مجله ی راف نت

سوئیچ شبکه چی بخرم ؟(۷ سوالی که هنگام خرید سوئیچ شبکه باید از خود بپرسید)

سوئیچ شبکه چی بخرم ؟(۷ سوالی که هنگام خرید سوئیچ شبکه باید از خود بپرسید)

برای آن‌که شبکه‌ای سازگار با استانداردهای روز در اختیار داشته باشید باید به فکر تهیه یک سوییچ قدرتمند باشید. به عبارت دقیق‌تر، هرچه توانایی سوییچ در مدیریت شبکه و هدایت بسته‌های داده‌ای بیشتر باشد، گسترش‌پذیری و پیکربندی شبکه در آینده با سهولت بیشتر و هزینه کمتری انجام می‌شود. در این مقاله به ذکر نکاتی می‌پردازیم که اجازه می‌دهند یک خرید آنلاین درست انجام دهید. در ادامه همراه باشید تا 7 سوالی که در هنگام خرید سوئیچ شبکه باید از خود بپرسید را بدانید.

فهرست مطالب

درست است که فناوری شبکه‌های بی‌سیم دائما در حال بهبود هستند، اما هنوز هم شبکه‌های سیمی حرف اول را می‌زنند و ستون فقرات بسیاری از شبکه‌ها را شکل می‌دهند. در شبکه‌های محلی سوییچ‌ها وظیفه ارسال بسته‌های داده‌ای به گره‌های شبکه را عهده‌دار هستند. برای آن‌که بتوانید یک خرید آنلاین درست را تجربه کنید، ابتدا باید فهرستی از ملزومات موردنیاز تهیه کنید و بر مبنای این فهرست به سراغ خرید سوییچ بروید. از جمله نکاتی که در زمان خرید سوئیچ شبکه باید به آن‌ها دقت کنید به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • سوییچ قرار است چه ویژگی‌های سخت‌افزاری داشته باشد؟ (به‌طور مثال، اگر قرار است درون یک رک قرار بگیرد ابعاد ایده‌آل چیست و به چه تعداد درگاه روی سوییچ نیاز است.)
  • سوییچ قرار است چه کاری انجام دهد؟ به‌طور مثال، برخی از سوییچ‌ها در لایه ۳ و۴ کار می‌کنند که فرآیند پیکربندی آن‌ها پیچیده بوده و گران‌قیمت هستند، در حالی که سوییچ‌های لایه ۲ در اکثر شبکه‌های محلی استفاده می‌شوند.
  • سوییچ قرار است به چه شکلی مدیریت شود؟ آیا زیرساخت شبکه به گونه‌ای است که یک سوییچ مدیریتی جواب‌گوی نیازها است یا باید یک سوییچ غیر مدیریتی تهیه شود؟ و اگر این‌گونه است مدیریت باید بر مبنای چه راهکاری Web، SNMP یا Management Framework انجام شود؟
  • چه تعداد کلاینت در شبکه وجود دارد؟ کلاینت‌ها چه ترافیکی تولید می‌کنند و به چه پهنای باندی نیاز دارند؟
  • سوییچ باید از چه مکانیزم‌های امنیتی پشتیبانی کند؟ (NAC، VLAN یا RADIUS)
  • به سوییچی با یکسری عملکردهای خاص همچون VoIP Helper، Capive-Portal و…. نیاز دارید؟
  • ویژگی سازگاری با محیط زیست یا همان Green Ethernet مدنظر است؟ در چنین شرایطی به دنبال سوییچی با طراحی بدون فن و همراه با بازدهی بالا در مصرف انرژی نیاز دارید؟

همان‌گونه که مشاهده می‌کنید این پرسش‌ها گزینه‌های در دسترس را به میزان قابل توجهی محدود می‌کنند، اما هنوز هم انتخاب‌ها زیاد هستند. به‌طور مثال، یک بازه قیمتی مشخص، یک محصول یا برند خاص از موارد دیگری هستند که باید به آن‌ها توجه شود. به لحاظ فنی تغییر خیلی بزرگی در روند ساخت سوییچ‌ها به وجود نیامده است. با این‌حال، در سوییچ‌های اقتصادی شاهد به‌کارگیری قابلیت‌های پیشرفته‌ای همچون پیاده‌سازی شبکه محلی مجازی یا ۸۰۲٫۱x و حتا voIP هستیم. برخی از کاربران این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا در زمان خرید سوییچ باید مدلی هماهنگ با پروتکل IPv6 تهیه کنیم؟ پاسخ این پرسش قطعی نیست، زیرا پروتکل یاد شده هنوز به شکل فراگیر به‌کار گرفته نشده و شاید اگر در زمان نگارش این مقاله برای دستیابی به چنین قابلیتی هزینه کنید، در عمل نتوانید از مزایای آن بهره‌مند شوید.

یکی از نکات مهمی که در زمان خرید سوییچ باید به آن دقت کنید توان کلی سوییچ است که ظرفیت Backplane یا Fabric Performance نام دارد.

نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید به ماژولار یا غیرماژولار بودن سوییچ بستگی دارد. سوییچ‌های غیرماژولار تنظیمات ثابتی دارند و نمی‌توانید هچ ماژولی را به سوییچ اضافه یا از آن کم کنید، در نقطه مقابل در سوییچ‌های ماژولار بسته به نیازهای شبکه امکان اضافه کردن ماژول‌هایی همچون ماژول فیبرنوری یا ماژول منبع تغذیه به سوییچ وجود دارد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید فناوری PoE به کار گرفته شده در سوییچ‌ها است. در حال حاضر سوییچ‌های PoE به سه شکل مدیریتی، غیر مدیریتی و هوشمند در بازار وجود دارند.

سوییچ‌های PoE غیر مدیریتی عمدتا در شبکه‌های خانگی، شرکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک استفاده می‌شود. مقرون به صرفه بودن و سادگی در نصب مزیت مهم این سوییچ‌ها است. این سوییچ‌ها هیچ ویژگی امنیتی ارائه نمی‌کنند، اما برای به‌کارگیری در شبکه‌های خانگی یا شرکت‌هایی که تعداد کاربران آن‌ها کمتر از ۵ نفر است مناسب است.

برای خرید سوئیچ شبکه دقت کنید. سوییچ‌های هوشمند، ترکیبی PoE عمدتا در شرکت‌هایی که نیازمند VoIP هستند یا شرکت‌های کوچک استفاده می‌شود. ارائه قابیت‌های مدیریتی و امنیتی ویژگی شاخص این سوییچ‌ها نسبت به سوییچ‌های مدیریتی است. سوییچ‌های هوشمند شباهت زیادی به سوییچ‌های مدیریتی دارند، با یان تفاوت که یکسری قابلیت‌های بیشتر دارند. البته رابط کاربری آن‌ها ساده‌تر از سوییچ‌های مدیریتی بوده و قادر به ارائه سرویس‌هایی همچون QoS و VLAN هستند. این سوییچ‌ها به منظور ساخت شبکه‌های محلی مجازی، VoIP‌‌های کوچک و موارد این چنین کاربرد دارند.

سوییچ‌های PoE مدیریتی عمدتا در شبکه‌های سازمانی بزرگ و مراکز داده استفاده می‌شوند و قابلیت‌های کامل‌تری برای مدیریت و محافظت از شبکه ارائه می‌کنند. قیمت این سوییچ‌ها بیشتر از نمونه‌های دیگر است، اما در مقابل قابلیت‌های کاربردی همچون اولویت‌بندی ترافیک کاربر، تقسیم‌بندی شبکه، اتصال به شبکه‌های مختلف و نظارت بر ترافیک شبکه را ارائه می‌کنند. مهارت شرط اصلی به‌کارگیری این مدل سوییچ‌ها در شبکه‌های بزرگ سازمانی است. از دیگر نکات مهمی که باید در زمان خرید سوییچ به آن‌ها دقت کنید به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  1. تعداد پورت‌های موردنیاز
  2. سرعت ارائه شده توسط سوییچ (PoE)
  3. افزونگی موردنیاز در شبکه
  4. نوع پشتیبانی فنی موردنیاز
  5. قابلیت Stack شدن
  6. نوع سوییچ (لایه ۲، لایه ۳، لایه ۴)
  7. نوع مکانیزم امنیتی

امیدواریم، این مقاله از فروشگاه اینترنتی راف نت توانسته باشد به شما در جهت خرید سوییچ شبکه کمک کرده باشد.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

انواع مودم های خانگی

انواع مودم های خانگی

مودم دستگاهی است که به ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) متصل می شود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *