مجله ی راف نت

مودم بی سیم پر سرعت + راهنمای خرید

مودم بی سیم پر سرعت + راهنمای خرید

روترها یکی از پر استفاده‌ترین تجهیزات دنیای فناوری هستند که در تمامی خانه‌ها و سازمان‌ها وجود دارند و اجازه می‌دهد کاربران از هر مکانی به شبکه جهانی متصل شده و فعالیت‌های تجاری خود را انجام دهند. به بیان ساده، روترها یکی از مهم‌ترین تجهیزات دنیای فناوری هستند که باید در خرید آن دقت زیادی انجام شود، زیرا هر چه مودم با کیفیت‌تر و قدرتمندتری تهیه کنید به قابلیت‌های بیشتری دسترسی خواهید داشت. به همین دلیل در زمان خرید مودم بی سیم لازم است به موارد همچون وسعت محل کار و خانه دقت کنید تا دستگاه‌های کلاینت در زمان برقراری ارتباط مشکل خاصی نداشته باشند. با راف نت همراه باشید.

فهرست مطالب

مودمهای بیسیم با یکدیگر متفاوت هستند یا خیر؟

برخی از کاربران سوال می‌کنند مودم‌های بی‌سیم تفاوتی با یکدیگر دارند؟ پاسخ مثبت است. خرید مودم ADSL های بی‌سیم بنابر کاربردهایی که برای آن‌های تعریف شده تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. با این‌حال، بخش عمده‌ای از مودم‌ها مجهز به ۴ درگاه LAN هستند که اجازه می‌دهند ۴ دستگاه کلاینت از طریق کابل شبکه اترنتی به آن‌ها متصل شود. به همین دلیل هرچه تعداد درگاه‌های LAN یک روتر بیشتر باشد به همان نسبت برای خرید آن باید هزینه بیشتری متحمل شوید. یکی دیگر از پارامترهای مهمی که باید به آن دقت کنید، تعداد آنتن‌های یک روتر است. تعداد آنتن‌های بیشتر به معنای دریافت سیگنال‌های بهتر از جانب دستگاه‌های کلاینت است.

راهنمای خرید مودم بی سیم وای فای پر سرعت

برای این‌که دستگاه‌های کلاینت بتوانند به اینترنت متصل شوند دو مکانیزم اتصال سیمی و بی‌سیم وجود دارد. برای برقراری ارتباط به شکل سیمی به درگاه‌های LAN نیاز است. افرادی که تنها از یک دستگاه کلاینت استفاده می‌کنند و دستگاه آن‌ها در نزدیکی مودم قرار دارد بهترین انتخاب به‌کارگیری کابل شبکه است، زیرا سرعت انتقال بیشتر و پایدارتری را ارائه می‌کند. پورت‌های خانگی روی مودم را می‌توان برای کاربردهای مختلفی همچون ساخت شبکه‌های خانگی به‌کار گرفت. این پورت‌ها اجازه می‌دهند دستگاه‌هایی همچون چاپگرها را به مودم متصل کرده یا دستگاه ذخیره‌ساز را به روتر متصل کرده و به ساده‌ترین شکل به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. همچنین برخی از مودم سیم کارت خور اجازه می‌دهند تا کاربران از اینترنت سیم‌کارتی استفاده کرده و اینترنت پر سرعت همراه را میان دستگاه‌های مختلف به‌اشتراک قرار دهند.

برای آن‌که خرید درستی داشته باشید، در اولین گام باید به استانداردهای قابل پشتیبانی از سوی روتر دقت کنید. این استانداردها با نام IEEE 802.11x نام‌گذاری شده‌اند. در استاندارد فوق حرف x با یک حرف دیگر جایگزین می‌شود. در حال حاضر استاندارد ۸۰۲٫۱۱N به شکل فراگیر در تمامی روترها وجود دارد و با تمامی دستگاه‌های همراه نیز سازگاری دارد. با این‌حال استانداردهای جدیدتر ac، ax و ad سرعتی به مراتب بالاتر ارائه می‌کنند که بیشتر برای کاربردهای تجاری مناسب هستند. در حال حاضر استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac استانداردی است که در بیشتر روترها قرار گرفته و قادر است در فکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی برابر با ۸۴۶ مگابیت بر ثانیه را ارائه کند. شکل زیر روند تکامل استانداردهای مختلف بی‌سیم را نشان می‌دهد.

خرید مودم بی سیم ؛ چه فرکانسی مناسب است؟

امروزه بیشتر روترها از هر دو فرکانس ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. در حالی که فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز پر کاربردتر بوده و قادر است از وسایل مختلف عبور کند، با این حال، تداخل زیادی با فرکانس تولید شده توسط دستگاه‌های همراه دارد که همین مسئله باعث تضعیف سیگنال می‌شود. به همین دلیل فرکانس ۵ گیگاهرتز پایداری بیشتری داشته و سرعت بیشتری را ارائه می‌کند. برخی از شرکت‌ها از فناوری‌های مختلفی برای بهبود سرعت شبکه وای‌فای استفاده می‌کنند تا کاربران بتوانند در حالت بی‌سیم به سرعت‌هایی در حد گیگابیت دست پیدا کنند. به همین دلیل در زمان خرید روتر به سرعت ترکیبی روتر دقت کنید. اگر محیط کاری یا خانه زیاد نیست فرکانس ۵ گیگاهرتز انتخاب خوبی است، اگر فاصله زیاد است فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز انتخاب درستی است.

به سرعت درگاه LAN دقت کنید

پورت‌های LAN تعبیه شده روی روتر تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. درگاه‌های LAN روی روتر به سرعت‌های مختلفی تجهیز شده‌اند. به‌طور مثال درگاه‌های LAN گیگابیتی سرعتی برابر با ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می‌کنند، نوع دیگری از این درگاه‌ها سرعتی برابر با ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ارائه کرده و به‌نام Fast Ethernet شناخته می‌شوند. سومین نوع درگاه‌ها که برای کاربردهای حرفه‌ای تر در نظر گرفته می‌شود سرعتی برابر با ۱۰ گیگابایت بر ثانیه ارائه می‌کنند. دقت کنید همه روترها به این سه درگاه‌ مجهز نیستند، به ویژه روترها‌یی که قیمت زیادی ندارند.

درگاهها و دکمههای اضافی

اگر در نظر دارید به سریع‌ترین شکل ممکن به روتر متصل شوید، باید اطمینان حاصل کنید دکمه WPS به شکل سخت‌افزاری روی روتر موجود باشد. دکمه فوق اجازه می‌دهد به ساده‌ترین شکل به اینترنت متصل شوید. این دکمه در مودم‌های تی‌پی‌لینک به‌نام QSS روی دستگاه قرار گرفته است. درگاه یو‌اس‌بی ۳٫۰ روی روترها نیز اجازه می‌دهد NAS یا هارددیسک‌های خارجی را به روتر متصل کرده و به سریع‌ترین شکل به اطلاعات دسترسی داشته باشید. قابلیت پشتیبانی از اینترنت ۳G/4G نیز اجازه می‌دهند هر زمان اینترنت ثابت دچار مشکل بود از اینترنت چند مگابایتی اپراتورهای همراه استفاده کنید.

امنیت در روترهای بیسیم

روترهای بی‌سیم پر سرعت قابلیت‌های امنیتی خوبی ارائه می‌کنند. در زمان خرید اطمینان حاصل کنید روتر به قابلیت دیوار آتش و سایر مکانیزم‌های امنیتی تجهیز شده باشد. پشتیبانی از WAP3 یک امتیاز بزرگ است، هرچند این استاندارد امنیتی هنوز به شکل فراگیر در روترها قرار نگرفته است.

 

در زمان خرید مودم بی سیم به فکر تهیه آنتنهای خارجی با دیسیبل بالا باشید

نوع آنتن تعبیه شده در مودم روی برد آن تاثیر مهمی دارد، اما تعداد آنتن‌ها ارتباطی با برد و آنتن‌دهی ندارد، بلکه روی تعداد کلاینت‌هایی که قادر هستند به شکل همزمان به روتر متصل شوند تاثیرگذار است. هر چه برد آنتن‌های روتر که با واحد دی‌سی‌بی مشخص می‌شود بیشتر باشد، برد و میزان پوشش‌دهی آنتن بیشتر است. آنتن‌های با ۲ یا ۵ دی‌سی‌بی برد مناسبی داشته و برای کاربردهای خانگی مناسب هستند. به همین دلیل در زمان خرید روتر باید به فکر تهیه آنتن‌های خارجی قدرتمندتر باشید.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *