مجله ی راف نت

تعویض آنتن وای فای در مودم؛ به روزرسانی ساده و تاثیرگذار 

تعویض آنتن وای فای در مودم؛ به روزرسانی ساده و تاثیرگذار 

 

در این مقاله خواهیم دانست که:

 
• برای ارتقای عملکرد آنتن می‌توان: جایگزینی آنتن با یک آنتن همه جانبه، آنتن جهت دار با بهره بالا یا آنتن خارجی را انتخاب نمود.
• آنتن‌ همه جانبه در دسترسی به مسافت دور به مشکل برمی‌خورد چون سیگنالش در تمامی جهات پخش می‌شود.
• آنتن‌های جهت دار با بهره بالا قدرت دریافت سیگنال را در مناطق مشخصی با تمرکز بر سیگنال در آن جهت افزایش می‌دهند.
 

فهرست مطالب

آنتن وای فای چیست؟

آموزش تعویض آنتن وای فای
 
شبکه بیسیم وای فای اقدام به ارسال امواج رادیویی در فرکانسهایی مشخصی می‌کند به طوریکه دستگاه‌ها بتوانند آن‌ها را دریافت نمایند. مخابره کننده رادیویی و دریافت کننده در تجهیزات دارای وای فای مانند روترها، مودم-روترها، لپ تاپ‌ها، موبایل‌ها و … نصب شده‌اند.
آنتن‌ها بخش مهمی از اینسیستم  اتصال رادیویی هستند. آنتن‌ها یا اقدام به دریافت سیگنال‌های ورودی می‌کنند یا سیگنال‌های وای فای را مخابره می‌نمایند. بعضی از آنتن‌های وای فای به خصوص در روترها، به صورت خارجی نصب شده‌اند. در حالیکه در بسیاری از مودم‌های دیگر این آنتن‌ها بدر داخل سخت افزار روتر قرار دارند.
 

قدرت بهره وری آنتن‌ها

 
محدوده اتصال یک دستگاه وای فای به قدرت بهره وری یا قدرت ارسال آنتن بستگی دارد. Gain یا همان بهره یک کمیت عددی است که با واحد دسی بل اندازه گیری می‌شود و نشان دهنده حداکثر  کارایی یک آنتن در مقایسه با مقادیر آنتن‌های مرجع است. سازنده‌های صتعتی از یکی از دو واحد زیر برای نمایش بهره وری یک آنتن رادیویی استفاده می‌کنند:
• dBi: دسی بل مربوط به آنتن مرجع ایزوتروپیک
• dBd: دسی بل مربوط به آنتن مرجع دو قطبی
بیشتر آنتن‌ها از استاندارد اندازه گیری dBi بهره می‌برند. برای مثال آنتن‌های مرجع دوقطبی در مقدار 2.14 dBi فعالیت می‌کنند که با مقدار صفر dBd برابری دارد. مقادیر بالاتر نشان می‌دهد که یک آنتن توانایی کارکرد در سطوح بالاتری دارد؛ به این معنا که می‌تواند پوشش بیشتری را ایجاد نماید.
 

آنتن‌های وای فای همه جانبه

 
بعضی از آنتن‌های رادیویی توانایی دریافت و ارسال سیگنال از همه جهات را دارند. این آنتن‌های همه جانبه معمولا برای روترهای وای فای استفاده می‌شوند که از چندین اتصال پشتیبانی می‌کنند.
آنتن‌های جهت دار
 
بخاطر قدرت آنتن همه جانبه که در هر 360 درجه پخش می‌شود، بهره وری آن در هر جهتی کمتر از آنتن جهت دار است که انرژی بیشتری را در یک جهت متمرکز می‌کند. به این ترتیب، آنتن‌های جهت دار معمولا برای افزایش پوشش دهی یک شبکه وای فای مورد استفاده قرار می‌گیرند تا بتوانند به نقاط دور ساختمان‌ها که نیاز به پوشش 360 درجه‌ای نیست، سیگنال برسانند.
یکی از برندهای این نوع آنتن Catenna است که از سیگنال دهی 2.4 گیگاهرتزی با بهره وری بیش از 12 dBi پشتیبانی می‌کند که آن را برای استفاده داخلی و خارجی مناسب می‌کند. ویژگی دیگر آنتن‌های این برند، نصب ساده آن هاست که از آن به عنوان یک ویژگی کلیدی محصولات این برند نامبرده می‌شود. Yagi نوع دیگری از آنتن رادیویی جهت دار است که برای شبکه وای فای در مسافت‌های بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آنتن‌ها به شدت بهره وریی بالایی دارند که تا 12 dBi یا بیشتر نیز می‌رسد و پوشش دهی وای فای خارجی را در جهت مشخصی را افزایش می‌دهند یا می‌توانند به ساختمان‌های اطراف نیز سیگنال برسانند. اگر نصب اینگونه آنتن نیز ساده است اما مقداری به تخصص بیشتری نیاز دارد.
 

آنتن روترها یا مورم – روترها

 
روترهای شبکه بی‌سیم و اکسس پوینت‌ها دارای آنتن‌های وای فایی هستند که سیگنال‌ها را به طور مساوی در تمامی جهات ارسال می‌کند. این آنتن‌ها، همه جانبه (omnidirectional) نامیده می‌شوند و نصب و تنظیم روتر را آسان می‌کنند. وقتی روتر در مرکز یک خانه نصب شد و کاربرانی که دستگاه بی‌سیم دارند نیز در اتاق‌های مختلف قرار گرفتند، این آنتن همه جانبه سینگال را به تمامی نقاط خانه ارسال می‌کند.
 

افزایش عملکرد مودم

 
بعضی اوقات بهتر است که آنتن داخلی روتر یا مودم-روتر را با یک آنتن دیگر تعویض نماییم. یک آنتن همه جانبه می‌تواند در دسترسی به مسافت دور دچار مشکلاتی شود چون قدرت سیگنال دهی آن در تمامی جهات گسترش می‌یابد. این باعث ایجاد نقاط کور در محل خانه یا کار شما می‌شود. منظور از نقاط کور یا نقاط مرده جایی است که سیگنال به آن نمی‌رسد. برای افزایش عملکرد مودم با آنتن جدید سه راه پیش رو داریم:
 
• تعویض آنتن وای فای همه جانبه موجود بر روی دستگاه با مدلی قوی تر
• تعویض آنتن وای فای همه جانبه موجود بر روی دستگاه با یک آنتن جهت دار با بهره بالا
• اضافه کردن یک آنتن همه جانبه یا جهت دار اضافی به روتر
 

جایگزینی آنتن

 
تعویض آنتن وای فای
 
برای تعویض آنتن وای فای ابتدا سایت سازنده روتر خود را چک کنید. به این ترتیب شما بتواند آنتن جایگزین قوی تری برای روتر با مدل خاصی تهیه کنید. حتی اگر سازنده از این نوع آنتن‌ها به صورت جداگانه نداشت، سایت‌های بسیاری وجود دارند که این محصولات را در سطح وب ارائه می‌کنند.
 
از استاندارد شبکه روتر خود را قبل از خرید آنتن آگاهی پیدا کنید. چون این استاندارد ممکن است از نوع فناوری وایرلس-N یا وایرلس-AC باشد که معمولا به صورت 802.11n یا 802.11ac یا به وسیله نمادهای دیگر آن را مشخص می‌کنند. پس باید یک آنتن سازگار با مودم خود تهیه نمایید. ارتقای آنتن‌های روتر و یا به عبارتی تعویض آنتن وای فای نیاز به ابزار خاصی ندارد. فقط کافی است که آنتن قبلی را از روی مودم باز کنید و آنتن جایگزین را بر روی آن ببندید.
نکته: اگر آنتن روتر قابل باز شدن نبود، پس احتمالا شما قادر به تعویض آنتن وای فای نخواهید بود چون این نوع آنتن‌ها ثابت هستند و نمی‌توان آنتنی را جایگزینشان کرد.
 

افزودن آنتن خارجی

 
بعضی از سازندگان روتر آنتن‌های چند جانبه و جهت دار را که قوی تر از آنتن‌های داخلی روترهاست را به صورت جداگانه می‌فروشند. یک آنتن چند جانبه معمولا به مکان‌های دورتری در یک خانه یا محل کار دست پیدا کرده و سیگنال ارسال می‌کند. چون اتصالات وای فای به فاصله حساسند، یک اتصال قوی تر معمولا باعث ارتقای عملکرد شبکه خواهد شد. بسیاری از روترها دارای یک جک نصب آنتن خارجی هستند که اجازه اتصال ساده یک آنتن جدید را می‌دهند. قبل از خرید یک آنتن جدید، بهتر است به مشخصات روتر مراجعه کنید تا ببینید که آیا از این قابلیت برخوردار است یا خیر.
 

آنتن‌های جهت دار با بهره بالا

 
برای دستیابی به محدوده پوشش دهی وای فای بیشتر استفاده از آنتن جهت دار با بهره بالا توصیه می‌شود که ارسال سیگنال را در جت مشخصی افزایش می‌دهد. با متمرکز کردن سیگنال، این نوع آنتن اجازه می‌دهد که سیگنال بهتر کنترل شود و مستقیما به محل موردنظر در خانه و در واقع جایی که دستگاه‌های وایرلس حضور دارند ارسال شود.
 

معایب برخورداری از یک سیگنال قوی

 
بعد از تعویض آنتن وای فای، اگر آنتن شما بسیار قوی باشد، می‌تواند باعث مشکلات امنیتی شبکه شود. استفاده از یک آنتن همه جانبه قدرتمند باعث می‌شود که سیگنال‌های وای فای به خارج از خانه یا محل کار و به مکان‌های همسایه هم راه پیدا کنند، جایی که امکان دارد، این سیگنال‌ها مورد سواستفاده قرار بگیرند. پس بهتر است که اگر به پوشش دهی خیلی قدرتمندی نیاز ندارید، اقدام به تعویض آنتن وای فای نکنید چون باعث بروز مشکلات متعددی می‌شود.
 
در این مقاله سعی کردیم درباره اینکه آنتن وای فای چیست، انواع آن و اینگه چگونه می‌توان یک آنتن وای فای را تعویض نمود صحبت کنیم.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *