مجله ی راف نت

آشنایی با روترهای چند بانده و نحوه عملکردشان

آشنایی با روترهای چند بانده و نحوه عملکردشان

روترها یکی از وسایل ضروری برای داشتن تجربه فضای آنلاین است که در انواع مختلف روتر تک بانده، دو بانده سه بانده وجود دارند. برای آشنایی با مودم های تک بانده، دو بانده و سه بانده – عملکرد مودم های با ما همراه باشید. آشنایی با روترهای چند بانده موجب می شود تا مودم مناسبی را متناسب با نیاز خود تهیه کنید. روترهایی که برای ارسال دیتا از دو فرکانس رادیویی استفاده می کنند را روتر دو بانده می گویند.
باندهای با فرکانس 2.4 گیگاهرتز از اولین فرکانسی بود که دریافت و ارسال داده را انجام می دهد و در مقابل مقاوم هایی مانند دیوار و کف نفوذ خوبی دارد. اما از نقاط ضعف آن شلوغ بودن آن است و تداخلات زیادی از وسایل خانگی که بر روی آن ایجاد میشود و حداکثر سرعت آن کمتر از 100 مگابیت بر ثانیه می باشد. یکی دیگر از فرکانس های دو بانده، فرکانس 5 گیگاهرتز است که سرعت بیشتری نسبت به فرکانس 2.4 گیگاهرتز دارد و ترافیک بیشتری را می تواند کنترل کند. این فرکانس دارای تعداد کانال بیشتری نسبت به فرکانس 2.4 گیگا هرتزی دارد و می تواند تداخل دیگر دستگاه ها را کاهش دهد.

فهرست مطالب

تشخیص روتر دو بانده از روتر تک بانده

روترهای بی سیم به طور کلی تک بانده، دو بانده و سه بانده هستند. برای تشخیص و آشنایی با روترهای چند بانده باید موارد زیر را در نظر داشت:
• روتر تک بانده از باند 2.4 گیاهرتز استفاده کرده و یک سیگنال بی سیم دارد.
• روتر دو بانده از باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز بکار می گیرد و همزمان هر دو سیگنال ها را بصورت همزمان انتقال می دهد. این روتر عملکرد بهتری نسبت به روتر تک باند داشته و تنظیمات آسان تری دارد.

بیشتر بخوانید: روتر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

تفاوت های روتر تک بانده و دو بانده

شبکه: در سرعت شبکه این دو روتر تفاوت های زیادی وجود دارد. این که سرعت روتر تک بانده به سرعت روتر وابسته است و کاربر را مدام با تداخل اینترنت روبرو می کند. در صورتی که روتر دو بانده سرعت و انعطاف پذیری زیادی دارد و از تداخل جلوگیری می کند.
عملکرد: بی شک عملکرد رورتر دو بانده نسبت به روتر تک بانده عملکرد بهتری دارد و برای کسانی که جستجوی در اینترنت زیادی دارند و تماشای فیلم زیادی دارند نیز مناسب است. برد روترهای دوبانده و قدرت سیگنالشان زیاد بوده و تغییر در باند بصورت خودکار انجام می گیرد. این روتر برای بازی آنلاین و فایل صوتی های با کیفیت بسیار مناسب است.

سازگاری: روتر تک بانده از اکثر کارت های بی سیم و گیرنده ها پشتیبانی می کند زیرا که اگر دستگاهی 5 گیگاهرتز را پشتیبانی نکند می تواند از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده کند. روتر دو بانده، دو فرکانس 5 گیگاهرتز و فرکانس 2 گیگاهرتز را فراهم می کند و اتصال به دستگاه های سازگار با 2.4 گیگاهرتز و دستگاه سازگار با 5 گیگاهرتز را ایجاد می کند.

روتر تک بانده برای خانه کوچک و منطقه های کوچک و روتر دو بانده برای خانه بزرگ و مناطق بزرگ کاربرد دارد. تعداد دستگاه های متصل شده به روتر تک بانده کم و سیگنالی متوسط و تعداد دستگاه های متصل به روتر دو بانده زیاد و سیگنال آن قوی است.

بیشتر بخوانید: تفاوت مودم و روتر چیست؟

روتر سه بانده

در ادامه آشنایی با مودم های روتر چند بانده، روتر سه بانده را معرفی می کنیم. روترهای دو بانده می توانند دو سیگنال 5 گیگاهرتز و 2 گیگاهرتز را پشتیبانی کنند اما روترهای سه بانده قابلیت برودکست سه سیگنال را دارند و می توانند میزبان سه شبکه وایفای مختلف باشند. روترهای سه بانده از یک فرکانس 2.5 گیگاهرتزی و دو فرکانس 5 گیگاهرتزی بصورت جداگانه پشتیبانی می کند. در نتیجه دستگاه ها در شبکه مختلف دسته بندی می شوند و سرعت زیادی جهت به اشتراک گذاشتن بین دستگاه ها ایجاد می شود و تداخل آنها را کاهش می دهد. این روترها می توانند سرعت 2166 مگابایت بر ثانیه را از باند 5 گیگاهرتزی داشته باشد.

نقاط ضعف و نقاط قوت روتر سه بانده
• سه باند وایفای مجزا با پهنای باند زیاد
• اختصاص باند به یک دستگاه مشخص
• عدم تاثیر منفی بر روی سرعت با اتصال تعداد بیشتر دستگاه
• گران بودن قیمت نسبت به رورتر دو بانده

 

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

بررسی کامل ساختار فیبر نوری در مجله راف نت

فیبر نوری اینترنت یک فناوری پیچیده است که امکان انتقال اطلاعات را به شکل نور …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *