مجله ی راف نت

دوربین مداربسته برای فرودگاه

۱۰ دلیل مهم در ضرورت نصب دوربین مداربسته برای فرودگاه

نقش مهم دوربین‌های مداربسته در امنیت فرودگاه‌ها موضوع نوشته‌ی امروز ماست. در واقع می‌خواهیم بدانیم نصب دوربین مداربسته برای فرودگاه‌ چه ضرورتی دارد. قبل از اینکه ادامه نوشته را بخوانید، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوربین‌های مداربسته به وبلاگ ما سر بزنید. در ادامه با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته برای فرودگاه چه کاربردهایی دارد؟

سفر هوایی در تمام دنیا به عنوان سریع‌ترین و پربازده‌ترین روش سفر شناخته شده است. به همین دلیل این روش پرطرفدار برای سفر “باید”  امنیت مسافرینش را به بهترین شکل تامین کند. وظیفه تامین این امنیت برعهده‌ی فرودگاه‌هاست. در همین راستا فرودگاه‌ها  در حساس‌ترین و استراتژیک‌ترین نقاط، تعداد زیادی دوربین‌های مداربسته‌ای با بالاترین تکنولوژی نصب می‌کنند. هدف این است که تا جای ممکن همه‌ی نقاط ممکن در دید دوربین مداربسته باشد.

ترکیب هوش مصنوعی و نظارت زنده (همزمان) در تحلیل اطلاعات خروجی دوربین‌های مداربسته نقش مهمی ایفا می‌کنند. هدف از قرار دادن دوربین مداربسته برای فرودگاه (Surveillance Camera for Airport) این است که برای مسافرین بهترین تجربه رقم بخورد. از طرفی زمانی که نیاز به انجام یک عملیات مهم در فضای فرودگاه باشد، داده‌های دوربین مداربسته بسیار اهمیت پیدا می‌کند. منظورمان از عملیات می‌تواند عملیات مربوط به پلیس و جرم و جنایت‌هایی که در فضای انسانی اجتناب ناپذیرند است.

تصور کنید با وجود دوربین مداربسته دنبال کردن یک اتفاق یا جابه‌حایی یک محموله در مکان‌های مختلف از فرودگاه به سادگی ممکن است. همچنین اهمیت داده‌های ثبت شده توسط دوربین‌های مداربسته بعد از وقوع یک اتفاق ناخوشایند در مراحل بازبینی اتفاق معلوم می‌شود. به‌علاوه زیر نظر داشتن تراکم مسافرین در یک مسیر خاص و هدایت کردن آن‌ها از دیگر مزایای وجود دوربین مداربسته برای فرودگاه‌ است.

علاوه بر این‌ها، وجود دوربین‌های مداربسته صرفا برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیست. بلکه برای افزایش درآمد نیز کاربرهای زیادی دارند. فراموش نکنید که مدیریت محوطه‌ بزرگی مانند فرودگاه نیازمند تدابیر امنیتی حرفه‌ای است. بدیهی است که هیئت مدیره هر فرودگاه به دنبال این باشد که برای مشتریان خود بهترین تجربه را رقم بزنند. این موضوع علی الخصوص در دنیای پررقابت امروز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اهمیت داده‌های دوربین‌های مداربسته فرودگاه

نیاز به داشتن امنیت از ابتدایی‌ترین نیازهای بشر است. وجود تکنولوژی‌های پیشرفته در زمینه‌ امنیت مثل دوربین‌های مداربسته، تامین این نیاز را ساده‌تر می‌کند. اطلاعاتی که از CCTV (Closed Circuit Television) یا دوربین مداربسته به دست می‌آید، بسیار ارزشمندند. مجموع داده‌هایی که از دوربین مداربسته برای فرودگاه حاصل می‌شود، علاوه بر دپارتمان‌های مختلف یک فرودگاه، برای دیگر سازمان‌ها نیز حائز اهمیت هستند. در نهایت اما هدف اصلی افزایش رضایت مشتریان و تامین امنیت آن‌هاست. کاری که در نهایت به افزایش درآمد سازمان‌ها و (در این نوشته) فرودگاه می‌شود.

در ادامه بیایید بررسی کنیم که دوربین مداربسته برای فرودگاه چگونه در حل مشکلات یاری می‌کنند.

ضرورت وجود دوربین مداربسته برای فرودگاه به ۱۰ دلیل

بیایید ۱۰ دلیلی که ضرورت وجود دوربین مداربسته برای فرودگاه را شرح می‌دهند، بررسی کنیم. ابتدا این ۱۰ مورد را به شکل زیر لیست می‌کنیم:

  • نظارت ترکیبی محیط بیرونی و داخلی فرودگاه
  • تحلیل رفتار مسافرین و شکل‌دهی به آن
  • نظارت بر مرزهای تعیین شده در محیط فرودگاه
  • تحلیل رفتار جمعیت در زمان‌های مختلف
  • امکان دادن هشدار برای چمدان‌ها و وسایل شخصی ترک شده
  • دنبال کردن مسافرین در شرایط خاص
  • ناوبری یا مسیریابی هواپیما
  • کمک به کنترل ترافیک هوایی یا atc
  • دنبال کردن مسیر تاکسی
  • تمهیدات مربوط به حوزه سلامت

نظارت ترکیبی محیط بیرونی و داخلی فرودگاه

هیئت مدیریت فرودگاه به دنبال این هستند که بهترین تجربه را برای مشتریان خود ایجاد کنند. در چنین شرایطی داده‌های دوربین‌های مداربسته به کمک آن‌ها می‌آید. از طریق نظارت بر محیط درونی و بیرونی فرودگاه، می‌توانند بهترین برنامه ریزی را انجام دهند. یعنی ترافیک مسافرین در جای جای فرودگاه مثل صف‌ها بهتر کنترل می‌شوند. حتی در مواردی این داده‌ها برای کاهش ترافیک و یا هدایت آن به روزها و ساعت‌های دیگر نیز استفاده می‌شود. چرا که اطلاعات حاصل از دوربین‌های مداربسته به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه تحلیل می‌شوند.

علاوه بر این می‌توان به صورت زنده (لایو) اتفاقات را مشاهده کرد. در این صورت در بهترین زمان ممکن هشدارهای لازم و یا دخالت‌های درست انجام می‌شود. این‌ها همه علاج واقعه قبل از وقوع هستند. یعنی مسئولین فرودگاه همه تلاش خود را می‌کنند تا امنیت مسافرین تامین شود. پس نتیجه می‌گیریم دوربین مداربسته برای فرودگاه یک ضرورت است.

کنترل حجم مسافرینی که از فرودگاه خارج می‌شوند نیز اهمیت زیادی دارد. بررسی حجم مسافرین در ساعت‌های مختلف در نقاط پیاده و سوار شدن در پارکینگ‌ها و ایستگاه‌های تاکسی، کنترل روی ماشین‌های اشخاص سرشناس و امنیت آن‌ها، همچنین جداسازی وسایل نقلیه‌ی سنگین همگی به واسطه بررسی ویدیوهای دوربین‌های مداربسته انجام می‌شود. اگر تنها یک‌بار به دلیل ترافیک غیرمنطقی نزدیک درب فرودگاه از پروازتان جا مانده باشید، اهمیت این موضوع را بیشتر درک می‌کنید.

آیا نظارت بر محیط بیرونی فرودگاه به اندازه محیط درونی مهم است؟

شاید در نگاه اول بی‌ربط به نظر برسد اما وضعیت خارج از فرودگاه بر کیفیت خدمات در داخل فرودگاه تاثیر مستقیم می‌گذارد. کنترل و سازماندهی وسایل نقلیه خارج از فرودگاه، علی الخصوص تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی که به هوای مسافر در آن حوالی گشت می‌زنند و ایجاد ترافیک می‌کنند، بسیار مهم است. دوربین‌های مداربسته مشخص می‌کنند که رفتار این وسایل نقلیه چگونه است.

علاوه بر این‌ها نقاط حساس مثل درب‌های ورودی، نقاط کنترل مدارک (check in)، گیشه‌های بلیط و  محیط‌های انتظار  نیز باید توسط دوربین‌های مداربسته کنترل شوند. مسئولان فرودگاه باید بتوانند با مشاهده‌ی این نقاط به صورت زنده هشدارهای لازم را به مسئولین حاضر بدهند.

در مواردی حضور دوربین‌های مداربسته یک مورد مشکوک را قبل از وقوع مشخص کردند. مداخله‌ی به موقع در ورودهای بی‌اجازه، نقض قوانین فرودگاه و درست شدن صف‌های طولانی از دیگر مواردی هستند که  اهمیت دوربین مداربسته برای فرودگاه را مشخص می‌کنند.

نظارت بر محیط درونی و بیرونی فرودگاه به دوربین مداربسته

البته همچنان می‌توان این فهرست را ادامه داد. اما تا همینجا حتما اهمیت موضوع را درک کرده‌ایم.

تحلیل رفتار مسافرین و شکل‌دهی به آن

مسئولین برنامه‌ریزی فرودگاه‌ها از طریق دوربین‌های مداربسته رفتار مسافرین را بررسی می‌کنند. آنها بررسی می‌کنند که مسافرین از چه طریقی به مراکز خرید مستقر در فرودگاه یا رستوران‌ها وارد می‌شوند. همچنین بررسی می‌کنند که در چه نقطه‌ای وجود یک کیوسک تبلیغاتی می‌تواند پربازده‌تر باشد. یعنی می‌توانند ترافیک مسافرین را بررسی کنند و بهترین نقطه برای قرار دادن یک تبلیغ را مشخص کنند.

فراموش نکنید که پیش‌تر گفتیم مسئولین فرودگاه در نهایت به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند. حال داده‌هایی مثل نقاط پرتردد در فرودگاه چقدر می‌تواند مفید باشد؟ تصور کنید شما به‌عنوان یک کسب و کار تجاری می‌‌خواهید قرارداد تبلیغاتی با یک فرودگاه ببندید. هدف این است که تبلیغ شما و برند شما در معرض دید تعداد زیادی انسان قرار بگیرد.

حتما دوست دارید که بهترین نقاط برای قرار دادن تبلیغ به شما پیشنهاد شود تا بهترین نتیجه را بگیرید. مسئولین فرودگاه نیز به دنبال همین هستند. از این رو است که تحلیل رفتار دسته جمعی مسافرین و هدایت آن‌ها به مسیری خاص اهمیت پیدا می‌کند. این یعنی علاوه بر تامین امنیت مسافرین، قرار دادن تبلیغات مرتبط در جلوی چشمان آن‌ها، از علل وجود دوربین مداربسته برای فرودگاه است.

نظارت بر مرزهای تعیین شده در محیط فرودگاه

در نقاط مختلف فرودگاه‌ها مرزها نقش مهمی در برقراری امنیت دارند. وجود دوربین‌های مداربسته می‌توانند با  کنترل خودکار این مرزها ، امنیت را افزایش بدهند. دوربین‌های امروزی دارای قابلیتی به نام Tripwire هستند. این قابلیت عبور اجسام و اشخاص را از یک مرز مجازی تعریف شده هشدار می‌دهد. همچنین مواردی مثل تلاش برای دستکاری دوربین‌ها و یا خراب‌کردن آتنها نیز توسط دوربین‌های مداربسته هشدار داده می‌شود.علاوه بر این‌ها،  دوربین‌های مداربسته هشدار دادن در مورد ورودهای بی‌اجازه به مکان‌های مشخص شده امنیت را برقرار می‌کنند.

تحلیل رفتار جمعیت در زمان‌های مختلف

همانطور که در مورد تحلیل رفتار مسافرین گفته شد، دوربین مداربسته برای فرودگاه ترافیک افراد در مکان‌های محتلف فرودگاه را نشان ‌می‌دهد. این یعنی مسئولین فرودگاه می‌توانند در مورد چیدمان کارمندان وتابلوهایشان بهتر تصمیم بگیرند. هدف این است که تا حد امکان از شلوغی  و ازدحام جلوگیری شود. همچنین وجود دوربین‌های مداربسته در نقاط مهم، برای دریافت گزارش از تعداد مسافرین بسیار اهمیت دارد. به این وسیله می‌توان برای خلوت‌تر شدن صف‌ها تصمیمات درستی گرفت. این مورد از اتلاف وقت و اعتراض مسافرین جلوگیری می‌کند؛ ‌که بسیار مهم است.

از دیگر کاربرهای دوربین‌های مداربسته در این مورد شناسایی مسافرین است. این مورد مخصوصا وقتی اهمیت پیدا می‌کند که کنترل جمعیت زیادی که در صف هستند مشکل باشد. در چنین شرایطی با استفاده از دوربین‌های مداربسته و نظارت همزمان یا لایو، بررسی کارت شناسایی و پاسپورت مسافرین انجام می‌شود. هدف مسئولین فرودگاه این است که در بحران‌هایی که ایجاد می‌شوند به بهترین شکل ممکن هدایت شوند.

علاوه بر این‌ها، تحلیل رفتار شخص به شخص نیز از امکانات دوربین مداربسته است. تحلیل زبان بدن یک شخص ایستاده در صف و یا مواردی مثل ایجاد مزاحمت‌های فیزیکی همگی در سایه‌ی وجود یک دوربین مداربسته برای فرودگاه قابل ردیابی هستند.

امکان دادن هشدار برای چمدان‌ها و وسایل شخصی ترک شده

ممکن است چمدان و کیف دستی‌تان را به  هر دلیلی جا بگذارید. قطعا دوست ندارید این مورد را وقتی متوجه شوید که به خانه رسیدید و از فرودگاه فاصله  گرفتید. دوربین‌های مداربسته فرودگاه در اینجا به کمک شما می‌آیند. هشدار دادن به مسافرین بی‌دقتی که وسایل شخصی‌شان را جا گذاشته‌اند از دیگر امکانات دوربین‌های مداربسته است. زمانیکه یک شخص با کیف یا چمدان وارد محیطی می‌شود و بدون آن خارج می‌شود یک حالت مشکوک اتفاق می‌افتد. چرا که ممکن است این مورد از سهل‌انگاری نباشد  و بحث یک خرابکاری بزرگ در میان باشد.

اگر مورد دوم، یعنی احتمال خرابکاری(مثل بمب گزاری) مطرح باشد، دوربین‌های مداربسته به مسئولین این اجازه را می‌دهند تا فرد خرابکار را به سادگی پیدا کنند. در چنین شرایطی بعنوان یک مسافر خیالتان از دو جهت آسوده خواهد بود: هم بابت جان خودتان و هم بابت فراموش نکردن وسایلتان.

دنبال کردن مسافرین در شرایط خاص

دنبال کردن مسافرین توسط دوربین‌های فرودگاه چند فایده‌ عمده دارد. تصور کنید در صف‌های تشکیل شده در فرودگاه فردی ایستاده باشد که نظم صف را به ‌هم می‌زند. یا فردی باشد که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کند و یا بیمار است. در چنین شرایطی دوربین مداربسته برای فرودگاه نقش خود را نشان می‌دهد. بررسی چهره و تحلیل شخص به شخص به مسئولین فرودگاه کمک می‌کند تا بهترین تصمیم را در بهترین وقت بگیرند. چرا که در غیر اینصورت طولانی شدن صف‌ها، بی‌نظمی و مواردی از این قبیل کیفیت خدمات فرودگاه را کاهش می‌دهد. این چیزی نیست که مسئولین فرودگاه به دنبال آن باشند.

نظارت بر مسافرین در فرودگاه با دوربین مداربسته

ناوبری یا مسیریابی هواپیما

در ابعاد هواپیماها وجود ترافیک در آسمان و در پیست فرودگاه بسیار خطرناک است. دوربین مداربسته فرودگاه کمک می‌کند تا این آمد و شد با کمترین تداخل انجام شود. این مهم به وسیله‌ی نظارت زنده(یا لایو)  دوربین‌های مداربسته در روی پیست و با همراهی GPSها انجام می‌شود.

کمک به کنترل ترافیک هوایی یا atc

کنترل ترافیک هوایی یا air traffic controller همانطور که از نامش پیداست روشی است تا هواپیماها در فرودگاه به شکل مناسبی پارک شوند. علاوه بر این دوربین‌ مداربسته برای فرودگاه مشخص می‌کند که بلندشدن یا نشستن یک هواپیما خللی در ترافیک هوایی ایجاد می‌کند یا نه؟ در هر شرایطی هشدارهای لازم به مسئولین مربوطه داده می‌شود. فراموش نکنید که همیشه پیشگیری از درمان کم هزینه‌تر است. کنترل کردن وقایع احتمالی در ابعاد فرودگاه از علل اهمیت داشتن دوربین‌های مداربسته فرودگاه است.

کنترل ترافیک هوایی با دوربین مداربسته برای فرودگاه

دنبال کردن مسیر تاکسی‌ها

مسیرهای مخصوص تاکسی‌ها اگر درست استفاده نشوند مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند. از جمله این مشکلات ایجاد ترافیک، هرج و مرج یا تصادف است. همان‌طور که در بندهای بالاتر گفتیم، کیفیت پایین در خارج از فرودگاه روی کیفیت خدمات تاثیر زیادی می‌گذارد. وجود یک سیستم دوربین مداربسته در مسیر تاکسی‌ها، از خیلی از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.

در شرایطی که جمعیت به دلایلی زیادتر از معمول شود و یا شرایط آب و هوایی دید مسیر تاکسی را مختل می‌کند، دوربین‌های مداربسته مجهز به هوش مصنوعی، نظارت درست روی این مسیر را خواهد داشت. تحلیل ویدیوهای حاصل از این نظارت نیز، برنامه‌ریزی برای آینده را ممکن می‌کند.

تمهیدات مربوط به حوزه سلامت

مسئولین فرودگاه‌ها و خطوط هوایی باید شرایطی را ایجاد کنند که مسافرین فعلی مشتریان همیشگی آن‌ها شوند. در این راه باید خیال مسافرین از بابت امنیت و سلامتشان مسیر هوایی راحت باشد.یعنی باید بدانند که استانداردهایی مثل رعایت  فاصله‌ی فیزیکی یا  زدن ماسک توسط فرودگاه رعایت می‌شود. این موضوع علی الخصوص در شرایط پاندمی(مثل کرونا) اهمیت پیدا می‌کند.

مسئولین فرودگاه از چه طریقی این موارد را کنترل می‌کنند؟ از طریق داده‌هایی که توسط دوربین‌های مداربسته ارائه می‌شود. با نظارت بر این ویدیوها می‌توانند ببینند که مردم با چه تراکمی از ماسک استفاده می‌کنند. دوربین‌ مداربسته فرودگاه مسافت فیزیکی بین مسافرین را می‌سنجد. در این شرایط در صورت لزوم هشدارهای لازم به مسافرین داده می‌شود. این هشدارها بعضا به صورت کاملا شخصی به اشخاصی که قوانین را نقض می‌کنند نیز داده می‌شود. در نهایت هدف حفظ امنیت و سلامت تمام مسافرین است.

آیا ضرورت دوربین مداربسته برای فرودگاه به همین موارد ختم می‌شود؟

پاسخ قطعا خیر است. علاوه بر تمامی موارد گفته شده،‌ دوربین مداربسته  برای فرودگاه برای تشخیص زودهنگام خطراتی مثل آتش‌سوزی با تثبیت دود است. در این شرایط در زودترین حالت ممکن پیام‌های لازم به مسئولین مربوطه داده می‌شود. با این حساب از وقوع بسیاری از فاجعه‌ها جلوگیری می‌شود.

دوربین‌های مداربسته‌ی مجهز به هوش مصنوعی انجام بسیاری از عملیات‌ها را سرعت و دقت می‌بخشد. از این رو فرودگاه‌ها برای افزایش امنیت مسافرینشان از این تکنولوژی‌های پیشرفته روز به روز استفاده‌ی بیشتری می‌برند.

سخن نهایی

این نوشته بر این بود تا اهمیت و ضرورت وجود دوربین‌های مداربسته برای فرودگاه را شرح دهد. سعی کردیم نکات بسیار مهم امنیتی را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کنیم. از این پس شما می‌دانید که نظارت بر مسافرین در فرودگاه  و همچنین برقراری امنیت در این مکان‌ها چگونه انجام می‌شود. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

همچنین اگر موضوعی در مورد دوربین‌های مداربسته توجه شما را به خود جلب کرده است، خوشحال می‌شویم تا در مورد آن نیز مطلبی برای شما آماده کنیم. حتما  این موارد را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *