مجله ی راف نت

تغییر رمز وای فای مودم Huawei+آموزش تصویری

تغییر رمز وای فای مودم Huawei+آموزش تصویری

یکی از برندهایی بسیار فعال در حوزه تجهیزات الکترونیکی مانند گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ، مودم و … هواوی است که در بازار ایران نیز جایگاه بسیار خوبی را برای خود دست و پا کرده است. جدا از کیفیت بالای محصولاتش در تناسب با قیمت، تنوع بالای محصولات آن نیز باعث شده است هر کاربری با هر بودجه و هدفی بتواند کالای مورد نظرش را خریداری نماید.
در حوزه تجهیزات شبکه نیز برند هواوی در دسته بندی‌های مودم – روتر 3G، 4G و 5G، روتر و اکسس پوینت، سوییچ، اسپلیتر،مودم – روتر ADSL، آنتن تقویتی و … محصولات متنوعی را ارائه کرده است. در این مقاله قصد داریم به نحوه تغییر رمز وای فای مودم Huawei در دو مدل آن بپردازیم. اما در ابتدا به دو سوال مهم جواب می‌دهیم: اول اینکه چرا باید رمز وای فای رو عوض کنیم؟ دوم هم اینکه چگونه باید آدرس IP مودم را پیدا کنیم؟ بعد از پاسخ تفصیلی به این دو سوال، سراغ چگونگی تغییر رمز در مودم هواوی خواهیم رفت.

فهرست مطالب

چرا باید رمز وای فای رو عوض کنیم؟

کابوس خیلی از افراد در حوزه تکنولوژی‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، هک شدن است! اما حقیقت اینجاست که بسیاری از کسانی که به اطلاعات شخصی شما نفوذ پیدا می‌کنند از آن دسته هکرها و دزدهایی نیستند که در فیلم‌های هالیوودی می‌بینیم که با ظاهری ژولیده مقابل چندین مانیتور نشسته‌اند و در حال هک گیر می‌افتند! بیشتر این افراد صرفا انسان‌های زرنگی هستند که می‌توانند رمز ضعیف شما را حدس بزنند، از رخنه‌های امنیتی در برنامه نویسی سواستفاده کنند یا اینکه جوری افراد را گول بزنند تا اطلاعات شخصی از جمله رمز مودم خود را لو بدهند!

در بسیاری از موارد این کامپیوتر نیست که هک می‌شود، بلکه خود کاربر هدف هکر قرار می‌گیرد!

به همین خاطر بسیار مهم است که هر چند وقت یکبار پسوردهای خود را اعم از پسورد وای فای یا روتر خود را تغییر دهید تا امنیت آن‌ها را به خطر نیندازید. اگرچه بسیاری از کاربرها در حفاظت از اطلاعات شخصی و پسوردهایشان در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و سایر سرویس‌های آنلاین بسیار خوب عمل می‌کنند اما معمولا به سادگی تقریبا مهم ترین پسورد را فراموش می‌کنند: پسورد شبکه وای فای!
بسیاری از مودم‌ها به طور پیش فرض دارای نام و رمز وای فای مشخصی هستند. این مقادیر قرار نیستند همیشگی باشند و شما اگر ذره‌ای به امنیت خود اهمیت بدهید باید فورا آن مقادیر را تغییر دهید. سپس هر 90 روز یکبار هم به تغییر رمز آن بپردازید. به این شکل اگر کسی در حال جاسوسی از شما با چک کردن فعالیت‌های آنلاینتان از طریق وای فای شما باشد یا اینکه همسایه زرنگتان با استفاده از وای فای شما شبانه روز در حال تماشای فیلم سینمایی آنلاین باشد، دستشان از وای فای شما کوتاه شده و امنیت شما حفظ خواهد شد.

1. نام و رمز پیش فرض وای فای را باید پس از نصب برای اولین بار به سرعت تغییر دهید.

2. از رمزهای چندبار استفاده شده، در تغییر رمز وای فای استفاده نکنید.

3. اگر رمزی را برای وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها و … زیاد استفاده می‌کنید، برای وای فای آن را استفاده نکنید.

4. از اطلاعات شخصی، نام، نام خانوادگی، آدرس و … در رمز و به خصوص نام وای فای استفاده نکنید.

5. در رمز وای فای از ترکیب حروف کوچک و بزرگ، اعداد و کاراکترهای ویژه استفاده کنید.

6. نام وای فای را نیز حتی الامکان طولانی و پیچیده انتخاب کنید چون در الگوریتم‌های امنیتی تاثیرگذار است.

 

حتما بخوانید: چطور رمز وای فای در مودم را تغییر دهیم؟

پیدا کردن IP مودم

برای تغییر رمز وای فای و انجام سایر تنظیمات مودم، در وهله اول نیاز دارید که به صفحه مدیریت مودم خود دست پیدا کنید. برای این منظور نیاز به آدرس IP می‌باشد. چند راه برای بدست آوردن این آدرس وجود دارد:

راه اول: بسیاری از برندها، بر روی لیبلی که معمولا زیر یا پشت مودم می‌چسبانند، اطلاعات مفیدی زیادی را حک می‌کنند. از جمله این اطلاعات، آدرس IP مودم شما هم می‌تواند باشد. که به وسیله آن می‌توانید مودم را تنظیم کنید. در کنار این آدرس، اطلاعات دیگری مانند نام و رمز وای فای نیز بر روی این لیبل نوشته می‌شود.

 مودم Huawei

 

راه دوم: این راه مخصوص ویندوز 10 است. ابتدا باید به مسیر Settings > Network & Internet > Status > View hardware and connection properties بروید. سپس در آن صفحه اطلاعات مختلفی درباره وای فایی که الان به آن متصل هستید در اختیار شما قرار خواهد گرفت. مقدار Default Gateway همان آدرس IP مودم شماست.

تغییر رمز وای فای مودم Huawei

 

راه سوم: در این راه ابتدا باید به مودم خود چه به صورت باسیم چه بی‌سیم متصل شوید. استارت ویندوز را باز نمایید و کلمه CMD را تایپ و جستجو نمایید و سپس آن را انتخاب کنید تا باز شود. در صفحه سیاهی که با عنوان Command Prompt باز شده است؛ ipconfig (برای ویندوز) یا ifconfig (برای لینوکس یا مک) را تایپ نمایید و اینتر بزنید. بعد از زدن اینتر اطلاعات مختلفی برای شما نمایش داده می‌شود که آدرس مقابل Default Gateway همان آدرس مودم است.

تغییر رمز وای فای مودم Huawei

تغییر رمز وای فای مودم هواوی Huawei مدل HG8245h

در ابتدا برای اینکه بتوانید اقدام به تغییر رمز مودم کنید، باید به آن متصل شوید. این کار را هم به صورت بی‌سیم و هم باسیم یعنی بوسیله کابل شبکه می‌توانید انجام دهید. بعد از اطمینان از اتصال صحیح مودم و کامپیوتر، مرورگری مانند گوگل کروم باز کنید و در نوار آدرس آن، آدرس IP مودم را وارد کنید و اینتر بزنید. روش پیدا کردن آدرس آی پی مودم در همین مقاله توضیح داده شده است.

بعد از وارد کردن آدرس آی پی مودم که آدرسی شبیه به 192.168.100.1 است، شما به صفحه ورود به تنظیمات مودم وارد می‌شوید. در اینجا نیاز به یوزرنیم و پسورد برای وارد شدن دارید که به طور پیش فرض کلمه admin برای هر دو باید وارد شود. بعد از لاگین کردن به مدیریت مودم باید بر روی Advanced Configuration و سپس WLAN کلیک کنید و در نهایت از منوی درختی سمت چپ WLAN Basic Configuration را انتخاب کنید. در اینجا شما به تنظیمات مختلف وای فای این مودم دسترسی دارید که می‌توانید اقدام به تغییر رمز وای فای مودم هواوی Huawei مدل 8245h نمایید.
در این مقاله سعی کردیم علاوه بر اینکه دلایل تغییر رمز وای فای را با هم مرور کنیم، نحوه پیدا کردن آدرس آی پی مودم برای تغییر تنظیمات مودم و همچنین نحوه تغییر رمز وای فای مودم Huawei مدل HG532e و تغییر رمز وای فای مودم Huawei مدل HG8245h را نیز با هم بررسی کنیم. روش کلی تغییر دادن رمز وای فای مودم‌های مختلف تقریبا شبیه به هم است و با توجه به تفاوت‌های اندکی که وجود دارد، شما خواهید توانست رمز هر مودمی را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: رفع مشکل ورود به تنظیمات مودم؛ باز نشدن صفحه 192.168.1.1

تغییر رمز وای فای مودم Huawei مدل HG532e

در ابتدا باید وارد تنظیمات مودم خود شوید. برای این منظور باید از آدرسی که در بالاتر نحوه پیدا کردن آن توضیح داده شد استفاده نمایید. یک مرورگر اینترنت باز کنید و در قسمت نوار آدرس آن، آدرس خود را به عنوان مثال 192.168.1.1 وارد کنید و اینتر بزنید. صفحه‌ای که می‌آید، صفحه لاگین به مدیریت مودم شماست.

در اینجا برای اینکه بتوانید وارد شوید، یوزرنیم و پسوردی مورد نیاز است. این یوزرنیم و پسورد اگر آن را از قبل تغییر نداده‌اید، برای اکثر مودم‌های برندهای مختلف کلمه admin است. اگر admin را برای یوزرنیم و پسورد را امتحان کردید و نتوانستید وارد صفحه مدیریت شوید، احتمالا رمز آن را قبلا تغییر داده‌ و فراموش کرده‌اید. برای اینکه این مقادیر به مقادیر پیش فرض برگردند می‌توانید مودم را ریست فکتوری کنید که البته این کار باعث می‌شود تمامی تنظیمات مودم از بین برود. معمولا مقادیر پیش فرض صفحه ورود به مدیریت مودم در دفترچه راهنمای مودم وجود دارد.

تغییر رمز مودم Huawei

 

بعد از وارد شدن به مدیریت مودم، از منوی سمت چپ Basic را انتخاب نمایید و از منوی کرکره‌ای باز شده، WLAN را انتخاب نمایید. این قسمت مخصوص تنظیمات وای فای این مودم است. در این صفحه به دنبال pre-shared key بگردید. این قسمت در واقع همان رمز وای فای را مشخص می‌کنید که می‌توانید آن را تغییر دهید. توصیه می‌شود که رمزی پیچیده را برای این قسمت انتخاب نمایید. به این ترتیب شما توانستید تغییر رمز وای فای مودم Huawei مدل 532e را با موفقیت انجام دهید.

تغییر رمز وای فای هواوی با گوشی

برای تغیر رمز مودم وای فای هواوی(Huawei) با گوشی به روش زیر عمل کنید:

1- مرورگر کروم یا فایرفاکس خود را در گوشی موبایل باز کنید.

2- در نوار آدرس آن، آدرس ای پی که به طور پیش فرض 192.168.1.1 است را وارد کنید تا به صفحه تنظیمات مودم دسترسی داشته پیدا کنید.

3- در صفحه تنظیمات مودم باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کنید که به صورت پیش فرض برای اکثر مدل‌ها عبارت admin برای هر دو مورد در نظر گرفته می‌شود. پس از اینکه نام کاربری و رمز عبور مورد تأیید قرار گرفت وارد تنظیمات اصلی روتر می‌شوید.

4- پس از یافتن گزینه wireless می‌توانید تنظیمات مربوط به تغییر رمز وای فای را مشاهده کنید. در این بخش رمز مورد نظر خود را در قسمت «password» وارد کنید، فراموش نکنید که از یک پسورد قوی متشکل از حروف و اعداد استفاده کنید تا امکان هک شدن را به حداقل برسانید.

سخن آخر

در این مطلب، سعی کردیم در مورد تغیر رمز مودم وای فای هواوی (Huawei) و تغییر رمز وای فای هواوی با گوشی صحبت کنیم تا مشکلات شما عزیزان برطرف شود.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

راهنمای خرید و قیمت 16 مدل از بهترین مودم‌ ADSL خانگی

راهنمای خرید و قیمت 16 مدل از بهترین مودم‌ ADSL خانگی

به منظور دستیابی به سرعت اینترنت مناسب، تحقیق در مورد انتخاب مودم بسیار مهم است. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *