودید نشانگر این است که شما از دسته‌ی والدین حساس و به فکر هستید. پس این ویژگی توجه شما را جلب می‌کند؛ مخصوصا اگر در آب و هوایی زندگی کنید که خشک است. سنجشگر رطوبت هوا که در مدل‌های پیشرفته‌تر دوربین‌های مداربسته یافت می‌شود به شما این امکان را می‌دهند که بهترین وضعیت هوا را برای تنفس کودکتان در نظر بگیرید. شاید لازم باشد به فکر یک دستگاه مرطوب کننده هوا نیز باشید.

  • سنجشگر دما:

احتمالا اصلا دوست نداریم که کودکمان تمام روز و شب بخاطر سردی یا گرمی هوا اذیت باشد. مخصوصا اگر دسترسی مستقیم به اتاقش نداشته باشیم. امکان سنجش هوا در دوربین‌های مداربسته به شما اجازه می‌دهدبهترین دما را برای اتاق کودکتان انتخاب کنید. این یعنی آسودگی کودک شما و بعد آسودگی خود شما.

  • امکان خواندن لالایی:

وقتی به فکر تهیه‌ی دوربین مداربسته برای اتاق کودک خودتان بودید هیچ تصور می‌کردید که بشود با این وسیله برای کودکتان لالایی پخش کنید؟ این ویژگی هیجان انگیز برای خواباندن کودکتان به بهترین شکل یک انتخاب عالیست. به پشتتان تکیه بدهید، یک لالایی آرامش بخش برای کودکتان انتخاب کنید‌ و شاهد خوابیدنش باشید.

  • امکان چراغ خواب:

متناسب با دکوراسیون اتاق خواب کودکتان یک شب خواب خواهید داشت. این یک چراغ خواب معمولی نیست. بلکه هم با نوری ملایم امکان دید در شب را فراهم می‌کند و هم با ایجاد یک فضای رویایی خوابی آسوده برای کودکتان به ارمغان می‌آورد. یک دوربین مداربسته‌ی خوب این امکان را به سادگی برای شما فراهم می‌کند.

  • امکان ضبط صدا و تصویر:

این امکان در دوربین‌های متصل به وای‌فای به شما کمک می‌کند هر لحظه را ضبط کنید. اگر تصور کنیم که در شرایطی نیاز به بازبینی یک وضعیت در اتاق کودک باشد، اهمیت این ویژگی دوربین مداربسته مشخص می‌شود.

  • سنسورهای سلامتی:

سرعت تپش قلب، تب، سطح اکسیژن، گریه و دیگر علائم حیاتی کودک برای والدین بسیار مهم است. حال تصور کنید در نبود شما، دوربین مداربسته اتاق کودک شما حواسش به این علائم باشد. این یعنی در صورت بروز اولین مشکل،‌ شما خبردار می‌شوید و می‌توانید به وضعیت رسیدگی کنید. چه چیزی از این بهتر؟

  • قیمت:

اکنون بهتر می‌توانید ببینید که برای تعیین قیمت یک دوربین مداربسته چندین فاکتور دخیل هستند. تمامی مواردی که بالاتر به آن اشاره شد، یک قیمت متفاوت به ما ارائه می‌کنند. به این فاکتورها، برند محصولات امنیتی را نیز اضافه کنید.

در اینجا این شما هستید که باید با توجه به بودجه‌تان تصمیم بگیرید. کاری که باید بکنید این است که انتظارات خودتان از دوربین مداربسته اتاق کودکتان را فهرست کنید. در ادامه این فهرست را اولویت بندی کنید. بهترین گزینه برای شما به همین روش مشخص می‌شود. البته فراموش نکنید که کمک یک مشاور متخصص همیشه نیاز است. در این مورد روی ما حساب کنید و در ساعات اداری با شماره 021-54871500 تماس بگیرید.

سخن آخر

تکنولوژی در اختیار شماست، از آن لذت ببرید. دوربین‌های مداربسته دیگر همه جا یافت می‌شوند، چرا اتاق کودک شما یکی از آنها نباشد؟ نظرتان چیست؟ اگر تجربه‌ای در رابطه با خرید این محصولات امنیتی دارید، در بخش نظرات منتظرتان هستیم.

 

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …