مجله ی راف نت

جلوگیری از هک شدن مودم؛ چگونه از خودمان محافظت کنیم؟

جلوگیری از هک شدن مودم؛ چگونه از خودمان محافظت کنیم؟

امنیت اینترنت امروزه حتی مهمتر از محافظت از موبایل و کامپیوتر شماست. همانطور که این دستگاه‌ها می‌توانند حک شوند، همانطور هم وای فای مودم-روتر شما در خانه نیز هک می‌شود. هک شدن برای هرکسی می‌تواند اتفاق بیفتد و اینکه چطور در برابر این خطر باید از خودمان محافظت کنیم را بنا قرار داده‌ایم تا در این مقاله درباره آن صحبت کنیم تا بیشتر درباره جلوگیری از هک مودم بدانیم.

فهرست مطالب

آیا یک مودم هک می‌شود؟

اگر کامپیوتر شما هک شود، خطراتی که شما را تهدید می‌کند مانند روز روشن است. آن هکر می‌تواند به تمامی اطلاعات حساس شخصی شما دست پیدا کند و حتی آن‌ها را پاک کند. به محض اینکه یک هکر به کامپیوتر یا موبایل شما دست پیدا کند، می‌تواند یک بدافزار بر روی آن برای جاسوسی از فعالیت‌های اینترنتی شما نصب کند، یا بوسیله باج افزارها فایل‌های شما را به گروگان بگیرد یا اینکه خسارات دیگری ایجاد کند.
متاسفانه، مودم‌ها نیز مانند همین کامپیوترها در مقابل هک مودم آسیب پذیرند!

پلیس فتا هک وای فای

بیشتر بخوانید: قطع دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای

خطرات هک مودم

خطرات هک  مودم یک مودم می‌تواند سرآغازی بر ایجاد خطرات بزرگتر باشد، از اتفاقات نسبتا بی‌خطر گرفته تا خسارات به مراتب جدی‌تر. با هک مودم و دسترسی به مودم، هکر خواهد توانست:

• از اینترنت شما استفاده کند و پهنای باند شما را ببلعد؛ این اتفاق بیشتر از اینکه آسیب زننده باشد، اذیت کننده است اما همچنان اگر کسی اینگونه دزدکی از وای فای شما استفاده کند و از آن برای بازی آنلاین، دانلود فیلم و شاید حتی استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کند، شما همه پهنای باند خود را برای انجام کوچکترین کارها از دست خواهید داد. این مشکل جدا از این است که استفاده از اینترنت شما باعث پایان حجم بسته اینترنتی شما زودتر از موعد شده و می‌تواند هزینه‌های سنگینی را متحمل شما کند.

• جاسوسی ترافیک اینترنت شما را کند؛ اگر کسی مودم شما را هک کند می‌تواند بر تمامی ترافیک شبکه شما جاسوسی کند آن هم از هر دستگاهی که به آن متصل است، حالا می‌خواهد کامپیوتر شما، گوشی شما، کامپیوترها و موبایل‌های اعضای خانواده شما، کنسول بازی شما، دستگاه‌های هوشمند شما و … باشد! همچنین می‌تواند با استفاده از یک packet sniffer بر ترافیک اینترنت شما نظارت کند و حجم داده خروجی و ورودی را ضبط نماید.

بیشتر بخوانید: محدود کردن سرعت اینترنت وای فای برای برخی افراد

• به محتوای غیرقانونی دست پیدا کند؛ شما ممکن است که در اینترنت به دنبال محتوای مجرمانه و غیرقانونی نباشید اما قطعا یک هکر شبیه شما نیست! یک هکر می‌تواند از اینترنت شما برای آپلود محتوای غیرقانونی، دانلود یا پخش آنلاین محتوای مجرمانه، خرید یا فروش محصولات غیرقانونی در دارک وب و … استفاده کند.

• اطلاعات خصوصی شما را جمع آوری کند؛ یک هکر می‌تواند به هر گونه اطلاعاتی که در سایت‌های رمزنگاری نشده وارد کرده‌اید، دست پیدا کند، یعنی هر سایتی که از نوع HTTP است! این موضوع نه فقط به شما بلکه به هرکسی به این وای فای هک شده شما متصل شده است نیز مربوط می‌شود. به این خاطر توصیه می‌شود، هیچکاه اطلاعات حساس خود را در سایت‌هایی که از رمزنگاری HTTPS استفاده نمی‌کنند وارد نکنید.

• بدافزار نصب نماید: بله! بدافزار مودم نیز وجود دارد. یک هکر می‌تواند فرمور مودم را هک کند و آن را با بدافزار مخصوص خودش دوباره لود کند و در آن فرمور جعلی هر کاری که دلش می‌خواهد را انجام دهد.

جلوگیری از هک شدن مودم

با در نظر گرفتن چند اقدام احتیاطی ساده در قبال مودم خود، به سادگی می‌توانید باعث جلوگیری از هک  مودم شوید یا هک کردن آن را بسیار سخت نمایید تا هکرها سمت آن نیایند. مانند بسیاری موارد دیگر در زندگی، پیشگیری بهتر از درمان است! پس پیشگیری از هک مودم بسیار کم هزینه تر و آسانتر از سر و کله زدن با یک مودم هک شده خواهد بود. اگر یکبار مودم شما هک شود، کار شما به مراتب سخت تر خواهد بود، اگر چه حتی برای دستگاه هک شده هم غیرممکنی وجود ندارد.

پلیس فتا هک وای فای

 

تنظیماتی که برای جلوگیری از هک وای فای مودم باید انجام دهید:

تغییر اطلاعات ورود به مودم برای جلوگیری از هک مودم

همه مودم‌ها یوزرنیم و پسوردی دارند که در صفحه مدیریت مودم از آن‌ها استفاده می‌شود تا بتوان مجوز ورود به آن را پیدا کرد. به محض اینکه مودم را خریداری کردید، اقدام به تغییر این مقادیر کنید.

هکرها مقادیر پیش فرض محصولات سازنده‌ها را برای تقریبا بیشتر مودم‌های پرفروش و پراستفاده می‌دانند. اگر کسی بتواند به شبکه وای فای شما دست پیدا کند، می‌تواند به سادگی به وسیله همین اطلاعات پیش فرض وارد صفحه مدیریت مودم شود. اگر شما این مقادیر را بعد از خرید آپدیت نکرده باشید، خود را به یک گزینه ایده‌آل برای هکرها تبدیل کرده‌اید! حتی اگر مودم را از شخص دیگری خریده‌اید، باز هم این اطلاعات را تغییر دهید، چون معلوم نیست که از آن اطلاعات چه کسانی خبر دارند.

پسورد بسیار پیچیده و سختی از ترکیب اعداد و حروف و کاراکترهای ویژه بسازید تا هکرها به هیچ عنوان توانایی شکستن رمز آن را پیدا نکنند.

بیشتر بخوانید: مشاهده دستگاه های متصل به وای فای و روش قطع اتصال آنها

چک کردن امنیت دستگاه

امنیت دستگاه را از نظر رمزنگاری باید حتما بررسی کرد و مطمئن شد که دستگاه از رمزنگاری WPA2 یا WPA3 استفاده می‌‎کند. نسخه دوم و سوم پروتکل امنیتی دسترسی محافظت شده به وای فای، از مودم شما در برابر دسترسی‌های غیرقانونی با رمزنگاری AES محافظت می‌کند. این همان رمزنگاری است که بسیاری از مودم‌ها از آن بهره برده ولی باید در تنظیمات فعال شوند. معمولا هر مودمی که خریداری می‌کنید نسخه WPA2 آن فعال است. اما آخرین نگارش این فناوری WPA3 است که ممکن است بر روی دستگاه‌های قدیمی وجود نداشته باشد.

تغییر SSID پیش فرض برای جلوگیری از هک شدن مودم

وقتی در حال پیکربندی مودم خود هستید، در کنار تغییر اطلاعات صفحه ورود به مدیریت مودم و انتخاب یک پسورد قوی، نام وای فای مودم را که به SSID معروف است را نیز تغییر دهید. منظور از SSID، Service Set Identifier است که به طور خلاصه با نام شبکه وای فای شما شناخته می‌شود.
مودم‌های امروزی معمولا در نام پیش فرض وای فای خود، از نام برند و مدل استفاده می‌کنند که این موضوع به هکرها اجازه می‌دهد به سادگی از آن اطلاعات استفاده کنند و پسورد شما هک کنند. به جای این نام پیش فرض یک نام به انتخاب خودتان بگذارید. ترجیحا در این نام از اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، آدرس محل زندگی، شماره تلفن و … استفاده نکنید. در این نام هرچقدر اطلاعات کمتری به هکر بدهید، احتمال هک مودم را کاهش داده‌اید.

برای انتخاب این نام، خلاقیت به خرج دهید و یک نام بلند را انتخاب کنید. چون رمزنگاری WPA از نام وای فای به عنوان بخشی از الگوریتم‌های رمزنگاری‌اش بهره می‌برد. پس بهتر است از انتخاب اسامی و کلمات پراستفاده بپرهیزید.

غیرفعالسازی WPS

در کنار رمزنگاری WPA2، بسیاری از مودم‌ها دارای قابلیت WPS (تنظیم محافظت شده وای فای – Wi-Fi Protected setup) نیز می‌باشند. که به وسیله این قابلیت شما می‌توانید یک دکمه را فشار دهید یا یک پین را وارد کنید تا به مودم متصل شوید؛ بدون اینکه نیازی به پسورد مودم داشته باشید. اگر چه این ویژگی خیلی کار راه انداز به نظر می‌آید اما سطح امنیت مودم وقتی به جای پسورد از پین و دکمه استفاده می‌کنید، بسیار کم می‌شود.
هر کسی به طور فیزیکی می‌تواند دکمه WPS مودم شما را فشار دهد به آن متصل شود و یا یک پین کوتاه بر خلاف رمزهای پیچیده، به سادگی با استفاده از روش‌های مختلف قابل شکسته شدن است. متاسفانه بسیاری از مودم‌های قابلیت غیرفعالسازی WPS را ندارند. اما اگر برای شما این قابلیت را دارد حتما آن را غیرفعال نمایید.

غیرفعالسازی Remote Access

دسترسی از راه دور یا همان remote access به شما این اجازه را می‌دهد که به تنظیمات مودم خود از هرجایی که باشید دسترسی پیدا کنید. این ویژگی به درد شما نخواهد خورد مگر اینکه شما یک توسعه دهنده باشید! اگر این ویژگی را غیرفعال کنید، فقط خواهید توانست از طریق کامپیوترتان که به طور فیزیکی یعنی به وسیله کابل شبکه به مودم متصل است به تنظیمات آن دسترسی پیدا کنید. غیرفعال کردن دسترسی از راه دور راه بسیار خوبی برای دور نگهداشتن هکرها است.

بالا بردن امنیت مودم در هک وای فای مودم برای جلوگیری از هک

برای بالا بردن امنیت مودم می‌توان اقدام به آپدیت فرمور (Firmware) آن کرد. فرمور مانند سیستم عامل کامپیوتر شما یا هر نرم افزار دیگری قابلیت به رزورسانی دارد.

آپدیت فرمور می‌تواند از مودم شما در مقابل هرگونه آسیب پذیری که ممکن است در نسخه‌های قدیمی فرمور وجود داشته باشد، محافظت نماید. بعضی از مودم‌ها توانایی چک کردن نسخه‌های جدیدتر فرمور را دارند اما شما همیشه می‌توانید وارد تنظیمات مودم خود شوید و این موضوع را شخصا چک کنید.

فعالسازی فایروال

این ویژگی در هر مودمی با همین نام شناخته شده و به سادگی در تنظیمات می‌توان به انواع آن دست پیدا کرد. البته فایروال یا همان دیوار آتش جزییات مختلفی دارد که برای اطلاع کامل از آن‌ها بهتر است جستجو و مطالعه بیشتری انجام دهید.

بررسی UPnP در هک مودم

منظور از UPnP در واقع Universal Plug and Play است که به دستگاه‌های مختلف اجازه می‌دهد در شبکه مودم یکدیگر را پیدا نمایند و به اشتراک گذاری اطلاعات بپردازند. از جمله دستگاه‌هایی که از این ویژگی استفاده می‌کنند، می‌توان به پرینترها، مدیا سرورها، دوربین‌های تحت شبکه، تلویزیون‌های هوشمند و سیستم‌های گیمینگ اشاره کرد.

یک اسب تروجان یا یک ویروس روی شبکه می‌تواند با استفاده از UPnP حفره‌ای در فایروال مودم شما ایجاد کند و اجازه ورود دیگران را به مودم بدهد. پس بهتر است زمانیکه از این ویژگی استفاده نمی‌شود، آن را غیرفعال کرد.

مشکل قطعی وای فای چطور حل می شود؟

آیا نرم افزار برای هک وای‌فای مودم موجود است؟

متاسفانه باید بهتون بگم که بله! نرم افزارهای زیادی برای هک وای فای وجود دارد، در صورتی که قبلا فقط از طریق سیستم های کامپیوتری و فقط از طریق سیستم عامل لینوکس میتوانستیم به وای فای دسترسی پیدا کنیم اما امروزه نرم افزار های زیادی برای هک وای فای وجود دارد از جمله:

نرم افزار اندروید دامپر – AndroDumpper 

برنامه هک وای فای Wps Wpa Tester Premium

برنامه هک مودم WPSApp Pro

برنامه هک وای فای WifiKill Pro

هک وای فای WiFiman

و بسیاری دیگه از نرم افزارهای اندروید و ios دیگر که برای هک مودم وجود دارد.

آیا نرم افزار مشاهده افراد متصل به وای‌فای مودم برای کامپیوتر و اندروید وجود دارد؟

ممکن است شما هم با این مشکل مواجه شده باشد که مبادا اینترنت شما مورد سرقت توسط اطرافیان قرار بگیرد. برنامه‌های مانیتور وای‌فای شما در واقع با اسکن شبکه وایرلس شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی روی شبکه خود مدیریت کامل داشته باشید و از اتصال کاربران غیرمجاز جلوگیری به عمل آورید. با اینگونه برنامه‌ها تمامی اطلاعات کاربران متصل، نظیر آی پی و سرور ارائه‌دهنده را در اختیار شما قرار می‌دهد. معمولا این برنامه‌ها امکان تعریف تنظیمات مختلف برای زمان شناسایی کاربر غیرمجاز نیز را داشته و رمزهای عبور را مدیریت می‌کنند.

limited شدن وای فای به چه علت است؟

از کجا متوجه شویم که مودم ما هک شده است؟

برای اینکه از کجا بفهمیم مودم ما هک شده است راه های زیادی وجود دارد اما در ابتدا نیاز است که:

به صفحه مدیریت روتر خود وارد شوید. برای این کار با تایپ آدرس‌های 192.168.1.1 و یا 192.168.2.1 در نوار آدرس مرورگر شما صفحه‌ای برای شما باز می‌شود. در صورت کار نکردن این آدرس‌ها به دفترچه راهنمای روتر خود مراجعه کنید.

بعد از اینکه به صفحه مدیریت روتر خود دسترسی پیدا کردید، باید به صفح‎اتی که در آن فهرستی از MAC آدرس‎‌های متصل به روتر شما وجود دارد، مراجعه کنید. محل قرارگیری این صفحات اغلب اوقات در زیر مجموع‌ه‎ای بخش‎‌هایی از wireless configuration، wireless status یا DHCP client می‌باشد. شما با بررسی دقیق این فهرست می‎‌توانید متوجه شوید چه تعداد دستگاه به شبکه شما متصل شده است. از آنجا که همه‌ی دستگاه‌های متصل به شبکه‌ی شما یک آدرس منحصربه‌فرد IP و MAC دارند، می‌توانید با دیدن فهرست دستگاه‌های متصل به‌راحتی تشخیص بدهید که آیا فرد غریبه‌ای به شبکه‌ی شما متصل است یا خیر. نام این فهرست معمولاً clients بوده و ID بسیاری از دستگاه‌ها نام صاحب‌شان است و دستگاه‌ها نیز هنگام ارتباط با هم این ID را برای همدیگر می‌فرستند. اما اگر نام دستگاه‌ها در فهرست clients هم نبود، می‌توانید با شمردن تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه‌ی متعلق به خودتان و مقایسه‌ی این تعداد با تعداد دستگاه‌های حاضر در فهرست clients بفهمید که آیا فرد غریبه‌ای هم در میان شما وجود دارد یا خیر.

از طریق راه های زیر نیز متوجه خواهید شد که مودم شما هک شده است یا نه؟

چگونه اینترنت را هک کنیم

سرعت اینترنت شما به مراتب کم شده است

البته که این موضوع می‌تواند به دلایلی مختلفی مربوط باشد اما اگر دلیل خاصی پیدا نکردید؛ مثلا کسی دانلودی نمی‌کرد، ویدیوی آنلاینی نمی‌دید، کنسول گیمی روشن نبود و … ولی همچنان سرعت اینترنت کم بود، باید به این شک کنید که احتملا هک شده‌اید!

اسکن شبکه برای شناسایی نفوذگران

اگر از ابزارهای مختلف امنیت اینترنتی شبکه وای فای مانند آنتی ویروس رایگان Avast استفاده می‌کنید، به طور خودکار از دستگاه‌های غریبه‌ای که به مودم شما متصل شده‌اند مطلع می‌شوید. در غیر این صورت، اگر از این ابزارها استفاده نمی‌کنید باید وارد تنظیمات مودم خود شوید و آدرس‌های IP روی شبکه خود را مشاهده کنید تا آدرس‌های غریبه را شناسایی و دسترسی را از آن‌ها بگیرید.

تغییر اطلاعات ورود به صفحه مدیریت

اگر هکری نخواهد که ناشناخته باقی بماند، حتما این اطلاعات را تغییر می‌دهد تا مانع دسترسی شما به تنظیمات مودم شود تا خودش بتواند از اینترنتی که شما پولش را می‌دهید، به طور رایگان استفاده کند.

نرم افزار مشاهده افراد متصل به وای‌فای مودم برای کامپیوتر و  اندروید

برنامه‌های مانیتور وای‌فای شما در واقع با اسکن شبکه وایرلس شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی روی شبکه خود مدیریت کامل داشته باشید و از اتصال کاربران غیرمجاز جلوگیری به عمل آورید.

بیشتر بخوانید: SSID وای فای چیست

اقدامات لازم بعد از اطمینان از هک وای فای مودم

1. کابل تلفن را از مودم خود جدا کنید.
2. مودم خود را فکتوری ریست کنید.
3. به تنظیمات مودم وارد شده و مشخصات ورود را تغییر دهید.
4. نام وای فای و رمز جدیدی انتخاب کنید.
5. ترجیحا یک شبکه مخصوص مهمان بسازید.
6. فرمور مودم را آپدیت کنید.

در این مقاله سعی کردیم، خطراتی که با هک مودم متوجه ما می‌شود، نحوه درک زمان هک مودم، تنظیمات مورد نیاز برای جلوگیری از هک وای فای مودم و همچنین اقدامات لازم بعد از هک وای فای مودم را به اختصار بیان کنیم. اگر چه همچنان موارد زیادی نیاز است که مطالب بالا را تکمیل کند، اما رعایت جوانب احتیاطی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، مودم شما را تا حد زیادی از هک مودم دور نگه خواهد داشت.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

فیبر نوری اینترنت یک فناوری پیچیده است که امکان انتقال اطلاعات را به شکل نور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *