مجله ی راف نت

چگونه سوئیچ اترنت گیگابیتی مناسب برای شبکه خانگی انتخاب کنیم؟

چگونه سوئیچ اترنت گیگابیتی مناسب برای شبکه خانگی انتخاب کنیم؟

امروزه استفاده از سوئیچ‌های اترنت گیگابیتی (Gigabit Ethernet Switch) در شبکه‌های خانگی، دیگر چندان پرهزینه و سخت نیست. سوئیچ اترنت دستگاهی سخت‌افزاری است که تجهیزات مختلف را با استفاده از کابل اترنت و فناوری اترنت در یک نقطه به هم متصل می‌کند و یک شبکه محلی (LAN) (کابل شبکه) تشکیل می‌دهد. گره‌های شبکه از طریق سوئیچ با هم داده تبادل می‌کنند. اترنت نیز نام مجموعه‌ فناوری‌ها و استانداردهایی است که برای ایجاد شبکه‌های محلی پدید آمده‌اند. این فناوری تاکنون در سه نسخه اصلی عرضه شده است که عبارتند از: اترنت اولیه یا کلاسیک (Classic Ethernet) با حداکثر سرعت ۱۰ مگابیت‌برثانیه؛ اترنت سریع (Fast Ethernet) با حداکثر سرعت ۱۰۰ مگابیت‌برثانیه؛ و اترنت گیگابیتی (Gigabit Ethernet) با سرعت ۱۰۰۰ مگابیت‌برثانیه. البته اترنت گیگابیتی به‌مرور زمان پیشرفت کرده و نسخه‌های سریع‌تری از آن نیز عرضه شده است. منظور از سوئیچ اترنت گیگابیتی، سوئیچی است که رابط‌های آن می‌توانند ترافیک شبکه را با نرخ ۱۰۰۰ مگابیت‌ یا به عبارتی یک گیگابیت بر ثانیه بین گره‌ها انتقال دهند. اما استفاده از سوئیچ‌ اترنت گیگابیتی در شبکه‌های خانگی چه مزایایی دارد؟ با راف نت همراه باشید.

فهرست مطالب

انتخاب سوئیچ اترنت گیگابیتی مناسب برای شبکه خانگی

چرا سوئیچ گیگابیت اترنت برای شبکه‌های خانگی مفید است؟

سوئیچ‌ گیگابیت اترنت نیز مانند دیگر سوئیچ‌های اترنت، ترافیک بین گره‌های شبکه را مدیریت می‌کند. اما با توجه به این‌که امروزه در بسیاری از شبکه‌های خانگی از روتر (یا مودم ‌روتر) بی‌سیم استفاده می‌شود، استفاده از سوئیچ چه ضرورت یا چه مزایایی دارد؟ در پاسخ باید گفت که:

 

  1. سوئیچ اترنت گیگابیت پورت‌های بیشتری فراهم می‌کند

روترهای خانگی‌ (و البته نه همه آن‌ها) معمولا حداکثر سه یا چهار پورت گیگابیت‌اترنت دارند و چون این روترها اغلب بی‌سیم نیز هستند، بسیاری از تجهیزات خانگی و دفتری مثل لپ‌تاپ‌ها‌ و گوشی‌‌های هوشمند با وای‌فای به آن‌ها متصل می‌شوند. بنابراین اکثر کاربران به سوئیچ نیازی ندارند. اما کاربرانی که تجهیزات کابلی‌شان زیاد است و پورت‌های اندک روتر برای‌شان کافی نیست، سوئیچ گیگابیت اترنت را بسیار مفید خواهندیافت، چون حتی سوئیچ‌های کوچک نیز اغلب دارای حداقل ۸ پورت اترنت هستند فلذا می‌توان ۸ کامپیوتر یا دستگاه‌ تحت شبکه را مستقیما با کابل اترنت به سوئیچ وصل کرد.

 

  1. سوئیچ اترنت گیگابیتی اعتمادپذیری (Reliability) شبکه خانگی‌تان را افزایش می‌دهد

شبکه کابلی کلا نسبت به شبکه بی‌سیم اعتمادپذیری (Reliability) بیشتری دارد. ضمنا نرخ انتقال داده شبکه‌ سیمی گیگابیت اترنت حدود ۱۰۰۰ مگابیت‌برثانیه است. چنین سرعتی فراتر از سرعت بی‌سیم بسیاری از روترهای وایرلس موجود در بازار است. اتصال اترنت گیگابیتی سریع‌تر از ارتباط وای‌فای است. کاربرانی که (مثلا به‌خاطر بازی آنلاین) به شبکه پرسرعت و اینترنت سریع نیاز دارند، سوئیچ اترنت گیگابیتی را گزینه مناسبی خواهندیافت. استفاده از سوئیچ گیگابیت اترنت و اتصال کابلی، اعتمادپذیری و عملکرد شبکه را بهبود می‌دهد.  

 

  1. سوئیچ اترنت، ازدحام در شبکه را کاهش می‌دهد

اگر کاربران متعددی به شبکه متصل می‌شوند، می‌توانید با استفاده از سوئیچ گیگابیت اترنت پهنای باند شبکه را افزایش دهید و نتیجتا از میزان ازدحام در شبکه بکاهید و بازده کلی شبکه را بهبود ‌دهید. ضمنا کاربرانی که در شبکه‌‌شان با فایل‌های حجیمی سروکار دارند، مثلا هنگامی که از سرورهای شبکه بک‌آپ می‌گیرند، سوئیچ گیگابیت اترنت را مفید خواهندیافت.  

 

جهت انتخاب سوئیچ گیگابیت اترنت مناسب برای شبکه خانگی، بهتر است شاخص‌های زیر را نیز مدنظر داشته باشید:

تعداد پورت‌های سوئیچ اترنت

سوئیچ‌های شبکه تعداد پورت‌های مختلفی دارند. هرچه تعداد پورت‌های سوئیچ‌ بیشتر باشد، تجهیزات بیشتری را می‌توانید به سوئیچ و نتیجتا به شبکه متصل کنید. هنگام انتخاب سوئیچ، باید توجه کنید که آیا تعداد رابط‌ها یا پورت‌های آن برای آینده شبکه‌تان کافی است یا نه.  بهتر است سوئیچی انتخاب کنید که تعداد پورت‌های آن کمی بیشتر از نیاز فعلی‌تان باشد. مثلا اگر سوئیچ  ۸ پورتی برای نیازهای فعلی‌ شبکه‌تان کافی است، می‌توانید سوئیچ ۱۶ پورتی بخرید تا اگر در آینده شبکه‌تان را گسترش دادید، ناچار نباشید سوئیچ را تعویض کنید یا سوئیچ دیگری بخرید. معمولا سوئیچ ۱۶ پورتی یا حداکثر ۲۴ پورتی برای شبکه‌های خانگی کافی است.

نرخ فوروارد واقعی سوئیچ

نرخ فوروارد سوئیچ با پهنای باند سوئیچ فرق دارد. زیرا منظور از پهنای باند، حداکثر تعداد بیت‌هایی است که پورت‌های سوئیچ می‌توانند در هر لحظه ارسال و دریافت ‌کنند. اما منظور از نرخ فوروارد، تعداد بسته‌هایی است که سوئیچ در هر ثانیه می‌تواند پردازش کند. واحد سنجش نرخ فوروارد، «میلیون بسته بر ثانیه» یا Mega Packet per Second است که آن را با عبارت Mpps نشان می‌دهند.

سوئیچ‌های اترنت گیگابیتی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف، اغلب تا ۱۵ میلیون بسته ‌بر ثانیه، ۹۵ میلیون بسته ‌بر ثانیه و ۱۳۰ میلیون بسته ‌بر ثانیه را فوروارد می‌کنند. البته نرخ فوروارد واقعی همه سوئیچ‌ها با ادعای شرکت سازنده مطابفت ندارد. لذا برخی سوئیچ‌ها آزمایش‌های خاصی را پشت سر می‌نهند تا کاربران سوئیچ مناسب را بسته به نرخ فوروارد واقعی آن انتخاب کنند.  

سوئیچ سازگار یا ناسازگار با PoE؟

سوئیچ‌هایی که از فناوری PoE پشتیبانی می‌کنند، برق را نیز با کابل اترنت به تجهیزات سازگار با PoE انتقال می‌دهند. یعنی اگر برای مثال، به سوئیچ‌تان دوربین IP متصل کرده باشید و سوئیچ و دوربین IP هر دو با فناوری PoE سازگار باشند، سوئیچ شما علاوه بر داده‌ها برق را نیز با کابل اترنت به دوربین IP متقل می‌کند. در این‌صورت، برای تامین برق دوربین به کابل و پریز برق نیازی نخواهیدداشت.

سوئیچ مدیریتی یا غیرمدیریتی؟

سوئیچ‌های شبکه را می‌توان به دو دسته اصلی سوئیچ‌های مدیریتی و سوئیچ‌های غیرمدیریتی تقسیم کرد. سوئیچ‌های غیرمدیریتی به تنظیم و پیکربندی خاصی نیاز ندارند و تجهیزات شبکه همین‌که به سوئیچ متصل می‌‌شوند، به‌طور خودکار شناسایی و آماده کار می‌شوند. سوئیچ‌های مدیریتی تنظیمات مدیریتی بیشتری دارند اما گران‌ترند و کار کردن با آن‌ها سخت‌تر است. معمولا برای شبکه‌های خانگی سوئیچ‌های غیرمدیریتی کافی است. نوع دیگری از سوئیچ‌ها نیز سوئیچ هوشمند نام دارند که برخی از مزایای هر دو نوع سوئیچ مدیریتی و غیرمدیریتی را یک‌جا گردآورده‌اند.

سوئیچ با پروانه خنک‌کننده یا بدون پروانه خنک‌کننده

سوئیچ‌هایی که پروانه خنک‌کننده ندارند، بی‌صداتر کار می‌کنند و برای محیط‌هایی که سکوت در آن‌ها اهمیت دارد، مناسب‌ترند.

جمع‌بندی

پیش از انتخاب سوئیچ گیگابیت اترنت برای شبکه خانگی‌ باید بدانید که آیا به چنین سوئیچی نیاز دارید یا نه. وقتی تصمیم گرفتید که برای شبکه خانگی‌تان سوئیچ گیگابیت اترنت بخرید، بهتر است دست‌کم چهار شاخص را در نظر بگیرید: تعداد پورت‌های سوئیچ، نرخ فوروارد واقعی سوئیچ، سازگاری یا ناسازگاری سوئیچ با PoE و پروانه‌دار یا بی‌پروانه بودن سوئیچ.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *