مجله ی راف نت

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه

همیشه این سوال مطرح می شود که آیا رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه از استانداردهای صنعتی پیروی می کند یا خیر. مؤسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE)، یک انجمن تجاری در سراسر جهان بوده، و در واقع دستورالعمل‌هایی را برای استانداردسازی در طراحی برق صادر می‌کند، اما نکته کلیدی این است که استانداردهای آنها در واقع به جزئیات مشخص کردن رنگ کابل‌ها نمی‌پردازد و تنها به یک هدف یا عملکرد خاص مربوط می شوند. در مقابل، فشار برای استانداردسازی در این عرصه بیشتر در سمت صنعت خصوصی بوده و صنعت مخابرات نیز در این امر پیشرو است. در اینجا، ما به دنیای گسترده رنگ‌های کابل، معنای آن‌ها و اهدافی که در خدمت هستند، می‌پردازیم.

فهرست مطالب

استاندارد کابل شبکه 101

پیش از همه و در ابتدا، وقتی صحبت از استانداردهای رنگ کابل شبکه به میان می‌آید، باید توجه داشت در حالی که مؤسساتی مانند IEEE وجود دارند که به ارائه برخی استانداردسازی کمک می‌کنند، هنوز یک استاندارد یا حتی الزام مورد قبول جهانی در بیشتر صنایع مطرح نشده است. طرح رنگ مورد استفاده در یک صنعت می تواند کاملاً با آنچه در صنعت دیگر استفاده می شود متفاوت باشد و بسته به اینکه دقیقاً چه زمانی سیستم در محل نصب شده است، می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

علاوه بر این، عدم استانداردسازی در رنگ های کابل، تفاوت از کشوری به کشور دیگر است. با تدارکات جهانی امروز، یک شرکت در ایالات متحده ممکن است کابل های خود را از چندین کشور مختلف خارجی که همگی از طرح های رنگی متفاوت استفاده می کنند، تامین کند. با راهنمایی های صادر شده توسط IEEE، انجمن صنعت ارتباطات (TIA)، و سایر الزامات صنعت، مانند موارد مورد نیاز برای DOD، این نوع استانداردسازی امکان پذیر است اما ممکن است مدت زیادی طول بکشد. با این حال، در ادامه خواهیم دید که چگونه رنگ های مختلف کابل می توانند وظایف خاصی را در کاربردهای مختلف انجام دهند.

TIA توسط مؤسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI) برای ایجاد و حفظ استانداردهای صنعتی، از جمله استانداردهایی برای کدگذاری رنگی که در تولید کابل استفاده می شود، معتبر است. در حالی که این استانداردها برخی از نزدیکترین استانداردها به استانداردهای امروزی هستند، اکثر طرحهای مدیریت رنگ سیم کشی TIA هنوز به عنوان یک توصیه و نه یک الزام در نظر گرفته می شود. تا زمانی که پذیرش جهانی صورت نگیرد، به احتمال زیاد رنگ های مختلف زیادی در رنگ های کابل اترنت مطرح خواهد بود.

بیشتر بخوانید: تفاوت پسیو و اکتیو در شبکه چیست؟

 رنگ بندی سوکت شبکه

استانداردهای رنگ کابل Cat6

در کابل های اترنت از نوع Cat5، Cat5e، Cat6 و یا حتی Cat6a ، کد رنگ بیرونی کابل را نباید با سیم های پیچ خورده داخلی که دارای کد رنگی خاص خود هستند، اشتباه گرفت. طرح رنگ بیرونی بسیار عمومی تر بوده و به سادگی به دستیابی به هدف اتصال کمک می کند. در حالی که کابل Cat6 یک کابل شبکه جفت در هم تنیده است که برای شبکه‌های اترنت استفاده شده و با سایر دسته‌ها مانند Cat5 و Cat5e نیز سازگای دارد. با این حال، یک بار دیگر می بینیم که استانداردهای صنعتی که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند، به سختی به دست می آیند.

برخی از استانداردهای رنگ رایج برای کابل Cat6 عبارتند از:

·      آبی – نشان دهنده اتصال به شبکه می باشد

·      زرد – معمولا برای دوربین های امنیتی سیمی استفاده می شود

·      سفید – همچنین برای دوربین های امنیتی سیمی استفاده می شود

·      خاکستری – به عنوان یک اتصال بین استفاده می شود

·      مشکی – عموماً برای تجهیزات، تجهیزات جانبی و/یا ایستگاه های کاری در یک شبکه استفاده می شود

·      قرمز – معمولاً با سیستم های تلفن VoIP یا سایر سیستم های ارتباطی اضطراری استفاده می شود.

رنگ بندی کابل شبکه

Cat5e آبی در مقابل خاکستری

تفاوت بین Cat5e آبی و خاکستری مانند سایر رنگ های کابل است که آنها را بررسی کردیم. عامل تعیین کننده در این میان تنها این است که مهندس طراح یک رنگ مشخص را انتخاب کند. این کار کاملا ذهنی است و به عوامل زیادی بستگی دارد که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم، مانند زمان تولید کابل Cat5e، محل تولید آن و صنعتی که برای آن تولید شده است.

منابع

https://www.meridiancableassemblies.com/2020/07/ultimate-guide-to-different-cable-colors-and-their-purposes/

 

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

فیبر نوری اینترنت یک فناوری پیچیده است که امکان انتقال اطلاعات را به شکل نور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *