مجله ی راف نت

تفاوت بین مودم ADSL و VDSL + مودم ADSL بهتره یا VDSL؟

راهنمای خرید مودم سیم کارتی (مودم همراه)

شاید از نظر زمانی اینترنت دایال آپ آنقدرها هم یک پدیده تاریخی به حساب نیاید! اوایل دهه هشتاد شمسی و صدای عجیب غریب اتصال به اینترنت برای بیشتر کاربرانی که سنشان به آن می‌رسد نوستالژی جذاب اما در عین حال اذیت کننده‌ای است. سرعت به شدت پایین و قیمت سرسام آور آن شاید خاطره خوبی در ذهن کسی ثبت نکرده باشد. در این مقاله از رافنت که درباره راهنمای خرید مودم سیم کارتی است، می‌خواهیم بررسی کنیم که چگونه اقدام به خرید مودم سیمکارت خور کنیم و به طور کلی درباره راهنمای خرید مودم همراه سیمکارتی بیشتر صحبت کنیم.

برای دسترسی به این اتصال امروزه روش‌های مختلفی وجود دارد مانند خرید مودم ADSL، خرید مودم VDSL، مودم همراه، مودم سیمکارت خور و… هر کدام از این روش‌ها مزیت‌ها و معایب خودش را دارد.

فهرست مطالب

مودم سیمکارت خور چیست؟

مودم سیمکارت خور

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مودم همراه 

 

اگر مقداری در این دنیای دیجیتال جستجو کرده باشید، حتما این نوع مودم‌ها را دیده و می‌شناسید. حول و حوش اوایل سال 2000 میلادی بود که این سیستم شبکه 3G اختراع و عموم عرضه شد. از سال‌های بعد هم به مرور مودم‌هایی که از این نوع شبکه پشتیبانی می‌کردند به بازار عرضه گشت.

برخلاف مودم‌های ADSL و VDSL که مبتنی بر خط تلفن ثابت هستند، همانطور که از نام این مودم پیداست، اصل عملکرد آن از بر اساس سیمکارتی است که در آن نصب می‌شود. در واقع بسته به نوع سیمکارتی که در مودم نصب می‌شود، آن دستگاه می‌تواند یک مودم 3G، 4G، 5G یا TD-LTE نامیده شود. که البته معمولا مودمی که از قدرتمندترین شبکه پشتیبانی می‌کند، از باقی شبکه‌های سطوح پایین تر نیز پشتیبانی خواهد کرد.

 

راهنمای خرید مودم سیم کارتی

 

پس در راهنمای خرید مودم سیمکارتی در وهله اول باید به این نکته اشاره کرد که این مودم به خاطر اینکه از سیمکارت پشتیبانی می‌کند، پس می‌تواند هر جایی که آن شبکه‌ها پوشش داده باشند، استفاده شود. به همین دلیل است که به این مودم‌ها، مودم همراه نیز می‌گویند. البته منظور از همراه صرفا پرتابل نیست اگرچه که این نوع مودم‌ها، نوع پرتابل هم دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

تفاوت سیم کارت TD-LTE با سیم کارت 4G

همانطور که دربالا اشاره کردیم این نوع مودم ها برای کارکرد نیاز به سیمکارت دارند. سیم کارت های TD-LTE تفاوت بنیادی با سیم کارت های معمولی دارند. به صورت کلی سیم کارت TD-LTE مخصوص مودم های همراه طراحی شده اند و ساختار و فناوری کاملا متفاوتی دارند. تفاوت سیم کارت TD-LTE با سیم کارت 4G شامل مواردی مانند تعرفه‌ها،قیمت، سرعت، امکان تماس و وضعیت پوشش دهی می‌شود.

برای درک بهتر تفاوت سیم کارت TD-LTE با سیم کارت 4G باید این نکته مهم را در نظر گرفت که سیم کارت های معمولی و 4G از باندهای ۱ تا ۳۱ شبکه‌های LTE که برای ارتباطات FDD هستند پشتیبانی میکنند. حالی که برای ارتباطات TD-LTE باندهای ۳۳ و ۳۴ تا ۵۳ اختصاص داده شده است و بیشتر سرویس‌های آن روی باندهای ۳۴ و ۴۲ قرار دارند. در این میان باند ۳۴ به فرکانس ۲۱۰۰ مگاهرتز و باند ۴۲ به فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز اختصاص داده شده است.

 

تفاوت سیم کارت TD-LTE با سیم کارت 4G

 

به دلیل این تفاوت ساختاری سیمکارت های TD-LTE برای استفاده در گوشی های موبایل مناسب نیستند و امکان تماس و دریافت پیامک را ندارند. از نظر سرعت اینترنت این نوع سیمکارت ها تجربه بهتری را برای کاربران خود رقم زده‌اند. البته تاثیر سرویس دهنده‌ها را در سرعت و پوشش دهی خوب فراموش نکنید.

در مقاله راهنمای خرید مودم سیم کارتی، یکی از نکاتی که حتما به آن اشاره می‌کنیم قیمت مودم و سیم کارت های LTE است. این مودم ها از نظر قیمتی نسبت به دیگر مودم ها ارزان‌تر هستند اما بسته های اینترنتی مخصوص این نوع سیم کارت‌ها گران تر هستند.

از نظر پوشش اینترنت های LTE هوز به گستردگی اینترنت 4G نیستند و به صورت کلی در خارج از شهر پوشش خوبی ندارند. بنابراین اگر مودم همراه خود را برای زمان سفر و یا خارج شهر نیاز دارید، بهتر است از اینترنت 4G استفاده کنید. اما پیشنهاد راف نت برای دانلود حجم بالا و یا بازی های آنلاین، به دلیل پایداری بالا و پینگ پایین، اینترنت TD-LTE است.

 

راهنمای خرید مودم سیمکارتی

برای اینکه به این موضوع بپردازیم در ادامه آن را از چند جهت بررسی می‌کنیم:

 

شبکه پشتیبانی شده

شاید این قسمت مهمترین بخش به عنوان راهنمای خرید مودم سیمکارتی باشد. هر مودم سیمکارت خوری بسته به فناوری استفاده شده در آن و به طبع مدل آن، می‌تواند از شبکه‌های مختلفی مانند 3G، 4G، 5G یا TD-LTE پشتیبانی نماید. خب مشخصا شبکه 3G کم سرعت ترین شبکه است که استفاده از آن شاید امروزه توجیه چندانی نداشته باشد. چون پوشش دهی شبکه 4G و… در ایران نسبتا افزایش پیدا کرده است و تقریبا در هر جایی می‌توان از این شبکه استفاده کرد.

 

نکات خرید مودم سیم کارتی

 

نکته مهمی که باید درباره این شبکه‌ها بدانیم این است که شبکه 4G و شبکه TD-LTE دو شبکه متفاوت از هم هستند. شبکه TD-LTE اگرچه زیرمجموعه‌ای از 4G است اما به عنوان اینترنت ثابت محسوب می‌شود و سیمکارت مخصوصی دارد که قابلیتی جز استفاده در اینگونه مودم‌ها ندارد.

ولی مودمی که از شبکه 4G پشتیبانی می‌کند، از همان سیمکارت‌هایی که در گوشی موبایل استفاده می‌شود بهره می‌برد. به همین خاطر بسیاری از مودم‌ها از نوع 4G/TD-LTE هستند.

به این معنا که از هر دو نوع شبکه پشتیبانی می‌کنند. سرعت TD-LTE به مراتب بالاتر از 4G است که باید آن را در خرید مودم سیمکارت خور در نظر گرفت. آخرین شبکه، شبکه 5G است که در ایران پوشش دهی چندانی ندارد و مودم‌های آن نیز بسیار گران قیمت هستند. این مودم نیز احتمالا در طول زمان و با گسترش این شبکه به قیمت پایین‌تری خواهد رسید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مودم سیم کارتی 3g و 4g و 4.5g

 

پرتابل یا همراه

همانطور که در ابتدای این مقاله راهنمای خرید مودم سیمکارتی نیز به آن اشاره شد؛ به مودم‌های سیمکارت خور، مودم همراه نیز می‌گویند. این واژه همراه از دو جهت قابل بررسی است. مودم سیمکارت خور به طور کلی یک مودم همراه است از آن جهت که می‌توان آن را از خانه به محل کار یا به مسافرت و شهرهای دیگر برد و استفاده کرد. به همین جهت به آن می‌توان همراه گفت. اما این همراه بودن به پرتابل بودن اشاره نمی‌کند.

یعنی بیشتر مودم‌های سیمکارت خور نیاز به اتصال به برق شهری دارند تا عملکرد داشته باشند اما نوع دیگری از مودم‌های سیمکارت خور وجود دارد که از آن‌ها به عنوان یک مودم همراه پرتابل یاد می‌شود که قابلیت استفاده در تاکسی، اتوبوس، ماشین و هرجایی که برق نباشد را دارند.

این مودم‌ها معمولا دارای باتری‌های لیتیوم یون هستند و می‌توانند تا چندین ساعت به شما اینترنت 4G یا 3G ارائه دهند. پس به طور کلی دو نوع مودم وجود دارد که یکی نیاز به برق شهری و دیگری بوسیله باتری کار می‌کند و هر دو شما را به اینترنت همراه متصل می‌کند. توجه به این مسئله خرید مودم را ساده‌تر می‌کند.

 

مودم یا مودم – روتر

تفاوت بین مودم و روتر را قطعا می‌دانید. به طور کلی مودم اتصال اینترنت را در خودش برقرار می‌کند و روتر آن را به دستگاه‌های مختلف تقسیم می‌کند. نکته بسیار مهمی که باید در راهنمای خرید مودم سیم کارتی به عنوان یک اصل درنظر گرفت این است که ممکن است بعضی از مودم‌های سیمکارت خور، روتر نباشند مانند مودم TD-LTE ایرانسل مدل ZW101که یک مودم اینترنت ثابت TD-LTE است که قابلیت اتصال به روتر از طریق کابل را دارد.

اما قسمت مهم ماجرا اینجاست که بسیاری از مدل‌های مودم از نوع مودم – روتر هستند که تقریبا در همه موارد فقط به آن‌ها مودم اطلاق می‌شود و کسی از ویژگی روتر آن‌ها در نامشان سخنی نمی‌گوید. این موضوع حتی در مودم‌های ADSL نیز مطرح است. پس بسیار مهم است که بدانیم آن مودم همراه، از نوع مودم -روتر است یا خیر. چون در صورت اینکه فقط مودم باشد، نیاز به خرید روتر به طور جداگانه خواهیم داشت.

 

پوشش دهی

اگر در حوزه مودم‌های ADSL درباره پوشش دهی وای فای صحبت کنیم، قطعا درباره نحوه و میزان پوشش دهی مودم ADSL که مثلا تا چند متر را پوشش می‌دهد صحبت کرده‌ایم. یعنی این پوشش دهی فقط یک بعد را دربرمی‌گیرد. اما در یک مودم سیمکارت خور، این پوشش دهی از دو جهت قابل بررسی است.

اول همان پوشش دهی در مکان مانند مودم ADSL است که مشخص می‌کند چقدر و تا چه مسافتی پوشش دهی دارد. دوم درباره پوشش دهی شبکه آن مودم است. یعنی اینکه چقدر می‌تواند سیگنال‌ها را از منبع اصلی دریافت و به اتصال اینترنت دست پیدا کند.

پس آنتن در این مودم‌ها اگر از نوع خارجی بود، صرفا برای پوشش دهی داخلی نیست بلکه در بیشتر مواقع این آنتن‌ها برای پوشش دهی بهتر شبکه است. مثلا در دستگاه روتر بی سیم 4G دی-لینک مدل DWR-M960 4G AC1200 چهار عدد آنتن وجود دارد که دو تای آن برای پوشش دهی شبکه و دو تای دیگر برای وای فای آن است.

بیشتر بخوانید: مودم ADSL و 4G همزمان – عجیب‎ترین مودم از لحاظ کارایی!

 

درگاه‌های ارتباطی

در ادامه مقاله راهنمای خرید مودم سیمکارتی همانطور که می‌دانید هر مودمی دارای چندین پورت می‌باشد. یکی از این درگاه‌ها، پورت شبکه است. هر چقدر پورت شبکه یک مودم سیمکارت خور بیشتر باشد شما توانایی اتصال دستگاه‌های بیشتری از طریق کابل به آن را دارید. مودم‌ها می‌توانند تا چهار یا حتی بیشتر پورت شبکه RJ-45 داشته باشند.

درگاه دیگر پورت USB است. این درگاه استفاده‌های مختلفی دارد. می‌توان از برای به اشتراگ گذاری پرینتر و یا به اشتراک گذاری فایل استفاده نمود. این پورت شاید در بسیاری از مودم‌ها وجود نداشته باشد که بودنش یک مزیت محسوب خواهد شد.

 

مودم ثابت بهتر است یا همراه؟

 

 

نتیجه گیری

در این مقاله راهنمای خرید مودم سیم کارتی از راف نت یا همان راهنمای خرید مودم همراه به اینکه در خرید مودم سیمکارت خور باید به چه مواردی توجه کنیم اشاره کردیم. مودم‌های همراه از شبکه‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند که برای کاربری‌های خانگی شبکه 4G کاملا رضایت بخش خواهد بود.

نوع پرتابل بودن یا نبودن نیز مورد دیگری است که باید در نظر گرفته شود. برای کسانی که بیشتر زمان خود را در خارج از خانه می‌گذارنند، استفاده از یک مودم همراه پرتابل توصیه می‌شود. پوشش دهی خوب و داشتن پورت‌های ارتباطی متعدد نیز برای استفاده‌های خاص از مزیت‌های یک مودم سیمکارت خور محسوب می‌شود.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

راهنمای خرید و قیمت 16 مدل از بهترین مودم‌ ADSL خانگی

راهنمای خرید و قیمت 16 مدل از بهترین مودم‌ ADSL خانگی

به منظور دستیابی به سرعت اینترنت مناسب، تحقیق در مورد انتخاب مودم بسیار مهم است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *