مجله ی راف نت

دوربین مداربسته برای اماکن عمومی
دوربین مداربسته برای اماکن عمومی

دوربین مداربسته برای اماکن عمومی (مزایا و معایب)

دوربین مداربسته برای اماکن عمومی یک نیاز ضروری است؟ آیا وجود یک دوربین مداربسته در یک مکان عمومی واقعا بازدارنده است؟ وجود سیستم‌های امنیتی چه کمکی به کاهش جرم و جنایت در سطح جامعه کرده‌اند؟  آیا مردم در حضور یک دوربین مداربسته احساس امنیت بیشتری می‌کنند؟ این سوالات و بیشتر از آن، موضوعاتی هستند که قرار است در این نوشته از مقالات راف‌نت مگ مورد بررسی ما قرار بگیرد.

چشم انداز مزایا و معایب دوربین مداربسته برای اماکن عمومی

برای یک مکان عمومی باید دوربین مداربسته نصب شود یا نیازی به آن نیست؟ این موضوعی است که مورد بحث قرار می‌گیرد. منظورمان از مکان‌های عمومی شامل موارد زیر است:

  • مدرسه‌ها
  • مغازه‌ها و فروشگاه‌ها
  • کتابخانه‌ها
  • فرودگاه ها ( ضرورت نصب دوربین مداربسته برای فرودگاه را قبلا مفصل بررسی کرده‌ایم)
  • مکان‌های تفریحی مثل شهربازی‌های بزرگ و کوچک
  • هر مکانی که ورود عموم مردم به آن آزاد است.

بعضی از مردم در حضور دوربین مداربسته احساس امنیت بیشتری می‌کنند. این در حالیست که بعضی از مردم، مخصوصا آن‌هایی که برای حریم خصوصی افراد ارزش زیادی قائل هستند در حضور دوربین‌های امنیتی احساس بدی پیدا می‌کنند. چون افراد حس می‌کنند مدام تحت نظر هستند. البته باید دید ریشه‌ این حس بد در چیست. اما در هر صورت دوربین مداربسته برای اماکن عمومی مزایا و معایبی دارد. در این نوشته قرار است همین مزایا و معایب را بررسی کنیم. در واقع به طور خلاصه بررسی می‌کنیم که:

  • چه کار باید کرد؟ در مکان‌های عمومی دوربین مداربسته نصب کرد.
  • مشکلش چیست؟ با این‌کار امنیت حریم خصوصی افراد نقض می‌شود.
  • مزیتش چیست؟ امنیت عمومی مردم حفظ می‌شود.
  • عیبش کجاست؟ از سیستم‌های امنیتی می‌توان برای اهداف بد هم استفاده کرد.
سواستفاده از تصاویر دوربین‌ مداربسته
نگرانی در مورد سواستفاده از تصاویر دوربین‌های مداربسته

آنچه در این نوشته بررسی می‌کنیم

حال با در نظر گرفتن موارد بالا بهتر است نوشته‌مان را تحت عناوین زیر پیش ببریم:

  • وجود دوربین مداربسته برای اماکن عمومی حریم خصوصی را نقض می‌کند؟
  • قوانین حقوقی موجود در مورد نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی
  • یک دوربین مداربسته برای اماکن عمومی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟
  • نصب دوربین مداربسته برای اماکن عمومی چه مزایایی دارد؟
  • نصب دوربین مداربسته برای اماکن عمومی چه معایبی دارد؟

توصیه می‌کنیم قبل از خواندن ادامه نوشته، به پاسخ این سوالات فکر کنید و نظرتان را بیان کنید. از آن‌جایی که ما همه جز مردم حساب می‌شویم،‌ داشتن یک نقطه نظر در این رابطه به فهم بهتر موارد شامل مزایا و معایب، بهتر کمک می‌کند.

وجود دوربین دوربین مداربسته برای اماکن عمومی حریم خصوصی را نقض می‌کند؟

وقتی می‌پرسیم: آیا برای مکان‌های عمومی باید دوربین مداربسته نصب شود یا نه؟ در واقع می‌پرسیم: آیا وجود دوربین مداربسته در روند حفظ حریم خصوصی افراد اختلال ایجاد می‌کند یا نه؟

در این رابطه از مردم نظر سنجی کرده‌اند و نتیجه حیرت‌آور است:

۴۲ درصد مردم معتقدند وجود دوربین مداربسته در اماکن عمومی امنیت حریم خصوصی آن‌ها را نقض می‌کند. در این حالت ۵۸ درصد نظر متفاوتی دارند. این یعنی تقریبا با درصد تقریبا مشابهی نظرات افراد متفاوت است.

منظور از نقض حریم خصوصی در حضور دوربین‌های مداربسته اماکن عمومی چیست؟

همه‌ی ما علیرغم زندگی در جامعه، یک زندگی شخصی و خصوصی داریم. احتمالا دلتان نخواهد در انجام همه امور روزمره مثل پیاده‌روی، رانندگی و یا در گشت و گذار با نامزدتان تحت نظارت دوربین‌های امنیتی باشید. این همان زندگی خصوصی در فضای عمومی است که ۴۲ درصد افراد دوست ندارند کسی وارد حریمش شود. قابل درک است که نخواهیم یک چشم بالارده در پشت دوربین‌های مداربسته، همیشه روی ما باشد و بر همه اعمالمان نظارت کند.

آیا حق با افرادی است که با دوربین مداربسته برای اماکن عمومی مخالفند؟

در این موضوع نیز روی دیگر سکه هم وجود دارد. هر چقدر هم طرفدار حفظ حریم خصوصی باشید،‌احتمالا وقتی ماشینتان دزدیده شود و تصاویر یک دوربین مداربسته هم دزد و هم ماشین‌تان را پیدا کرد،‌ شاید  باعث شود کمی سپرتان را پایین بیاورید.

این موضوع را به جرایم بزرگتری که در سطح خیابان و شهر رخ می‌دهد بسط دهید. با این وجود در قانون،‌ماده‌هایی وجود دارد که نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بند بعدی به آن اشاره می‌کنیم.

قوانین حقوقی موجود در مورد نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی

بررسی تمامی قوانین و ماده‌ها و تبصره‌هایی که در مورد دوربین‌های مداربسته وجود دارد، از حوصله این نوشته خارج است. با این وجود برای تکمیل نوشته به مواردی چند از قوانین حقوقی دوربین‌های مداربسته برای اماکن عمومی اشاره می‌کنیم.  از قبیل:

  • آیا برای نصب دوربین مداربسته قوانینی وجود دارد؟
  • نصب دوربین مداربسته مخفی در محیط‌های عمومی جرم است؟
  • آیا امکان نصب دوربین مداربسته در محیط‌های عمومی وجود دارد؟
  • مجوز نصب دوربین مداربسته در یک مکان عمومی از کجا دریافت می‌شود؟

به ترتیب به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

آیا برای نصب دوربین مداربسته قوانینی وجود دارد؟

کشور  در ایران نیز مانند سایر کشورها، مهم‌ترین هدف قانون حفظ امنیت مردم است. باید گفت که قانون مستقیمی برای دوربین‌های مداربسته در قانون ثبت نشده است. با این حال با بررسی سایر قوانین و تحلیل آن‌ها می‌توان به نتایجی رسید.

از جمله این‌که:

  • اصل ۲۵ قانون اساسی: گوش دادن با استراق سمع حرف‌های دیگران ممنوع است مگر به حکم قضایی. نیروهای امنیتی و نظارتی هم برای پیشگیری یا کشف جرایم از دوربین‌های مداربسته استفاده می‌کنند.
  • اصل ۲۲ قانون اساسی: آبرو،‌حیثیت و اموال افراد از تعرض مصون است مگر به حکم قانون. دوربین مداربسته یک ابزار برای حفاظت و دفاع از حریم حیثیت، جان و مال مردم است.
  • ماده ۴۱ مشنور حقوق شهروندان: کنترل صوتی و تصویری در محیط‌های کاری، اماکن عمومی، فروشگاه‌ها و سایر محیط‌هایی که ورود عموم آزاد باشد، اگر خلاف قانون باشد ممنوع است. یعنی اگر برای نصب دوربین مداربسته برای مکان عمومی مجوزهای لازم دریافت شود، ارتکاب جرم صورت نگرفته است.

نکته مهم:

تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته در اماکن عمومی به عنوان مدرک جرم نمی‌تواند مورد استناد قرار بگیرد. چرا که مهارت تدوین ویدیو نیز همپای سایر مهارت‌ها رو به پیشرفت است و امکان تقلب در تصاویر وجود دارد. اما اگر صحت تصاویر ضبط شده اثبات شود، برای آگاهی بهتر به قاضی دادگاه کمک خواهد کرد.

نصب دوربین مداربسته مخفی در محیط‌های عمومی جرم است؟

در محیط‌های عمومی یا حتی خصوصی استفاده از دوربین‌های مداربسته مخفی hidden یا spy اگر بدون مجوز باشد ممنوع است. در صورت کشف این موضوع و شکایت، شخص متختلف باید جریمه سنگین پرداخت کند و مورد تعقیب قضایی قرار می‌گیرد.

نکته مهم:

نصب دوربین‌های مداربسته مخفی یا ‌ Hidden  در استخر‌ها، حمام‌ها، اتاق‌های پرو و مکان‌هایی از این قبیل ممنوع است. در صورت کشف این موضوع کسی که دوربین را نصب کرده نیز مجرم شناخته می‌شود. علاوه بر این تصاویر ضبط شده در این شرایط هم قابل استناد در دادگاه نخواهند بود.

آیا امکان نصب دوربین مداربسته در محیط‌های عمومی وجود دارد؟

نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی که روزانه افراد زیادی را به خود می‌بیند، ممنوع نیست. اما مکان‌هایی مثل پایگاه‌های هوایی،‌پادگان‌ها، سفارت‌خانه‌ها، محیط‌های نظامی و مکان‌های عمومی با حساسیت بالا نیاز به دریافت مجوز   مخصوص دارند.

در صورت نصب یک دوربین مداربسته، باید مسئولین اداره اماکن و نیروی انتظامی را آگاه کرد. دوربین مکان بسته برای اماکن عمومی باید با نصب برچسب دوربین‌ مداربسته انجام شود، تا عموم مردم از وجود دوربین مداربسته آگاه شوند.

نصب دوربین مداربسته در مکان‌های خصوصی
نصب دوربین مداربسته در مکان‌های خصوصی

موضوع اخیر حتی اگر بخواهید درب منزل‌تان هم دوربین مداربسته نصب کنید صدق می‌کند. چرا که کوچه نیز جز مکان‌های عمومی است، هر چند به اندازه یک فروشگاه تردد نداشته باشد.

مجوز نصب دوربین مداربسته در  یک مکان عمومی از کجا دریافت می‌شود؟

برای دریافت اجازه قانونی برای نصب دوربین مداربسته در یک محیط عمومی ابتدا باید شکایتی مبنی بر تهدید امنیتی یا وجود یک خطر تنظیم کنید. این شکایت کتبی جهت ارائه به نیروی انتظامی و مراجع قضایی آماده می‌شود. بعد از آن امکان نصب دوربین مداربسته فراهم می‌شود.

نکته مهم:

در صورتی که از دوربین مداربسته‌ای که نصب کرده‌اید در جهت‌های غیرقانونی، مفاسد اخلاقی، تجاوز به حریم خصوصی افراد و در خطر انداختن جان، مال یا حیثیت افراد بهره ببرید، در صورت شکایت آن افراد، با شدیدترین نوع مجازات روبرو خواهید شد.

موضوع قوانین و حقوق مربوط به نصب دوربین مداربسته برای اماکن عمومی به همین موارد ختم نمی‌شود. در صورتی‌که در هر یک از طرفین ماجراهای مربوط به دوربین‌های مداربسته قرار دارید، برای آگاهی از حقوق خود حتما در این‌باره بیشتر تحقیق کنید و از یک وکیل متخصص مشاوره بگیرید.

حال اگر تصمیم بر نصب دوربین مداربسته برای اماکن عمومی شد، باید چه ویژگی‌هایی را برای آن در نظر بگیریم؟ بخش بعدی به توضیح این موضوع اختصاص دارد.

یک دوربین مداربسته برای اماکن عمومی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

برای اینکه دوربین مداربسته برای یک مکان عمومی بهترین بازدهی را داشته باشد، چند ویژگی عمده باید داشته باشد. اما بررسی این نکات به چه کار ما می‌آید؟ بدیهی است که به عنوان شهروند،‌اجازه نصب دوربین مداربسته در مکان‌های عمومی به ما داده نمی‌شود،‌ مگر تحت شرایط خاصی. پس دانستن این ویژگی‌ها برای ما چه فایده‌ای دارد؟

در نوشته فروش آنلاین دوربین مداربسته به این اشاره کردیم که اگر قرار است به این موضوع به عنوان یک کسب و کار نگاه کنیم، باید برای خودمان مشتریانی دست و پا کنیم. این مشتریان از میان صاحبان و مسئولین همین مکان‌های عمومی که قصد خرید یک دوربین مداربسته برای مجموعه‌شان دارند، انتخاب می‌شوند.

پس بهتر است بدانید این افراد به دنبال چه محصولاتی هستند.

ویژگی‌های دوربین مداربسته برای اماکن عمومی

اول: دارای سنسور حرکت یا motion sensors

دوربین‌های مداربسته دارای سنسور حرکت زمانی شروع به ضبط می‌کنند که یک حرکت غیرمنتظره در محیط رخ دهد. این دوربین‌ها به لحاظ فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی(هارد) بسیار کاربردی‌تر هستند. یعنی بر خلاف دوربین‌هایی که ساعت‌ها بدون کارکرد روشن هستند، این دوربین‌ها فقط در صورت وجود یک حرکت مشکوک شروع به کار می‌کنند و تصاویر را ضبط می‌کنند.

دوم: امکان دید در شب یا night vision

امکان دید در شب یا دید در آب و هوایی که دیدن در آن مشکل است، از ویژگی‌های دوربین‌های دید در شب است. این دوربین‌ها با انواع مختلفی از سایر ویژگی‌ها در بازار عرضه می‌شوند. امکان دید در شب بهمراه سایر امکاناتی مثل رزولوشن تصویر، دامنه دینامیکی یا Wide Dynamic Range یا BLC و مواردی از این قبیل، امکان برقراری امنیت در طول شب یا در یک محیط تاریک را برای شما فراهم می‌کند.

امکان دید در شب در دوربین مداربسته
امکان دید در شب در دوربین مداربسته

سوم:  زاویه دید گسترده یا Wide Angle

اگر می‌خواهید تا جای ممکن همه‌ جزئیات را ثبت کنید، دوربین مداربسته شما باید دید وسیعی داشته باشد. لنزهای گسترده یا واید، به افراد کمک می‌کند در آن واحد، محیط بیشتری را زیر نظر داشته باشند. این مورد باعث می‌شود تسلط بیشتری به آنچه جلوی صحنه یا در پس زمینه سوژه اتفاق می‌افتد داشته باشیم.

زاویه دید گسترده در دوربین مداربسته
زاویه دید گسترده در دوربین مداربسته

چهارم: پشتیبان گیری ابری یا Cloud Backup

دوربین‌های مداربسته‌ای که  دسترسی به ویدیو‌های ضبط شده آن‌ها در فضای اینترنت ممکن است، از فضای ابری برای ذخیره سازی استفاده می‌کنند. این یعنی افراد از هر جایی که بتوانند به اینترنت متصل شوند‌، می‌توانند به محتوای ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته برای مکان عمومی دسترسی داشته باشند.

از آن‌جایی که کیفیت تصویر در این روش هیچ کاهشی ندارد و از آن‌جایی که زحمت ذخیره تصاویر روی هارد دیسک‌های فیزیکی حذف می‌شود، این نوع از دوربین‌های مداربسته بسیار پرطرفدار هستند. دوربین‌های IP یا Internet Protocol CCtv ها از این دسته هستند.

پنجم: دسترسی از راه دور  یا Remote Access

اینکه بتوان از راه دور به دوربین مداربسته دسترسی داشت، امکانی است که اغلب افرادی که نمی‌توانند در محل حضور پیدا کنند از آن استقبال می‌کنند. رئیس شرکتی را تصور کنید که بخاط یک جلسه کاری در خارج از شهر است . این شخص باید بتواند در طی روز بر کارمندانش نظارت داشته باشد و یا وظایفی را به آن‌ها محول کند. این اتفاق از طریق اینترنت اتفاق می‌افتد و مناسب اشخاصی است که به دنبال دوربین مداربسته برای اماکن عمومی هستند.

دسترسی از راه دور در دوربین مداربسته
دسترسی از راه دور در دوربین مداربسته

تصمیم بر نصب دوربین مداربسته در یک محیط عمومی شد. موارد حقوقی را بررسی کردیم. بهترین دوربین از لحاظ کارآمدی را نیز انتخاب کردیم . حال وقت آن رسیده تا مزایا و معایب نصب دوربین مداربسته در اماکن عمومی را در طرفین ترازو بگذاریم  و بهترین تصمیم را بگیریم.

نصب دوربین مداربسته برای اماکن عمومی چه مزایایی دارد؟

دوربین‌های مداربسته نصب شده در مکان‌های عمومی مزایای زیادی برای عموم مردم دارند. از جمله این مزایا می‌توان به مواردی که در ادامه می‌آید اشاره کرد.

اولین مزیت: نظارت عمومی بر مردم، امنیت را افزایش می‌دهد

با نصب دوربین مداربسته در یک محیط کوچک مثل خانه یا محل‌کار  امنیت‌مان را افزایش می‌دهیم. همین موضوع برای یک مکان عمومی نیز صدق می‌کند. برقراری امنیت عموم مردم و اموال‌شان موضوع مهمی است. بسیار مهم است که مردم در حین انجام کارهای روزانه‌شان، در زمان خرید، مسافرت یا حتی ورود به خانه‌شان امنیت داشته باشند.

تعداد مکان‌های عمومی که روزانه مردم زیادی در آن تردد می‌کنند از شماره خارج است. در نظر گرفتن نگهبان و نیروی امنیتی برای این حجم از انسان‌ها عملا غیرممکن است. وجود دوربین مداربسته، افراد خرابکار یا خلافکار را از محیط دور می‌کند (تا حد زیادی!) همین موضوع خیال افراد را از وقوع یک جرم و خطر در نزدیکی راحت می‌کند.

دومین مزیت: درصد ارتکاب جرائم  با وجود دوربین مداربسته کاهش می‌یابد

آمارها نشان می‌دهد وجود دوربین مداربسته در یک محیط عمومی، درصد وقوع جرم در آن مکان را کاهش می‌دهد.  طبیعی است که هیچ آدم‌ خلافکاری نخواهد در دست قانون گرفتار شود. همین موضوع باعث شد به مرور فروشگاه‌های بزرگ در سطح دنیا برای جلوگیری از دزدیده شدن اجناسشان از دوربین مداربسته استفاده کنند.

سومین مزیت: تصاویر ضبط شده در دوربین‌های مداربسته بعنوان مدرکی برای اثبات جرائم استفاده می‌شود

فرض را بگیریم دوربین مداربسته در یک محیط عمومی نتوانست مانع از دزدی یا خرابکاری شود. در این حالت می‌توان امیدوار بود که تصاویر ضبط شده توسط آن دوربین مداربسته می‌تواند به پیدا کردن مجرم کمک کند.

امکان تشخیص چهره در دوربین‌های مداربسته در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی کرده است. این یعنی اگر چهره یک مجرم در دام یک دوربین مداربسته ثبت شود، آن چهره در بانک اطلاعاتی چهره‌ها جستجو می‌شود. به محض اینکه آن چهره در دوربین مداربسته‌ دیگری گرفتار شود، به سادگی دستگیر می‌شود. علاوه بر این‌ها چهره‌های ثبت شده، جهت سهولت در حل یک پرونده، می‌تواند در تلویزیون و سایر رسانه‌ها نیز پخش شود.

تشخیص چهره با کمک دوربین مداربسته
تشخیص چهره با کمک دوربین مداربسته

این مورد را با گذشته مقایسه کنید که پلیس سعی می‌کرد با توصیف‌های ناقص شاهدین یک صحنه سعی در طراحی چهره مجرم کند!

چهارمین مزیت: تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های اماکن عمومی بعنوان سرنخی برای کشف جرائم استفاده می‌شود

همان‌طور که در بندهای قبلی بررسی کردیم، تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته اماکن عمومی به تنهایی نمی‌توانند مدرک جرم تلقی شوند مگر به تشخیص قاضی دادگاه. با این همه وجود تصاویری که توسط دوربین‌های مداربسته در حین وقوع یک جرم ثبت شده‌اند می‌توانند به عنوان سرنخی برای کشف یک جرم یا پیدا کردن یک مجرم استفاده شوند.

برعکس این قضیه نیز صادق است. بعضا ممکن است تصاویر ضبط شده در یک دوربین مداربسته برای اثبات بی‌گناهی شخصی که به اشتباه محکوم شده استفاده شود.

آمارها نشان می‌دهد تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته در دادگاه‌های مربوط به دزدی تا ۶۲.۲ درصد و در دادگاه‌های جنایی تا ۶۱ درصد برای تشخیص مجرم کمک کننده بودند.

پنجمین مزیت: دوربین‌های مداربسته اماکن عمومی زندگی روزانه را راحت‌تر می‌کند

در بعضی شهرها که قانون به تنهایی مانع افراد در رانندگی نمی‌شود، دوربین‌های مداربسته روی چرا‌غ‌های راهنمایی و رانندگی نصب می‌شوند. همچنین این دوربین‌ها به مسئولین مربوطه کمک می‌کند تا به طور زنده وضعیت راه‌ها و جاده‌ها را بررسی کنند.

گزارش‌های ترافیکی به مردم کمک می‌کند تا بهترین زمان برای خروج از منزل یا زدن به دل جاده را انتخاب کنند. این یعنی صرفه‌جویی در وقت و انرژی و جز مزایای بزرگ دوربین‌های مداربسته برای اماکن عمومی است.

دوربین مداربسته در کنار چراغ راهنمایی
دوربین مداربسته در کنار چراغ راهنمایی

در وصف مزایای دوربین‌های مداربسته یک مکان عمومی را به همین ۵  مورد بسنده می‌کنیم. چه مواردی را می‌توان به این لیست اضافه کرد؟ آن‌ها را شما در بخش نظرات اضافه کنید.

نصب دوربین مداربسته برای اماکن عمومی چه معایبی دارد؟

از آنجا که گل بی‌خار خداست، در ادامه معایب دوربین‌های مداربسته‌ای را که در اماکن عمومی نصب می‌شوند، بررسی می‌کنیم.

عیب اول: امکان سواستفاده از دوربین‌های مداربسته وجود دارد

ادمیزاد همیشه راهی برای استفاده بد از یک چیز خوب پیدا می‌کند. دوربین مداربسته؟ چرا که نه!؟

انسان ممکن است به دام خطا گرفتار شود. مخصوصا اگر در جایگاهی باشد که شایسته‌اش نیست. مثلا شاید چنین آدمی بخواهد از تصاویر ضبط شده در یک دوربین مداربسته برای شانتاژ یا تهدید به لو رفتن اطلاعات افراد کند.

همچنین افرادی که در پشت دوربین‌های مداربسته هستند الزاما افراد درستکاری نیستند. سواستفاده از تصاویر ضبط شده در دوربین‌های مداربسته در اشکال مختلف مثل تمرکز بیش از اندازه روی اشخاص! (علی الخصوص خانم‌ها) و سواستفاده از تصاویر احتمالی از مشکلات ناشی از وجود دوربین مداربسته در یک مکان عمومی است.

سو استفاده از تصاویر دوربین مداربسته
سو استفاده از تصاویر دوربین مداربسته

البته این مشکلات بیشتر ناشی از نبود یک سیستم نظارت یکپارچه روی عوامل دوربین‌های مداربسته است. در جای جای دنیا این مشکلات مطرح هستند. هنوز هیچ تدبیر درستی برای جلوگیری از این مشکل اندیشیده نشده است.

پیشنهاد شما در این رابطه چیست؟

عیب دوم: به اثرگذاری دوربین‌های مداربسته اماکن عمومی شبهه وارد است!

اینکه وجود دوربین مداربسته در یک مکان عمومی درصد زیادی از خلافکارها را از مکان دور می‌کند واضح است. اما اگر این مجرم قصد داشته باشد خودش را بترکاند چه؟ در این صورت بود و نبود دوربین مداربسته کمکی به ماجرا و نجات جان آدم‌ها نمی‌کند. مگر در شرایطی که وجود یک فرد سیر شده از جان! (بخوانید انتحاری) قبلا به مقامات بالاتر گزارش شده باشد  و آن‌ها با دنبال کردن تصاویر دوربین‌های مداربسته بتوانند او را قبل از عملی کردن تصمیمش دستگیر کنند.

فرد مشکوک در مکان عمومی
فرد مشکوک در مکان عمومی که توسط دوربین مداربسته تشخیص داده شده

همین است که در عنوان این بخش آمده: کارآمدی یا ناکارآمدی دوربین‌های مداربسته اماکن عمومی محل شبهه است.

عیب سوم: نظارت بر عموم مردم با دوربین مداربسته هم گران است!

هر چقدر هم امنیت اهمیت بالایی داشته باشد، بودجه معمولا حرف اول را می‌زند. مسئولین مجبور به برنامه ریزی و تخصیص درست بودجه به بخش‌های مختلف هستند. برقراری امنیت در یک محیط پرتردد به وسیله دوربین مداربسته پرهزینه است. هزینه خریداری، نصب، تعمیرات، نگهداری تجهیزات و ذخیره سازی اطلاعات واقعا گزاف است.

حالا که در بند قبل به این نتیجه رسیدیم که وجود دوربین مداربسته آن‌قدرها هم تاثیرگذار نیست، آیا واقعا ارزش این مقدار از هزینه کردن را دارد؟

سخن آخر

با این همه سوال آخر را به نوع دیگری تکرار می‌کنیم: آیا نصب دوربین مداربسته برای اماکن عمومی ارزشش را دارد؟ باید مزایا و معایب گفته شده را در کنار موارد حقوقی بررسی شده، بسنجیم. در نهایت اگر بنا شد دوربین مداربسته‌مان را نصب کنیم آن را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنیم.

توصیه ما به شما دوربین‌های مداربسته راف‌نت است. چرا که قبل از همه‌ چیز (حتی اگر قصد خرید ندارید)، می‌توانید از تجربیات مشاورین متخصص ما کمک بگیرید. به علاوه محصولات با کیفیتی از بهترین برندها در فروشگاه ما موجود است که می‌توانید از میان آن‌ها بهترین انتخاب را داشته باشید.

نوشته را در این نقطه به پایان می‌بریم. نظرات و تجربیات شما در مورد موضوع بررسی شده، برای ما ارزشمند است. در بخش نظرات همچنان با ما همراه باشید.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *