مجله ی راف نت

نکات مهم در گارانتی دوربین مداربسته
نکات مهم در گارانتی دوربین مداربسته

گارانتی دوربین مداربسته : هر چیزی که باید راجع به آن بدانید

گارانتی دوربین مداربسته را اصلا دست‌کم نگیرید. این گارانتی برای ما بیمه‌ای برای اتفاقات پیش بینی نشده است. درست است که هیچوقت دوست نداریم سیستم امنیتی ما دچار مشکل شود. اما اگر این اتفاق علیرغم میل ما افتاد، از اینکه گارانتی دارید و حتی یک روز  امنیتتان خدشه‌دار نمی‌شود، خدا را شکر می‌کنید. در ادامه با مجله راف‌نت همراه باشید.

هدف از گارانتی دوربین مداربسته چیست؟

شاید بهتر باشد قبل از هر چیزی به این سوال مهم پاسخ دهیم. گارانتی فقط یک برگه و یک نوشته مهر شده نیست. گارانتی که ما از آن بعنوان ضمانت‌نامه یاد می‌کنیم از طرف شرکت‌ها برای محصولاتشان ارائه می‌شود.

هدف چیست؟ هدف این است که یک برند متعهد شود در صورت خرابی یا نقص فنی و نرم افزاری، برای تعویض و تعمیر کالا اقدام کند. این یعنی در صورتی‌که در استفاده از محصول خریداری شده دچار مشکل شوید، شرکت مورد نظر به داد شما خواهد رسید. پس از اینجا به این نکته می‌رسیم که گارانتی یا ضمانت‌نامه تا چه اندازه مهم است.

در این نوشته می‌خواهیم به ۴ نکته اشاره کنیم که باید در مورد گارانتی دوربین مداربسته به آن دقت کنید. همچنین قرار است در مورد این صحبت کنیم که یک قرارداد گارانتی بهتر است شامل چه بندهایی باشد؟ هدف این است که شما بهترین نفع را از داشتن این گارانتی ببرید.

۴ نکته که باید در گارانتی دوربین مداربسته به دنبال آن باشید

خواندن برگه گارانتی یک CCTV یا Closed CirCuit Television واقعا حوصله سر بر است! سردرآوردن از آن‌همه کلمه‌ سخت و مبهم واقعا نفس‌گیر است.

ضمانت نامه دوربین مداربسته
ضمانت نامه دوربین مداربسته

اما چیزی که شما باید به دنبال آن باشید تنها ۴ نکته است:

اول:  مشکلاتی که در گارانتی دوربین مداربسته پوشش داده می‌شود

دوم:  طول مدت زمانی که یک گارانتی یا ضمانت‌نامه اعتبار دارد

سوم: هزینه  ارسال در صورت اعمال گارانتی برای دوربین امنیتی

چهارم:  گارانتی طولانی مدت دوربین مداربسته

بیایید این نکات را بهتر بررسی کنیم:

اول: مشکلاتی که در گارانتی دوربین مداربسته پوشش داده می‌شود

وسایل الکترونیکی مستعد خراب شدن هستند. حتما تابحال بارها و بارها راهتان به تعمیرکارهای مختلف افتاده است. گارانتی یا ضمانت دوربین مداربسته صرفا انواع خاصی از مشکلات را پوشش می‌دهد. از این دسته می‌توان به خرابی سخت‌افزار و نقص‌های از سمت کارخانه اشاره کرد.

اگر بخواهیم به طور کلی صحبت کنیم، شرایط زیر شامل گارانتی دوربین مداربسته نمی‌شود:

  • دوربین‌هایی که به شکل نامناسب استفاده می‌شوند(از جمله جداسازی، استفاده نادرست و حتی سو استفاده از آن)
  • ارتقا نرم افزار سیستم بدون راهنمایی تکنسین‌های مجاز
  • ایجاد کردن هر نوع تغییری در دستگاه توسط شخصی غیر از فروشنده اختصاص داده شده
  • تمام مشکلات ناشی بخاطر ثبت نشدن اطلاعات دوربین مداربسته خریداری شده
  • مشکلاتی که ناشی از نگهداری نادرست، نصب نادرست و یا محیط نامناسب برای دوربین ایجاد شود.

معمولا بهتر است وقتی دوربین مداربسته شما دچار مشکل می‌شود، قبل از بازکردن و ارسال محصول به کارخانه یا فروشگاه با تعمیرکار یا تکنسین مورد تایید برند ارتباط بگیرید.

دوم:  طول مدت زمانی که یک گارانتی یا ضمانت‌نامه اعتبار دارد

نمونه برگه گارانتی دوربین مداربسته
نمونه برگه گارانتی دوربین مداربسته

این موضوع بستگی زیادی به شرکت ارائه دهنده گارانتی دارد. یعنی تصور نکنید چون همسایه شما محصولی با ۲ سال گارانتی دارد، این برای شما هم صادق است.

اما به طور کلی قواعدی وجود دارد که بهتر است به آن دقت کنید:

اول اینکه:  گارانتی معمولا از زمان ارسال فاکتور اعمال می‌شود. این یعنی از زمان خرید محصول نه از زمان نصب آن. به این اختلاف زمانی باید دقت کنید.

دوم اینکه:  گارانتی دوربین مداربسته ممکن است متناسب با محصولات جانبی که خریداری می‌کنید، طولانی تر شود.

سوم اینکه:  محصولاتی که بعنوان «نمونه برای امتحان یا نمونه اولیه» برای شما ارسال می‌شوند بدیهی است که شامل گارانتی نخواهند شد.

طول مدت گارانتی موضوعی است که باید توجه شما را در هنگام خرید دوربین مداربسته جلب کند. مدت گارانتی متداول در بین محصولات امنیتی بین نیم تا یک سال است. برندهایی مثل Sony  یا night  نمونه‌ی خوبی از این مثال هستند.

منطقی است اگر فکر کنیم برندهایی که بیشتر از یک سال تا ۲ سال گارانتی برای محصولاتشان در نظر می‌گیرند، کیفیت بهتری هم دارند.

نکته مهم در گارانتی دوربین مداربسته:

با این همه یک نکته مهم وجود دارد. طول مدت گارانتی دوربین مداربسته شما تنها زمانی اعتبار دارد و که محصول خریداری شده ثبت شده باشد. این یعنی صرفا خرید کردن از یک برند یا فروشگاه به معنی گارانتی دار شدن محصول شما نیست.

در هنگام خرید به این نکته دقت کنید. معمولا هر برندی برای ثبت محصولات خریداری شده راهکاری در اختیار شما قرار می‌دهد. این کار تقریبا برای تمام محصولات الکترونیکی  شامل گارانتی یا خدمات پس از فروش صدق می‌کند.

سوم: هزینه ارسال در صورت اعمال گارانتی برای دوربین امنیتی

این مورد بیشتر برای زمانی معنا پیدا می‌کند که شما محصولی را  از خارج از کشور تهیه کرده باشید. در این صورت مفاهیمی مانند هزینه گمرگ محصولات و مالیات مطرح می‌شود.

البته با تهیه دوربین مداربسته از فروشگاه‌های اینترنتی یا حضوری معتبر نیاز به نگرانی درباره این موارد ندارید.

اما در هر صورت هر برند و هر تامین کننده، ممکن است قوانین و هزینه‌های مربوط به گمرک را متفاوت تعریف کند.

البته ممکن است در کشور ایران این موارد دقیقا اجرا نشود. متاسفانه این مشکل وجود دارد و به دلیل ورود اجناس قاچاقی هزینه‌های کمرگ و مالیات عملا بی‌ معنی می‌شود. تنها راه حل این موضوع خرید از فروشگاه‌های داخلی معتبر به نظر می‌رسد.

چهارم: گارانتی طولانی مدت‌تر برای دوربین مداربسته

اگر  می‌خواهید از گارانتی دوربین مداربسته با در نظر گرفتن مدت اضافه استفاده کنید به دو نکته زیر دقت کنید:

یک: در زمان‌های خاص که حجم سفارشات یک برند زیاد است

ممکن است طی شرایط خاصی(مثلا تخفیفات و جشنواره‌ها) خرید کنید. در این صورت دقت کنید که مدت زمان گارانتی شما بر اساس تاخیری که در ارسال محصول ایجاد می‌شود، تنظیم شود.

این مورد معمولا برای شرکت‌هایی که سفارشات زیادی دارند پیش می‌آید. حجم بالای سفارشات ممکن است محصول شما را دیر به دست شما برساند. در این صورت دقت کنید که گارانتی شما از زمان تحویل محصول محاسبه شود نه از زمان خرید آن.

دو: زمانی‌که افراد و شرکت‌های سوم شخص و وعده‌هایشان میدان می‌آید

بعضی فروشگاه‌ها، تامین‌کننده‌ها و نمایندگی برندها ممکن است برای فروش بیشتر وعده‌هایی به شما بدهند. بدیهی است که  این وعده‌ها معمولا  برای فروش بیشتر  و جلب نظر مشتری در هنگام خرید اتفاق می‌افتد.

نکته‌ای که باید دقت کنید این است که هیچ قولی را بدون سند مکتوب نپذیرید. یعنی ممکن است تحت شرایط خرید دقت کافی برای این موضوع نداشته باشید. اما بهتر است این ریسک را نکنید و از فروشنده گارانتی اضافه به صورت مکتوب همراه با مهر و سایر الزامات یک سند بخواهید.

نکته: بند بالا را مجدد بخوانید و به آن دقت کنید!

شاید از نظر شما این نکات بدیهی به نظر برسند. اما تجربه نشان داده توجه به  همین نکات بدیهی معمولا طی فرایند خرید دوربین مداربسته فراموش می‌شود. چرا که معمولا نکاتی که به آن‌ها توجه می‌کنیم بیشتر در راستای انتخاب بهترین دوربین مداربسته است. اما به اندازه‌ اهمیت این نکته، خدماتی که پس از خرید دریافت می‌کنید نیز  مهم است.

فرآیند مهم گارانتی دوربین مداربسته

اگر بخواهیم ساده بررسی کنیم شما تنها ۲ کار برای فعال شدن گارانتی دوربین مداربسته‌تان باید انجام دهید:

  • اطلاعات خریدتان (شماره سفارش – تاریخ خرید – رسید پرداخت و غیره)
  • ثبت محصول و پر کردن فرم گارانتی در وبسایت محصول

مورد دوم زمانی معنا دارد که شما از یک فروشگاه معتبر و از یک برند معتبر خرید کرده باشید.

حالا شما با موفقیت محصول خود را ثبت کرده‌اید. حالا می‌توانید با تیم پشتیبانی تماس بگیرید ونسبت به فعال شدن گارانتی دوربین مداربسته خود اقدام کنید.

نکته مهم: وقتی گارانتی محصول قبل از خرید شما به اتمام رسیده است!

شاید این عنوان برای شما کمی عجیب به نظر برسد. اما این یک حقیقت است که چه در ایران چه در خارج ایران ممکن است اتفاق بیفتد.

همانطور که در بندهای بالاتر گفتیم، گارانتی محصول از زمانی محاسبه می‌شود که محصول را خریداری کرده باشید. در این صورت وقتی که محصول را در سایت مربوطه ثبت می‌کنید برای مثال به شما نمایش داده می‌شود که دو سال گارانتی دارید.

حال تصور کنید شرکتی که شما از آن خرید کرده اید، محصول را در سال ۲۰۲۲ خریداری کرده باشد و آن را در ۲۰۲۴ به شما می‌فروشد. چه اتفاقی می‌افتد؟ دو سال گارانتی دوربین مداربسته شما، همین حالا هم تمام شده است!

این موضوع مخصوصا زمانی پیش می‌اید که خرید خود را از فروشگاه‌ها یا وبسایت‌هایی انجام دهید که هیچ پاسخگویی در برابر محصولاتشان بعد از اتمام خرید ندارند. به این موضوع خیلی  دقت کنید.

در اینجا ممکن است یک دغدغه دیگر ایجاد شود:

از  کجا متوجه شویم که گارانتی داده شده به ما اصل است؟

راهی برای تشخیص گارانتی اصلی از جعلی آن وجود دارد؟

پاسخ مثبت است و در بند بعدی به آن می‌پردازیم.

تشخیص گارانتی اصلی و جعلی دوربین مداربسته

در عصر حاضر تشخیص اصل و جعل هر چیزی واقعا سخت است! علی الخصوص زمانی  که دانش و تجربه کافی در موردی نداشته باشیم. دوربین مداربسته  نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دقت کنید که حتی وجود برچسب (یا لیبل) گارانتی رو ی جعبه محصولات نمی‌توانید ضمانت ‌کننده چیز خاصی باشد.

متاسفانه افزایش حجم وارد کردن محصولات قاچاق در سال‌های اخیر نیز به این موضوع دامن زده است. نمی‌توان از واردکننده محصول قاچاق توقع ضمانت کردن محصولاتش را داشت. هر چند این اتفاق به وفور می‌افتد و شاهد این هستیم که محصولات قاچاق با گارانتی‌های مدت‌دار ارائه می‌شوند. یا اینکه برای ارائه چنین گارانتی که از ابتدا ایراد دارد، بعضا هزینه‌های گزاف هم دریافت می‌شود. واقعا عجیب است! شما حتما با چنین مواردی پیش از این هم روبرو شده ‌اید.

حال به عنوان یک کاربر ساده گارانتی دوربین مداربسته اصل را از جعل آن چطور تشخیص دهیم؟

۲ روش برای تشخیص اصالت گارانتی دوربین مداربسته وجود دارد

قبل از هر چیزی اصالت برند و فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید بسیار مهم است. ناگفته پیداست که یک شرکت نوپا با سابقه‌ کم برای اعتماد کردن مورد مناسبی نیست.

گارانتی‌های اصلی شامل ضمانت تامین قطعات دوربین مداربسته در صورت خرابی، دانش فنی و تجربه در زمینه تعمیرات است. اما باز منطقی نیست که کار خود را به شانس واگذار کنیم.

روش اول: سامانه جامع گارانتی

امروز می‌توانیم شناسه‌ی محصولی که خریده‌ایم را در سامانه جامع گارانتی وارد کنیم. در این صورت می‌توانیم از اصل بودن یا نبودن گارانتی محصولمان با خبر شویم.

این سامانه به آدرس Irangs.ir یا به طور ساده با جستجوی عبارت سامانه جامع گارانتی در گوگل قابل دسترسی است:

گارانتی دوربین مداربسته
گارانتی دوربین مداربسته

با وارد کردن شناسه رهگیری محصول یا سایر اطلاعات خواسته شده می‌توانیم نسبت به اصالت گارانتی مطمئن شویم.

بررسی یک مثال از اصالت گارانتی دوربین مداربسته

علاوه بر اینها از این سامانه می‌توان به موارد دیگری نیز دست یافت.

بیایید موضوع را با یک مثال بررسی کنیم. در فروشگاه اینترنتی راف‌نت یک محصول را از برند هایک ویژن hikvision بررسی می‌کنیم:

دوربین مداربسته هایک ویژن مدل hikvision DS-2T85G1-18
هایک ویژن مدل hikvision DS-2T85G1-18

همانطور که در مشخصات محصول نوشته شده: این محصول با ضمانت نامه پارس ارتباط ارائه شده است.

حالا می‌خواهیم قبل از خرید اصالت این ضمانت نامه را در سامانه جامع گارانتی بررسی کنیم.

به سامانه جامع گارانتی مراجعه می‌کنیم و از منوی کناری  گزینه شرکت‌های گارانتی کننده را انتخاب می‌کنیم.

در صفحه باز شده باید چند اطلاعات را ثبت کنیم:

  • گروه کالایی: تجهیزات اداری،  IT و مخابراتی
  • طبقه کالایی: دوربین مداربسته
  • برند: (در اینجا) هایک ویژن با املای Hikvision
  • گارانتی کننده: پارس ارتباط افزار

و  در نهایت زدن دکمه جستجو.

تصویر زیر روند کار را نشان می‌دهد:

سامانه جامع گارانتی
سامانه جامع گارانتی irangs.ir

در این نقطه به این نتیجه ‌می‌رسیم که برای خرید اینترنتی دوربین مداربسته می‌توانیم به فروشگاه اینترنتی راف‌نت اعتماد کنیم. بعد از خرید، کافیست شماره سریال دستگاه خریداری شده را در این سامانه وارد کنید. می‌بینید که اصالت گارانتی دستگاه کاملا تایید می‌شود.

روش دوم: تشخیص اصالت گارانتی با کد دستوری *7777#

در این روش کد *7777# با گوشی همراه خود شماره گیری کنید. در منوی باز شده چندین گزینه می‌بینید. ما به دنبال تشخیص اصلالت هستیم. پس شماره آن را وارد کرده و ارسال را می‌زنیم. در مرحله بعدی از ما می‌خواهد که شناسه ۱۵ رقمی دستگاه را وارد کنیم:

کد دستوری * ۷۷۷۷ #
کد دستوری ستاره ۷۷۷۷ مربع

با استفاده از این دو روش اصالت گارانتی دوربین مداربسته و سایر محصولاتی که خریداری می‌کنید مشخص می‌شود. چه چیزی بهتر از این؟

سخن نهایی

به‌عنوان سخن نهایی به گفتن چند جمله بسنده می‌کنیم:

خدمات پس از فروش مناسب حق مشتری است. حق امروزه نیز جز با دقت و دانش  به دست نمی‌آید. وجود کسانی که قصد دارند شما را فریب بدهند، قابل انکار نیست. اکنون شما، دانشی دارید که  تمایز شما را از دیگران مشخص می‌کند.

در این نوشته توجه شما را به نکات مهمی جلب کردیم. در واقع درباره گارانتی دوربین مداربسته هر چه شرط بلاغ بود با شما در میان گذاشتیم. امید است که از آن فقط پند بگیرید. در این راه مشاورین ما نیز همیشه همراه شما هستند. با شماره 02154871500  در ارتباط باشید.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *