مجله ی راف نت

ویژگی‌ها و تفاوت باند ۲٫۴ گیگاهرتز و باند ۵ گیگاهرتز در روترهای بی سیم

ویژگی‌ها و تفاوت باند ۲٫۴ گیگاهرتز و باند ۵ گیگاهرتز در روترهای بی سیم

باند یا فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز هر کدام بخش متفاوتی از طیف رادیویی هستند که در ارتباطات بی‌سیم کاربرد دارند. روترها و مودم‌روترهای بی‌سیم فعلی در بازار، یا تک‌بانده و یا دو بانده هستند. روترهای تک‌بانده فقط در باند ۲٫۴ گیگاهرتز کار می‌کنند. روترهای دوبانده در هر دو باند ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. امروزه همه تجهیزات وای‌فای، باند ۲٫۴ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کنند و فقط برخی از آن‌ها با هر دو باند ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز سازگارند. اما تقریبا هیچ روتر بی‌سیمی را نمی‌یابید که فقط در باند ۵ گیگاهرتز کار کند.

فهرست مطالب

باند 2.4 گیگاهرتز برد بیشتر و باند ۵ گیگاهرتز سرعت بیشتری دارد

می‌توان گفت مهم‌ترین تفاوت کاربردی باند ۲٫۴ گیگاهرتز و باند ۵ گیگاهرتز در سرعت و برد آن‌هاست. باند ۲٫۴ گیگاهرتز برد بیشتر و باند ۵ گیگاهرتز سرعت بیشتری دارد.

هرچه فرکانس سیگنال بی‌سیم بیشتر باشد، برد سیگنال کاهش می‌یابد. لذا باند ۲٫۴ گیگاهرتز برد بیشتری دارد. سیگنال‌‌های ۲٫۴ گیگاهرتزی بهتر از سیگنال‌های ۵ گیگاهرتزی از موانع سخت (مثل دیوار) عبور می‌کنند. در سوی دیگر، باند ۵ گیگاهرتز سریع‌تر از باند ۲٫۴ گیگاهرتز است. وقتی روتر در باند ۵ گیگاهرتز کار می‌کند، داده‌ها را با سرعت بیشتری انتقال می‌دهد.

شبکه‌های وای‌فای به مرور زمان پیشرفت کرده‌‌اند و همین موضوع سبب شده است تا هر بار استاندارد جدیدی برای شبکه‌های وای‌فای ارائه شود. استانداردهای وای‌فای برحسب تاریخ انتشار از قدیم به جدید عبارتند از: ۸۰۲٫۱۱a، ۸۰۲٫۱۱b، ۸۰۲٫۱۱g، ۸۰۲٫۱۱n، ۸۰۲٫۱۱ac و ۸۰۲٫۱۱ad. امواج رادیویی ۵ گیگاهرتز در شبکه‌های مبتنی بر استاندارد ۸۰۲٫۱۱n، ۸۰۲٫۱۱c و ۸۰۲٫۱۱ad داده‌ها را با نرخ بیشتری انتقال می‌دهند. لذا کاربرانی که در شبکه وای‌فای با داده‌های حجیمی سروکار دارند (مثل ویدیو یا بازی آنلاین) معمولا باند ۵ گیگاهرتز روتر را مناسب‌تر می‌یابند. اما اگر برد سیگنال وای‌فای برای کاربر اولویت بیشتری دارد، بهتر است باند ۲٫۴ گیگاهرتز را برگزیند. روترهای مبتنی بر استاندارد ۸۰۲٫۱۱ac که در هر دو باند کار می‌کنند، هر دو قابلیت را یک‌جا دارند.

 

تداخل سیگنال‌

برخی از تلفن‌های بی‌سیم، دربازکن‌های‌ خودکار پارکینگ، و دیگر وسایل خانگی با سیگنال ۲٫۴ گیگاهرتز کار می‌کنند. دامنه فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز معمولا در کالاهای مصرفی پرکاربرد است. لذا اگر تجهیزات متعددی از این دست در جایی استفاده ‌شود، ممکن است‌ سیگنال‌های ۲٫۴ گیگاهرتزی روتر بی‌سیم با سیگنال‌های ۲٫۴ گیگاهرتزی آن‌ها تداخل پیدا کند.

آیا وای‌فای ۵ گیگاهرتزی خطرناک‌تر از وای‌فای ۲٫۴ گیگاهرتزی است؟

برخی از محققان حوزه پزشکی و سلامت معتقدند که تجهیزات وای‌فای و از جمله روترهای بی‌سیم برای سلامتی انسان مضر هستند و حتی امواج ۵ گیگاهرتزی از امواج ۲٫۴ گیگاهرتزی خطرناک‌ترند، زیرا فرکانس و شدت موج ۵ گیگاهرتزی تقریبا دو برابر موج ۲٫۴ گیگاهرتزی است. مقابلا عده‌ای می‌گویند نتایج یافته‌ها در این مورد، یکسان و هنوز قطعی نیست. در کل، شاید بهتر باشد کاربران تنها زمانی از روترهای بی‌سیم استفاده کنند که واقعا به آن نیاز دارند.

آیا فناوری ۵ گیگاهرتز گران‌تر است؟

شاید عده‌ای تصور کنند که فناوری شبکه ۵ گیگاهرتزی جدیدتر یا نوآورانه‌تر از فناوری شبکه ۲٫۴ گیگاهرتزی است. درست است که روترهای خانگی ۵ گیگاهرتزی بعد از روترهای ۲٫۴ گیگاهرتزی به بازار عرضه شدند اما هر دو دامنه فرکانسی ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز سال‌هاست که به کار می‌روند. پس شبکه‌های ۵ گیگاهرتزی نیز فناوری جدیدی محسوب نمی‌شوند. روترهای دوبانده که با هر دو فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز کار می‌کنند، عموما از روترهای تک‌بانده ۲٫۴ گیگاهرتزی گران‌ترند.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *