مجله ی راف نت

خرید اینترنتی دوربین مداربسته
خرید اینترنتی دوربین مداربسته

خرید اینترنتی دوربین مداربسته (۱۲ نکته + تصاویر)

در  گذشته دوربین‌های مداربسته جز اقلام گران به حساب می‌آمدند. اما به میزانی که تکنولوژی پیشرفت کرد، هزینه‌ها کاهش یافت. حال که این نوشته را می‌خوانید احتمالا قصد دارید تا با نکات مهم در خرید اینترنتی دوربین مداربسته آشنا شوید.

دوربین‌های مداربسته یا CCTV   ( CLOSED CIRCUIT TELEVISION) به شما این امکان را می‌دهند که همه چیز را ضبط کنید و هرگاه که نیاز شد، بازنگری روی موارد ضبط شده داشته باشید. این یعنی اگر بخواهید خانه، محل کار ، پارکینگ و یا هر قسمتی از املاک خود را از آسیب دزدها و ورودهای بی اجازه حفظ کنید،  با داشتن یک سیستم امنیتی خوب کار شما آسان خواهد بود.

اشتباه بزرگ در خرید اینترنتی دوربین مداربسته

به این نتیجه رسیدیم که خرید یک دوربین مداربسته حیاتی است. در ادامه معمولا یکی از این کارها را انجام می‌دهیم: گوگل را باز می‌کنیم و سریعا نگاهی به لیست محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی مثل دیجی کالا می‌اندازیم. اگر هم کمی با حوصله تر باشیم سری به بازار می‌زنیم و فروشگاه‌های حضوری محصولات امنیتی را  بررسی می‌کنیم. این کار اشتباه است! مخصوصا اگر این نوشته را تا آخر نخوانده‌اید.

به این نکته توجه کنید که شما قرار است مال و اموال و در سطحی بالاتر جان خود و خانواده‌تان را حفاظت کنید. چنین خرید مهمی بدون تحقیق و در نظر داشتن نکاتی که در این مقاله و یا دیگر مقالات وبلاگمان داریم، کاری خطرناک است.

در ادامه  ۱۲ نکته‌ی حیاتی برای خرید اینترنتی دوربین مداربسته را با هم مرور می‌کنیم.

خرید اینترنتی دوربین مداربسته با پاسخ به ۱۲ سوال

فهرست مطالبی که در ادامه می‌خوانیم را بررسی کنید. پاسخ به این سوالات شما را به یک خرید اینترنتی هوشمندانه راهنمایی می‌کند:

  • زاویه دید دوربین مداربسته چقدر باشد؟
  • آیا امکان صحبت دو طرفه وجود دارد؟
  • نحوه‌ی ذخیره سازی اطلاعات به چه شکل است؟
  • کیفیت تصویر در چه سطحی است؟
  • سنسور حرکت و صدا دارد؟
  • نصب این دوربین مداربسته آسان است؟
  • ضداب بودن یا نبودن دوربین مداربسته را بررسی کنید
  • تعداد LEDهای اشعه مادون قرمز برای امکان دید در شب چندتاست؟
  • آیا امکان چرخش دوربین مداربسته در راستای عمودی، افقی و زوم وجود دارد؟
  • در داخل بسته بندی در خرید اینترنتی دوربین مداربسته چه اقلامی وجود دارد؟
  • دوربین مداربسته کابلی می‌خواهید یا بی‌سیم؟
  • ضمانت دوربین‌های مداربسته چگونه است؟

در ادامه این سوالات را به ترتیب پاسخ می‌دهیم. توصیه می‌کنیم با در دست داشتن یک قلم و برگه نکات مورد نظر خودتان را در پاسح به هر سوال یادداشت کنید. در انتها گزینه‌های روی میز را برای داشتن یک خرید اینترنتی خوب بررسی کنید.

زاویه دید دوربین مداربسته چقدر باشد؟

بدیهی است که دقت چشم انسان در دیدن جزئیات بسیار بیشتر از دوربین‌های مداربسته باشد. زاویه دید دوربین‌های مداربسته معمولا بین ۱۰ الی ۵۰۰ متر است. دامنه‌ی دید بیشتر به نفع ماست چرا که می‌توانیم موارد مزاحم و آزاردهنده در حوالی خانه یا محل‌کارمان را تا مساحت بیشتری زیر نظر داشته باشیم. این موضوع مخصوصا وقتی اهمیت پیدا می‌کند که یک مورد ناخوشایند و مهم را بعد از وقوعش از طریق بازبینی اطلاعات دوربین مداربسته‌مان بررسی می‌کنیم.

زاویه دید دوربین مداربسته
بررسی زاویه دید مختلف دوربین مداربسته

زاویه دید با نام adjustment Range در لیست ویژگی‌های محصولات امنیتی بررسی می‌شود.  باید ببینید دوربین انتخابی شما چه مقدار قابلیت زوم یا چرخش افقی و عمودی دارد. اینها همه در داشتن یک زاویه‌ی دید مناسب کمک کننده هستند.

در هنگام خرید اینترنتی دوربین مداربسته این ویژگی و سایر ویژگی‌هایی که در ادامه می‌آیند در بخش مشخصات فنی محصولات آمده است.

آیا امکان صحبت دو طرفه وجود دارد؟

با استفاده از امکان صحبت دو طرفه می‌توانید از طریق دوربین‌های مداربسته با افراد حاضر در محیط صحبت کنید. این افراد می‌توانند کارمندان شما باشند و یا کودک شما که در اتاقش در حال بازی کردن است. از طرفی آنها هم می‌توانند با شما صحبت کنند. با این تفاوت که آنها باید رو به دوربین صحبت کنند و تصویری از شما ندارند. صرفا صدایشان ضبط شده و در اختیار شما قرار می‌گیرد.

این ویژگی در خرید اینترنتی دوربین مداربسته با نام 2 way audio در لیست مشخصات محصول دیده می‌شود:

امکان ضبط صدای دوطرفه در دوربین مداربسته
ویژگی ضبط صدای دوطرفه در دوربین مداربسته در مشحصات فنی

نحوه‌ی ذخیره سازی اطلاعات به چه شکل است؟

در هنگام خرید یک دوربین مداربسته دو گزینه پیش روی شماست: اول اینکه دوربینی بخرید که از فضای ذخیره سازی درونی بهره می‌برد. وابسته به اینکه چه نوع کارت SD در دستگاه شما قرار دارد، از ۳۲ گیگابایت تا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

همچنین می‌توانید از امکان ذخیره سازی DVR یا Digital Video Recorder و NVR یا Network Video Recorder هم استفاده کنید.  این یعنی در فضای خارج از دوبین مداربسته‌ی شما اطلاعات ذخیره خواهد شد. هر دوی این مدل‌های ذخیره سازی مزایا و معایب‌ خود را دارند که شما بسته به نیازتان باید یکی از آنها را انتخاب کنید.

خرید اینترنتی دوربین مداربسته از فروشگاه راف نت
خرید اینترنتی دوربین مداربسته از فروشگاه راف نت

این ویژگی با عنوان Storage در فهرست مشخصات فنی دوربین‌های مداربسته قید می‌شود. 

کیفیت تصویر در چه سطحی است؟

دوربین مداربسته‌ی شما بهتر است تصاویر را با جزئیات زیادی به تصویر بکشد. بدیهی است که هر چه این جزئیات بیشتر باشد،  دوربین شما وظیفه‌ی خود را بهتر انجام داده است. در حال حاضر  دوربین‌های مداربسته با کیفیت‌های ۷۲۰ پیکسل و ۱۰۸۰ پیکسل و بیشتر در بازار موجود است.  در تصاویر زیر تفاوت عدد کیفیت تصویر و خروجی را ببینید و مقایسه کنید:

کیفیت تصویر در دوربین مداربسته
تفاوت کیفیت تصویر در خرید اینترنتی دوربین مداربسته

اعداد نوشته شده در روی هر تصویر را عکس زیر تطبیق دهید تا تفاوت کیفیت‌های متفاوت را ببینید:

تفاوت کیفیت تصویر در ابعاد مختلف تصویر دوربین مداربسته
تفاوت کیفیت تصویر در ابعاد مختلف تصویر دوربین مداربسته

البته این کیفیت خوب در کنار مزایایش معایبی هم دارد. اگر ۲۴ ساعت با کیفیت 720p تصاویر را ذخیره کنید، یعنی بیش از ۳۰ گیگابایت از فضای رم شما پر شده است.  البته در مدل‌های جدیدتر در هر روز اطلاعات ذخیره شده در آن روز حذف می‌شود. این یعنی فضای ذخیره‌سازی شما هر روز از نو در اختیار شماست. عیب این روش در این است که اطلاعات ذخیره شده در یک روز  خاص را از دست ‌می‌دهید. در چنین شرایطی در صورت وقوع یک مشکل امکان مراجعه به اطلاعات قبلی وجود نخواهد داشت.

البته اگر از سیستم ذخیره سازی  NVR یا DVR استفاده کنید، فضای بیشتری در اختیار خواهید داشت. این یعنی می‌توانید روی کیفیت تصویر یا image quality  بیشتر فکر کنید. در خرید اینترنتی دوربین مداربسته کیفیت تصویر نکته‌ی بسیار مهمی است که باید به آن دقت کنید.

سنسور  تشخیص حرکت و صدا دارد؟

دوربین‌های مداربسته که دارای سنسور صدا و حرکت هستند معمولا کمی گران‌تر هستند اما ارزشش را دارد. این دوربین‌ها صداها و حرکت‌های غیرمعمول را ثبت می‌کند و به صاحب ملک هشدار می‌دهد.

خرید اینترنتی دوربین مداربسته با سنسور حرکتی
خرید اینترنتی دوربین مداربسته با سنسور حرکتی و صدا

از آنجایی که این دستگاه‌ها صرفا تصاویری را ضبط می‌کنند که در آن صدا یا حرکت غیرمعمولی وجود دارد،  در  حافظه‌ی ذخیره سازی دستگاه نیز صرفه‌جویی می‌شود. این ویژگی با عنوان    motion and audio sensor در مشخصات فنی دستگاه قید شده است. ناگفته نماند که در مدل‌های پیشرفته‌تر سنسور عبور از خط یا Line Crossing نیز وجود دارد.

نصب این دوربین مداربسته آسان است؟

اگر قرار است نصب دوربین‌های مداربسته  را خودتان انجام دهید، می‌توانید از مدل‌هایی انتخاب کنید که نصبشان آسان است. در این صورت باید خودتان تصمیم بگیرید که بهترین مکان‌های نصب دوربین مداربسته در ملک شما کدام است؟ همچنین باید کمی اطلاعات فنی داشته باشید تا با نحوه‌‌ی کابل‌کشی دوربین‌های مداربسته و سایر اتصالات آن آشنا باشید.  در خرید اینترنتی دوربین مداربسته این ویژگی با عنوان easy to install قید شده است.

ضداب بودن یا نبودن دوربین مداربسته را بررسی کنید

دوربین مداربسته‌ی شما قرار است در بیرون از خانه نصب شود و یا در داخل آن؟ ویژگی ضدآب یا waterproof بودن آن در این نقطه اهمیت پیدا می‌کند. اگر دوربین مداربسته‌ی شما قرار است در خارج از خانه نصب شود باید حتما ضد آب باشد. احتمالا دلتان نمی‌خواهد که آب باران یا نم هوا در سیستم امنیتی شما اختلال ایجاد کند.

دوربین مداربسته ضدآب
خرید اینترنتی دوربین مداربسته ضدآب یا waterproof

تعداد LEDهای اشعه مادون قرمز برای امکان دید در شب چندتاست؟

آیا تابحال کنجکاو شده‌اید که چرا LEDهای قرمز رنگ دوربین مداربسته در تمام طول شب روشن است؟ به میزانی که تعداد LEDهای اشعه‌ مادون قرمز بیشتر باشد، کیفیت تصویری که در طول شب ذخیره می‌شود بیشتر است.

دوربین مداربسته دید در شب با اشعه مادون قرمز
دوربین مداربسته دید در شب با اشعه مادون قرمز

این ویژگی با عنوان  Infrared cameras (IR)  یا امکان دید در شب در مشخصات فنی دوربین‌های مداربسته قید شده است. امکان دید در شب زمانی به کار شما می‌آید که بتوانید امنیت خانه یا محیط کارتان را در نور کم و در تاریکی مطلق با در دست داشتن تصاویر واضح همچنان حفظ کنید. 

آیا امکان چرخش دوربین مداربسته در راستای عمودی، افقی  و زوم وجود دارد؟

دوربین‌های مداربسته هم می‌توانند ثابت باشند و هم در راستای عمودی و افقی حرکت کرده و یا خم شوند. بدیهی است که امکان حرکت دوربین در جهت‌های مختلف به شما این امکان را می‌دهد تا دید وسیعتری نسبت به محیط اطراف داشته باشید.

در تصویر زیر نمونه‌ای از محصولات امنیتی راف‌نت با قابلیت چرخش و زوم را مشاهده می‌کنید:

خرید اینترنتی دوربین مداربسته از فروشگاه راف نت
خرید اینترنتی دوربین مداربسته از فروشگاه راف نت

این ویژگی تحت عنوان pan-tilt-motion در مشخصات فنی دوربین مداربسته قید شده است.

در داخل بسته بندی در خرید اینترنتی دوربین مداربسته چه اقلامی وجود دارد؟

نکته‌ی دیگری که باید در خرید اینترنتی دوربین مداربسته به آن دقت کنید، محتویات جعبه‌‌ی دوربین مداربسته است که تحویل شما داده می‌شود. کنترل کنید که کابل‌ها، پیج‌های مورد نیاز، پایه دوربین یا سایر اقلام مورد نیاز برای مونتاژ دوربین مداربسته به شما تحویل داده شود.

<yoastmark class=

پیگیری هر یک از این اقلام بعد از تحویل دوربین مداربسته وقت شما را خواهد گرفت. پس در خرید اینترنتی دوربین مداربسته به اعتبار سایت فروشنده و همچنین خدمات پس از فروش آن دقت ویژه‌ای داشته باشید.

 دوربین مداربسته کابلی می‌خواهید یا بی‌سیم؟

تصمیم با شماست که یک دوربین مداربسته‌ی بی‌سیم خریداری کنید و یا انواع کابلی آن را تهیه کنید. در هر دو صورت مزایا و معایبی وجود دارد که باید به آنها دقت کنید.

مزایا ومعایب دوربین‌های مداربسته بی‌سیم

به طور خلاصه مزایای  دوربین‌های مداربسته‌ی بی‌سیم شامل موارد زیر است:

  • بر مبنای انتقال اطلاعات از طریق اینترنت کار می‌کنند.
  • نصب و راه‌اندازی ساده‌تری دارند.
  • برای نظارت در داخل محیط‌ها و فضاهای ثابت بیرونی مناسب هستند.
  • امکاناتی مثل دید در شب، کیفیت تصویر بالا، سنسور تشخیص حرکت، مقاومت در برابر آب و هوا و همچنین عدم امکان خرابکاری در سیستم آنها وجود دارد.

علاوه بر مزایا، این سیستم‌‌ها معایبی نیز دارند:

  • امکان تداخل در سیستم انتقال اطلاعات این دوربین‌ها وجود دارد. سیگنال‌ها ممکن است قطع شوند و یا ضعف آنها کیفیت تصاویر انتقالی را کاهش دهد.
  • سیستم‌های بی‌سیم وابسته به اینترنت هستند. همین موضوع باعث می‌شود محدوده‌ی نظارتی شما وابسته به محدوده‌ی آنتن‌دهی مودم وای‌فای شما شود.
  • در سیستم‌های وابسته به اینترنت همیشه خطر هک و دسترسی خرابکارها به اطلاعات شما وجود دارد. این یعنی در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های امنیتی اطلاعات شخصی شما همیشه در معرض خطر است.
  • اطلاعات دوربین‌های مداربسته بی‌سیم در یک فضای ابری در اینترنت ذخیره می‌شوند. از این رو شما باید ماهانه هزینه‌ای بابت این ذخیره‌سازی بپردازید. همچنین دسترسی به این فضای ابری بعضا ممکن است به مشکل بخورد.

در هر صورت در خرید اینترنتی دوربین مداربسته بی‌سیم به این نکات دقت کنید. دوربین‌های مداربسته‌ی بی‌سیم را با انواع کابلی آن مقایسه کنید.

مزایا ومعایب دوربین‌های مداربسته کابلی

نصب و خرید اینترنتی دوربین مداربسته کابلی
نصب دوربین مداربسته کابلی

بدیهی است که انواع کابلی دوربین‌های مداربسته مشکلات ناشی از اینترنت را ندارند.  همچنین این دستگاه‌ها تداخلی با امواج و دستگاه‌های مجاور نخواهند داشت. این یعنی انتقال اطلاعات در دوربین مداربسته پایدارتر و قابل اطمینان‌تر خواهد بود. همچنین به دلیل عدم وابستگی به محدوده‌ی دارای اینترنت، این نوع از دوربین‌های مداربسته برای محیط‌های بزرگ و زون‌های امنیتی وسیع مناسب تر هستند.

در کنار این مزایا؛ باید گفت که نصب دوربین‌های مداربسته‌ی کابلی آسان نیست. شما معمولا نیاز به یک متخصص برای انجام مراحل نصب دارید. به این موارد هزینه نصاب و کابل‌کشی را اضافه کنید. اگر شانس با شما یار باشد کابل کشی این سیستم به تمیز‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود. به طوری که زیبایی دکوراسیون خانه‌ی شما خدشه‌دار نشود. در نهایت باید بگوییم که جابجایی سیستم‌های امنیتی کابل‌دار به سادگی انواع بی‌سیم آن نخواهد بود. در خرید اینترنتی دوربین مداربسته این مورد را مدنظر داشته باشید.

ضمانت دوربین‌های مداربسته چگونه است؟

گارانتی دوربین مداربسته نیز جزو نکاتی است که باید آن را مدنظر داشته باشید. بسته به شرکتی که دوربین مداربسته‌تان را از آن تهیه می‌کنید، بین یک تا سه سال(و بعضا بیشتر) گارانتی برای این محصول امنیتی وجود خواهد داشت.  البته بدیهی است که این مورد روی قیمت محصول در نهایت تاثیرگذار خواهد بود.

و در نهایت خرید دوربین مداربسته به همین سادگی!

در این نوشته به ۱۲ موردی که باید در خرید اینترنتی دوربین مداربسته به آن دقت کنید اشاره کردیم. در نهایت اما اولویت بندی این موارد را بودجه‌ی شما و اهمیتی که برای امنیت خود، خانواده و اموالتان دارید، مشخص می‌کند. سعی ما بر این بود تا موارد را به ساد‌ه‌ترین زبان بیان کنیم. با این حال در صورتیکه برای داشتن یک خرید خوب چه به صورت حضوری و چه به صورت اینترنتی نیاز به مشاوره و راهنمایی یک متخصص داشتید، مهندسین راف‌نت در خدمت شما هستند. کافیست با شماره 021-54871500 از ساعت ۸ الی ۱۷ تماس بگیرید.

فراموش نکنید که تجربیات ارزشمند خود را در رابطه با دوربین‌های مداربسته در اختیار سایرین قرار دهید. در بخش نظرات منتظر شما هستیم.

درباره‌ی بهناز نوجوان

من بهناز نوجوان هستم. یک مهندس کامپیوتر و معلم زبان که عاشق کتاب‌ خوندن، نویسندگی و یادگرفتن چیزهای جدید هستم. امیدوارم از مطالبی که در راف‌نت می‌نویسم لذت ببرید.

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *