مجله ی راف نت

کابل شبکه cat5 و cat6 چه فرقی با هم دارند ؟

کابل شبکه cat5 و cat6 چه فرقی با هم دارند ؟

امروزه کابل‌های شبکه مختلفی در بازار وجود دارد که هر یک متناسب با زیرساخت‌های یک شبکه به کار گرفته می‌شوند. cat5e و کابل شبکه Cat5 از کابل‌های تقریبا پر استفاده این روزها هستند. با راف نت همراه باشید.

فهرست مطالب

کابل شبکه Cat5

استاندارد Cat5 استاندارد رایج اترنت است که این روزها در برخی از شبکه‌ها استفاده می‌شوند. کابل شبکه cat5 متشکل از زوجی به‌هم‌تابیده است که در شبکه‌های کامپیوتری از آن استفاده می‌شود. برای اتصال این نوع کابل‌ها عمدتا از پانچ سوکت و کانکتورهای RJ45 استفاده می‌شود. بیشتر کابل‌های شبکه CAT5 فاقد شیلد هستند، به همین دلیل در طراحی آن‌ها از خطوط انتقال متوازن کابل‌های زوجی درهم‌تنیده استفاده شده و برای حذف نویز از سیگنالینگ تفاضلی استفاده می‌شود. لازم به توضیح است که نوع کابل، نوع کانکتور و هم‌بندی کابل‌کشی این کابل‌ها توسط استاندارد بین‌المللی TIA/EIA-568-B مشخص شده است. کابل‌های Cat5 در زمان خود جزء بهترین‌های بازار بودند، زیرا دسترسی به سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه را تا مسافت ۱۰۰ متر ارائه می‌کردند. این کابل‌ها برای برقراری ارتباط دستگاه‌های مختلف از طریق درگاه LAN به کار گرفته می‌شوند. این کابل‌ها عمدتا در متراژهای کوتاه از نیم متر تا ۳۰ متر به کار گرفته می‌شوند. به همین دلیل پیشنهاد نمی‌شود در مسافت‌های طولانی از این کابل‌ها استفاده شود، زیرا قدرت سیگنال به شدت افت کرده و گره‌ها شاهد قطع و وصل سیگنال خواهند بود و پهنای باند نیز به شدت افت می‌کند. از این کابل‌ها عمدتا در شبکه‌های خانگی و برخی موارد اداری استفاده می‌شود. مکان‌هایی که نیازمند سرعت بالایی نیستند و کاربران برای اتصال مودم ADSL از آن‌ها استفاده می‌کنند. امروزه به ندرت می‌توانید شبکه‌های مبتنی بر این کابل‌ها را پیدا کنید، زیرا استاندارد Cat5e جایگزین Cat5 شده است.

کابل Cat5e

استاندارد Cat5e برای رفع معایب استاندارد Cat5 ابداع شد. کاراکتر e در انتهای این استاندارد به واژه Enhanced به معنای پیشرفته اشاره دارد. کابل‌های شبکه مبتنی بر Cat5e پیشرفته‌تر از cat5 هستند و به منظور کاهش تداخل طراحی شده‌اند. تداخل یک مشکل ناخواسته است که در زمان انتقال سیگنال‌ها به وجود آمده و به میزان قابل توجهی توان عملیاتی را کم می‌کند. Cat5e با ارائه سرعتی برابر با ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه به کارشناسان اجازه می‌دهد در شبکه‌های مسکونی و تجاری یک شبکه اترنت گیگابیتی قدرتمند را به وجود آورند. مزیت اصلی این کابل‌ها هزینه پایین است، هرچند امروزه این کابل‌ها نیز جای خود را به کابل‌های Cat6 داده‌اند، با این حال در برخی از پروژه‌ها قابل استفاده هستند. لازم به توضیح است که راهکاری برای افزایش سرعت cat5e به ۵ گیگابیت بر ثانیه در طول کابل‌ها ارائه شده که تحت استاندارد IEEE P802.3bz شناخته می‌شود. استانداردی که در کابل‌کشی Cat6 نیز قابل استفاده است.

کابل Cat6 چیست؟

کابل شبکه Cat6، یک کابل زوج به‌هم تابیده استاندارد است که سازگاری خوبی با استانداردهای Cat5، Cat5e و…  دارد. استاندارد Cat6 به میزان قابل توجهی مشکل هم‌شنوی و نویز موجود در کابل‌های Cat5 و Cat5e را برطرف کرد. در این مقاله به‌طور اجمالی با ویژگی‌های فنی این کابل آشنا می‌شویم.

اگر به ویژگی‌های فنی دو کابل Cat5 و Cat6 نگاهی داشته باشیم، متوجه می‌شویم کابل شبکه Cat6 عملکردی در محدوده ۲۵۰ مگاهرتز دارد، در حالی که Cat5 محدود به ۱۰۰ مگاهرتز است. همچنین کابل شبکه Ca6 زمانی‌که در ارتباط با شبکه‌های ۱۰GBase-T استفاده می‌شود، حداکثر طولی برابر با ۵۵ متر را پشتیبانی می‌کند. البته نمونه پیشرفته‌تر این کابل (Cat6a) قادر است تا ۵۰۰ مگاهرتز را پشتیبانی کندد و حتا مشکل هم‌شنوی موجود در Cat6 را نیز بهبود بخشد تا کابل یاد شده حداکثر مسافت ۱۰۰ متر را پشتیبانی کند. برای شناسایی کابل‌ شبکه Cat6 کافی است به اطلاعات درج شده در غلاف کابل مراجعه کنید.

کابل‌های Cat6 متشکل از ۴ جفت سیم مسی هستند که از تمامی این جفت سیم‌ها استفاده می‌شود تا عملکرد کابل در وضعیت حداکثری خود قرار گیرد. این جفت سیم‌ها به رنگ‌های آبی-سفید‌آبی، نارنجی، سفیدنارنجی، سبز-سفیدسبز، قهوه‌ای-سفیدقهوه‌ای است. در این کابل‌ها دو رشته سیم برای ارسال اطلاعات و دو رشته دیگر وظیفه دریافت اطلاعات را بر عهده‌ دارند. چهار رشته دیگر نیز برای جذب نویز‌های پیرامون کابل استفاده می‌شوند. پچ‌کوردهای Cat6 عمدتا در کانکتورهای ماژولار ۸p8c ترمینال شده و از پین‌های T568A یل T568B استفاده می‌کنند. دقت کنید در مبحث کابل‌کشی ساخت یافته برای دستیابی به حداکثر راندمان و عملکرد این کابل‌ها باید کانکتورها، جک‌ها و پچ‌کوردها یکسان به کار گرفته شوند. حداکثر طول مجاز برای کابل Cat6 در زمان پیاده‌سازی شبکه‌های ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰BASE-T برابر با ۱۰۰ متر است که ۹۰ متر کابل‌کشی افقی میان پچ پنل و جک، ۵ متر پچ‌کورد میان هر جک و دستگاه متصل است. در ارتباط با شبکه ۱۰GBASE-T یک کابل CAT6 بدون لایه محافظ را نباید بیشتر از ۵۵ متر امتداد داد.

نکات مهمی که در زمان به‌کارگیری کابل‌های Cat6 باید به آن‌ها دقت کنید این است که کابل‌ها نباید بیش از اندازه تابیده و خم شوند و همچنین زوج سیم‌ها نیز نباید از وضعیت درهم‌ تنیده شده خارج شوند. همچنین اگر قرار است در محیط‌هایی که تداخل الکترومغناطیس در این محیط‌ها زیاد است از کابل‌های Cat6 استفاده کرد، باید از کابل‌های با شیلد و فویل استفاده کرد تا عملکرد کابل بهبود پیدا کند. لایه‌های محافظ از سیگنال‌ها و بسته‌های اطلاعاتی محافظت کرده و مانع از دست رفتن بسته‌ها می‌شوند. در انتهای کابل‌های CAT6 کانکتورهای RJ45 قرار می‌گیرند که مشابه با نسل‌های قبلی کابل‌های اترنت هستند. نسخه ارتقا یافته این کابل سرعتی تا ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کند.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

انواع مودم های خانگی

انواع مودم های خانگی

مودم دستگاهی است که به ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) متصل می شود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *