مجله ی راف نت

کاربرد فیبر نوری چیست و در چه صنایعی از آن استفاده می_شود؟

کاربرد فیبر نوری چیست و در چه صنایعی از آن استفاده می‌شود؟

فیبر نوری توسط شرکت های مخابراتی برای انتقال سیگنال های تلفن، ارتباطات اینترنتی و سیگنال های تلویزیون کابلی استفاده می شود. همچنین در صنایع دیگر از جمله پزشکی، دفاعی، دولتی، صنعتی و تجاری نیز کاربرد دارد. علاوه بر اهداف مخابراتی کاربرد فیبر نوری در صنایع دیگر نیز غیرقابل انکار است. برای مثال از آن به عنوان راهنمای نور، ابزارهای تصویربرداری، لیزر، هیدروفون برای امواج لرزه ای، SONAR و به عنوان سنسور برای اندازه گیری فشار و دما استفاده می شود.

فهرست مطالب

به دلیل تضعیف و تداخل کمتر، فیبر نوری نسبت به سیم مسی در کاربردهای طولانی و پهنای باند بالا مزایایی دارد. با این حال، توسعه زیرساخت ها در داخل شهرها نسبتاً دشوار و زمان بر است و نصب و راه اندازی سیستم های فیبر نوری می تواند پیچیده و پرهزینه باشد.

 

کاربرد فیبر نوری چیست

 

با توجه به این مشکلات، سیستم‌های ارتباطی فیبر نوری اولیه عمدتاً در برنامه‌های کاربردی راه دور نصب شدند، جایی که می‌توان از آن‌ها تا ظرفیت انتقال کامل خود استفاده کرد و هزینه‌های افزایش‌یافته را جبران کرد. قیمت ارتباطات فیبر نوری از سال 2000 به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

قیمت پخش فیبر در خانه ها در حال حاضر مقرون به صرفه تر از راه اندازی یک شبکه مبتنی بر مس شده است. قیمت ها به 850 دلار برای هر مشترک در ایالات متحده کاهش یافته است و در کشورهایی مانند هلند که هزینه های حفاری پایین و تراکم مسکن بالا است، کاهش یافته است.

 

کاربرد فیبر نوری در صنایع

 

از سال 1990، زمانی که سیستم های تقویت نوری به صورت تجاری در دسترس قرار گرفتند، صنعت ارتباطات راه دور شبکه وسیعی از خطوط ارتباطی فیبر بین شهری و بین اقیانوسی را ایجاد کرده است.

تا سال 2002، یک شبکه بین قاره ای 250000 کیلومتری کابل ارتباطی زیردریایی با ظرفیت 2.56 ترابایت بر ثانیه تکمیل شد و اگرچه ظرفیت های شبکه خاص اطلاعات ممتازی هستند، گزارش های سرمایه گذاری مخابرات نشان می دهد که ظرفیت شبکه از سال 2004 به طور چشمگیری افزایش یافته است. از سال 2020، بیش از 5 میلیارد کیلومتر کابل فیبر نوری در سراسر جهان مستقر شده است.

می دانیم که فیبر نوری رشته های نازکی از شیشه است و کاربرد اصلی فیبر نوری شامل انتقال اطلاعات به شکل نور است. استفاده از فیبرهای نوری در مقایسه با استفاده سنتی از سیم های فلزی واقعاً مفید است. کاربرد و کاربردهای فیبر نوری را می توان در موارد زیر مشاهده کرد:

  • صنعت پزشکی
  • ارتباط
  • دفاع
  • صنایع
  • صدا و سیما
  • نورپردازی و تزئینات
  • بازرسی های مکانیکی

کاربرد فیبرهای نوری در زمینه های مختلف در زیر آورده شده است:

 

 

فیبر نوری در صنعت های مختلف

 

کاربرد فیبر نوری در ساختمان

یکی از کاربردهای مهم فیبر نوری، استفاده از آن در ساختمان است که فناوری فیبر نوری به خوبی از عهده آن برآمده است. فیبر نوری امروزه به دلیل مزایای زیاد آن، به درون ساختمان ها نیز راه یافته و کابل کشی آن در ساختمان با کاربردهای گوناگونی از جمله، استفاده به عنوان Backbone شبکه در یک ساختمان اداری و یا برای استفاده هر یک از واحد ها و اتصال آنها به اینترنت FTTH صورت می گیرد.

 

کاربرد فیبر نوری در صنعت پزشکی

به دلیل ماهیت بسیار نازک و انعطاف پذیر آن، در ابزارهای مختلف برای مشاهده قسمت های داخلی بدن با قرار دادن در فضاهای توخالی بدن استفاده می شود. به عنوان لیزر در طول جراحی، آندوسکوپی، میکروسکوپ و تحقیقات زیست پزشکی استفاده می شود.

 

کاربرد فیبر نوری در ارتباطات

در سیستم ارتباطی، مخابرات از کابل های فیبر نوری برای مقاصد انتقال و دریافت استفاده عمده ای دارد. در زمینه های مختلف شبکه استفاده می شود و حتی سرعت و دقت انتقال داده ها را افزایش می دهد. در مقایسه با سیم‌های مسی، کابل‌های فیبر نوری سبک‌تر، انعطاف‌پذیرتر هستند و داده‌های بیشتری را حمل می‌کنند.

 

فیبر نوری در صنایع ارتباطی

 

کاربرد فیبر نوری در اهداف دفاعی

فیبر نوری برای انتقال داده ها در زمینه های امنیت داده های سطح بالا در برنامه های کاربردی نظامی و هوافضا استفاده می شود. اینها در سیم کشی در هواپیما، هیدروفون برای سونارها و کاربردهای لرزه نگاری استفاده می شوند.

 

کاربرد فیبرنوری در صنایع

این فیبرها برای تصویربرداری در مکان‌های صعب العبور استفاده می‌شوند، از جمله برای اقدامات ایمنی و اهداف روشنایی در خودروها در داخل و خارج استفاده می‌شوند. آنها اطلاعات را با سرعت رعد و برق منتقل می کنند و در کیسه های هوا و کنترل کشش استفاده می شوند. آنها همچنین برای اهداف تحقیقاتی و آزمایشی در صنایع استفاده می شوند.

 

کاربرد فیبر نوری برای پخش

از این کابل ها برای انتقال سیگنال های تلویزیونی با کیفیت بالا که پهنای باند و سرعت بیشتری دارند استفاده می شود. فیبر نوری در مقایسه با همان مقدار سیم مسی ارزان تر است. شرکت های پخش از فیبرهای نوری برای سیم کشی HDTV، CATV، ویدیوی درخواستی و بسیاری از برنامه ها استفاده می کنند.

 

فبر نوری در صنایع پخش

 

کاربرد فیبر نوری برای روشنایی و تزئینات

در حال حاضر، ما ایده درستی از فیبر نوری به دست آورده ایم و همچنین راهی جذاب، مقرون به صرفه و آسان برای روشن کردن منطقه می دهد و به همین دلیل است که به طور گسترده در تزئینات و درختان کریسمس استفاده می شود.

 

کاربرد فیبر نوری در بازرسی های مکانیکی

مهندسان بازرسی در محل از فیبرهای نوری برای تشخیص آسیب ها و عیوب در مکان های صعب العبور استفاده می کنند. حتی لوله کش ها از فیبرهای نوری برای بازرسی لوله ها استفاده می کنند.

 

مودم فیبر نوری

سرعت اتصال به اینترنت سریعتر با پیشرفت تکنولوژی اهمیت بیشتری پیدا می کند. جدا از سرعت، پارامتر مهم دیگر ثبات اتصال است و فناوری فیبر نوری بهترین های هر دو حالت را با مودم فیبر نوری ارائه می دهد.

بسیاری از کاربران با این مقاله، علاقه مند خواهند شد بدانند که چگونه می توانند بهترین مودم فیبر نوری را برای بهره مندی از سریع ترین اتصال خریداری نمایند. فن‌آوری فیبر نوری از مودم‌های مشابهی مانند سایر فناوری‌ها استفاده نمی‌کند و کاربران اغلب نمی‌ دانند از کدام یک استفاده کنند.

اگر می خواهید بهترین مودم فیبر نوری را انتخاب کنید که به شما امکان می دهد دستگاه خود را به اینترنت متصل کنید، با کارشناسان ما در واحد پشتیبانی در ارتباط باشید. آنها به شما خواهند گفت که چرا باید هنگام خرید مدلی که متناسب با نیاز شما باشد، و ارائه دهنده خدمات اینترنت باشد را در نظر بگیرید. علاوه بر این، مهم است که بدانید کدام مودم ها قابلیت اعتماد چندان مطلوبی ندارند.

امروزه با وجود فناوری های بسیار پیشرفته، وای فای تک بانده و سرعت ۳۰۰ مگابیت نمی تواند پاسخگوی نیازهای کاربران باشد و زمانی که چندین دستگاه الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر شخصی، کنسول بازی، و غیره به یک مودم متصل باشند، باید از یک مودم فیبر نوری دو بانده استفاده کرد تا بتوان نیازهای تمامی دستگاه را برآورده نموده و تجربه کاربری مطلوبی را در اینترنت رقم زد. یکی از بهترین ها در این زمینه، مودم های هواوی بوده و می توان گفت که بهترین مودم فیبر نوری هواوی، مدل HS8145X6: وای‌فای ۶ با سرعت ۱.۷۵ گیگابیت می باشد.

این مدل، تقریبا بهترین مودم‌ فیبر نوری دو بانده به‌روز در بازار ایران و جهان بوده و از وای‌فای ۶ و استاندارد ۸۰۲.۱۱ax پشتیبانی می نماید. این مودم همچنین دارای دو باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز است که در بهترین حالت سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۴۵۰ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۱۳۰۰ مگابیت را ارائه می دهد.

 

سخن پایانی

در این مقاله پیرامون کاربرد فیبر نوری، ، مودم فیبر نوری، مودم فیبر نوری دوبانده، معرفی بهترین مودم دوبانده هواوی و غیره مطالبی ارائه گردید. در صورت هرگونه پرسش پیرامون تجهیزات اکتیو شبکه اعم انواع مودم ها و نیز مودم فیبر نوری و مودم فیبر نوری دوبانده، خرید تجهیزات پسیو شبکه از جمله پچ کورد و همچنین انواع کابل شبکه، به فروشگاه وبسایت ما مراجعه کرده و سوالات خود را در بخش پشتیبانی با کارشناسان ما مطرح نمایید.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به سوال “کابل شبکه چیست”، باید عنوان کرد که، کابل های شبکه مانند …

8 نظر

  1. فیبر نوری چه مزایایی نسبت به کابل مسی دارد و چرا؟

    • مرضیه امین الرعایا

      مزایا و عمده‌ترین برتری‌های فیبرنوری نسبت به کابل‌های مسی به شرح زیر است:

      – سرعت انتقال داده بسیار بیشتر – تا چندین هزار گیگابیت بر ثانیه
      – پهنای باند وسیع‌تر و ظرفیت انتقال بالاتر
      – مصرف انرژی و میزان تلفات کمتر
      – وزن و حجم بسیار کمتر و انعطاف‌پذیری بیشتر
      – مقاومت بسیار بیشتر در برابر نویزهای الکترومغناطیسی
      – امنیت و محرمانگی بالاتر ارتباطات
      – هزینه‌ی نگهداری و عمر مفید بسیار طولانی‌تر

      بطور کلی فیبرنوری به خاطر طبیعت نوری خود، مزایای ذاتی و بنیادی‌تری نسبت به مس دارد.

  2. مهمترین کاربردهای فیبر نوری در حوزه پزشکی چیست؟

    • مرضیه امین الرعایا

      مهمترین کاربردهای فیبر نوری در حوزه پزشکی عبارتند از:

      ۱. انتقال تصویربرداری‌های پزشکی و داده‌های حجیم:
      فیبر نوری با سرعت و پهنای باند بالا امکان انتقال سریع تصاویر ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن و … را فراهم می‌کند.

      ۲. دوربین‌های میکروسکوپی جراحی:
      این دوربین‌ها با استفاده از فیبر نوری تصاویر با وضوح تصویر بسیار بالا را منتقل می‌کنند.

      ۳. اندوسکوپی یا فیبرنوری موضعی:
      لوله‌های ریز انعطاف‌پذیر فیبر نوری جهت رساندن نور به قسمت‌های مختلف بدن انسان.

      ۴. بیوپسی و جراحی‌های حداقل تهاجمی
      ۵. ارتباطات داده‌ای در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

  3. آیا استفاده از فیبر نوری در منازل و ساختمان‌ها رو به افزایش است؟

    • مرضیه امین الرعایا

      بله، روند رو به رشدی در خصوص نفوذ و استفاده از فیبرنوری در ساختمان‌ها و منازل مسکونی دیده می‌شود. دلایل اصلی این امر عبارتند از:

      – نیاز روزافزون به پهنای باند بالا و سرعت بالای اینترنت در منازل

      – افزایش تقاضا برای خدمات نوین مبتنی بر فیبرنوری مانند IPTV

      – كاهش هزینه‌های اجرا و نصب شبكه فیبرنوری

      – آگاهی بیشتر مردم از مزایای فیبرنوری

      – توسعه شهرها و لزوم ارتباطات سریع و پرسرعت

      – حمایت برخی دولت‌ها از گسترش فیبرنوری در منازل

      بنابراین انتظار می‌رود روند نفوذ و نصب فیبرنوری در منازل در آینده نزدیک افزایش یابد.

  4. چالش‌ها و موانع اصلی برای گسترش هر چه بیشتر فیبر نوری در ایران چیست؟

    • مرضیه امین الرعایا

      برخی از مهمترین چالش‌ها و موانع پیش روی گسترش فیبر نوری در ایران عبارتند از:

      – هزینه بالای احداث و راه‌اندازی شبکه فیبر نوری

      – نیاز به سرمایه‌گذاری عظیم اولیه و تأمین منابع مالی

      – فقدان یک نقشه راه ملی و برنامه‌ریزی راهبردی

      – فقدان زیرساخت‌های لازم از جمله کانال‌کشی و مسیریابی

      – مشکلات ناشی از تحریم و وابستگی به تجهیزات خارجی

      – کمبود نیروی متخصص و آموزش دیده در این حوزه

      – مقررات و موانع بوروکراتیک دست و پا گیر

      با برنامه‌ریزی درست و همکاری بخش‌های مختلف می‌توان این چالش‌ها را مرتفع نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *