مجله ی راف نت

خرید دوربین مداربسته
خرید دوربین مداربسته

راهنمای جامع خرید دوربین مداربسته در ایران

این روزها بسیاری از ما با شنیدن خبر سرقت و دزدی از مکان‌های مختلف به دنبال تامین امنیت خانه‌ها و محل کسب و کار خود هستیم. با خرید یک سیستم نظارتی مناسب می‌توانیم این امنیت را برقرار کنیم. خرید دوربین مداربسته می‌تواند به ما در جلوگیری از وقوع سرقت‌ها کمک به‌سزایی کند.

در این مقاله تلاش کردیم تا یک راهنمای خرید جامع در مورد دوربین مداربسته و سیستم‌های نظارتی برای شما دوستان تهیه کنیم تا با خیالی آسوده بتوانید دوربین مداربسته مورد نظر و ایدئال خود را تهیه کنید. امیدواریم با درنظر گرفتن این فاکتورهای کلیدی بتوانید در خرید دوربین مداربسته تجربه‌ای موفق را کسب کنید.

چرا به دوربین مداربسته نیاز داریم؟

در پاسخ به این سوال، می‌توان گفت که دوربین‌های مداربسته به تنهایی قادر به جلوگیری از سرقت نیستند. استفاده از دوربین‌های مداربسته، بهترین راهکار امنیتی است. برای اثبات وقوع جرم یا بررسی برخی وقایع خاص در محل‌های کسب و کار، نظارت بر کارمندان و ارباب رجوع، بررسی رفتار مشکوک افراد و تامین دیگر نیازهای امنیتی، با خرید دوربین مداربسته ممکن است.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای دست‌یابی به بهترین حالت امنیت، از چندین دوربین برای پوشش تمامی نقاط استفاده کنید. وجود یک دوربین مداربسته حتی می‌تواند از وقوع برخی از جرم‌ها و جلوگیری ورود سارق‌ها به محل خواهد بود.

اولین قدم قبل از خرید دوربین مداربسته: تعیین نیازهای شما

قبل از پرداختن به انواع و ویژگی های خاص دوربین، ابتدا اهدافی را که می خواهید با نظارت دوربین مداربسته به دست آورید، به وضوح مشخص کنید. سوالات کلیدی که باید از خود بپرسید عبارتند از:

چه مناطقی را می خواهم نظارت کنم؟ داخل، بیرون یا هر دو؟

آیا دوربین‌ها باید تماشای زنده را ارائه دهند یا فقط فیلم ضبط کنند تا بعدها بررسی شوند؟

برای کار در شرایط کم نور یا شب به دوربین نیاز دارم؟

آیا فیلمبرداری اولیه یا ویژگی های پیشرفته مانند سنسورهای حرکتی را می‌خواهم؟

چه نوع کیفیت تصویر و سطح جزئیات مورد نیاز است؟

پخش مجدد فیلم ضبط شده چقدر باید آسان باشد؟

چه مدت باید فیلم را ذخیره کنم؟

نکات مهم در زمان خرید دوربین مداربسته
نکات مهم در زمان خرید دوربین مداربسته

در هنگام خرید دوربین‌ مداربسته به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

بسیاری از ما شاید اطلاعات خاصی از دنیای نظارت تصویری و دوربین مداربسته نداشته باشیم. اما چطور می‌توانیم یک دوربین مداربسته مناسب برای خود انتخاب کنیم؟ بهتر است جواب این سوال را با بیان کردن چندین نکته کلیدی به شما دوستان ارائه دهیم. در زمان انتخاب و خرید دوربین مداربسته، توجه چند نکته کلیدی می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم سیستم امنیتی مناسبی برای برای خود انتخاب کنیم.

برای خرید دوربین مداربسته مناسب، پیشنهاد می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید:

نوع اتصال دوربین (سیمی یا بی‌سیم): دوربین‌های سیمی کیفیت بهتر ولی فرآیند نصب سخت‌تری دارند.

کیفیت تصویر: دوربین‌های Full HD و 4K  کیفیت بالاتری دارند ولی باتوجه به نیاز خود نسبت به خرید دوربین مداربسته اقدام کنید.

وضوح تصویر در شب: دوربین‌هایی که برد دید در شب بیشتری دارند، در شب و نور کم عملکرد بهتری دارند.

زاویه‌ دید: دوربین‌های با زاویه‌ی دید وسیع مناطق بیشتری را پوشش می‌دهند.

محافظت در برابر آب و گرد و غبار: برای نصب در فضای باز یا محیط‌های خارجی باید از دوربین مقاوم استفاده کرد.

حافظه و ذخیره‌سازی: بسته به مدت زمانی که می‌خواهید ضبط کنید، ظرفیت حافظه مورد نیاز متغیر است.

قابلیت‌های هوشمند: ویژگی‌هایی مانند تشخیص حرکت یا چهره مفید هستند.

برند و بودجه: برندهای معتبرتر و دوربین‌های گران‌تر کیفیت بهتری دارند.

دوربین مداربسته بی‌سیم بخریم یا سیمی؟
دوربین مداربسته بی‌سیم بخریم یا سیمی؟

دوربین مداربسته بی‌سیم بخریم یا سیمی؟

یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که در هنگام خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه کنیم این است که آیا می‌خواهیم دوربینی که نصب می‌کنیم بی‌سیم باشد یا با سیم؟ هر کدام از این دوربین‌ها مزایا و معایب مشخصی دارند که در ادامه به صورت مختصر به بررسی آن می‌پردازیم.

دوربین‌های امنیتی سیمی

دوربین‌های امنیتی سیمی از طریق کابل‌های ویدئویی به دستگاه ضبط کننده متصل می‌شوند. انتخاب سیستم دوربین مداربسته سیمی مزایای کلیدی متعددی دارد که در ادامه به صورت کوتاه آن را توضیح خواهیم داد.

مزایای خرید دوربین مداربسته سیمی

ویدیو با کیفیت بالاتر: کابل کشی فیزیکی به طور کلی وضوح بالاتر و نرخ فریم نرم‌تر را امکان پذیر می‌کند، به خصوص برای فیدهای با وضوح HD. این باعث وضوح بهتر جزئیات می شود.

گزینه‌های نصب گسترده‌تر: دوربین‌های با اتصال سیمی نیاز به فاصله و محدودیت‌های مکانی کمتری دارند. این به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در گزینه‌های نصب مختلف و بیشتری قرار گیرند.

امنیت پیشرفته: احتمال رهگیری فیدهای دوربین با کابل کشی رمزگذاری شده و مستقیم به دستگاه ضبط ذخیره شده ایمن در داخل خانه، کمتر است.

معایب دوربین مداربسته سیمی

راه‌اندازی گران‌تر: برای اتصال همه دوربین‌ها باید کابل‌های قابل توجهی نصب شود که هزینه‌های مواد و نیروی کار را افزایش می‌دهد.

نصب و راه اندازی چالش برانگیز: اجرای کابل کشی گسترده، به ویژه در سازه‌های موجود، می‌تواند به اصلاحات و تعمیرات قابل توجهی نیاز داشته باشد.

قابلیت تغییر موقعیت کمتر: معمولاً هنگامی که کابل برای هر دوربین نصب می‌شود، تغییر موقعیت دوربین های سیمی راحت نیست.

بررسی نکات مثبت و منفی در دوربین‌های مداربسته بی‌سیم

نکات مثبت دوربین‌های بی‌سیم

هزینه کمتر: بدون هزینه کابل کشی و نصب راحت‌تر به معنای هزینه کلی کمتر است. این باعث می‌شود سیستم‌های بی‌سیم مقرون به صرفه‌تر باشند.

راه اندازی سریع: بدون نیاز به زیرساخت سیم کشی، نصب سیستم دوربین مداربسته بی‌سیم بسیار سریع‌تر و ساده‌تر است.

قابلیت جابه‌جایی راحت‌تر: دوربین‌های بی‌سیم را می‌توان برای نظارت بهتر و موفق‌تر با انعطاف بیشتری جابه‌جا کرد زیرا هیچ کابل ویدئویی در محل نصب نشده است.

مقیاس‌پذیری پیشرفته: اضافه کردن دوربین‌های بی‌سیم بیشتری در صورت نیاز به شبکه‌های Wi-Fi موجود یا سیستم‌های مبتنی بر سلول بدون کابل‌کشی جدید آسان‌تر است.

نکات منفی دوربین‌های بی‌سیم

تداخل سیگنال: سیگنال‌های فرکانس رادیویی از دستگاه‌های دیگر در شبکه‌های Wi-Fi می‌توانند اتصال دوربین را قطع کنند و باعث قطع شدن یا از دست رفتن فیدهای ویدیویی شوند.

انتخاب محدود در محل نصب: دوربین‌های بی‌سیم معمولا باید نزدیک‌تر به سیستم ضبط قرار گیرند و اغلب بیشتر از چند دیوار در بین آن‌ها نباشد. این گزینه‌ها را برای نصب آن‌ها در دورتر یا پشت اشیاء کاهش می‌دهد.

رزولوشن کمتر: اکثر سیستم‌های بی‌سیم به‌جای قابلیت‌های دوربین واضح‌تر 2K (4MP) یا 4K (8MP) در تنظیمات سیمی، حداکثر وضوح 1080 (2MP) را دارند.

دوربین‌های مداربسته سیمی همچنان قوی‌ترین و ایمن‌ترین گزینه‌های موجود با کیفیت ویدیوی سطح بالا و اتصال قابل اعتماد هستند. اما قابلیت‌های بی‌سیم، مقرون به صرفه‌تر بودن و سادگی استقرار را برای بسیاری از صاحبان خانه و صاحبان مشاغل کوچک فراهم می‌کنند. همان‌طور که استانداردهای بی‌سیم بهبود می‌یابند وضوح بالاتر و ویدیوی روان‌تر باید به طور مداوم به صورت بی‌سیم قابل دستیابی باشد.

کیفیت تصویر در خرید دوربین مداربسته
کیفیت تصویر از نکات مهم در هنگام خرید دوربین مداربسته

کیفیت تصویر از نکات مهم در هنگام خرید دوربین مداربسته

یک نکته مهم در راهنمای خرید دوربین‌های مداربسته این است که همانند بسیاری از دوربین‌ها، با افزایش وضوح تصویر، کیفیت فیلم نیز بهبود می‌یابد. رزولوشن دوربین و میزان فضای ذخیره‌سازی با یکدیگر در ارتباط مستقیم هستند.

هر چه رزولوشن بالاتر باشد، دوربین به میزان بیشتری فضای ذخیره‌سازی نیاز دارد؛ زیرا ویدیوهای با وضوح بالاتر دارای تعداد پیکسل بیشتری هستند و این به این معنی است که نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتری دارند.

برای مثال، دوربین با وضوح 720p فیلمی با وضوح 1280×720 پیکسل ضبط می‌کند، در حالی که یک دوربین با وضوح 1080p فیلمی با وضوح 1920×1080 پیکسل ضبط می‌کند. این نکته به این معناست که ویدیو با وضوح 1080p دارای دو برابر بیشتر از ویدیو با وضوح 720p پیکسل است و به همین دلیل نیاز به فضای ذخیره‌سازی دو برابری دارد.

تعداد LEDهای مادون قرمز و تاثیر آن بر دید در شب
تعداد LEDهای مادون قرمز و تاثیر آن بر دید در شب

تعداد LEDهای مادون قرمز و تاثیر آن بر دید در شب

 تعدادLED های مادون قرمز در دوربین مداربسته یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر دید در شب است. این LED ها به عنوان منابع نوری در شرایط نور کم یا تاریکی عمل می‌کنند و به دوربین امکان می‌دهند در شب با تصاویر واضح و قابل رویت خدمت کنند.

به طور کلی، هرچه تعدادLED های مادون قرمز بیشتر باشد، دید در شب بهتر خواهد بود. اینLED ها به صورت حلقه یا خوشه در اطراف لنز دوربین قرار دارند و نور مادون قرمز تولید کرده و در جهتی که دوربین می‌نگرد، تابش می‌کنند.

در هنگام خرید دوربین مداربسته، مکان استفاده از آن را مدنظر قرار دهید. اگر قصد استفاده از دوربین در شرایط نور کم یا تاریکی را دارید، توصیه می‌شود دوربینی با تعداد بیشتری از LED های مادون قرمز انتخاب کنید.

همچنین، مهم است که عوامل دیگری مانند کیفیت سنسور تصویر و لنز نیز در نظر گرفته شوند، زیرا این عوامل همچنین بر کیفیت دید در شب تأثیرگذار هستند و بهتر است ترکیبی از همه این عوامل را در نظر بگیرید تا بهترین عملکرد را از دوربین مداربسته خود به دست آورید.

فضای ذخیره سازی در دوربین‌های مداربسته

یکی دیگر از نکات مهمی که در زمان خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه کنید، فضای ذخیره سازی است. فیلم‌ها و تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته بر روی دستگاه‌های ذخیره ساز مثل DVR یا NVR ذخیره می‌شوند. میزان فضای ذخیره سازی مورد نیاز شما به تعداد دوربین و میزان جزئیاتی ثبت شده بستگی دارد.

بودجه شما در زمان خرید دوربین مداربسته چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌هایی که در زمان خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه داشته باشید میزان بودجه‌ای است که قصد دارید صرف این مسئله کنید. در حقیقت، میزان بودجه شما خصوصیات و امکانات دستگاه‌تان را مشخص می‌کند. هرچقدر بودجه بیشتری داشته باشید، می‌توانید دوربین‌های با کیفیت‌تر، هوشمندتر و با رزولوشن بالاتری را بخرید.

هرچند که بودجه می‌تواند محدودیت‌هایی ایجاد کند، اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی، در بازار گزینه‌های متعددی با قیمت‌های متفاوت وجود دارد. بنابراین، با دقت به نیازهای خود و مقایسه امکانات مختلف، می‌توانید یک تعادل مناسب میان کیفیت و بودجه خود را پیدا کرده و دوربین مداربسته مناسبی را انتخاب نمایید.

انتخاب بهترین برند برای خرید دوربین مداربسته موجود در بازار ایران

بازار دوربین‌های مداربسته پر از برندها و مدل‌های مختلف است، اما تعدادی از برندها به خاطر کیفیت برتر، امکانات پیشرفته، و اعتماد مشتریان به عنوان بهترین برندها شناخته می‌شوند. یکی از برندهای برتر در این حوزه هایک ویژن است.

برند هایک ویژن به عنوان یک شرکت بزرگ چینی، دوربین‌های مداربسته با کیفیت بالا، رزولوشن مناسب، و امکانات هوشمند را ارائه می‌دهد. این شرکت به عنوان یکی از پیشگامان فناوری در حوزه امنیت شناخته می‌شود.

اما برند دیگری که در صنعت دوربین‌های مداربسته به شدت محبوب است، داهوا است. شرکت داهوا نیز به عنوان یک تولیدکننده معتبر چینی شناخته می‌شود و دستگاه‌هایی با کیفیت بالا، عملکرد قابل اعتماد، و امکانات پیشرفته ارائه می‌دهد.

به علاوه، برندهایی همچون اکسیس، سونی، و تیاندی نیز در لیست بهترین برند دوربین‌ مداربسته قرار دارند. این برندها به دلیل نوآوری، استانداردهای امنیتی بالا، و اعتمادسازی مشتریان، به عنوان گزینه‌های برجسته برای افرادی هستند که به دنبال دوربین مداربسته با کیفیت و عملکرد بی‌نقص هستند.

سخن پایانی

نصب سیستم‌های دوربین‌های امنیتی مداربسته نیازمند سنجیدن دقیق گزینه‌ها و متغیرهای مختلف از اهداف نظارتی، انواع تجهیزات دوربین و شیوه‌های نصب تا نیازهای ذخیره‌سازی، کنترل‌های امنیت سایبری و تجزیه و تحلیل قابلیت‌های نرم‌افزاری است.

راه‌حل‌های نظارتی را کاملاً با نیازهای عملکردی واقعی و مکان‌های برنامه‌ریزی‌شده به‌جای صرف هزینه‌های بیش از حد برای به رخ کشیدن دوربین‌ها در همه جا که منجر به ROI پایین می‌شود، مطابقت دهید. ترسیم نیازهای استفاده و موقعیت‌یابی زودهنگام هنگام مقایسه محصولات، تبدیل امنیت ویدیویی را از مفهوم به واقعیتی کاملاً معمارانه ساده می‌کند و حفاظتی قوی ارائه می‌کند.

با در دست داشتن اطلاعات راهنمای خرید دوربین مداربسته در مورد پرسیدن سؤالات مناسب و ارزیابی گزینه‌های مربوط به جنبه‌های اصلی مانند وضوح دوربین، ملزومات دید در شب، ظرفیت‌های ذخیره‌سازی ضبط، حفاظت‌های گارانتی، و ابزارهای مشاهده از راه دور – اکنون برای خرید هوشمندانه‌تر مجهز شده‌اید.

با اطمینان در نمایشگاه‌ها و صفحات وب ایمن جستجو کنید تا اجزای کامل سیستم دوربین مداربسته (CCTV) را که برای نصب شخصی سازی شده آماده هستند، انتخاب کنید. به‌زودی فعالیت‌هایی را که از اهداف بهبود ایمنی، پاسخ به ریسک و کارایی عملیاتی برای سال‌های آینده پشتیبانی می‌کنند، یکپارچه نظارت خواهید کرد.

درباره‌ی مرضیه امین الرعایا

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *