مجله ی راف نت

انتخاب بهترین دوربین مداربسته

انتخاب بهترین دوربین مداربسته در ۸ گام ساده

آرامش گرانبهاست! و آرامش درونی چیزی نیست که فقط از درون شما نشأت بگیرد، بلکه به  دنیای بیرون نیز وابسته است. به جز سلامت روحی و روانی شما فاکتورهای بیرونی دیگری، آرامش درونی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.  اشتباه نیامده‌اید! این نوشته قرار است راهنمای شما برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته باشد. وجود یک دوربین مداربسته در حوالی خانه و خانواده و محل کار شما قرار است آرامش درونی شما را تامین کند. پس انتخاب یک دوربین مداربسته‌ی خوب چیزی فراتر از خرید ساده‌ی یک محصول امنیتی است.

زمانیکه سرکار هستید، به مسافرت رفته‌اید،  برای پیاده روی از خانه خارج شده‌اید و یا در یک قرار ملاقات هستید، خانه‌ یا محل کار شما در معرض خطر است. این خطر می‌تواند ناشی از حضور یک دزد، آتش‌سوزی، نشت گاز و خطراتی از این قبیل باشد. البته اگر دزدیده شدن ماشین شما و یا تمام مواردی که در محیط بیرونی خانه‌ی شما قرار دارند را در نظر نگیریم.

آیا تهیه‌ی بهترین دوربین مداربسته ضروری است؟

در اینجا بد نیست اشاره ‌ای به آمار دزدی‌ها در ایالات متحده‌ی آمریکا داشته باشیم:

در سال ۲۰۱۸ صرفا در ایالات متحده، آمار دزدی‌ها بیش از ۱ میلیون و ۲۳ هزار بوده است. ترسناک‌تر اینکه صدها مورد از این تجاوزها به حریم خانه، منجر به جنایت و قتل شده اند. البته هدف ما در اینجا ترساندن شما و یا ایجاد ترس و دلهره نیست. اما حقیقتی وجود دارد و آن این است که خطرات احتمالی در اطراف ما همیشه وجود دارند. این آمار اگر یک چیز را نشان دهند، آن این است که حفظ امنیت خودمان و اموالمان با انتخاب بهترین سیستم امنیتی و مشاهده از راه دور ضروری است.

حال که قصد دارید امنیت خودتان را با خرید بهترین دوربین مداربسته تامین کنید، در جای درستی قرار دارید. در این نوشته می‌خواهیم ویژگی‌های یک سیستم مداربسته‌ی خوب را  با جزئیات بررسی کنیم. در انتهای نوشته نیز چندین برند خوب برای سهولت کار را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

 

 در خرید بهترین دوربین مداربسته به چه نکاتی دقت کنیم؟

تنوع محصولات امنیتی در بازار در دسته‌بندی دوربین‌های مداربسته به قدری زیاد است که ممکن است کمی سردرگم شوید. محصولات شباهت زیادی بهم دارند و توضیحاتشان ممکن است برای یک کاربر ساده واضح نباشد. همین موضوع به یک انتخاب اشتباه منجر می‌شود. اشتباهی که مستقیما امنیت جانی و مالی شما را تهدید می‌کند. به همین علت در ادامه به شما چند سرنخ می‌دهیم تا بهترین انتخاب را  در خرید دوربین مداربسته داشته باشید.

نکته‌ی اول: انواع دوربین مداربسته

قبل از خرید بهترین دوربین مداربسته بهتر است با انواع آن آشنا شوید. بهترین دوربین‌های برای محیط بیرون دوربین‌های بولت(BULLET)، دوربین‌های گنبدی یا دام (DOME)،‌  دوربین‌های گردان PTZ یا Pan-Tilt-Zoom و دوربین‌های مخفی یا COVERT هستند. البته انواع دیگری از دوربین های مداربسته نیز وجود دارد. نکته‌ی مهم این است که دوربین‌های محیط باید در برابر شرایط آب و هوایی محافظت شوند. اینکه انتخاب شما کدام مدل است بستگی به نیاز شما دارد. تصویر زیر انواع دوربینهای مداربسته را نشان می‌دهد:

انتخاب بهترین نوع دوربین مداربسته

همانطور که از تصویر بالا پیداست دوربین‌های bullet برای دور کردن دزدها بهتر هستند چرا که کاملا در دید هستند.  از طرفی دوربین‌های گنبدی در عین حالیکه دیده می شوند مخفی هم هستند. همچنین دست شما را برای نصب در جاهای مختلف بیشتر باز می‌گذارد.  در نهایت این بودجه و نیاز شماست که تعیین می‌کند بهترین انتخاب برای دوربین مداربسته برای شما کدام است.

نکته‌ی دوم: محیطی که می‌خواهید زیر نظر داشته باشید

برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته مهمترین نکته همین است.  به همین علت ابتدا باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • خانه یا محیط کار شما چقدر بزرگ است؟
  • چه قسمت‌هایی از خانه یا محل کار شما قرار است زیر نظر دوربین مداربسته باشد؟ درب جلویی؟ درب پشتی؟ حیاط؟ پارکینگ؟
  • بنابر پاسخ سوال قبل چند دوربین مداربسته نیاز دارید؟

اگر تعداد دوربین مداربسته‌ی شما بیشتر از یکی است و از طرفی نمی‌خواهید بیش از اندازه باشد، باید نقاط حساس محیط را مشخص کنید. نصب دوربین مداربسته در جای درست بیشترین دید را به شما می‌دهد. این یعنی با یک سیستم مداربسته، بیشترین امنیت را تامین ‌می‌کنید.

نکته‌ی سوم: دوربین مداربسته‌ی شما قرار است مخفی باشد؟

شاید بخواهید دوربین مداربسته‌ی شما دزدهایی که نزدیک محیط می‌شوند را فراری بدهند. در این صورت دوربین مداربسته‌ی شما باید دقیقا جلوی چشم باشد. البته اگر امیدوار باشیم که دزدها به وسیله‌ی اسپری دید دوربین را نپوشانند و یا به طریقی به آن آسیب نرسانند.شاید هم بخواهید که دوربین شما در دید دزدها نباشد. در این حالت می‌توانید به صورت زنده تصاویر را ضبط و مشاهده کنید.

هر دو مورد ایده‌آل هستند. این به شما بستگی دارد که به دنبال چه چیزی باشید. اما در انتخاب بهترین دوربین مداربسته باید به این نکته حتما توجه کنید.

نکته‌ی چهارم: وضوح تصویر

دوربین مداربسته همانند چشم انسان عمل می‌کند. یعنی قرار است به جای شما اتفاقات و خطراتی که پیرامون محیط شما هستند را ببیند. در چنین شرایطی بسیار مهم است که دوربین مداربسته‌ی شما تصویر واضحی ارائه دهد. شاید قصد نداشته باشید برای دوربین مداربسته‌ی خود زیاد هزینه کنید؛  قابل درک است. فقط فراموش نکنید که در بازبینی یک اتفاق ناخوشایند مجبور هستید به تصاویر پیکسلی و بی کیفیت خیره شوید.  چنین دوربین مداربسته‌ای قطعا بهترین گزینه نیست.

به تصاویر زیر نگاه کنید:

وضوح تصویر دوربین مداربسته

هر چه تعداد پیکسل‌ّها در تصویر بیشتر باشد، یعنی تصویر جزئیات و رنگ‌های بیشتری به ما نمایش می‌دهد. از این رو توصیه‌ می‌شود از دوربین‌هایی استفاده کنید که از اتصال وای‌فای بهره می‌برند و همچنین کیفیت تصویر خروجی آنها بالا است. تصویر زیر نمونه‌ای از تفاوت کیفیت تصویر دوربین مداربسته را به خوبی نشان می‌دهد:

مقایسه تصویر در دوربین مداربسته 

نکته‌ی پنجم: لنز دوربین

لنز دوربین اهمیت بسیار زیادی در تصویر خروجی دارد.  این لنز دوربین شماست که تعیین می‌کند چه میزان از محیط را در تصویر ببینید. ابتدا تصویر زیر را ببینید تا با انواع لنز بیشتر آشنا شوید:

تفاوت لنزها در دوربین

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید؛ زاویه دید هر دوربین با دیگری متفاوت است. این همان تفاوت لنز دوربین را می ‌رساند. هر چه عدد  فاصله‌ی لنز بیشتر باشد، یعنی جزئیات بیشتری را در محیط کمتری می‌بینیم.

نکته‌ی ششم: آیا به ورودی صدا نیاز دارید؟

اغلب دوربین‌های مداربسته  تصاویری ضبط می‌کنند که بی‌صداست. اما مدلهایی وجود دارند که صدای محیط را ضبط می‌کنند. حتی مدلهایی وجود دارد که دارای صدای دو طرفه هستند. یعنی هم صدای محیط را دریافت می‌کنید و هم می‌توانید صدای خود را ارسال کنید. این مدل‌ها زمانی کابرد دارد که می‌خواهید از طریق صدا به افراد حاضر در آن محیط پیامی ارسال کنید. دوربین مداربسته برای اتاق کودک نمونه‌ی خوبی از این مثال است.

چنین دوربین‌هایی مزایای زیادی بهمراه دارند. اما در نهایت همه چیز به بودجه و نیاز شما بستگی دارد.

نکته‌ی هفتم: نحوه‌ی ذخیره تصاویر

اگر به ساختار یک سیستم دوربین مداربسته توجه کنیم، صفحه نمایشگر، دوربین، فضای ذخیره سازی و کابل‌ها  از مواردی هستند که با آنها مواجه می‌شویم. اغلب دوربین‌های مداربسته با یک فضای ذخیره سازی MicroSD همراه هستند.  از آنجایی که دوربین‌های مداربسته‌ی شما قرار است به طور مدام امنیت محیط را تحت نظر داشته باشند، یک سیستم ذخیره سازی مناسب نکته‌ی بسیار مهمی در انتخاب بهترین دوربین مداربسته به شمار می‌آید.  در این جا بهتر است در مورد مفاهیمی مثل دستگاه های ذخیره کننده NVR و DVR تحقیق کنید. این دو دستگاه ذخیره سازی دیجیتال و تحت شبکه هستند. تفاوت این دو دستگاه در نحوه‌ی ذخیره و پردازش تصویر است.

به همین دلایل است که باید با توجه به نیازتان سیستم‌های مداربسته‌ای را انتخاب کنید که امکان ذخیره سازی اطلاعات را به صورت سخت افزاری و یا در یک فضای ابری داشته باشند. در این صورت نکاتی مانند سرعت اینترنتی که دوربین قرار است به آن متصل شود، حجم اینترنتی که برای این ذخیره سازی نیاز است، باید مدنظر شما قرار بگیرد.

نکته‌ی هشتم:  سایر نکات مهم در انتخاب بهترین دوربین

همانطور که قبلا گفتیم؛ امروزه تنوع محصولات امنیتی در بازار بسیار گسترده شده است. سیستم‌های مداربسته هم از لحاظ نرم افزاری و هم از نظر سخت‌ افزاری به نقطه‌ی پیشرفته‌ای رسیده ‌اند. پس در چنین شرایطی،  علاوه بر نکاتی که پیش از این گفته شد؛ در خرید دوربین مداربسته به موارد زیر هم توجه کنید:

  • مجهز بودن دوربین مداربسته به سنسور حرکت. این یعنی کوچکترین حرکتی در محیط، سریعا شما را مطلع می‌کند.
  • امکان دید در شب به کمک اشعه مادون‌ قرمز. این یعنی حتی زمانی که نور محیط کم است،‌ ‌ می‌توانید همه چیز را زیر نظر داشته باشید.
  • امکان بهره بردن از هوش مصنوعی در تشخیص چهره‌ها. با این تکنولوژی شما می‌توانید چهره‌ها را با وضوح بیشتری شناسایی کنید.
  • مدل‌های بدون سیم دوربین مداربسته. به جای اینکه در اطراف محیطتان چندین متر سیم کشی کنید، می‌توانید از مدل‌های بدون کابل استفاده کنید. این مدل‌ها به وسیله‌ی WiFi به انتقال اطلاعات شما و ذخیره‌ی آنها می‌پردازد.

تا اینجا همه‌ی نکات مهمی که در انتخاب بهترین دوربین مداربسته نیاز بود در اختیار شما قرار گرفت. البته به نکته‌ی مهمی به اسم «بودجه» اشاره نکردیم.  فراموش نکنید که هزینه‌ای که برای تهیه‌ی یک سیستم امنیتی مداربسته‌ی خوب صرف می‌کنید در واقع یک سرمایه گذاری در طولانی مدت است. این هزینه‌ی به ظاهر زیاد در ابتدای کار، شما را از صرف هزینه‌های هنگفت در آینده دور می‌کند.

برای راهنمایی بیشتر شما و تکمیل مطلب در ادامه به بررسی چند برند کارآمد را در زمینه‌ی دوربین‌های مداربسته  معرفی می‌کنیم.

 

بهترین برندهای دوربین مداربسته

در اینجا صرفا به معرفی بهترین برندهای دوربین مداربسته می‌پردازیم. اگر مایل هستید در مورد جزئیات این برندها اطلاعات بیشتری داشته باشید، در بخش نظرات اعلام کنید تا در نوشته‌ای جداگانه به آن بپردازیم. همانطور که گفتیم دوربین‌های امنیتی روز به روز پیشرفته تر می‌شوند. در واقع امروزه می‌توانید از دوربین مداربسته‌تان انتظار بیشتری هم داشته باشید.  برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته ۱۲ برندی که در ادامه ‌می‌آید بعد از تست‌های فراوان بعنوان بهترین برندها انتخاب شده اند.

 خلاصه ‌ای از بهترین برندهای دوربین مداربسته در سال ۲۰۲۳

  • simpliCam
  • Lorex
  • Ring
  • ADT
  • Wyze Cam
  • Arlo
  • Nest
  • Blink Camera
  • Swann SWDVK-445802V
  • Eufy 2k Camera
  • Zmodo
  • Ecobee SmartCamera

لیست دوربین های مداربسته خارجی

البته فهرست بهترین دوربین‌های مداربسته به همین ۱۲ مورد ختم نمی‌شود. می‌توانید این فهرست را به طور کامل در سایت Amazon بررسی کنید.  از آنجایی که امکان تهیه این برندها در داخل ایران وجود ندارد، در ادامه ۵ برند معروف دوربین مداربسته در ایران را بررسی می‌کنیم.

خلاصه ‌ای از پرفروش‌ترین برندهای دوربین مداربسته در ایران

  • هایک ویژن Hikvision
  • های لوک HiLook
  • داهوا dahua
  • سامسونگ sumsung
  • سونی
  • پاناسونیک
  • یونی ویو
  • رهاورد نیرو

امیدواریم این لیست‌ها شما را در انتخاب بهترین دوربین مداربسته یاری کند. توصیه می‌شود محصولات هر برند را بر اساس نکاتی که در ابتدای مقاله گفت شد به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

بهترین برندهای دوربین مداربسته ایرانی

جمع بندی

در این نوشته سعی داشتیم به شما دید وسیعی در انتخاب دوربین مداربسته بدهیم. حالا بهتر می‌دانید که باید چه نکاتی را مدنظر داشته باشید.  انتخاب بهترین دوربین مداربسته برای محیطی که مد نظر شماست کار بسیار حساسی است. امیدواریم موارد گفته شده در این نوشته به شما کمک کند اما اگر فکر می‌کنید نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، تیم ما همواره کنار شماست.  همین امروز با ما تماس بگیرید. همچنین فراموش نکنید که خواندن تجربیات شما در بخش نظرات برای ما بسیار لذت بخش است.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *