مجله ی راف نت

انواع سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی + راهنمای خرید انواع سوییچ شبکه

انواع سوئیچ مدیریتی و غیر مدیریتی + راهنمای خرید انواع سوییچ شبکه

سیسکو از جمله شرکت‌های پیش‌رو در زمینه ساخت تجهیزات مرتبط با شبکه است. بدون تردید، سیسکو در زمینه ساخت سوییچ‌ های شبکه حرف اول را می‌زند و با ارائه انواع مختلفی از سوییچ‌ها سعی کرده به نیازهای مختلف کاربران پاسخ دهد. در این مطلب به‌طور اجمالی با قابلیت‌های موجود در سوییچ‌های مختلف سیسکو از جمله سوئیچ مدیریتی آشنا می‌شویم. سیسکو برای برای شبکه‌ها و معماری‌های مختلف سوییچ‌های خاصی را طراحی کرده تا دست کارشناسان شبکه برای پیاده‌سازی یک شبکه هوشمند و قدرتمند باز شود. در حالت کلی سوییچ‌های سیسکو به دو گروه اصلی Catalyst و Nexus تقسیم می‌شوند. سوییچ‌های گروه اول برای شبکه‌های بزرگ و حرفه‌ای طراحی شده، در حالی که سوییچ‌های گروه دوم برای پاسخ‌گویی به نیازهای مراکز داده بزرگ ساخته شده‌اند. البته سیسکو سوییچ‌های دیگری نیز برای کاربردهای مختلف تولید کرده که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم. همراه راف نت باشید.

فهرست مطالب

انواع سوییچ شبکه

سوییچ‌های شبکه به دو گروه ماژولار و غیر ماژولار تقسیم می‌شوند. سوییچ‌های ماژولار دارای تنظیمات ثابت هستند و این امکان وجود ندارد تا تغییراتی در ماژول‌های دستگاه به وجود آورد. نوع دوم ماژولار بوده و اجازه می‌دهند سرپرستان شبکه بسته به تغییرات به وجود آماده در شبکه ماژول‌هایی به سوییچ اضافه کنند.

  • سوئیچ‌ مدیریتی

سوئیچ مدیریتی به کاربران اجازه می‌دهند یک آدرس آی‌پی روی سوییچ تنظیم کنند. سوییچ‌های رده ۶۸۰۰، ۳۸۵۰، ۴۵۰۰، ۲۹۶۰ ایکس سیسکو در گروه سوئیچ مدیریتی طبقه‌بندی می‌شوند. سوئیچ مدیریتی به سرپرستان شبکه اجازه می‌دهند با استفاده از آدرس آی‌پی یا توسط Secure Shell یا تنلت به سوییچ متصل شده و آن‌را مدیریت کنند. سوئیچ مدیریتی

  • سوییچ‌های غیر مدیریتی

این مدل سوییچ‌ها که در گروه Catalyst 9000 طبقه‌بندی می‌شوند، برای به‌کارگیری در شبکه‌های مشخصی طراحی شده‌اند. سیسکو در این سوییچ‌ها یک ASIC قابل برنامه‌ریزی قرار داده تا سوییچ بتواند با فناوری‌های نوین بالاترین سطح از انطباق را داشته باشد.

  • سوییچ‌های سری Catalyst

سوییچ‌های این سری برای شبکه‌سازی سازمانی طراحی شده‌اند و شامل زیرگروه‌های مختلفی هستند که هر یک ویژگی‌های خاصی ارائه می‌دهند. در ادامه به مهم‌ترین مدل‌های این سری اشاره‌ای می‌کنیم.

  • سوییچ‌های سری ۹۰۰۰ کاتالیست

سری ۹۰۰۰ نسل جدید سوییچ‌های سیسکو اس که بر مبنای معماری UADP و ASIC ساخته شوند و دسترسی به ویژگی دسترسی نرم‌افزار-محور را امکان‌پذیر کنند. قابلیت فوق برای سرپرستان شبکه‌ای که در نظر دارند سرویس‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ایجاد و عملیاتی کنند مناسب است.

  • سوییچ‌های سری ۹۵۰۰ کاتالیست

سوییچ‌های سری ۹۵۰۰ بیشتر برای اینترنت اشیا و ابر آماده شده‌اند سوییچ‌های فوق مجهز به قابلیت‌های کاربردی همچون MPLS، NAT، MVPN و Layer 2/3 VPNs است. لازم به توضیح است ویژگی دسترسی نرم‌افزارمحور در این سوییچ‌ها تعبیه شده است.

  • سوییچ‌های سری ۹۴۰۰ کاتالیست

سوییچ‌های این سری برای شبکه‌های بزرگ طراحی شده است. سوییچ‌های فوق برای سازمان‌های بزرگی طراحی شده که به پهنای باند بسیار وسیع در حد ترابایت دسترسی داشته و نیازمند دست‌کم ۳۸۴ پورت هستند. از قابلیت‌های مهم این سوییچرها می‌توان به دسترسی نرم‌افزارمحور و Cisco DNA اشاره کرد. قابلیت‌هایی که اجازه می‌دهند فرآیند گسترش‌پذیری شبکه‌ها به سهولت انجام شود.

  • سوییچ‌های سری ۹۳۰۰ کاتالیست

سوییچ‌های این سری بیشتر برای ارائه یک راه‌حل راهگزینی بسته‌ای برای سازمان‌ها در نظر گرفته شده‌اند. سوییچ‌های فوق با پشتیبانی از استانداردهایی همچون ۸۰۲٫۱۱ax، ۸۰۲٫۱۱ac و فناوری مجازی StackWise اجازه دسترسی به بالاترین انعطاف‌پذیری را ارائه می‌کنند.

  • سوئیچ‌های سری Nexus

سوییچ‌های سری نکسوس برای پاسخ‌گویی به نیازهای مراکز داده طراحی شده‌اند. معماری این سوییچ‌ها متفاوت از سوییچ‌های کاتالیست است و در راستای پیاده‌سازی زیرساخت‌های شبکه‌ای مراکز داده طراحی شده‌اند. به‌طور مثال، سوییچ‌ نکسوس ۲۰۰۰ که بیشتر به‌نام سوئیچ FEX شناخته می‌شود با ارائه یک مدل انعطاف‌پذیر اجازه می‌دهند فرآیند گسترش‌پذیری مرکز داده به سهولت انجام شده و سازمان‌ها در زمان افزایش سرورها بتوانند از فناوری FEX برای این منظور استفاده کنند. از سوییچ‌های ویژه مرکز داده سیسکو می‌توان به نکسوس ۹۰۰۰، نکسوس ۷۰۰۰، نکسوس ۵۰۰۰، نکسوس ۳۰۰۰۰ و نکسوس ۲۰۰۰ یا همان FEX اشاره کرد. لازم به توضیح است که سیسکو در طراحی این سوییچ‌ها پروتکل STP را حذف کرده تا سازمان‌ها بتوانند از ظرفیت تمام لینک‌های میان سوییچ‌ها استفاده کنند.

  • سوئیچ‌های سری MDS

سوییچ‌های این سری عمدتا برای کار با تجهیزات ذخیره‌ساز تحت شبکه طراحی شده‌اند. از سوییچ‌های این سری می‌توان به مدل‌های MDS 9700، MDS 9300، MDS 9200 و MDS 9100 اشاره کرد. طراحی سوییچ‌های فوق به شکل بهینه بوده و از پروتکل FC برای تعامل بهتر با شبکه SAN استفاده می‌کنند. این سوییچ‌ها مجهز به درگاه‌های ویژه فیبرنوری هستند و به منظور برقراری ارتباط با دستگاه‌های ذخیره‌ساز SAN و همچنین کارت HNA سرورها به کار گرفته می‌شوند. لازم به توضیح است که سری دایرکتور این سوییچ‌ها ویژه مراکز داده با مقیاس بزرگ طراحی شده‌اند. طراحی این سوییچ‌ها به شکل ماژولار بوده، شاسی بیس هستند و از پروتکل‌های FCOE، FC و FCIP پشتیبانی می‌کنند. این سوییچ‌ها مجهز به درگاه‌های فیبر با پشتیبانی از سرعت ۱۶G بوده و با توجه به تعداد بالای درگاه‌هایی که ارائه می‌کنند به راحتی به نیازهای مراکز داده و اپراتورهای مخابراتی پاسخ می‌دهند.

  • سوییچ‌های ویژه لایه Access

از سوییچ‌های این گروه می‌توان به کاتالیست ۲۹۶۰L، کاتالیست ۲۹۶۰X، کاتالیست ۲۹۶۰XR، سیسکو C9300، کاتالیست ۹۴۰۰، کاتالیست ۴۵۰۰E، کاتالیست ۳۸۵۰ و ۳۶۵۰ اشاره کرد. سوییچ‌های این گروه در بیشتر شبکه‌های محلی و شرکت‌ها پیدا می‌شوند. عملکرد خوب این سوییچ‌ها در مسیریابی و راهگزینی باعث شده با استقبال خوبی از سوی سازمان‌ها روبرو شوند. به‌طور مثال، سوییچ‌های سوی ۲۹۶۰ برای اتصال کلاینت‌ها و سرورها است و به همین دلیل به‌نام سوییچ دسترسی از آن‌ها نام برده می‌شود. به عبارت دقیق‌تر، این سوییچ‌ها را باید نقطه اتصال دستگاه‌های تحت شبکه مستقر در یک سازمان توصیف کرد. خوشبختانه قابلیت‌های امنیتی قرار گرفته در این سوییچ‌ها در حد ایده‌آل قرار دارد که از آن جمله می‌توان به port security، bbpdu guard و Arp Inspection اشاره کرد. در این گروه سری‌های X و XR جدیدترین مدل هستند که جایگزین سری S شده‌اند. از ویژگی‌های شاخص این دو سری باید به توان عملیاتی ۸۰ گیگابیت، توانایی اتصال ۸ سوییچ به یکدیگر، قابلیت کار در لایه ۳ و پشتیبانی از ویژگی FlexStack-Plus اشاره کرد.

  • سوییچ‌های ویژه لایه Core و Distribution

از سوییچ‌های این سری می‌توان به کاتالیست ۹۵۰۰، ۹۴۰۰، ۶۸۰۰، ۶۵۰۰، ۴۵۰۰ و کاتالیست ۳۸۵۰ سری فیبر نوری اشاره کرد. سوییچ‌های فوق با قابلیت پشتیبانی از اتصالات فیبر پر سرعت با سرعت‌های ۴۰ و ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه به نیازهای هر سازمانی پاسخ می‌دهند. این سوییچ‌ها برای مراکز داده بزرگی طراحی شده است. از ویژگی‌های کلی سوییچ‌های این سری باید به پردازنده چهار هسته‌ای با فرکانس کاری ۲٫۴ گیگاهرتز، ۱۶ گیگابایت حافظه اصلی و ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی اشاره کرد. درگاه‌های این سوییچ قابلیت نصب ماژول‌های SFP/SFP+ و SFP28 را دارند. از ویژگی‌های دیگر این سری می‌توان به مسیریابی MPLS در لایه دو و سه و Multicast VPN اشاره کرد.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

انواع مودم های خانگی

انواع مودم های خانگی

مودم دستگاهی است که به ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) متصل می شود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *