مجله ی راف نت

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کابل شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به سوال “کابل شبکه چیست”، باید عنوان کرد که، کابل های شبکه مانند – کابل اترنت – اغلب برای اتصالات شبکه سیمی پرسرعت بین دو دستگاه استفاده می شود. این کابل شبکه از کابل چهار زوجی تشکیل شده است که از هادی های زوج به هم تابیده تشکیل شده است. برای انتقال اطلاعات در دو سر کابل استفاده می شود که به آن کانکتور RJ45 می گویند.

فهرست مطالب

 

کابل های شبکه به عنوان کابل های Cat 5، Cat 5e، Cat 6 و کابل UTP طبقه بندی می شوند. کابل Cat 5 می تواند شبکه اترنت 10/100 مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند و این در حالی است که کابل Cat 5e و Cat 6 برای پشتیبانی از شبکه اترنت با سرعت 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

اهمیت کابل شبکه چیست؟

خرید کابل شبکه مناسب، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا انتخاب برند کابل شبکه مناسب، تضمین کننده بهترین عملکرد با بهترین قیمت ممکن خواهد بود. برای اطمینان از خرید بهترین کابل شبکه برای سیستم، ابتدا لازم است توضیحات مختصری پیرامون پرسش “کابل شبکه چیست” و نیز سایر مطالب مرتبط با آن ارائه نماییم.

ویژگی کابل شبکه چیست؟

جنبه هایی مانند عملکرد، قیمت، در دسترس بودن، کیفیت و موارد دیگر همگی بر تصمیم گیری در مورد خرید بهترین کابل شبکه تاثیر می گذارند. اگرچه قضاوت در مورد برخی از آنها دشوار است، اما دانستن حقایق می تواند به تصمیم گیری آگاهانه در مورد بهترین کابل شبکه برای خرید کمک نماید.

کابل لن مودم چیست؟

LAN مخفف شبکه محلی است و یک شبکه کامپیوتری است که کامپیوترها را در یک منطقه خاص مانند خانه ها، دانشگاه ها، ادارات، ساختمان های تجاری، آزمایشگاه ها و تقریباً هر مکان با طیف وسیعی از رایانه ها در مجاورت نزدیک به هم متصل می کند. شبکه های محلی در شبکه های کامپیوتری حیاتی هستند و تقریباً هر رایانه ای که استفاده می کنید به نوعی به دستگاه دیگری متصل است.

نه تنها اتصالات شبکه در مقیاس کوچک وجود دارد، بلکه اندازه آنها می تواند متفاوت باشد. شرکت‌ها و دولت‌های بزرگ می‌گویند در مورد مناطق وسیعی از زمین چطور؟ به اینها شبکه های گسترده می گویند.

شروع یک شبکه محلی (LAN) در دهه 1970 با افزایش نیاز به اتصالات پر سرعت کامپیوترها در دانشگاه ها و آزمایشگاه ها آغاز شد. با معرفی اترنت توسط زیراکس در سال‌های 1973-1974، شبکه LAN به زودی وارد عرصه رقابت شد. اولین معرفی LAN یک مورد استفاده عمده با نصب آن در سال 1977 در بانک چیس در شهر نیویورک صورت گرفت.

کابل های مورد استفاده برای LAN

با توجه به اینکه شبکه LAN اتصال چندین کامپیوتر و سخت افزار شبکه است، کابل های مختلفی استفاده می شود. این شامل:

  • جفت بهم تابیده مسی (همچنین به عنوان کابل LAN، اترنت یا شبکه نیز شناخته می شود)
  • کابل کواکسیال
  • کابل فیبر

هر یک از این کابل ها دارای طرح ها و عملکردهای متفاوتی هستند که یک اتصال اترنت را تغذیه می کنند. برای بررسی مختصر این موارد، بیشتر از کابل کواکس برای اتصال از ISP به مودم خود استفاده می کنید. این نوع کابل به اتصالی که به شبکه شما دسترسی به اینترنت می دهد کمک می کند. کابل های کواکس معمولاً با محافظ در داخل آنها طراحی می شوند تا در مناطقی با EMI و فرکانس های بالاتر کار کنند.

مقاله پیشنهادی مجله راف نت: سوکت زدن کابل شبکه

کابل مسی بهم تابیده رایج‌ترین کابلی است که برای اتصال رایانه‌ها، روترها، سوئیچ‌ها، چاپگرها، سیستم‌های بازی، دستگاه‌های PoE، دوربین‌های IP و موارد دیگر استفاده می‌شود. این کابل ها در دسته های مختلفی قرار می گیرند که عبارتند از:

  • کابل Cat5e
  • کابل Cat6
  • کابل Cat6A
  • کابل Cat8

ویژگی بهترین کابل شبکه چیست؟

کابل‌های ذکر شده در فوق، با دسته‌بندی مختلف دارای سطوح کارایی متفاوتی هستند و در نتیجه انتخاب کابلی که الزامات سیستم را برآورده کند مهم است. با استفاده از جدول زیر به راحتی می توان مقایسه بین سطوح عملکرد کابل برای زمانی که آنها خریداری می شوند مشاهده کرد.

عملکرد کابل شبکه

کتگوری کابل نوع محافظت حداکثر سرعت انتقال (در 100 متر) حداکثر پهنای باند:

  • Cat 5 بدون حفاظ 10/100 Mbps 100 MHz
  • Cat 5e بدون حفاظ 1000 Mbps / 1 Gbps 100 MHz
  • Cat 6 حفاظدار یا بدون حفاظ 1000 Mbps / 1 Gbps >250 MHz
  • Cat 6a دارای حفاظ 10000 Mbps / 10 Gbps 500 MHz
  • Cat 7 دارای حفاظ 10000 Mbps / 10 Gbps 600 MHz
  • Cat 8 دارای حفاظ 25 Gbps or 40Gbps* 2000 MHz

همه چیز درباره کابل شبکه

کابل مستقیم (Stright Through Cable) چیست؟

کابل مستقیم یک نوع CAT5 با کانکتورهای RJ-45 در هر انتها است و هر کدام دارای یک پایه خروجی هستند. مطابق با استانداردهای T568A یا T568B است. از همان کد رنگی در سراسر شبکه محلی برای ثبات استفاده می کند. این نوع کابل جفت تابیده در شبکه LAN برای اتصال کامپیوتر یا هاب شبکه مانند روتر استفاده می شود. یکی از رایج ترین انواع کابل شبکه است.

کابل کراس چیست؟

کابل کراس نوعی از CAT 5 است که یک سر آن پیکربندی T568A و سر دیگر آن به عنوان پیکربندی T568BC است. در این نوع اتصال کابل، پایه 1 با پایه 3 و پایه 2 با پایه 6 ضربدر می شود. کابل کراس برای اتصال دو یا چند دستگاه محاسباتی استفاده می شود. سیم کشی داخلی کابل های کراس سیگنال های انتقال و دریافت را معکوس می کند و به طور گسترده ای برای اتصال دو دستگاه از یک نوع استفاده می شود: به عنوان مثال، دو کامپیوتر یا دو سوئیچ به یکدیگر.

کابل کراس چیست؟

از نظر ظاهر فیزیکی، کابل های کراس بسیار شبیه به کابل های اترنت معمولی هستند. با این حال، آنها با توجه به ترتیب قرار گرفتن سیم ها تفاوت هایی دارند. این نوع کابل برای اتصال مستقیم به دستگاه های شبکه از همان نوع از طریق اترنت ساخته شده است. کابل های کراس بیشتر برای اتصال مستقیم دو هاست استفاده می شوند.

تفاوت کلیدی بین کابل مستقیم و کابل کراس چیست؟

  1. کابل کراس، پایه 1 با پایه 3 و پایه 2 با پایه 6 تلاقی داده می شود، در حالی که در کابل مستقیم، پین یک به یک است.
  2. کابل های مستقیم عمدتا برای اتصال دستگاه های غیر مشابه استفاده می شود، در حالی که کابل های کراس بیشتر برای اتصال دستگاه های مشابه استفاده می شود.
  3. کابل مستقیم یک کامپیوتر را با مودم DSL متصل می کند، در حالی که کابل کراس روتر را به روتر و کامپیوتر را به کامپیوتر متصل می کند.

سخن پایانی

در این مقاله، به بررسی پرسش هایی از قبیل “کابل شبکه چیست”، “کابل کراس چیست”، “کابل لن مودم چیست” و مطالبی پیرامون خرید کابل شبکه پرداختیم. یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر خرید کابل شبکه، انتخاب بهترین کابل و سود عملکردی نسبت به هزینه است.

برای مصارف خانگی کابل Cat5e در حال حاضر به طور کلی برای اکثر کاربردها کافی و مناسب است، اگرچه در سال های آینده ممکن است با افزایش بیشتر سرعت ها را محدود کنند. اتصال به اینترنت معمولاً قسمت اصلی کار است و اگر به طور پیوسته فایل های بزرگ را منتقل نمی کنید، استفاده از کابل Cat6 یا Cat7 تفاوت زیادی ایجاد نمی کند. در هر صورت تمام تجهیزات اترنت باید به هر حال از سرعت های بالاتر پشتیبانی کنند و هر گونه انتقال به صورت پیش فرض به عنصر کمترین سرعت در هر اتصال خواهد بود.

اگر می‌خواهید مطمئن شوید که بهترین سرعت‌ها را دریافت می‌کنید، کابل‌های Cat6 و Cat6a گزینه های مناسبی برای شما هستند. آنها اغلب بیش از Cat 5 هزینه ندارند و برای محافظت در آینده گزینه عاقلانه ای هستند. همچنین Cat 5 در حال حاضر منسوخ شده است، بنابراین بهتر است از آن استفاده نکنید.

کابل شبکه cat 5

کابل های Cat 7 در حال حاضر مزیت چندان مهمی نسبت به Cat6a در شرایط مشابه ندارند. گفته می شود که آنها محافظ بهتری ارائه می دهند و این می تواند به حفظ سرعت در جایی که کابل های اترنت طولانی نیاز است کمک کند. بنابراین برای کابل‌هایی که مثلاً برای سیم‌کشی مصارف خانگی نصب می‌شوند، اغلب بهتر است هزینه اضافی را برای اطمینان از بهترین سرعت پرداخت کنید و این امر سیستم را تا زمانی که ممکن است در آینده از خطرات محافظت می‌کند.

برای سیستم های تجاری، بدیهی است که ارزش پرداخت هزینه اضافی برای سریع ترین کابل های ممکن را دارد. صرفه جویی های کوچک به قیمت عملکرد می تواند در طولانی مدت هزینه داشته باشد.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

فیبر نوری اینترنت یک فناوری پیچیده است که امکان انتقال اطلاعات را به شکل نور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *