مجله ی راف نت

سوکت زدن کابل شبکه

سوکت زدن کابل شبکه

یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای راه اندازی شبکه صورت گیرد، سوکت زدن کابل شبکه است. حتما باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که سوکت زدن کابل شبکه همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد، زیرا اگر یک سیم در سوکت RJ-45 به صورت جابجا متصل شود، کل مجموعه شبکه دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم آموزش سوکت زدن کابل شبکه را بررسی کنیم تا کاربران گرامی بتوانند پس از مطالعه این مقاله و تهیه نمودن سوکت RJ-45 و کابل شبکه، به سوکت زدن صحیح کابل بپردازند. لازم به ذکر است که سوکت شبکه و کابل شبکه و دو مورد از تجهیزات پرکاربرد شبکه محسوب می‌شود که کاربران گرامی می توانند از فروشگاه سایت به تهیه اقدام نمایند. 

فهرست مطالب

 

کابل های شبکه می توانند بسیار گران باشند و طول های از پیش ساخته شده آنها همیشه به اندازه ای نیست که شما نیاز دارید. ساخت کابل‌های شبکه با یک جعبه کابل‌های شبکه دسته‌بندی 5e و کانکتورهای RJ-45 که به انتهای برش داده شده طول کابل دلخواه شما متصل می‌شوند، کار ساده ای است.

* دقت نمایید که عملیات سوکت زدن کابل شبکه،  کار بسیار حساسی بوده و لازمه آن، داشتن صبر کافی می باشد، زیرا اگر جای یکی از سیم ها صحیح نباشد، شبکه شما با این روش به درستی کار نخواهد کرد.

 

چگونگی سوکت زدن کابل شبکه

برای سوکت زدن کابل شبکه، باید به این مسئله دقت نمود که به کابل شبکه، سوکت RJ-45، کاور سوکت RJ-45، استریپر، آچار شبکه و … نیاز خواهید داشت. لطفا در نظر داشته باشید که در صورت در اختیار نداشتن هر یک از لوازم معرفی شده در این بخش، به احتمال زیاد در اواسط کار با چالش و مشکل مواجه می شوید؛ پس پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع هر کاری، تجهیزات مورد نیاز خود را به صورت کامل آماده کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه چیست؟

  • کابل شبکه – کتگوری 5e یا CAT5e (همچنین می توانید از کابل های کتگوری 6 یا CAT6 استفاده کنید که عملکرد بالاتری دارد و حدود 20 درصد گران تر از CAT5e است.)

چگونگی سوکت زدن کابل شبکه

  • سوکت فشرده RJ45 فله ای برای CAT-5e یا سوکت های فشرده RJ45 حجیم برای CAT-6

سوکت زدن کابل شبکه

  •  آچار شبکه RJ-45

 

اچار شبکه RJ-45 

 

رنگ بندی کابل های شبکه و هدف آنها

رنگ‌های کابل‌های شبکه CAT5، CAT5E، CAT6، CAT6A یک برنامه یا سیستم خاص مانند اتصال به شبکه یا اتصالات تجهیزات را نشان می‌دهند. این نباید با کد رنگی سیم های داخلی پیچ خورده موجود در هر کابل CAT اشتباه گرفته شود. رنگ ژاکت بیرونی هیچ ارتباطی با عملکرد کابل ندارد، فقط هدف اتصال را برجسته می کند.

همچنین می توان از مدیریت رنگ کابل برای تمایز بین سطوح امنیتی یا شبکه هایی مانند DMZ ها، LAN های تولیدی، LAN های مدیریت و شبکه های آزمایشی استفاده کرد. از آنجایی که برخی از شرکت‌ها یا فروشندگان ترجیحات برچسب‌گذاری خود را دارند، توصیه می‌شود رنگ‌ها و کاربردها را از جدیدترین شماتیک موجود شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید: رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه

اهمیت رنگ‌ بندی کابل شبکه در نحوه سوکت زدن 

به‌طور کلی 2 استاندارد برای رنگ‌بندی کابل های شبکه وجود دارد که تنها تفاوت این دو نوع استاندارد در رنگ‌بندی بوده ولی از نظر کارکرد بسیار به یکدیگر شبیه می باشند. این دو استاندارد عبارتند از:

۱- T-568A

۲- T-568B

استاندارد T-568A

اهمیت رنگ‌ بندی کابل شبکه در نحوه سوکت زدن استاندارد T-568A

همین طور که در تصویر بالا مشاهده می شود، ترتیب رنگ‌بندی های استاندارد T-568A در سوکت زدن کابل شبکه عبارتند از:

1.سفید سبز 2. سبز 3. سفید نارنجی 4. آبی 5. سفید آبی 6. نارنجی 7. سفید قهوه‌ای 8. قهوه‌ای

پس از این که ترتیب رنگ ها را اموختیم، بهتر است بدانیم که هر کابل شبکه از هشت سیم به هم تابیده جداگانه تشکیل شده و به منظور کاهش تأثیرات نویز بر روی آنها، به صورت دو به دو به هم تنیده شده اند. حداکثر طول سیم(ارسال اطلاعات) هر کابل به شبکه در دوربین مداربسته ۱۰۰متر است.

استاندارد T-568B

2 استاندارد برای رنگ‌بندی کابل های شبکه وجود

در این استاندارد نیز ترتیب رنگ‌بندی مطابق تصویربالا، عبارت است از:

1. سفید نارنجی 2. نارنجی 3. سفید سبز 4. آبی 5. سفید آبی 6. سبز 7. سفید قهوه‌ای 8.قهوه‌ای

سیگنال‌های CAT5 معمولا “متعادل” هستند: سیم‌های راه راه و پررنگ در یک جفت، اطلاعات یکسانی را نفی می‌کنند، بنابراین میدان‌های مغناطیسی آنها تمایل به خنثی شدن دارند.

برخلاف سیم های تلفن، سیم های CAT5 از روی یکدیگر عبور نمی کنند. سیم های یکسان در همه کانکتورها به شماره پین های یکسانی می روند. این کار به این دلیل کار می کند که هاب ها همه کراس اوورهای داخلی دارند.

اتصالات هاب به هاب به کابل متقاطع ویژه نیاز دارند، مانند اتصال هاب به روتر DSL یا شبکه بدون هاب 2 گره.

 

دو روش سوکت زدن کابل شبکه

 مستقیم و متقاطع (کراس اور).

 مستقیم: کابل‌های مستقیم از طریق شبکه، کابل استانداردی هستند که تقریباً برای همه مقاصد استفاده می‌شوند و اغلب «کابل‌های پچ» نامیده می‌شوند. به شدت توصیه می شود که ترتیب رنگ را همانطور که در سمت چپ نشان داده شده است کپی کنید. توجه داشته باشید که چگونه جفت سبز مانند جفت های دیگر کنار هم نیستند. این پیکربندی امکان اجرای سیم طولانی تر را فراهم می کند.

روش مستقیم سوکت زدن کابل شبکه

 متقاطع: کابل‌های شبکه متقاطع مستقیماً یک رایانه یا دستگاه را بدون عبور از روتر، سوئیچ یا هاب به رایانه دیگر متصل می‌کنند.

روش متقاطع سوکت زدن کابل شبکه

نکات مهم نصب

  1. هرگز سیم CAT5 را با نیروی بیش از 25 کشش ندهید.
  2. هرگز سیم را زیر پا نگذارید یا به هیچ وجه آن را له ، خمیده و یا مچاله نکنید.
  3. هرگز یک سیم را با منگنه فیکس نکنید.
  4. اجتناب از افتادگی های دوره ای؛ اگر کابل باید آویزان شود، فواصل زمانی را تغییر دهید.
  5. اگر گروهی از کابل‌ها را به هم می‌چسبانید، آن‌ها را بیش از حد به هم چفت نکنید. اشکالی ندارد که آنها را محکم به هم بچسبانید. اما آنها را آنقدر سفت نکنید که کابل ها را تغییر شکل دهید.
  6. هرگز سیم CAT5 را در گوشه ای محکم خم نکنید. مطمئن شوید که به تدریج خم می شود، به طوری که یک دایره کامل با قطر حداقل 2 اینچ باشد. به خصوص وقتی سیم از حفره ها بیرون می آید و می چرخد، مراقب باشید؛ اجازه ندهید گره یا پیچ خوردگی حتی به طور موقت رخ دهد.
  7. سیم را آنقدر در هیچ مجرای قرار ندهید که بیش از 40 درصد آن پر شود.
  8. کابل ها را از وسایلی که می توانند نویز وارد آن ها کنند دور نگه دارید. مثلا: دستگاه‌های کپی، بخاری‌های برقی، بلندگوها، چاپگرها، دستگاه‌های تلویزیون، چراغ‌های فلورسنت، دستگاه‌های کپی، دستگاه‌های جوشکاری، مایکروویو ها، تلفن‌ها، فن‌ها، اجاق‌های برقی، خشک‌کن‌ها، ماشین‌های لباسشویی و تجهیزات فروشگاهی.
  9. هرگز 2 سیم را در یک جفت بیش از 1/3-1/2 اینچ باز نکنید تا اتصال برقرار شود (پیچش ها برای از بین بردن تداخل بین سیم ها ضروری هستند).
  10. سعی کنید از اجرای کابل های موازی با کابل های برق خودداری کنید و هرگز سیم را موازی با سیم های برق در فاصله کمتر از 6 اینچ قرار ندهید.
  11. کابل UTP را خارج از ساختمان اجرا نکنید. این یک خطر رعد و برق بسیار خطرناک است!

نحوه سوکت زنی کابل استاندارد شبکه

حدود یک اینچ (2.5 سانتی متر) از انتهای کابل بریده شده را به غلاف پلاستیکی ببرید. ابزار چین دار دارای یک تیغ است که با تمرین این کار را انجام می دهد.

نحوه سوکت زنی کابل استاندارد شبکه

رنگ های مشابه را مانند تصویر باز و به هم جفت کنید.

رنگ های مشابه در نحوه سوکت زنی کابل استاندارد شبکه

سیم ها را بین انگشتان خود فشار دهید و آنها را مطابق شکل صاف کنید. ترتیب رنگ برای درست شدن مهم است.

جفت کردن رنگ های مشابه در نحوه سوکت زنی کابل استاندارد شبکه

از قیچی برای برش مستقیم روی هشت سیم استفاده کنید تا آنها را به نیم اینچ (1.3 سانتی متر) از آستین بریده شده تا انتهای سیم ها کوتاه کنید.

استفاده از قیچی در سوکت زنی کابل استاندارد شبکه

با احتیاط تمام هشت سیم رنگی بدون نوار را به داخل کانکتور فشار دهید. به موقعیت آستین پلاستیکی آبی رنگ توجه کنید. همچنین توجه داشته باشید که سیم ها چگونه تا انتها می روند.

سوکت زنی کابل استاندارد شبکه

نمایی از بالا. همه سیم ها تا آخر هستند. سیم کوتاهی وجود ندارد.

نمایی از سوکت شبکه

این راه اشتباه است. توجه داشته باشید که چگونه آستین پلاستیکی آبی در داخل کانکتور نیست که بتوان آن را در جای خود قفل کرد. سیم ها خیلی بلند هستند. سیم ها باید فقط نیم اینچ از آستین برش آبی کشیده شوند.

این راه اشتباه است. توجه داشته باشید که چگونه سیم ها تا انتهای کانکتور نمی روند.

اشتباه رایج در سوکت زنی کابل استاندارد شبکه

چین دادن کابل: کانکتور را با دقت در سیم پیچ شبکه قرار دهید و روی دسته ها را محکم بچسبانید. زبانه های اتصال مسی روی کانکتور به هر یک از هشت سیم سوراخ می شود. همچنین یک زبانه قفل وجود دارد که آستین پلاستیکی آبی را در جای خود نگه می دارد تا فشرده سازی محکمی داشته باشد. هنگامی که کابل را از سیم پیچ جدا می کنید، انتهای آن آماده استفاده است.

چین دادن کابل شبکه در سوکت زنی کابل شبکه

برای یک کابل استاندارد “مستقیم”، تمام مراحل را تکرار کنید و ترتیب رنگ سیم را در انتهای دیگر کابل انجام دهید. برای کابل متقاطع، انتهای دیگر دارای ترتیب رنگ متفاوتی است که در تصویر متقاطع بالا نشان داده شده است.

قبل از نصب کابل ها را حتما تست کنید. یک تستر کابل شبکه ارزان این کار را به خوبی انجام می دهد.

توجه: حداکثر طول کابل کابل شبکه CAT-5، CAT-5e یا CAT-6 328 فوت یا 100 متر است.

سخن پایانی

در این مقاله، آموزش سوکت زدن کابل شبکه بررسی شد و همچنین معرفی سوکت و کابل شبکه، رنگ بندی کابل های شبکه، سوکت زدن کابل شبکه بر اساس استاندارد های T-568B و T-568A  انجام شد. کاربران محترم به راحتی می‌توانند با مطالعه دقیق و بررسی نکات و مراحل ذکر شده در این مقاله، کابل شبکه را به راحتی سوکت بزنند و در صورت هرگونه مشکل و سوال در مورد محصولات معرفی شده، با کارشناسان ما در واحد پشتیبانی سایت تماس حاصل نمایند.

 

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

فیبر نوری اینترنت یک فناوری پیچیده است که امکان انتقال اطلاعات را به شکل نور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *