مجله ی راف نت

چگونه دسترسی دیگران را به شبکه وای فای خود قطع کنیم؟

چگونه دسترسی دیگران را به شبکه وای فای خود قطع کنیم؟

آیا تا به حال کاهش سرعت اینترنت را تجربه کرده‌اید؟ اگر جواب شما به این سوال خیر است، قطعا یکی از کاربران دیجیتال خوشبخت و البته خوش شانس هستید، چون این بزرگترین مشکل هر کسی است که با اینترنت سر و کار دارد و فارغ از هر مسئله دیگری که یک سرویس اینترنت می‌تواند داشته باشد مانند قیمت بالا ، پوشش دهی نامناسب و … ، کم شدن یا کم بودن سرعت اینترنت از معضلات بعضا لاینحل اینترنت در جهان، علی الخصوص ایران است.
حتما اولین دلیلی که برای کم شدن سرعت اینترنت به ذهتان می‌رسد، مشکل از طرف شرکت ارائه دهنده است. این تفکر اگرچه در بیشتر مواقع صحیح است اما همه ماجرا نیست. وقتی سرعت اینترنت شما کم می‌شود جدا از اینکه می‌تواند تقصیر شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) باشد؛ امکان دارد مودم شما هک شما شده باشد یا اینکه شخصی در حال استفاده بیش از حد از اینترنت شما باشد! خب اگر مطمئن شدید که مشکل از ISP نیست، اولین سوالی که برای شما پیش می‌آید این است که چگونه دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای را قطع کنم؟ سراغ گوگل می‌روید و سریع عبارت قطع دسترسی به وای فای را جستجو می‌کنید تا بیش از این قربانی این ماجرا نشوید! در این مقاله از رافنت قصد داریم به چند روش ساده اما تاثیر گذار برای قطع دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای اشاره کنیم.

حتما بخوانید:   “جلوگیری از هک شدن مودم

فهرست مطالب

چرا به قطع دسترسی دیگران از وای فای احتیاج پیدا می‌کنیم؟

نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که همیشه هم نباید این موضوع را فقط از سمت دیگران ببینیم. بسیاری از شما که در حال خواندن این مقاله هستید، شاید فرزندی داشته باشید که احتمالا به استفاده از اینترنت به نحوی اعتیاد پیدا کرده است و بیشتر وقت خود را در حال سفر از اینستاگرام به تلگرام به شاد به واتساپ و … است و شما قطعا نیاز پیدا می‌کنید که به عنوان والدین او، دسترسی فرزندتان به اینترنت را محدود یا حتی قطع کنید. پس به عنوان یک فکت باید در نظر گرفت که منظور از دیگران در عبارت “دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای” می‌تواند نزدیکترین انسان‌ها به ما باشند. به همین خاطر آگاهی از این موضوع بسیار حائز اهمیت خواهد بود.در ادامه به چند روش بسیار کاربردی اشاره می‌کنیم:

قطع دسترسی wifi

روش های قطع کردن دسترسی دیگران به وای فای

فیلتر کردن آدرس MAC بی‌سیم

قبل از اینکه به توضیح این روش که به مسدود کردن دسترسی دستگاه‌های تایید نشده به وای فای کمک می‌کند، بپردازیم، بهتر است درباره این صبحت کنیم که اصلا آدرس MAC چیست؟

MAC مخفف “Media Access Control” و به معنای کنترل دسترسی رسانه است. یک آدرس مک در واقع یک (سخت افزار) شماره شناسایی است که هر دستگاه را در شبکه مشخص و شناسایی می‌کند. آدرس MAC در هر کارت شبکه‌ای ثبت شده است و هیچ دو دستگاهی در جهان وجود ندارند که آدرس MAC یکسانی داشته باشند.

به این ترتیب، با استفاده از آدرس MAC می‌توانید روتر خود را با دسترسی دادن یا مسدود ساختن دسترسی دستگاه‌های مختلف مدیریت نمایید. برای اینکه به این آدرس‌ها دست پیدا کنید، باید وارد صفحه مدیریت مودم خود شوید. برای اینکار ابتدا در مرورگر آدرس IP مودم خود را وارد کنید و در صفحه لاگین با استفاده از یوزرنیم و پسوردی که از قبل دارید، وارد مدیریت مودم شوید.

بعد از وارد شدن به مدیریت، باید به منوی Wireless یا بخش WLAN بروید. این بخش ممکن است در مودم‌های مختلف متفاوت باشد اما به طور کلی در این بخش‌ها می‌توانید آدرس MAC را پیدا کنید. بعضی اوقات این ویژگی در مودم غیرفعال است که باید آن را فعال نمایید.

بعد از پیدا کردن این بخش به قسمت MAC Address list بروید تا لیست آدرس تمام دستگاه‌های متصل به وای فای را مشاهده نمایید. در اینجا می‌توانید با ابزار مختلف دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای را قطع نمایید. البته لازم به ذکر است که شما باید آدرس MAC دستگاه‌های آشنا و غریبه را از قبل بدانید که البته در بسیاری از مودم‌ها در لیست آدرس MAC، نام دستگاه‌ها را هم نمایش می‌دهد که می‌تواند به شما کمک نماید.

بلک لیست مستقیم

به جای استفاده از لیست آدرس MAC، بسیاری از مودم‌ها به شما اجازه می‌دهند که دسترسی دستگاه‌های ناشناس را با اضافه کردنشان به لیست سیاه یا همان Blacklist بگیرید. این قابلیت بسته به مودم شما می‌تواند متفاوت باشد اما در بیشتر مودم‌ها می‌توانید در منوی Device Management یا Access Control به آن دست پیدا کنید. در این لیست تمامی دستگاه‌های متصل به روتر نمایش داده می‌شوند که معمولا دکمه‌ای به نام Block نیز در کنار نام هرکدام قرار داده شده تا قطع دسترسی آن ساده شود.
این هم روش کارآمد دیگری برای قطع دسترسی به وای فای است که نیازی به تعویض رمز وای فای هم ندارد. کارایی این روش نسبت به فیلتر کردن آدرس MAC این است که MAC می‌تواند دستکاری یا جعل شود. برای مثال در مودم‌های تی پی لینک شما قادر خواهید بود بوسیله اپلیکیشن موبایل Tether کاربران مختلفی که به مودمتان متصلند را به سادگی بلاک کنید.

استفاده از اپلیکیشن موبایل

قطع دسترسی به وای فای

اگر دنبال یک روش از راه دور و آسان‌تر برای قطع دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای هستید، می‌توانید از ابزارهای ثالث یا طرف سوم که به عنوان اپلیکیشن از آن‌ها یاد می‌شود استفاده نمایید. با نصب آن‌ها بر روی موبایل خود دیگر نیازی به لاگین کردن به تنظیمات مودم خود نخواهید داشت. اپلیکیشن FING یکی از همین ابزارهاست که برای اندروید و iOS موجود است که ویژگی‌های مختلفی را در اختیار شما می‌گذارد:

• مسدود کردن مزاحمان و دستگاه‌‍‌های ناشناس حتی قبل از اینکه به وای فای شما متصل شوند.
• فرستادن نوتیفیکیشن به شما وقتی دستگاه جدیدی به وای فای متصل می‌شود.
• نمایش لیستی از دستگاه‌های متصل.
• نمایش سرعت در لحظه اینترنت، عیب یابی شبکه و مشکلات دستگاه و دیگر ابزارهای عیب یابی WiFi.
• دریافت مشخصات دقیق آدرس IP، آدرس MAC، نام دستگاه، مدل، فروشنده و سازنده.
• ارسال هشدارهای امنیتی به ایمیل و موبایل شما.

استفاده از نرم افزار کامپیوتر

برای قطع دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای هم نرم افزارهای مختلفی وجود دارد. اما یکی از این نرم افزارها، NetCut از Arcai.com است. به وسیله این نرم افزار بدون نیاز به داشتن دانش شبکه، می‌توانید به آدرس‌های IP و MAC و نام‌های دستگاه‌های متصل به شبکه وای فای دسترسی پیدا کنید و به سادگی و با یک کلیک می‌توانید دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای را قطع نمایید.
علاوه بر این، NectCut از شما در برابر حملات ARP هم محافظت می‌کند. این نرم افزار برای سیستم عامل ویندوز و iOS موجود و از سایت سازنده آن قابل دانلود است. همچنین این نرم افزار نسخه قابل نصب بر روی سیستم عامل اندروید نیز دارد که همین ویژگی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله از راف نت درباره نحوه قطع دسترسی دیگران به شبکه وای‌فای صحبت کردیم و به چهار روش کاربردی اشاره نمودیم. البته غیر از این چهار روش، یک روش کلی دیگری نیز وجود دارد و آن تغییر رمز وای فای است. می‌توانید با مراجعه به تنظیمات مودم خود، نام، رمز و حتی فناوری رمزنگاری مودم خود را به روز کنید و حتی پسورد ورود به تنظیمات مودم را نیز تغییر دهید تا بدین وسیله باعث قطع دسترسی به وای فای شوید. اما اگر می‌بینید که بوسیله آدرس MAC یا روش‌های دیگر می‌توانید کنترل خوبی بر روی مودم خود داشته باشید، نیازی به تغییر رمز وای فای نخواهید داشت.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

فیبر نوری اینترنت یک فناوری پیچیده است که امکان انتقال اطلاعات را به شکل نور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *