مجله ی راف نت

راهنمای خرید مودم همراه

راهنمای خرید مودم همراه

در جهانی زندگی می‌کنیم که سرعت در هرچیزی حرف اول را می‌زند و به این ترتیب افزایش سرعت در هرچیزی و یا دسترسی سریع به هرچیزی از نشانه‌های پیشرفت محسوب می‌شود. شاید در راس همه این پدید‌ه‌ها که نیازمند سرعت بیشتری هستند، اینترنت پرسرعت و دسترسی سریع به اینترنت قرار داشته باشد. چون امروزه کمتر کاری است که به اینترنت مربوط نباشد و دسترسی به آن در سریعترین شکل ممکن تقریبا خواسته هر کسی است.

به خصوص در این سال‌های اخیر که محدودیت‌های مختلفی گریبان‌گیر جهان و از جمله ایران شده است، به دفعات مشکل دسترسی به اینترنت برای هرکسی ایجاد شده و امروزه که شرایط به مرور در حال بازگشت به سابق است، رفت و آمدها، مسافرت‌ها، عبور و مرور با وسایل نقلیه عمومی و … بیش از پیش شدت گرفته و شاید این مشکل عدم دسترسی سریع به اینترنت بسیار آزار دهنده تر از قبل باشد. معمولا در خانه دسترسی به اینترنت بسیار ساده است، چون در هر خانه‌ای یا اینترنت ADSL راه اندازی شده است یا از اینترنت ثابت TD-LTE بهره برده می‌شود یا در آخر هم بسیاری هستند که همچنان از اینترنت گوشی خود استفاده می‌کنند.

دو مورد اول که نیاز به برق شهری دارند تا مودم‌ها بتوانند فعالیت داشته باشند، استفاده از اینترنت گوشی یا همان اینترنت دیتا نیز دشمن بزرگ شارژ باتری گوشی محسوب شده، پس چگونه می‌توانیم در جایی غیر از خانه به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشیم؟ حتما نام مودم‌های همراه یا جیبی را شنیده‌اید. این مودم‌ها در حالیکه قیمت نسبتا مناسبی دارند، می‌توانند تقریبا در هر جایی استفاده شوند! این مقاله درباره راهنمای خرید مودم همراه است که اگر به دنبال خرید و تهیه این نوع مودم‌ها هستید، حتما با ادامه این مقاله همراه باشید.

فهرست مطالب

مودم همراه یا جیبی چیست؟

هر جایی که یکی از اسامی MiFi، وای فای پرتابل، دانگل وای فای، موبایل وای فای، WiFi egg و … را شنیدید، در واقع همه آن‌ها دارند به یک مودم همراه یا جیبی اشاره می‌کند. یک مودم همراه تقریبا اندازه باتری یک موبایل یا خود یک موبایل است. این اندازه مناسب و سبکی آن باعث می‌شود که حتی به سادگی در جیب شما جای بگیرد. این دستگاه‌ها به شما اجازه می‌دهند تقریبا در هرجایی که هستید بدون اینکه یک گجت سنگین و بدفرم را دنبال خود بکشید، به اینترنت وصل باشید.

مودم همراه اگرچه اندازه کوچکی دارد اما قدرت اتصال آن به اندازه ابعادش نیست! با برد حدود 30 تا 50 فوتی که تا 10 یا بیشتر کاربر به آن می‌توانند متصل شوند، این مودم‌ها بسیار کاربردی می‌باشند. اگر به صورت گروهی سفر کرده‌اید، هر کسی که در سفر همراه شماست به راحتی می‌تواند از اینترنت مودم برای هر کاری که به آن احتیاج دارد، استفاده نماید و چون وای فای این مودم دارای پسورد است، فقط کسانی که به این پسورد دسترسی دارند، می‌توانند به آن متصل شوند و به این ترتیب امنیت آن نیز تامین می‌شود.

 

مودم همراه چطور کار می‌کند؟

یک مودم همراه دقیقا مانند هر دستگاه دیگری که اتصال اینترنتی را فراهم می‌کند، کار می‌کند؛ مهم ترین تفاوت آن البته این است که ابعاد بسیار کمتری نسبت به مودم روتر خانگی شما دارد و همچنین قابل حمل می‌باشد. بر خلاف مودم روترهای خانگی، مودم‌های همراه، محدودیت مکانی ندارند و به شما اجازه می‌دهند که در هر جایی که دلتان بخواهد، از آن استفاده نمایید.

اگر بخواهیم وارد جزییات این مودم‌ها شویم، باید بیان کنیم که یک مودم همراه با استفاده از واحد شناسایی مشترک یا همان Subscriber Identity Module فعالیت دارند. البته شاید این عبارت زیاد آشنا نباشد. ما این نام را با عنوان سیمکارت می‌شناسیم. سیم کارت‌ها دقیقا شبیه گوشی‌های هوشمند، به یک شبکه موبایل یا شبکه سلولی متصل می‌شوند. درست زمانی که مودم از طریق سیم کارت به اینترنت متصل شد، در واقع به اتصال اینترنت از طریق شبکه تلفن همراه یا همان شبکه سلولی دست پیدا کرده است.

بعد از این ایجاد اتصال اینترنت، مودم همراه یک سیگنال وای فای مانند مودم روترهای خانگی شما می‌سازد که به هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد اجازه می‌دهد که به مودم همراه متصل شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین مودم جیبی

ظرفیت باتری مودم همراه

چون این مودم‌ها به عنوان یک دستگاه پرتابل و قابل حمل شناخته می‌شوند، به همین خاطر ظرفیت باطری آن‌ها اهمیت بالایی پیدا می‌کند. چون با توجه به اینکه این مودم‌ها از شبکه اینترنت همراه استفاده می‌کنند باید ظرفیت باتری معقولی داشته باشند تا بتوانند به اندازه کافی شارژ نگهدارند و به کاربر اجازه استفاده طولانی مدت از اینترنت را بدهند. باتری مودم‌های همراه معمولا بین بازه 2000 تا 3000 میلی آمپر هستند و از نوع لیتیوم یون می‌باشند. این مقدار ظرفیت یک باتری بسته به میزان استفاده شما می‌تواند شارژدهی متفاوتی داشته باشد و بعضی از برندها میزان استفاده را از باتری دستگاه خود را با همین ظرفیت تا حدود 8 ساعت متوالی بیان کرده‌اند.

شبکه‌های قابل پشتیبانی مودم همراه

مودم‌های همراه چون به شبکه اینترنت موبایل متصل می‌شوند به طبع مانند گوشی‌های موبایل عمل می‌کنند و بسته به مدلی که دارند می‌توانند از شبکه‌های پرسرعت تر نیز پشتیبانی کنند. مودم‌های همراه می‌توانند به شبکه‌های 3G، 4G، 4.5G و LTE متصل شوند. البته اینکه هر مودم از کدام یکی از این شبکه‌ها پشتیبانی می‌کند، بسته به مدلش دارد اما به طور کلی، یک مودم همراه دقیقا شبیه یک مودم اینترنت ثابت عمل می‌کند و قابلیت اتصال به همه شبکه‌ها را می‌تواند داشته باشد. حتی در محصولات جدید بعضی از برندها مانند هواوی، یک مودم همراه توانایی اتصال به شبکه 5G را نیز دارد.

بیشتر بخوانید: مودم ایرانی سیم کارت خور

سرعت دانلود مودم همراه

در این قسمت از راهنمای خرید مودم همراه قصد داریم به یک ویژگی بسیار مهم اشاره کنیم که معمولا در انواع مودم‌ها بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد و آن هم سرعت دانلود مودم و همراه و همچنین سرعت آپلود آن است. این ویژگی مودم‌ها بسته به اینکه مودم از چه شبکه‌ای پشتیبانی می‌کند، می‌تواند متفاوت باشد. سرعت دانلود پشتیبانی شده در این مودم‌ها بسته به مدلشان تا 300 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن نیز تا 100 مگابیت بر ثانیه می‌رسد که در نوع خود بی‌نظیر است.

مودم همراه

پشتیبانی از آنتن مودم همراه

بیشتر مودم‌های همراه به خاطر اینکه اصل پرتابل بودن یعنی کوچک و سبک بودن را رعایت نمایند، به طور پیش فرض دارای آنتن داخلی هستند و این آنتن داخلی معمولا نیاز کاربران را تامین می‌نماید. اما مودم‌های مختلفی هستند که با داشتن سوکت برای نصب آنتن خارجی، توانایی بالاتری نسبت به دستگاه‌های مشابه دارند. مانند مودم E5377 هواوی یا مودم E5576 هواوی از مودم‌هایی هستند که دارای سوکت‌های TS-9 برای نصب آنتن خارجی می‌باشند.

قابلیت دریافت و ارسال SMS در مودم همراه

بخاطر اینکه در این مودم‌های همراه از سیمکارت استفاده می‌شود و برای ارتباط با اپراتور نیاز به دریافت و ارسال پیامک می‌باشد، برخورداری مودم همراه از این قابلیت، باعث برتری آن می‌‎شود. معمولا مودم‌هایی که دارای صفحه نمایشگر می‌باشند، دارای این قابلیت هستند.

نمایشگر مودم همراه

بسیاری از مودم‌های همراه برای اینکه نحوه کارکرد خود را به معرض نمایش بگذارند و کاربر را از نوع فعالیت خود آگاه کنند دارای چراغ‌های LED می‌باشند که خاموش یا روشن بودن آن مانند مودم روترهای خانگی عمل می‌کند و بسته به ویژگی‌هایی که دارد دارای چراغ‌های مختلفی می‌باشد. اما در مدل‌های بالاتر معمولا در کنار این چراغ‌ها یا در هنگام عدم وجود این چراغ‌ها، صفحه‌ای LED یا LCD بر روی مودم تعبیه شده است که به کاربر اجازه می‌دهد، اطلاعات مختلفی را از روی این نمایشگر مانند میزان باتری دستگاه، میزان آنتن دستگاه، شبکه متصل شده، پیامک‌ها و … را مشاهده نماید.

فرکانس یا باند مودم همراه

فرکانس یا باند یک مودم همراه، مانند مودم‌های خانگی مقادیر مشابهی دارد و بسته به اینکه مودم چه مدل و چه برندی دارد، می‌تواند 2.4 یا 5 گیگاهرتز باشد. بعضی از دستگاه‌ها تک بانده و بعضی نیز دو بانده هستند. دو بانده بودن یک مودم همراه باعث می‌شود که قدرت بالاتری داشته باشد و بتواند علاوه بر عبور از موانع مختلف، سرعت بیشتری را در دانلود و آپلود را پشتیبانی کنند. اما معمولا یک دستگاه تک باند 2.4 گیگاهرتزی تمام نیازهای یک کاربر را پاسخ می‌دهد.

پشتیبانی از کارت حافظه در مودم همراه

داشتن شیار برای نصب کارت حافظه میکرو اس دی مثلا تا ظرفیت 32 گیگابایت مانند وجود پورت یو اس بی بر روی مودم‌های خانگی برای اتصال انواع هارد اکسترنال، به کاربران اجازه می‌دهد که اطلاعاتی را که بر روی این حافظه‌ها قرار دارند را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب در مکان‌هایی که امکان شبکه کردن به طرق مختلف مانند استفاده از یک کامپیوتر به عنوان گره اصلی، استفاده از ذخیره کننده‌های تحت شبکه و … نیست، به اشتراک گذاری اطلاعات از این طریق، بسیار کم هزینه و آسان می‌باشد.

امکانات جانبی مودم همراه

در بخش پایانی این مقاله راهنمای خرید مودم همراه قصد داریم به تعدادی از امکانات جانبی مودم‌های همراه و یا امکانات دیگر این مودم‌ها اشاره کنیم. مودم‌ها بسته به مدلی که دارند می‌توانند از تعداد کاربر بیشتری پشتیبانی کنند. بعضا بعضی از مدل‌ها تا اتصال 32 کاربر را پشتیبانی می‌کنند. از دیگر امکانات جانبی یک مودم همراه می‌توان به ویژگی‌های امنیتی که از آن پشتیبانی می‌کنند مانند MAC address filtering، IP Filtering، NAT، DMZ Support، WPA2 و … اشاره نمود. همچنین برخورداری از استانداردهای بی سیم مختلف مانند 802.11g/b/n/ac، یک مودم همراه باعث می‌شود تا بتواند از پهنای باند 300 مگابیت بر ثانیه‌ای بی سیم پشتیبانی نماید.

بیشتر بخوانید: آموزش تنظیمات مودم همراه

نتیجه گیری
در این مقاله راهنمای خرید مودم همراه سعی کردیم نحوه کارکرد یک مودم همراه، انواع ویژگی‌های آن و مزیت‌های آن را بیان کنیم تا در خرید یک مودم همراه، بتوانیم بهترین انتخاب را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: بهترین مودم برای روستا

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *