مجله ی راف نت

هک دوربین مداربسته
هک دوربین مداربسته

هک دوربین مداربسته و ۵ نکته برای هک نشدن که باید بدانید

هک دوربین مداربسته برای دوربین‌های مداربسته آنالوگ مطرح نیست. چرا که این دوربین‌ها به طور مستقیم به اینترنت متصل نیستند. این مشکل فقط برای دوربین‌های مداربسته IP یا Internet Protocol مطرح است. چرا که اغلب دوربین‌ها به طور مستقیم به اینترنت متصل هستند. مفهوم هک نیز در حضور اینترنت است که مطرح می‌شود.

در این نوشته از مجله راف‌نت می‌خواهیم در مورد روش‌های پیشگیری از هک شدن دوربین مداربسته صحبت کنیم.  این اطلاعات صرفا برای دوربین‌های مداربسته مطرح نیستند؛ بلکه برای هر دستگاهی که به اینترنت متصل است قابل پیاده‌سازی است. چه به عنوان هکر این مقاله را می‌خوانید چه بعنوان یک فرد آگاه، در هر صورت در این نوشته نکاتی وجود دارد که اطلاعات شما را افزایش می‌دهد. در ادامه چشم اندازمان در این نوشته را بررسی می‌کنیم.

چشم انداز نکات مهم در هک دوربین مداربسته

در این نوشته می‌خواهیم تحت عنوان‌های زیر نکات مهمی را با هم مرور کنیم:

  • چرا هکرها دوربین‌های مداربسته را هک می‌کنند؟
  • دوربین‌های مداربسته چگونه هک می‌شوند؟
  • چگونه دوربین‌های IP را از آسیب هک شدن حفظ کنیم؟

شروع کنیم؟

چرا هکرها دوربین‌های مداربسته را هک می‌کنند؟

انگیزه‌ افراد از کارهایی که انجام می‌دهند به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. در مورد هکرها نیز این قاعده صدق می‌کند. شاید بگویید اطلاعات شخصی شما به چه کار هکرها می‌آید؟  در پاسخ باید بگوییم شما حتی اگر بی‌حاشیه‌ترین انسان روی زمین باشید، باز هم دارای اطلاعات هویتی، حساب بانکی، خانواده و محل‌کار و محل زندگی هستید. حتما دوست ندارید  همه این اطلاعات به دست شخص دیگری که احتمالا نیت خوبی هم ندارد، باشد.

با این حال اگر بخواهیم جمع بندی کنیم هکرها به ۵ دلیل عمده سیستم‌های کامپیوتری (از جمله دوربین‌های مداربسته)  را هک می‌کنند:

یک اینکه: هکرهای خوب ممکن است اطلاعات شما را به هکرهای بد بفروشند!

شاید هکر دوربین مداربسته شما آدم بدی نباشد و صرفا از سر کنجکاوی دست به سرقت اطلاعات زده باشد(!) اما آیا می‌توان قول داد که اطلاعات به دست هکرهای بدتر نیفتد؟ به هر حال زندگی خرج دارد و هکرها هم ترجیح می‌دهند نون بازوی خودشان را بخورند(!)

دو اینکه: اطلاعات شخصی دزدیده شده در اختیار دزدان هویت قرار می‌گیرد!

عبارت دزدان هویت کمی شاعرانه به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که اطلاعات هویتی شما برای افراد زیادی ارزشمند است. اسمتان، سن و سال و تحصیلاتتان، آدرس محل کار یا منزلتان همگی اگر لو بروند برای شما ایجاد خطر می‌کنند. بالاتر از این‌ها احتمالا دوست ندارید کسی به نام شما در بانک وامی بگیرد یا ناخواسته دچار یک بدهی بزرگ شوید!

بله هک دوربین مداربسته یک عنوان ساده نیست.

هک دوربین مداربسته برای سواستفاده از اطلاعات شخصی
هک دوربین مداربسته برای سواستفاده از اطلاعات شخصی

سه اینکه: اطلاعات هویتی شما دریچه ورود به تمامی حساب‌های مجازی شماست!

برای هکری که توانسته به سیستم شما نفوذ کند، برداشتن اطلاعات حساب بانکی شما مانند آب خوردن است. اطلاعات حساب بانکی شما یعنی اطلاعات شخصی شما و باز تکرار موارد بالاست که اتفاق می‌افتد.

چهار اینکه: اطلاعات شخصی دزدیده شده برای ضرر رساندن به اطرافیان شما استفاده می‌شود.

شما به عنوان یک شخص حقیقی به افراد و مکان‌های مختلف وصل هستید. پس هر سو استفاده‌ای از اطلاعات شما می‌تواند به ضرر خانواده یا همکاران یا محل کارتان باشد. قطعا دوست ندارید امنیت اعضای خانواده یا همکاران‌تان به خاطر سهل انگاری شما در تامین امنیت دوربین مداربسته‌تان به خطر بیفتد.

اگر به قدر کافی به اهمیت امنیت داشتن اطلاعات‌تان پی برده‌اید، نوشته را با عنوان چگونگی هک دوربین مداربسته پیش ببریم. قبل از آن صرفا برای تکمیل نوشته تعریف کاملی از هک کردن داشته باشیم.

منظور از هک چیست؟

بعید می‌دانم لازم باشد اما باز هم بهتر است کمی در موضوع عمیق شویم. به این سوال پاسخ می‌دهیم که : وقتی می‌گوییم «هک» دقیقا از چه چیزی صحبت می‌کنیم. صحبت درباره زیر و بم هک یا hacking و انواع آن در حوصله این مقاله نیست. تحقیق بیشتر را به شما واگذار می‌کنیم.

در اینجا صرفا برای اینکه نقطه ابهامی باقی نماند تعریف ساده‌ای از هک ارائه می‌کنیم:

هک به طور ساده به هر ورود بی‌اجازه به یک سیستم کامپیوتری از طریق شبکه اینترنت گفته می‌شود. با این‌کار امنیت شخصی که مورد هک قرار گرفته مختل می‌شود که این یک نوع جرم است.

هر چند در بند قبلی به نیت‌های بد هکرها اشاره کردیم، باید گفت که هک همیشه به نیت بدی اتفاق نمی‌افتد. گاهی برای جلوگیری از یک جرم بزرگتر یا مورادی مثل سواستفاده از کودکان توسط مافیا، هک یک سیستم کامیپوتر یا دوربین مداربسته اتفاقا نیاز است.  البته این چیزی نیست که یک هکر خودش به تنهایی در موردش تصمیم بگیرد و حتما نیاز به مجوز از سازمان‌های مربوطه است.

در هر صورت هک را تعریف کردیم. دیگر می‌دانید که هک دوربین مداربسته شما چه خطراتی ممکن است برای شما در پی داشته باشد. حالا بهتر است به این بپردازیم که چگونه از آسیب ناشی از این نفوذ جان سالم به در ببریم و بهتر اینکه از آن پیشگیری کنیم.

هک دوربین‌های مداربسته چگونه انجام می‌شود؟

دوربین‌های مداربسته یا cctvها از آن‌جایی که حافظ امنیت اشخاص و مکان‌هاست، از مواردی است که روی کیفیت آن سرمایه‌گذاری زیادی می‌شود. افراد معمولا بهترین سیستم‌های امنیتی را برای خانه یا محل کارشان نصب می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که جلوگیری از هک دوربین مداربسته چقدر برای این افراد ارزشمند است.

با این همه خبر بد اینکه هیچ سیستم مداربسته‌ای از گزند هک در امان نیست. بعضا حمله‌ هکرها کارکشته‌ترین اپراتورهای دوربین مداربسته را نیز شگفت زده می‌کند. درست است که پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر چشم‌گیر است، اما هنوز سیستم‌های امنیتی در برابر نفوذ بیگانگان بی‌دفاع هستند. چرا که به  همان میزانی که تکنولوژی دوربین‌های مداربسته پیشرفت می‌کند، دانش هکرها هم به روز می‌شود. پس بسیار مهم است که برای حفاظت از جان و مال و اطلاعاتمان همواره به روز باشیم.

شاید خواندن این‌ها برای شما کمی دلهره ایجاد کند. اما لو رفتن اطلاعات شخصی‌تان توسط هکرها بسیار دلهره آورتر است. مخصوصا اینکه معمولا افراد امنیت سیستم‌های مداربسته‌شان را جدی نمی‌گیرند و همین قدرت هکر‌ها را دوچندان می‌کند.

در اینجا ۴ روش عمده هک دوربین مداربسته را به شکلی ساده توضیح می‌دهیم:

اول: هک از راه دور یا remote hack

اگر یک شبکه کامپیوتری اطلاعات را از طریق اینترنت منتقل کند، هکرها ممکن است مسیر این انتقال را در شبکه کامپیوتری پیدا کنند و سر راهش سبز شوند. کار آن‌ها زمانی ساده می‌شود که IP سیستم شما را بدانند و پسورد انتخابی شما به قدری ساده باشد که سریعا کشف شود. در بندهای بعدی روش‌هایی را برای جلوگیری از حمله هکرها توضیح داده ایم.

دوم: هک محلی یا Local Hack

دوربین‌های مداربسته  IP همیشه متصل به یک شبکه اینترنتی و یک مودم هستند. معمولا افراد فراموش می‌کنند که تنظیمات پیش‌فرض مودم را تغییر دهند. اگر یک هکر نتواند به طور مستقیم به خود دوربین‌ها دسترسی داشته باشد، می‌تواند با هک کردن مودم راهی برای  دستیابی به دوربین‌های متصل به آن و سرقت اطلاعات شما پیدا کند. روش آن‌ها به این صورت است که شبکه بی‌سیم را به سمتی سوق دهند که تصور کند یک کاربر جدید در حال اضافه شدن است. در این مرحله با بالا بردن ترافیک مودم به شکل غیرطبیعی در کار آن اختلال ایجاد می‌کنند.

داشتن یک مودم با کیفیت می‌تواند تا حد زیادی از این مشکل جلوگیری کند. در مورد بهترین مدل‌های مودم خانگی تحقیق کنید.

سوم: حمله‌های در پشتی یا outdoor attacks

هک دوربین مداربسته حمله درب پشتی به شکلی انجام می‌شود که هکر با استفاده از بدافزارها و ویروس‌ها برای دسترسی غیرمجاز به شبکه استفاده می‌کند. در این روش هکرها معمولا می‌توانند به هسته اصلی سیستم دست پیدا کرده و آن را به عنوان کنترل کننده عملیات نشان دهند. در این صورت چیز عجیبی در ظاهر وجود ندارد اما در واقع سیستم (به اصطلاح) از درب پشتی خودش مورد حمله قرار گرفته است.

چهارم: حمله brute force در هک دوربین مداربسته

حمله بروت فورس یا جستجوی فراگیر به این شکل انجام می‌شود که هکر تمامی حالت‌های ممکن برای رمز عبور سیستم امنیتی شما را امتحان می‌کند تا به رمز درست برسد. در اینجاست که هرچه رمزی که انتخاب کرده اید پیچیده‌تر باشد، کار هکر سخت‌تر می‌شود  و زمان طولانی‌تری از دست می‌دهد. این حملات انواع مختلفی دارد.

حتما تایید می‌کنید که توضیح انواع روش‌های هک به طور کامل در حوصله این مقاله نمی‌گنجد. صرفا در این بخش سرفصل‌هایی را بررسی کردیم که به شما ایده‌ای در مورد روش‌های هکرها بدهد تا بدانید با چه چیزی روبرو هستید. قرار نیست برای مواجهه با هکرها خودمان هم هکر شویم. کافیست چند نکته ساده را رعایت کنید تا از گزند هکرها در امان باشید. بخش بعدی به این موضوع اختصاص دارد.

چگونه دوربین‌های IP را از آسیب هک شدن حفظ کنیم؟(۵ نکته)

همان‌طور که در بندهای بالاتر به آن اشاره کردیم، دوربین‌های Internet Protocol یا IP از این جهت که از طریق شبکه اینترنت داده‌هایشان را منتقل می‌کنند، بیشتر در معرض خطر هک شدن هستند.

همیشه پیشگیری بهتر و کم‌هزینه تر از درمان است. شاید باورکردنی نباشد اما با رعایت تنها ۱۴ نکته ساده که در ادامه بیان می‌کنیم، می‌توانید جلوی هک دوربین مداربسته‌تان را بگیرید.

اول: رمز عبور قابل حدس و ساده را حذف کنید و به جای آن یک رمز عبور قوی انتخاب کنید

هک دوربین مداربسته و به طور کلی هک هر سیستم کامپیوتری با وجود یک رمز ساده و قابل حدس مثل آب خوردن است. هکری که توانسته به مدل و برند دوربین مداربسته دسترسی پیدا کند، با امتحان کردن رمزهای قابل حدس به سادگی به تصاویر حاصل از دوربین مداربسته شما دسترسی خواهد داشت.

پس رمز عبورهای قابل حدس مثل ۱۲۳۴۵ یا برعکس را تغییر دهید. برای رمزتان از ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ، اعداد و علامت‌های نگارشی استفاده کنید. می‌توانید از وبسایت‌های چک کننده قدرت پسورد برای امتحان کردن سختی و آسانی پسوردتان یا passwordcheck استفاده کنید.

این سایت‌ها علاوه بر نشان دادن قدرت پسوردتان، نشان می‌دهند که یک هکر چه مقدار زمان نیاز دارد تا سیستم کامیپیوتری شما را رمزگشایی کند:

تشخیص قدرت پسورد
انتخاب پسورد قوی برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته

مثلا در تصویر بالا می‌بینید که مدت زمان لازم برای کشف رمز رایج ۱۲۳۴۵، برای هکرها صفر ثانیه است! این پسورد بسیار ضعیف است.

در صورتی‌که اسمم را با حروف انگلیسی به انتهای پسورد بالا اضافه کنم، با این‌که هنوز پسورد ضعیفی داریم، اما حداقل کشف آن ۲ ساعت زمان می‌برد:

تنظیم کردن یک پسورد قوی
تنظیم کردن یک پسورد قوی اهمیت زیادی دارد

حال برای داشتن یک پسورد قوی برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته می‌توانید خودتان رمزی بسازید یا از پیشنهادات سایت‌های رمز ساز  یا password generator استفاده کنید:

پسوردساز آنلاین
پسوردساز آنلاین

با وارد کردن تعداد کاراکترهای رمز ومواردی که دوست دارید در رمزتان وجود داشته باشد یک رمز قوی بسازید. از این روش برای ساختن رمز عبور تمامی سیستم‌های کامپیوتری‌تان استفاده کنید.

دوم: از احراز هویت چندعاملی برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته استفاده کنید

قفل دو مرحله‌ای یا احراز هویت چندعاملی را با نام  Multi Factor Authuntication می‌شناسیم. با این‌کار برای ورود به سیستم امنیتی شما نیاز به اثبات هویت با کمک چندین مدرک و روش است. این یعنی هک دوربین مداربسته شما به این سادگی‌ها نخواهد بود. در این روش شما علاوه بر وارد کردن پسورد و نام کاربری باید از طریق دیگری مثل تشخیص چهره، اثر انگشت یا کد تایید از گوشی همراه هم استفاده کنید.

چگونه احزار هویت چند عاملی را روی دوربین مداربسته فعال کنیم؟

تنظیماتی که در این بخش آمده ممکن است برای دوربین مداربسته شما بسته به نوع و برند آن کمی متفاوت باشد. اما مراحل را می‌توان به این شکل خلاصه کرد:

  • ابتدا وارد اکانت خود شوید و روی User Preference بزنید.
  • در صفحه باز شده روی Multi Factor Authentication بزنید.
  • روی دکمه status بزنید. در اینجا یک باکس ظاهر می‌شود که دارای یک QR CODE است.
  • اپلیکشن احراز هویت را روی گوشی همراه‌تان باز کنید. برای نمونه می‌توانید از اپلیکیشن Google authenticator استفاده کنید. روی اپلیکیشن علامت + را بزنید و QR Code ظاهر شده روی صفحه کامپیوترتان را اسکن کنید.
  • حالا اپلیکیشن احراز هویت یک پسورد یکبار مصرف کوتاه مدت برای شما ایجاد می‌کند. این کد را در کامپیوترتان وارد کنید.
  • به عنوان مرحله آخر روی set up بزنید.

به همین سادگی شما ورود هکرها به سیستم امنیت‌تان را با چالش جدی مواجه کردید.

سوم: نرم افزار مربوط به حافظه رم یا Firmware دوربین مداربسته را همواره به‌روز نگه دارید

در زمانی که یک نرم افزار تلفن همراه یا کامپیوتر را آپدیت می‌کنید، اگر نگاهی به لیست تغییراتش بیندازید همواره یک مورد به چشم می‌خورد: رفع باگ‌های احتمالی یا گزارش شده.

این باگ‌ها همان نقاط ضعف یک نرم افزار برای ورود به آن هستند. در هر ورژن از نرم افزار این نقاط قابل نفوذ توسط توسعه دهندگان کشف و در به روزرسانی بعدی رفع می‌شود. پس همیشه Firmware را به روز نگه دارید.

جهت اطلاعات عمومی شما،‌ Firmware در واقع یک زبان مشترک بین کاربر و سخت افزار است. چیزی که از آن به عنوان سیستم عامل لایه پایین یاد می‌کنند. تمامی تنظیمات داده‌ها و برنامه‌های DVR (دستگاه ذخیره کننده اطلاعات) روی فریم‌ور ذخیره می‌شود. فریم‌ورها برخلاف سایر سیستم‌ عامل‌ها، معمولا در حافظه ROM سیستم نگهداری می‌شوند. برای به روزرسانی فریم‌ور می‌توانید آموزش‌های موجود در سطح اینترنت را دنبال کنید و یا از یک متخصص برای این‌کار کمک بگیرید.

چهارم: شبکه اینترنتی خود را تقویت و محافظت کنید

حساسیت ویژه‌ای داشته باشید که فقط دستگاه‌های خاصی بتوانند به مودم اینترنت شما متصل شوند. این یعنی باید برای مودم‌تان نیز رمز عبور قوی، به روشی که بالاتر گفته شد انتخاب کنید. علاوه بر این‌ها نصب آنتی ویروس‌های مناسب و قوی و همچنین تنظیم Firewall های مطمئن از مواردی است که باید به آن دقت کنید.

پنجم: دوربین‌ مداربسته را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید!

خریدن دوربین مداربسته‌های دست دوم و یا تهیه سیستم امنیتی از فروشگاه‌های اینترنتی و حضوری نامعتبر و کم سابقه، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. یک فروشگاه معتبر مجوزهای لازم برای فروش محصولاتی به این حساسی را قبلا گرفته است. پس می‌توان به آن‌ها و خدماتی که پس از فروش برای نصب یا عیب‌یابی دوربین مداربسته شما ارائه می‌دهند اعتماد کرد. اینجا همان جاییست که می‌توانید به فروشگاه دوربین مداربسته راف‌نت اعتماد کنید.

سخن پایانی

در این نوشته سعی کردیم برای شمایی که دغدغه امنیت دارید، بهترین راهکارهای پیشگیری از هک دوربین مداربسته را کامل توضیح دهیم. همچنین دیگر می‌دانید انگیزه‌ یک هکر از نفوذ به شبکه اطلاعات شما چیست و چگونه می‌توان دست آن‌ها را از این دسترسی کوتاه کرد. با این‌همه خوشحال می‌شویم اگر تجربیان ارزشمندتان در این خصوص را در بخش نظرات با ما شریک شوید.

راف‌نت همیشه پاسخگوی نیازهای شما در زمین دوربین مداربسته است. در ساعات اداری با شماره 02154871500 تماس بگیرید.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *