مجله ی راف نت

آموزش تنظیم مودم های Utel (یوتل)

آموزش تنظیم مودم های Utel (یوتل)

اينترنت ADSL، يکي از راه‌هاي ساده براي اتصال به دنياي بزرگ اينترنت است و نسبت به روش‌هاي ديگر هزينه و تجهيزات کمتري نياز دارد. اين اينترنت که بر بستر خط تلفن ارائه مي‌شود، نيازمند تنظيمات خاصي بر روي هر مودم ADSL است تا به وسيله آن بتوان اتصال صحيح اينترنت را برقرار کرد. در حاليکه بسياري از شرکت‌هاي ارائه دهنده اينترنت براي نصب مودم هزينه جداگانه‌اي دريافت مي‌کنند، طوري که انگار اين کار يک امر بسيار تخصصي است و هر کسي از پس آن برنمي‌آيد!

اما اينگونه هم نيست. البته اگر کسي سر رشته‌اي از کامپيوتر، شبکه، اينترنت و … نداشته باشد، قطعا به کمک احتياج پيدا مي‌کند. اما اگر شما مقداري کار با کامپيوتر را بلد باشيد، به سادگي مي‌توانيد صفر تا صد نصب و تنظیمات مودم را خودتان انجام دهيد. در اين مقاله قصد داريم به آموزش تنظیم مودم های Utel و کانفیگ مودم utel بپردازيم.

فهرست مطالب

برند يوتل

شايد خيلي‌ها هميشه براي اتصال به اينترنت از مودم‌هاي برندهاي خارجي مانند تي پي لينک، دي لينک و … استفاده کرده‌اند و شايد حتي ندانند که اين نوع مودم‌ها توليد داخل هم دارند! برند يوتل يکي از برندهاي داخلي است که از سال 1395 شروع به توليد مودم‌هاي ADSL کرده و توانسته در ساليان اخير بيش از 500 هزار دستگاه را به بازار عرضه نمايد. اين برند محصولات خود را در چهار دسته مودم ADSL، مودم VDSL، مودم GPON و مودم LTE توليد و عرضه کرده است.

 

در ادامه به آموزش تتنظیم مودم utel مدل های مختلف می پردازيم، در سه مدل A151، A154 و A304U توليد شده‌اند که آموزش تنظيم دو مدل A154 و A304U شبيه يکديگر و مدل A151 به خاطر اينکه فرمور متفاوتي دارد، مقداري فرق دارد که به آن اشاره خواهد شد.

نصب فيزيکي مودم‌هاي يوتل

همانطور که مي‌دانيد براي اينکه به مرحله راه اندازي مودم برسيم، ابتدا آن را بايد به صورت فيزيکي راه اندازي کنيم و سپس سراغ تنظيم آن برويم. براي اين کار ابتدا کابل تلفني که از ديوار خارج شده است را به يک اسپليتر متصل کنيد. اسپليتر قطعه‌اي است که يک ورودي براي کابل تلفن و دو خروجي براي مودم و دستگاه تلفن دارد که باعث مي‌شود اين دو نوع سيگنال با هم تداخل پيدا نکنند و ايجاد نويز نيز نکنند.
پس از اتصال اسپليتر، از خروجي ADSL آن کابل را به پورت RJ-11 مودم که معمولا در پشت مودم با رنگ سفيد مشخص شده است متصل کنيد. سپس آداپتور برق مودم را متصل نموده و آن را به برق بزنيد. حالا نوبت اتصال به مودم است. در وهله اول بايد به اين موضوع اشاره شود که براي اينکه بتوان به مراحل اشاره شده در قسمت آموزش تنظیم مودم های Utel به خوبي عمل کرد، توصيه مي‌شود براي کانفیگ مودم utel از کامپيوتر استفاده کنيد. براي اتصال مودم به کامپيوتر دو راه پيش رو داريد راه اول اين است که مودم را با کابل شبکه به کامپيوتر وصل کنيد. راه دوم نيز اتصال از طريق واي فاي است. واي فاي مودم‌هاي يوتل در راه اندازي اوليه طبق اعلام خود سازنده به صورت پيش فرض فعال هستند. نام اين واي فاي معمولا شامل برند و مدل دستگاه مي‌شود و اين نام به همراه رمز اتصال به آن معمولا بر روي ليبلي که بر روي دستگاه چسبانده شده، حک شده است که مي‌توانيد از آن براي برقراري اتصال بي‌سيم استفاده نماييد.

تنظیمات مودم یوتل a304u

اما توصيه مي‌شود به طور کلي براي راه اندازي اوليه مودم، آن را از طريق کابل شبکه به کامپيوتر متصل کنيد.

آموزش تنظیم مودم یوتل

همانطور که در بالا به آن اشاره شده دو مدل مودم A154 و A304U يوتل، به خاطر اينکه فرمور متفاوتي دارند، تنظيمشان مقداري (نه به صورت کلي) متفاوت است. به همين خاطر آموزش تنظیم مودم های Utel به دو بخش تقسيم شده است تا هر کسي که از هر کدام مودم‌ها دارد بتواند به کانفیگ مودم utel خودش دست پيدا کند.

آموزش تنظیم مودم یوتل- مدل A154 و A304U

دسترسي به پنل مديريت مودم

اولين کاري که بعد از اتصال مودم به کامپيوتر بايد انجام دهيم، وارد شدن به صفحه مديريت مودم است. براي اين کار بعد از اينکه از اتصال صحيح مودم به کامپيوتر – چه باسيم چه بي سيم – مطمئن شديم، ابتدا بايد يک مرورگر مانند گوگل کروم، فايرفاکس و … باز کرده و در قسمت آدرس آن 192.168.1.1 را وارد کنيد. بعد از وارد کردن اين آدرس و زدن اينتر، صفحه Log in به مديريت پنل مديريت مودم باز مي‌شود.
در اين قسمت نياز به يوزرنيم و پسور جهت وارد شدن است که اين مقادير به صورت پيش فرض براي هر دو کلمه admin است. با وارد کردن اين مقدار براي هر دوي آن‌ها، مي‌توانيد وارد صفحه مديريت مودم شويد.

Setup Wizard

براي تنظيم هر مودمي اعم از همين مودم‌هاي يوتل، دو راه پيش روي ما قرار دارد، نخست اينکه به صورت دستي سراغ هر منو برويم و تنظيمات مربوطه را انجام دهيم. اين روش نيازمند تخصص بالا و آشنايي کامل با تمام منوهاي مودم است که از وقت اين مقاله خارج و بسياري از اين تنظيمات واقعا براي يک کاربري خانگي بلااستفاده هستند. اما راه دوم بهتر است از Setup Wizard استفاده کنید که به محض اينکه براي اولين بار وارد صفحه مديريت مودم شويد، ظاهر مي‌شود. اين ويژگي نيازمند کمترين و پايه‌اي ترين تنظيمات براي برقراري اتصال اينترنت است که شما را از درگيري با منوهاي مختلف راحت مي‌کند.
به اين Setup Wizard در واقع تنظيم سريع مي‌گويند که پارامترهايي که به عنوان يک کاربر معمولي احتياج داريد تا به اينترنت متصل شويد را گرفته و اتصال اينترنت را برقرار مي‌کند.

ایجاد برقراری ارتباط مودم ADSL با شرکت ارائه دهنده اینترنت

در اين قسمت از آموزش تنظیم مودم های Utel سراغ مرحله سوم که تقريبا مهمترين مرحله در برقراي ارتباط صحيح اينترنت است مي‌رويم. بعد از وارد شدن به قسمت Wizard اولين مقاديري که از شما خواسته مي‌شود، مقادير VCP و VCI است. اين دو مقدار بسته به هر شرکت ارائه دهنده اينترنت و هر استان مي‌تواند متفاوت باشد و بايد براي اينکه از مقادير صحيح آن‌ها اطلاع پيدا کنيد با آن شرکت در ارتباط باشيد. در بسياري از موارد مقدار VPI برابر با صفر و مقدار VCI برابر با 35 درنظر گرفته مي‌شود که توصيه مي‌شود حتما اين مقادير را با شرکت ارائه دهنده اينترنتتان چک نماييد. بعد از وارد کردن مقادير بر روي Next کليک کنيد.

در اين مرحله بايد نوع اتصال اينترنتي را مشخص کنيد. در اين مرحله بايد PPPoE را انتخاب نماييد که تقريبا تمام شرکت‌ها در ايران از آن پشتيباني مي‌کنند. بعد از انتخاب اين مقدار بر روي Next کليک کنيد تا وارد صفحه WAN IP Settings شويد. در اينجا توصيه مي‌شود که تنظيماتي را انجام ندهيد و در صورت نياز حتما با شرکت ارائه دهنده اينترنت تماس حاصل کنيد. اما معمولا در اين صفحه بايد بدون انجام تنظيم خاصي بر روي Next کليک کرد.

در اين صفحه بايد تنظيمات PPP Username and Password را انجام داد. براي دو قسمت PPP Username و PPP Password بايد از اطلاعاتي که هنگام بستن قرارداد با شرکت از آن‌ها تحويل گرفته‌ايد استفاده نماييد. بعد از وارد کردن مقادير در قسمت زيري به سه گزينه ديگر دسترسي داريد. که نيازي به تغيير آن‌ها نيست و بر روي Next کليک کنيد.

اين صفحه مخصوص تغيير آدرس‌هاي IP و … است که پيشنهاد مي‌شود بدون هيچگونه تغييري وارد صفحه بعد شويد، چون اين تنظيمات به طور پيش فرض مقادير درستي دارند که نيازي به تغيير ندارند و چه بسا تغير دادن آن‌ها استفاده از مودم را در آينده با مشکلاتي روبرو سازد.

تنظیم SSID و رمز

اين قسمت مخصوص تنظيمات واي فاي مودم است. که در آن مي‌توانيد واي فاي را فعال و غير فعال کنيد. همچنين در کادر SSID مي‌توانيد نام واي فاي و در کادر Pre-Shared Key پسورد واي فاي را انتخاب نماييد. در انتخاب اين مقادير از کلمات و کاراکترهاي ويژه و اعداد حتما استفاده کنيد تا هکرها نتوانند به آن دسترسي پيدا کنند. نوع Encryption دستگاه را بر روي WPA2 و باند آن را نيز بر روي 2.4 گيگاهرتز قرار دهيد.
سپس بر روي Next کليک کرده و تا خلاصه‌اي از تنظيماتي که انجام داديد به شما نمايش داده شود اگر مورد تاييد بود بر روي Apply Changes کليک کرده تا به اين ترتيب کانفیگ مودم utel و به طبع آموزش تنظیم مودم های Utel به پايان برسد.

تغییر رمز ورود به صفحه تنظیم مودم ADSL

تنظیم مودم یوتل a304u

يکي از کارهايي که حتما بايد انجام دهيد تا از نفوذ هکرها به سادگي جلوگيري نماييد، تغيير يوزرنيم و پسورد ورود به تنظيمات مودم است. چون مقادير آن‌ها به صورت پيش فرض براي هرکسي مشخص است و هرکسي که بتواند به واي فاي شما دست پيدا کند، مشخصا مي‌تواند به تنظيمات مودم شما هم دست پيدا نمايد! اين تنظيمات از قسمت Maintenance و قسمت Management قابل دسترسي خواهد بود.

آموزش تنظیم مودم utel – مدل A151

براي اين مدل به جاي Wizard ويژگي تنظيم سريع Quick Start وجود دارد و چون مراحل راه اندازي مودم براي دو مدل قبلي به تفصيل بيان شد، در اينجا به خاطر تفاوت اندکي که وجود دارد، مراحل به اختصار بيان مي‌شود:

1. بر روي Run Wizard کليک کنيد تا فرايند آغاز شود.
2. در صفحه جديد باز شده بر روي next کليک کنيد.
3. در اين صفحه يوزرنيم و پسورد جديدي براي ورود به مديريت مودم وارد کنيد و بر روي Next کليک کنيد.
4. در اين صفحه منظقه زماني خود را انتخاب کنيد. (مثلا ايران) سپس Next را بزنيد.
5. نوع اتصال خود را PPPoE/PPPoA انتخاب کنيد و بر روي Next کليک کنيد.
6. در اين قسمت يوزرنيم و پسوردي که از شرکت گرفتيد و همچنين مقادير VCI و VCP را وارد نماييد و بر روي Next کليک کنيد.
7. در اين مرحله بايد نام واي فاي يعني SSID و رمز واي فاي را انتخاب کنيد و در نهايت بر روي Next بزنيد.

به اين ترتيب شما آموزش تنظیم مودم های Utel مدل a151 نيز به پايان رسيد و مي‌توانيد از اينترنت پرسرعت خود استفاده نماييد.
البته بايد خاطر نشان کرد که برند يوتل براي فرمور مودم‌هاي خود آپديت نيز ارائه مي‌کند که براي دانلود آن‌ها مي‌توانيد به سايت https://utelcpe.com/adsl.html مراجعه نماييد. در اين مقاله سعي کرديم آموزش تنظیم مودم های Utel و در واقع نحوه کانفیگ مودم utel را با هم بررسي کنيم. البته ممکن است با آپديت فرمور مقداري شکل و ظاهر اين تنظيمات تغيير کند اما در اصل تنظيمات، تفاوتي ايجاد نخواهد شد.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

راهنمای خرید و قیمت 16 مدل از بهترین مودم‌ ADSL خانگی

راهنمای خرید و قیمت 16 مدل از بهترین مودم‌ ADSL خانگی

به منظور دستیابی به سرعت اینترنت مناسب، تحقیق در مورد انتخاب مودم بسیار مهم است. …

یک نظر

  1. من چند روز پیش یه مودم خرید با خوندن این مقالتون تونستم به تنظیمات مودم utel دسترسی پیدا کنم و رمز مودمم رو عوض کنم. حالا الانم یه روتر وصل کردم بهش برای اینکه بتونم پروکسیش رو وصل کنم، الان چجوری رمز رو تغییر بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *