مجله ی راف نت

روش های کاهش نویز (Noise) خط اینترنت مودم ADSL

روش های کاهش نویز (Noise) خط اینترنت مودم ADSL

حتما واژه نویز را شنیده‌اید. آن هم بیشتر زمانی که جایی با کابل سر و کار داشته باشد، تقریبا هر مشکلی را گردن نویز می‌اندازند. مثلا زمانی‌ که دارید دوربین مداربسته PoE نصب می‌کنید، به شما توصیه می‌کنند که در داکت‌ها به طور همزمان کابل شبکه و کابل برق را عبور ندهید، چون کابل برق بر روی کابل شبکه که در حال حمل برق و داده به طور همزمان است، نویز می‌اندازد و کیفیت تصاویر را کاهش می‌دهد. در این مقاله به بررسی کاهش نویز اینترنت مودم ADSL می‌پردازیم.

فهرست مطالب

از مصائب نویز انداختن را در خطوط تلفن مخابرات که از آن برای راه اندازی اینترنت ADSL استفاده می‌شود نیز مشاهده می‌کنیم. چیزی که بیشتر از هر موضوعی، همه ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، کاهش سرعت اینترنت یا به عبارت بهتر نوسان سرعت اینترنت است! دیگر این موضوع سرعت کم اینترنت تکراری شده است که عملا هرکسی که با این مشکل روبرو می‌شود، کاری انجام نمی‌دهد چون احتمال بالایی می‌دهد که مشکل از سمت شرکت ارائه دهنده اینترنت باشد.

اما بسیاری اوقات هم پیش می‌آید که کابل‌ها و سیستم کلی شبکه شما طوری نصب و راه اندازی شده‌ است که باعث ایجاد نویز بر روی خط تلفن شده و کیفیت اینترنت ADSL شما را کاهش می‌دهد. اینجاست که باید دنبال کاهش نویز اینترنت مودم ADSL باشید. در ادامه این مقاله به نحوه تشخیص نویز بر روی اینترنت شما و راهکارهای برطرف کردن آن می‌پردازیم.

نویز چیست؟

کلمه نویز در زبان انگلیسی به معنای صدا است اما وقتی وارد حوزه شبکه و کلا دنیای دیجیتال می‌شویم، معمولا از نویز به عنوان یک سیگنال مزاحم و اضافی یاد می‌کنند که باید آن را از بین برد یا به حداقل رساند.

نویزها به اشکال مختلفی خودشان را نشان می‌دهند. پرتکرار ترین آن‌ها که موضوع بحث این مقاله نیز است، همان خش خش کردن تلفن موقع مکالمه می‌باشد. نوع دیگر نویزها به صورت برفک خود را بر روی تصاویر تلویزیون نمایش می‌دهند و نوع دیگر آن نیز معمولا به صورت صوتی در دستگاه‌هایی مانند رادیو و … ظاهر می‌شوند.

نویز چیست؟

 

اینترنت ADSL از نویز تاثیر می‌پذیرد؟

قطعا همینطور است. همانطور که در بالاتر هم به آن اشاره شد، هرجا که کابل کشی و برق و خطوط تلفن و … باشد، نویز هم وجود خواهد داشت و بسته به اینکه از چه تجهیزاتی استفاده می‌کنید و سیستم را چگونه پیکربندی می‌کنید این نویز می‌تواند کم یا زیاد باشد.
قطع و وصل شدن اینترنت ADSL، خش خش تلفنی که خط مشترک با مودم ADSL دارد و … می‌تواند نشانه حضور نویز در سیستم شما باشد.

نحوه تشخیص وجود نویز

راه ساده تشخیص وجود نویز همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد، تجربه فیزیکی آن است که در قالب خش خش تلفن هنگام مکالمه یا نوسان در سرعت اینترنت خود را نمایان می‌کند. اما وجود نویز را می‌توان به صورت عددی در تنظیمات مودم نیز مشاهده کرد تا به این ترتیب بتوان برای کاهش نویز اینترنت مودم ADSL اقدام نمود.

برای این منظور ابتدا وارد تنظیمات مودم خود شوید. برای اینکار باید آدرس 192.168.1.1 یا آدرس شبیه به این که مخصوص مودمتان است را در یک مرورگر وارد کنید و سپس با وارد کردن نام کاربری و رمز خود به مدیریت مودم وارد شوید. این نام و رمز اگر آن را تغییر نداده باشید، به طور پیش فرض معمولا کلمه admin هستند.

پس از وارد شدن به تنظیمات مودم به قسمت Status بروید که خلاصه وضعیتی از مودم شما را به نمایش می‌گذارد. در این قسمت وضعیت باید به دنبال دو مقدار SNR و Line Attenuation بگردید.

منظور از SNR که مخفف Signal To Noise Ratio است، در واقع نسبت سیگنال به نویز یا به عبارت بهتر نسبت سیگنال مفید به سیگنال مختل کننده را نشان می‌دهد که هر چقدر مقدار بیشتری داشته باشد، در واقع نشان دهنده این است که نویز کمتری در خط تلفن وجود دارد. معمولا مقادیر کمتر از 12 را برابر با نویز بسیار بالا، 13 تا 28 یعنی نویز متوسط و از 30 به بالا را نویز کم در نظر می‌گیرند. به این معنا که کیفیت خط شما بالا و به تبع آن به اینترنت با کیفیت تری نیز دست پیدا خواهید کرد.

روش‌های کاهش نویز اینترنت مودم تی پی لینک

Line Attenuation نیز که به معنای اتلاف سیگنال خطوط است، هر چقدر پایین تر باشد، نشان دهنده کیفیت بالاتر خط شماست. مقادیر کمتر از 20 یعنی نویز بسیار کم، 20 تا 50 یعنی نویز متوسط و بیشتر از 50 نیز به معنای نویز بسیار بالاست که باید به سرعت برای آن اقدام به کاهش نویز اینترنت مودم ADSL نمایید.

روش‌های کاهش نویز اینترنت مودم ADSL

بررسی کابل‌ها

انجام این کار بسیار ساده و در بیشتر موارد باعث حل مشکل نویز می‌شود. چون اغلب سیستم‌های کابل کشی به سرعت دچار فرسودگی می‌شوند و نیاز به تعمیر یا جایگزینی پیدا می‌کنند. به همین خاطر بهتر است که در داخل خانه یا محل کار، تمامی کابل‌ها را با دقت بررسی کنید تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

بدین شکل مطمئن می‌شوید که اگر هم مشکل از کابل کشی باشد، مربوط به داخل خانه شما نخواهد بود. مشکل در کابل‌ها خود را معمولا به شکل تاشدگی بدفرم، کنده شدن روکش آن‌ها، سوختگی و … مشخص خواهد بود.

جدا سازی مودم و سایر لوازم الکترونیکی

یکی از راهکارهای تاثیرگذار بر کاهش نویز اینترنت مودم ADSL این است که مودم ADSL را تا حد امکان از وسایل الکترونیکی دیگر دور نگه داریم و در اتاق یا مکانی آن را قرار دهیم که کمترین تداخل در آن وجود داشته باشد.

دستگاه‌هایی مااند فکس، تلفن، گوشی موبایل، پرینتر و … را بهتر است در کنار مودم ADSL قرار ندهید تا بتوانید به سادگی نویز اینترنت ADSL را کاهش دهید.

استفاده از اسپلیتر باکیفیت

همانطور که می‌دانید نقش اصلی اسپلیتر در یک سیستم اینترنت ADSL، جدا کردن سیگنال‌های ADSL سیگنال تلفن است. این قطعه به خاطر اینکه این دو سیگنال در دو فرکانس مختلف فعالیت می‌کنند، می‌تواند به سادگی این کار را انجام دهد. پس برای اینکه کاهش نویز اینترنت مودم ADSL به طور اشکار لمس کنید، سعی کنید از اسپلیتری استفاده کنید که از برندهای متفرقه نباشد و ثانیا در سلامت کامل باشد. چون اسپلیتر مدار الکترونیکی بسیار ساده‌ای دارد که می‌تواند به سادگی دچار خرابی شود.

بیشتر بخوانید: اسپلیتر(نویزگیر) مودم چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از چند اسپلیتر همزمان

در نگاه اول شاید این روش بسیار مضحک به نظر برسد، اما با این دید به این موضوع نگاه کنید که کار اسپلیتر که بسیاری آن را به نویزگیر می‌شناسند، کاهش نویز اینترنت مودم ADSL است! پس وقتی از چندین اسپلیتر به طور همزمان استفاده می‌کنید، احتمال اینکه میزان نویز کاهش بیشتری داشته باشد وجود دارد.

اگرچه این کار اثبات علمی ندارد اما انجام آن بی‌تاثیر نیز نخواهد بود و چون اسپلیتر قطعه ارزان قیمتی است، امتحان کردن آن ارزش دارد.

استفاده از چند اسپلیتر همزمان
نقش اصلی اسپلیتر در یک سیستم اینترنت ADSL جدا کردن سیگنال‌های ADSL سیگنال تلفن است.

در این مقاله به بررسی نویز و انواع آن و چند روش برای تشخیص نویز و کاهش نویز اینترنت مودم ADSL پرداختیم. به وسیله این چند روش شما قادر خواهید بود به سادگی نویز را کم و یا کلا از بین ببرید. اگر همچنان این مشکل پابرجا بود، احتمالا مشکل در خارج از ساختمان شما است و بهتر است آن را از طریق مخابرات پیگیری نمایید.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *