مجله ی راف نت

اسپلیتر(نویزگیر) مودم چیست و چه کاربردی دارد؟+کند و پرهزینه مانند Dial-up

اسپلیتر(نویزگیر) مودم چیست و چه کاربردی دارد؟+کند و پرهزینه مانند Dial-up

اگر شما که در حال خواندن این مقاله هستید، بیست سال یا بیشتر داشته باشید و از قدیم الایام کاربر اینترنت بوده باشید، احتمالا اینترنت دایال آپ را به یاد می‌آورید.و در ادامه به سوال نویز گیر مودم چیست ؟ پاسخ خواهیم داد.

استفاده از این اینترنت در وهله اول با صدای عجیب و غریب مودم کامپیوتر که در تقلا برای برقراری اتصال اینترنت بود، شناخته می‌شود. یعنی امضای این نوع اینترنت همین صدای زیاد آن است که اگر دیروقت می‌خواستید به اینترنت متصل شوید، همه اهل خانه متوجه می‌شدند!
ویژگی دیگر این نوع اینترنت که از آن هم به عنوان یکی از شاخصه‌‎های عجیب آن یاد می‌شود، سرعت به شدت پایین آن بود. به طوری که برای دانلود یک فایل چند صد مگابایتی، خود ویندوز زمان باقیمانده تا پایان دانلود را تا چند سال پیش بینی می‌کرد! در کنار این سرعت به شدت پایین، شما باید کارت اینترنت نیز تهیه می‌کردید که بر روی آن یوزرنیم و پسوردی بود که به شما اجازه می‌داد تا مدت زمان مشخصی به اینترنت – بدون پرداخت هزینه اضافی دیگر – دسترسی داشته باشید.

در ادامه این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که نویزگیر مودم چیست؟، کاربرد نویزگیر چیست؟، منظور از اسپلیتر چیست؟ و طریقه نصب نویزگیر مودم به چه صورت است؟

فهرست مطالب

ظهور ADSL

اما با گذشت زمان و پیشرفت در همه زمینه‌ها، ریشه این نوع اینترنت از انتها زده شد و خرید مودم adsl در حول و حوش سال 1995 میلادی و انتهای دهه نود میلادی توسط شرکت AT&T اختراع شد و ظهور کرد. در واقع این نوع اینترنت ایجاد شد تا عملا با هزینه بسیار کمتری نسبت به Dial-up اینترنت پرسرعتی را در اختیار شما قرار دهد. اینترنت ADSL با اینکه مانند اینترنت دایال آپ مبتنی بر خط تلفن است اما ویژگی اصلی آن این است که مانع اشغال شدن خط تلفن شما شده و به عبارت دیگر، می‌توان همزمان از اینترنت ADSL و خط تلفن برای مکالمه استفاده نمود.
برای اینکه به اینترنت ADSL متصل شد، همانطور که می‌دانید نیاز به تجهیزات مختلفی است. بخش اصلی این تجهیزات را یک مودم یا مودم -روتر ADSL تشکیل می‌دهد که نقش اصلی را ایفا می‌کند. اما در بین این تجهیزات، قطعه‌ای به نام اسپلیتر مودم یا نویزگیر مودم نیز وجود دارد که حتما از آن یا استفاده کرده یا اینکه آن را در جعبه مودم ADSL خود مشاهده نموده‌اید یا شاید هم نصاب اینترنت شما خودش از این قطعه در تجهیزات اینترنت ADSL شما استفاده کرده است. قصد داریم در ادامه این مقاله به معرفی آن، ویژگی‌‎هایش و برندهایی که آن را تولید می‌کنند بپردازیم. در ادامه به سوال نویز گیر مودم چیست؟ پاسخ خواهیم داد.

نویز گیر مودم چیست ؟

 

نویز گیر مودم چیست

 

آیا تا به حال به فکر فرو رفته‌اید که نویز گیر مودم چیست و چه چیزی داخل اسپلیتر مودم است که از آن دارید بر روی یک خط نلفن استفاده می‌کنید و باعث می‌شود بتوانید همزمان از مودم ADSL (یا مودم VDSL) و تلفن بهره ببرید؟ در ادامه می‌خواهیم به این بپردازیم که اسپلیتر مودم چیست و چگونه کار می‌کند. یک اسپیلتر مودم ADSL مدار الکترونیکی بسیار ساده‌ای دارد که صدا و داده‌ای را که از یک خط تلفن می‌آید را جدا می‌کند. بیایید با جزییات بیشتری در این باره صحبت کنیم.
کابل‌های تلفن در اصل طوری طراحی شده بودند که سیگنال صدا را بین دستگاه تلفن شما و شرکت مخابرات حمل نمایند. این سیگنال صدا از باندهای فرکانس بین 300 هرتز تا 3.4 کیلوهرتز استفاده می‌کند. این سیستم در واقع با نام PSTN شناخته می‌شود که مخفف Public Switched Telephone Network است و به معنای شبکه تلفن سوییچ شده عمومی می‌باشد که ما در این مقاله به طور اختصار از عبارت سیستم PSTN استفاده می‌کنیم.
در ادامه و بعد از گذشت سال‌ها و ایجاد مفهومی به نام اینترنت، امروزه شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت از یک فناوری به نام ADSL برای انتقال هر دو سیگنال صدا و داده بر یک تک سیم مسی استفاده می‌کنند. سیستم ADSL از فرکانس‌های بسیار بالاتری نسبت به صدا بهره می‌برد تا بتواند ترافیک داده را با سرعت بیشتری حمل نماید. سیستم ADSL معمولا از فرکانس‌هایی در بازه 25 کیلوهرتز تا 1.1 مگاهرتز استفاده می‌کند. چون سیستم ADSL و سیستم PSTN در دو گستره فرکانسی مختلف کار می‌کنند، می‌توانند به طور همزمان از طریق یک سیم مشترک حمل شوند.

نویز گیر مودم چه کار می‌کنه؟

اگر شما از یک مودم ADSL و یک دستگاه تلفن بدون استفاده از یک نویز گیر مودم (که کار اشتباهی است) استفاده می‌کنید، نویز فرکانس بالا که توسط ADSL استفاده می‌شود، ممکن است بر روی تلفن شما تاثیر بگذارد و شما در زمان مکالمه سر و صداهای بسیاری بشنوید و احتمالا به جای صدای طرف مقابل فقط نویز خواهید شنید. به منظور جدا نگه داشتن این دو سیستم یعنی سیستم ADSL و سیستم PSTN و مانع ایجاد تداخل این دو سیستم با یکدیگر شدن، بسیار ضروری است که آن دو سیستم را از خط تلفن اصلی جدا کنیم. اینجاست که نویزگیر مودم  یا همان نویزگیر مودم وارد عمل می‌شود.
اسپلیتر مودم چگونه به حذف نویز کمک می‌کند؟

اسپلیتر مودم دارای یک مدار داخلی است که با نام یک فیلتر پایین گذر (low pass filter) شناخته می‌شود. به عبارت ساده تر، یک فیلتر پایین گذر اجازه می‌دهد فرکانس پایین تر از یک مقدار مشخصی از فرکانس عبور کند و فرکانس‌‎های بالاتر را فیلتر می‌کند. در این مواقع، اسپلیتر مودم اجازه می‌دهد که سیگنال صدا که گستره فرکانس پایینتری (بین 300 هرتز تا 3.4 کیلوهرتز) دارد از خروجی تلفن اسپلیتر عبور کند. بقیه خروجی که فیلتر شده است (یعنی بین بازه 25 کیلوهرتز تا 1.1 مگاهرتز) مستقیما به خروجی مودم ADSL ارسال خواهد شد. طرز کار ساده‌ای داشت، نه؟
می‌شود از اسپلیتر مودم استفاده نکرد؟
حالا شاید برای شما سوال پیش بیاید که آیا می‌شود برای استفاده از یک مودم ADSL یا یک دستگاه تلفن از اسپلیتر استفاده نکند؟ جواب مشخص است. اگر شما فقط از یک دستگاه، مودم یا تلفن، در آن واحد استفاده می‌کنید و آن را مستقیما به پریز تلفن می‌زنید، تداخل سیگنالی وجود نخواهد داشت. برای مثال اگر مودم ADSL خود را مستقیما به پریز اصلی وصل کنید، بدون اسپلیتر نیز هیچ مشکلی نخواهد داشت چون دیگر تلفنی وجود ندارد که در سیگنال ADSL تداخل ایجاد نماید.

برای خرید نویز گیر مودم اینجا کلیک کنید.

چطوری از نویزگیر مودم  استفاده کنیم؟

نویزگیر مودم

 

همانطور که در بالاتر خواندید، حال می‌دانید که نحوه کارکرد یک اسپلیتر مودم چیست؛ به گونه‌ای است که توانایی جداسازی فرکانس خط اصلی تلفن را به دو باند فرکانس را دارد که تا دو سیستم ADSL و PSTN با یکدیگر تداخل ایجاد نکنند. به این ترتیب به حتی بدون اینکه عکسی از یک اسپلیتر هم دیده باشیم، می‌توان متصور شویم که این قطعه دو خروجی و یک ورودی دارد. استفاده از آن نیز نیاز به 3 قطعه کابل تلفن یا همان کابل DSL یا همان کابل RJ-11 دارد.

طریقه نصب نویزگیر مودم ؟

برای نصب اسپلیتر یا نویزگیر مودم، به وسیله سه کابل تلفن عمل می‌کنیم. ابتدا کابل اول را از پریز اصلی تلفن به تنها ورودی اسپلیتر متصل می‌کنیم. حالا با استفاده از دو سیم دیگر یکی را به خروجی ADSL و یکی را نیز به خروجی دستگاه تلفن اسپلیتر متصل می‌کنیم. سیم خروجی مودم را به پورت DSL یا همان پورت RJ-11 مودم ADSL متصل و خروجی دیگر را نیز به پشت دستگاه تلفن وصل می‌کنیم. به این ترتیب و به همین سادگی توانسته‌اید اسپلیتر مودم را نصب کرده و از آن استفاده نمایید.

آیا اسپلیتر باعث کندی سرعت میشه؟

شاید این سوال خیلی‌ از کاربران باشد که آیا این اسپلیتر که در ظاهر باعث ایجاد مانع بین خط تلفن اصلی و مودم شما شده است، باعث کندی سرعت اینترنت می‌شود یا خیر؟ جواب این سوال یک خیر بزرگ است! اتفاقا یک اسپلیتر نقش بسیار مهمی در افزایش سرعت اینترنت شما در هنگام استفاده همزمان از مودم و تلفن ایفا می‌کند. یعنی استفاده از اسپلیتر مودم توسط متخصصان شبکه بسیار توصیه می‌شود. چون با جدا سازی دو بازه فرکانسی از هم، ‌کیفیت هر دو را افزایش داده و از تداخل آن‌ها جلوگیری می‌کند.

نویزگیر مودم چیست

تفاوت فیلتر و اسپلیتر مودم

اگرچه بسیاری این دو واژه را در جای یکدیگر به کار می‌برند اما این دو اگر چه کارکردی شبیه به هم دارند اما در واقع دو قطعه متفاوتند و ظاهر متفاوتی نیز دارند. در مورد اسپلیتر مودم که در بالاتر بحث شد و چیستی آن نیز کاملا مشخص گشت. اما یک فیلتر نیز مانند همین اسپلیتر به جداسازی فرکانس‌ها می‌پردازد. با این تفاوت که یک ورودی و یک خروجی دارد. این یک خروجی هم برای اتصال به دستگاه تلفن است. به این ترتیب از یک فیلتر برای مودم ADSL استفاده نمی‌شود و صرفا می‌تواند با حذف فرکانس‌های اضافی، کیفیت سیگنال خط تلفن و به طبع کیفیت مکالمه را افزایش دهند.

شرکت‌های سازنده‌ی نویز گیر مودم

برندها و شرکت‌های مختلفی اقدام به تولید و عرضه اسپلیتر یا نویزگیر مودم کرده‌اند. اگرچه در جعبه بسیاری از مودم‌های ADSL یک اسپلیتر هم از طرف شرکت سازنده قرار می‌گیرد اما خیلی از برندها نیز از انجام دادن این کار خودداری کرده و این قطعه را به صورت جداگانه به فروش می‌رسانند. از جمله برندهایی که به تولید این قطعه روی آورده‌اند می‌توان به دی لینک، هواوی، نتیس، باسئوس، کی نت، تی تل، دی تک، دی ایکس، جنریک، تک گجت و … اشاره نمود.

سخن نهایی

در این مقاله از راف نت سعی کردیم به سوالات: طریقه نصب نویزگیر مودم، نویزگیر مودم چیست، اسپلیتر مودم چیست و .. پاسخ دهیم و شما عزیزان را در استفاده از اینترنت و مودم راهنمایی کنیم.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *