مجله ی راف نت

تفاوت مودم و روتر چیست؟

تفاوت مودم و روتر چیست؟

تفاوت مودم و روتر چیه و هرکدوم چه کاربردی دارند؟ ؛ این یکی از سوالاتی است که همیشه ذهن کاربران شبکه رو به خودش مشغول کرده است. در این مقاله قصد داریم به‌صورت جامع راجع‌ به تفاوت روتر و مودم صحبت کنیم.

فهرست مطالب

نیاز مبرم ما در دنیای امروز به اینترنت، باعث شده تا دستگاه‌هایی که ما را به این جهان بی انتها متصل می‌کنند، شکل‌ها و جزییات و کارکردهای متفاوتی داشته باشند. بسیاری از این وسیله‌های دیجیتال ما را مستقیما به اینترنت وصل می‌کنند که می‌توانند انواع مودم‌های ADSL، VDSL، مودم‌های پرتابل، 3G، 4G، LTE و … باشند، یا اینکه دستگاه‌هایی دیگری باشند که باعث گسترش پوشش دهی و واسط اتصال به همین مودم‌ها می‌شوند، مانند مشهای وای فای، روترها و … . اینکه کدام دستگاه را با کدام ویژگی‌ها تهیه کنیم به این برمی‌گردد که هدف ما از استفاده از اینترنت چیست؛ بسیاری فقط دنبال وبگردی و استفاده از اپلیکیشن‌های روزمره و … هستند که مشخصا با افرادی از اینترنت برای گیمینگ آنلاین استفاده می‌کنند نیازهای متفاوتی دارند. برای افراد دسته اول شاید یک مودم ساده که از سرعت قابل قبولی پشتیبانی می‌کند و پوشش محدودی دارد، کفایت کند اما کسانی که به اینترنت با سرعت بسیار بالا احتیاج دارند، باید سراغ خرید دستگاه‌های بروند که توانایی پشتیبانی و ارائه سرعتی که مدنظرشان است را داشته باشند. پس آگاهی از آنچه که به عنوان جزییات مودم، روتر و … نامیده می‌شود، یک اصل اجتناب ناپذیر است و اطلاع نداشتن از جزییات و عملکردها و ویژگی‌های این دستگاه‌ها، ممکن است باعث ایجاد هزینه‌های اضافی شود. با ادامه این مقاله همراه باشید تا درباره مودم‌ها، روترها، مودم-روترها و تفاوت مودم و روتر بیشتر بدانیم.

قبل از شروع بیاید با یک مثال مطالب را پیش ببریم:

فرص کنید که مودم یک وسیله است و روتر را نیز به منزله مسیر حساب کنید، برای مثال با توجه به وظیفه مودم که گفتیم؛ مودم وسیله ما برای رسیدن به اینترنت است؛ مثلا خودرو، اما آن‌چه که باعث می‌شود تا ما به مقصد برسیم، بدون شک وسیله نقلیه به تنهایی نیست و هر دو آن ها نیاز است پس مسیریابی میان دستگاه‌ها با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی و درگیر بودن کار و مشاغل و روزمرگی تک تک ما با اینترنت، اتصال به این دنیا اطلاعات، سرگرمی و … مستلزم استفاده از ابزارهایی است که بدون کمترین مشکل، باعث اتصال ما به اینترنت شوند.

مودم چیست؟

مقایسه مودم و روتر

این روزها ما دیگر فقط به اینترنت نیاز نداریم، بلکه به آن وابستگی شدید داریم و در بسیاری از کارهای روزانه فقط به آن می‌توانیم اتکا کنیم. حتی اگر سرعت اینترنت بسیار پایین باشد بهتر از نبودن آن است که شاید نبودنش باعث خراب شدن رزومان شود. اما آیا تا به حال به چگونگی اتصال اینترنت فکر کرده‌اید؟ از وای فای مودم شما تا دستگاه موبایل شما، المان‌هایی که شبکه خانگی شما را می‌سازند، تماما به زبان‌های مختلف دیجیتالی صحبت می‌کنند اما مودم شما مترجم این زبان است. این دستگاه سیگنال‌هایی که از شرکت ارائه دهنده سرویس شما ارسال می‌شود را می‌گیرد و آن را به یک اتصال اینترنت برای وای فای جهت انتشار ترجمه می‌کند. به زبان ساده، مودم به شما دسترسی اتصال به وب را می‌دهد اما همچنان می‌تواند تفاوت چشمگیری در بهره وری وای فای خانه شما ایجاد نماید.
مودم‌ها اطلاعات را از شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت از طریق خط تلفن، فیبر نوری یا کابل کواکسیال در خانه شما دریافت و آن را به سیگنال دیجیتال تبدیل می‌کنند. روتر وظیفه ارسال این سیگنال را به دستگاه‌های متصل شده به عهده دارد که این اتصال می‌تواند از طریق کابل‌های اترنت یا وای فای باشد تا به این ترتیب همه دستگاه‌ها بتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند. روتر شما و شرکت ارائه دهنده اینترنت نمی‌توانند مستقیما با هم ارتباط داشته باشند چون با زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند یا اینکه سیگنالهای مختلفی مخابره می‌کنند، به همین دلیل است که نقش مودم به عنوان یک مترجم بسیار حیاتی است. به طور کلی سه نوع مودم وجود دارد که شامل مودم کابلی، مودم DSL و مودم Dial-up که مورد آخر این روزها عملا کاربردی ندارد و به جای آن می‌توان از مودم‌های همراه که اتصالشان به اینترنت از طریق سیمکارت برقرار می‌شود، نام برد.

روتر چیست؟

تفاوت مودم و روتر

از روتر به عنوان یک دستگاه شبکه خانگی نامبرده می‌شود که این سخت افزار شبکه اجازه ارتباط بین شبکه محلی خانگی مانند کامپیوترهای شخصی شما و دیگر دستگاه‌های متصل را با اینترنت می‌دهد. روتری که در خانه‌ها و یا دفاتر کاری کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد به طور دقیق‌تر یک دروازه مسکونی نامیده می‌شود که البته بعید است که تا به حال شما شنیده باشید که روتر را اینگونه صدا بزنند!
یک روتر خط اول امنیتی در مقابل نفوذ به شبکه است که فعال کردن بالاترین سطح امنیت بر روی روتر می‌تواند با روشن کردن قابلیتی به نام دیوار آتش یا همان فایروال اتفاق بیفتد که بهترین راهی است که می‌توان سیستم کامپیوتری و اطلاعات شما را از خطرات احتمالی دور و امن نگه داشت. بیشتر روترها برای اتصال به دیگر دستگاه‌های شبکه فقط از کابل شبکه استفاده می‌کنند و نیاز به درایو خاصی بر روی ویندوز یا سیتم عامل خاصی برای کار کردن ندارند. اگرچه روترهایی که با یک USB یا اتصال Firewire به کامپیوتر متصل می‌شوند نیاز به درایو خاصی جهت کارکرد صحیح دارند. بیشتر روترها معمولا شبیه سرورهای DHCP در شبکه های کوچک کار می‌کنند که نیاز به آدرس‌های IP منحصر به فرد دارند. بیشتر روترها توسط شرکت‌هایی مانند Linksys، 3Com، Belkin، D-Link، Mototola، TRENDnet و Cisco تولید شده‌اند اما مشخصا روترها با برندهای دیگری نیز به وفور وجود دارند.
روترها به یک مودم مانند یک مودم فیبر نوری، کابلی یا DSL و دستگاه‌های مختلف به خود روتر متصل می‌شوند و این بین وظیفه روتر است که اجازه دهد که آن دستگاه‌ها به اینترنت دسترسی پیدا کنند. بیشتر روترها مانند روترهای بیسیم معمولا دارای چندین پورت شبکه برای اتصال چندین دستگاه مختلف به اینترنت به صورت همزمان هستند. یک روتر معمولا به طور فیزیکی و با استفاده از یک کابل شبکه به مودم متصل می‌شود. یک روتر بیسیم می‌تواند با استفاده از استانداردهای وایرلس مختلفی، به دستگاه‌هایی که از همان استانداردها پشتیبانی می‌کنند، متصل شود.
آدرس IP که به اتصال اینترنت اختصاص داده شده است، یک آدرس IP عمومی می‌باشد، اما آدرس IP که به اتصال شبکه محلی داده شده یک آدرس IP خصوصی است. آدرس خصوصی اختصاص داده شده به روتر معمولا دروازه پیش فرض برای دستگاه‌های مختلف بر روی شبکه می‌باشد. روترهای بیسیم و باسیم با چندین اتصال، همچنین می‌توانند شبیه یک سوییچ شبکه ساده عمل کنند که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد تا با یگدیگر ارتباط برقرار کنند. برای مثال چندین کامپیوتر متصل به یک روتر می‌توانند طوری تنظیم شوند تا بتوانند با یکدیگر فایل و پرینتر به اشتراک بگذارند. روترها مانند کامپیوترهای کوچکی با پردازنده و حافظه هستند که با اطلاعات و داده‌های خروجی و ورودی سر و کار دارند. نرم افزارهای (فرمور) مختلفی مانند DD-WRT می‌تواند برای یک روتر راه اندازی شود تا مانند یک سیستم عامل بر روی کامپیوتر جهت کنترل آن عمل کند.

بیشتر بخوانید: روتر چیست؟

تفاوت مودم و روتر چیست؟

تفاوت مودم و روتر

فرق مودم و روتر در این است که مودم به اینترنت متصل می‌شود و روتر دستگاه‌ها را به وای فای متصل می‌سازد. اگر اطلاع کافی از مودم و روتر نداشته باشید به سادگی امکان دارد که متوجه تفاوت این دو دستگاه نشوید. شرکت ارائه دهنده اینترنت نیز شاید از قصد این موضوع را برای شما بازگو نکند تا شما متحمل هزینه های بیشتری شوید. به طور کلی تصور می‌شود که یک مودم قابلیت وای فای ندارد به همین خاطر از روتر در کنار آن استفاده می‌شود. مودم‌های امروزی که در خانه بیشتر ما استفاده می‌شوند یک مودم-روتر هستند که در ادامه مقاله به آن‌ها پرداخته می‌شود.
مودم منبع اینترنتی است که از طریق شرکت ارائه دهنده اینترنت (مانند مخابرات و …) تامین می‌شود، که می‌تواند یک اینترنت کابلی (که در ایران وجود ندارد)، فیبر نوری، ADSl، VDSL یا Dial-Up باشد. از آن طرف هم مودم به روتر یا مستقیما از طریق کابل اترنت به کامیپوتر متصل می‌شود. مودم‌ها بسته به سرویسی که شرکت ارائه دهنده اینترنت به شما می‌دهد می‌توانند انواع متفاوتی داشته باشند و نوع کارکرد آنها قابل تعویض نیست. برای مثال یک مودم همراه را نمی‌توان به عنوان یک مودم ADSL استفاده کرد.روتر به مودم متصل می‌شود و یک شبکه خصوصی در خانه، دفتر و یا کسب و کار شما مانند یک کافی شاپ، ایجاد می‌کند. وقتی یک دستگاه را به وای فای وصل می‌کنید در واقع آن دستگاه به یک روتر محلی متصل شده است. دستگاه‌های هوشمند مانند اسمارت فون‌ها یا اسپیکرهای هوشمند مانند Amazon Echo و دیگر محصولات هوشمند مانند لامپ‌ها و سیستم‌های هوشمند می‌توانند به روتر متصل شوند.

در بعضی موارد یک روتر بیسیم برای پوشش تمام خانه یا دفتر کافی نیست چون مکان‌های مختلف می‌توانند وسعت متفاوتی داشته باشند، چند طبقه باشند یا دارای دیوارهای غیرقابل نفوذ باشند که کار روتر را سخت می‌کند. برای جلوگیری از ایجاد نقطه‌های کور که هیچ آنتی وجود ندارد می‌توانید از گسترش دهنده‌های برد استفاده کنید که به روترها متصل می‌شوند و دامنه آن را افزایش می‌دهند که البته استفاده از این دستگاه‌ها باعث می‌شود نقاط نزدیک به آن‌ها، پهنای باند کمتری داشته باشند که منجر به سرعت دانلود کمتر خواهد شد. اینجاست که استفاده از یک شبکه مش (Mesh) منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

یک شبکه مش وای فای شامل یک روتر اولیه و چندین نقطه است که سیگنال وایرلس را مانند یک زنجیر از یکی به دیگری انتقال می‌دهند. برخلاف گسترش دهنده‌ها که فقط به روتر متصل می‌شوند، نقطه‌های شبکه مش با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و دیگر خبری از، از دست رفتن پهنای باند نیست. بدین شکل سیگنال به قدری قوی است که انگار نزدیک به همان روتر اولیه هستید. برای اضافه کردن نقطه‌ها شما هیچ محدودیتی ندارید و به سادگی به وسیله یک گوشی هوشمند هم می‌توانید این نقاط را کنترل کنید. یکی از برندهای تولید کننده این شبکه مش، برند مرکوسیس است که محصولی به نام Halp Mesh WiFi را توانسته به بازار عرضه نماید.

مودم-روتر چیست؟

یک مودم روتر دستگاهی ترکیبی است که مدیریت شبکه محلی شما را برعهده دارد و آن را مستقیما به اینترنت ارائه شده توسط شرکتهای مختلف متصل می‌کند. مودم‌ها و روترها به صورت جداگانه عمل می‌کنند اما بعضی از کاربران علاقه دارند که هر دوی اینها را در یک دستگاه داشته باشند. این یکجا بودن، تنظیم شبکه و نگهداری آن را برای بسیاری از افراد با داشتن انعطلاف پذیریهای مختلفی، آسان می‌کند.
اگر بیشتر از یک دستگاه برای اتصال به شبکه دارید، به یک روتر برای مدیریت شبکه محلی آن دستگاه‌ها نیاز خواهید داشت. اما این روزها بیشتر کاربران خانگی چندین دستگاه مختلف مانند کامپیوتر، گوشی‌های موبایل، پخش کننده، کنسول‌های بازی و … دارند و این موضوع تولیدکنندگان تجهیزات شبکه را واداشته است که زندگی را برای این دسته از کاربران ساده تر کند که با ساختن مودم-روترها توانستند به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهد.

این دستگاه همه کاره چندین فایده دارد. اول اینکه تنظیم آن بسیار ساده است؛ بعد از اینکه آن را به برق زدید و کابل کواکسیال یا خط تلفن (برای اینترنت ADSL) را به آن متصل کردید، تقریبا آماده کار می‌شود. این در حالی است که در همین اول کار اگر مودم و روتر جداگانه داشتید، نیاز به دو پریز برق پیدا میکردید و همچنین به یک کابل اترنت برای اتصال مودم و روتر هم نیاز داشتید. همچنین این دستگاه از نگاه شبکه نیز مدیریت پذیر تر است چون که ریسک درست تنظیم نشدن روتر برای اتصال به مودم اصلا وجود ندارد.

اگر هنوز بین خرید مودم-روتر و یا یک مودم و یک روتر جدا در شک و تردید هستید، توجه کنید که تفاوت مودم و روتر در این است که مودم-روتر دارای سادگی نصب و استفاده آسانتری نسبت به دو دستگاه جدا است و تنظیم آن به سادگی انجام شده و می‌توانید چندین دستگاه به آن متصل نمایید.

آموزش تبدیل مودم‌-روتر به روتر

احتمالا برایتان پیش آمده است که در کنار مودم اصلی خود یک مودم-روتر ADSL قدیمی نیز دارید که مدت‌ها بلااستفاده مانده است و با خود فکر کرده‌اید آیا می‌شود مودم‌-روتر رو به روتر تبدیل کرد؟ پاسخ این سوال مثبت است!
در بسیاری از مودم‌های امروزی مانند مودم‌های برند NetGear این ویژگی به طور کلی روی مودم‌ها قرار گرفته است. برای این کار کافی است در یک مرورگر آدرس 192.168.1.1 را وارد کنید تا صفحه لاگین مدیریت مودم شما ظاهر شود. در ادامه برای یوزرنیم و پسوردی که آن صفحه از شما می‌خواهد، در صورتی‌که آن را قبلا تغییر نداده‌اید می‌توانید با admin برای هر دو وارد شوید که البته پسورد برای مودم‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. در بعضی مدل‌ها پسورد 1234 یا در بعضی دیگر خود کلمه password است. به هر حال بعد از وارد شدن به صفحه مدیریت باید گزینه Router Mode را فعال کنید و از مودم خود به عنوان روتر بهره ببرید.

اما در بسیاری از مدل‌ها برای تبدیل یک مودم-روتر به روتر باید تنظیماتی انجام شود. ابتدا باید به همان روشی که در بالا گفته شد وارد صفحه مدیریت مودم خود شوید. نکته مهم این است که برای برقراری این اتصال، باید از قبل مودم را با کابل LAN به کامپیوتر وصل کرده باشید. پس از وارد شدن به صفحه مدیریت مودم، اگر وای فای شما تنظیم نشده است باید سراغ قسمت Wireless setting بروید و در آنجا نام و رمز وای فای را مشخص کنید. بعد از تنظیم مشخصات وای فای، باید سراغ تنظیم آدرس IP رفت که در قسمت LAN Setting و قسمت DHCP می‌توانید به آن دست پیدا کنید.

برای مثال اگر آدرس IP مودمی که می‌خواهید به آن متصل شوید 192.168.2.1 است، آدرس IP اکسس پوینت را در آن قسمت 192.168.2.254 قرار دهید، سپس سرویس DHCP را خاموش کنید و بر روی گزینه SAVE کلیک نمایید.

بعد از تمامی این تنظیمات (که ممکن است بسته به مدل مودم شما مقدار بسیار کمی متفاوت باشد) حالا مودم شما به عنوان یک اکسس پوینت عمل می‌کند که کافی‌ست آن را به مودم اصلی خود متصل کنید.

بیشتر بخوانید: تنظیمات روتر

معرفی بهترین برندهای مودم و روتر

برندهای مختلفی امروزه اقدام به تولید انواع مودم، روتر و مودم روترها کرده‌اند که بعضی از آن‌ها در بازار ایران و بعضی دیگر در بازار جهانی طرفداران بسیاری دارد. از جمله این برندها می‌توان به برند NetGear، ایسوس، تی پی لینک، دی لینک، زایکسل، یوتل، تندا، مرکوسیس و … اشاره نمود.

جمع‌بندی

اگر به‌طور کلی بخوایم تفاوت مودم و روتر رو بگیم، می‌تونیم مودم رو دستگاهی در نظر بگیریم که برای اتصال به اینترنت داده‌های آنالوگ دریافتی از شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی (ISP) رو به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کنه و روتر دستگاهیه که م‎‌تونه اینترنت رو از مودم دریافت کنه و اون رو بین دستگاه‌های دیگه به اشتراک بذاره. اگر شما قصد دارید در منزل‌تون صرفا با یک رایانه به اینترنت متصل بشید، به روتر نیازی ندارید و مودم نیاز شما رو رفع می‌کنه. اما اگر قصد دارید با چند دستگاه به اینترنت وصل بشید، باید از روتر سیمی یا بی‌سیم استفاده کنید. اگر به خرید مودم ارزان جدیدی نیاز دارید، می‌توانید آن را به‌صورت آنلاین از فروشگاه راف نت تهیه کنید.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

14 نظر

  1. محمد رضا حکیم

    سلام جواب سوالم رو گرفتم
    مرسی

    • سلام محمدرضا حکیم عزیز
      وقتتون بخیر
      خوشحالیم که تونستیم ابهاماتتون رو در حوزه مودم برطرف کنیم
      ممنون از حسن توجهتون

  2. سلام خسته نباشید
    میخوام مودم بخرم اما نمیدونم چی بخرم؟فرقی هم نمیکنه روتر باشه یا مودم
    میشه راهنماییم کنید؟

    • سلام حمید نجفی عزیز
      وقتتون بخیر
      یه سری موارد هست که باید بهتر بدونیم تا راهنماییتون کنیم اول اینکه ذنبال اینترنت adsl ارزان هستید یا قیمتش خیلی براتون مهم نیست؟ و این که اینترنت خانگی مد نظرتون هست یا شرکتی؟

  3. سلام برای امنیت مودم باید چیکار کنیم؟ نرم افزار خاصی هست برای این کار؟

  4. با سلام مطالب کامل و کافی بود ممنون

  5. سلام وقت بخیر
    تنظیمات روتر چجوریه؟

  6. با سلام خسته نباشید برای استفاده در شرکت آیا نیاز هست هم مودم و هم روتر داشته باشیم؟

  7. وقت بخیر
    برای استفاده خانگی مودم-روتر بهتره یا مودم؟
    دستگاه های زیادی در خانه به مودم وصل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *