مجله ی راف نت

انتخاب بهترین کابل شبکه اترنت

انتخاب بهترین کابل شبکه اترنت

اترنت نوعی فناوری است که میان دستگاه های مختلف در یک شبکه، برقرار می گردد. این فناوری به دستگاه های شما امکان می دهد تا از طریق یک پروتکل که مجموعه ای از قوانین یا زبان مشترک شبکه است، ارتباط برقرار کنند. کابل اترنت مجموعه ای فیزیکی و محصور شده از سیم ها است که به داده ها امکان منتقل شدن می بخشد. در مقایسه با فناوری بی سیم، اترنت کمتر در برابر اختلالات آسیب پذیر است. کابل اترنت برای سرعت‌های بالاتر مانند Cat 5e و Cat 6e (یا بالاتر) کاربرد دارد. کابل‌های اترنت مودم، روتر، رایانه و سایر دستگاه‌های سیمی با قابلیت اینترنت را برای انتقال سیگنال‌های باند پهن به هم متصل می‌کنند. اترنت همچنین امنیت و کنترل شبکه قوی‌تری نسبت به WiFi ارائه می‌کند، زیرا در این شرایط دستگاه‌ها به یک کابل فیزیکی متصل بوده و دسترسی افراد خارجی به داده‌های شبکه یا سرقت پهنای باند دستگاه‌های تأیید نشده را سخت می‌کند.

فهرست مطالب


خرید بهترین کابل شبکه مناسب، ازهمتی بسیاری برخوردار است؛ زیرا انتخاب کابل اترنت مناسب تضمین می کند که بهترین عملکرد با بهترین قیمت ممکن به دست می آید.
برای اطمینان از خرید بهترین کابل شبکه برای سیستم، ابتدا لازم است درک مختصری از آنچه مورد نیاز است داشته باشید.
جنبه هایی مانند عملکرد، قیمت، در دسترس بودن، کیفیت و موارد دیگر همگی بر تصمیم گیری در مورد خرید کابل شبکه تاثیر می گذارند. اگرچه قضاوت در مورد برخی از آنها دشوار است، اما دانستن حقایق می تواند به تصمیم گیری آگاهانه در مورد بهترین کابل شبکه اترنت برای خرید کمک نماید.

بهترین کابل اترنت

انواع کابل اترنت و نحوه انتخاب از میان آنها

ابتدایی ترین کابل اترنت Cat 5 است: این کابل بسیار قدیمی است و پیدا کردن آن کار دشواری است. تنها کاربرانی که باید از Cat 5 استفاده کنند آنهایی هستند که برنامه اینترنت با سرعت کمتر از 100 مگابیت بر ثانیه دارند. با این حال، اگر واقعا به یک کابل جدید نیاز دارید، سعی کنید آن را به Cat 5e ارتقا دهید. یافتن این کابل بسیار ساده تر از Cat 5 خواهد بود و اگر تصمیم به ارتقای سرعت اینترنت خود در آینده داشته باشید همچنان قابل استفاده خواهد بود.
یکی دیگر از مواردی که باید آن را بشناسید، کابل Cat 6 است: این کابل از سرعت های مشابه Cat 5e پشتیبانی کرده و در عین حال نیز پهنای باند را دو برابر می کند. داشتن پهنای باند بالاتر باعث افزایش سرعت دانلود و آپلود می شود. یکی دیگر از مزایای اضافه شده کابل های Cat 6، وجود محافظ است. محافظ نوعی مانع است که سیم های داخل کابل اترنت را از تداخل محافظت می کند. متأسفانه همه کابل های Cat 6 این ویژگی را ندارند. اگر می خواهید محافظ داشته باشید، هنگام جستجوی کابل های Cat 6 به دنبال “STP” یا “جفت در هم تنیده ی محافظ دار” باشید. اگر برنامه اینترنت شما کمتر از 1000 مگابیت در ثانیه است و به دنبال پهنای باند بالاتر هستید، کابل Cat 6 انتخاب مناسبی است.
اگر طرح اینترنت شما تا 10000 مگابیت در ثانیه سرعت دارد، بهتر است از کابل Cat 6a بهره مند شوید. Cat 6a سرعت و پهنای باند شما را افزایش می دهد. علاوه بر این، تمامی کابل‌های Cat 6a و بالاتر، دارای محافظی هستند که تداخل را کاملاً از بین ببرد. اگر سرعت برنامه اینترنت شما بیش از 1000 مگابیت در ثانیه باشد و کابلی بخواهید که ظرف دو تا سه سال دیگر قدیمی نشود، کابل Cat 6a برای شما مناسب است.
یکی از جدیدترین کابل‌های اترنت موجود Cat 7 است. اگرچه این فناوری جدیدتر در بازار موجود است، امابه غیر از پهنای باند بالاتر، چیز بیشتری نسبت به Cat 6a ارائه نمی‌کند. کابل های Cat 7 از سرعت 10000 مگابیت بر ثانیه و 600 مگاهرتز پهنای باند پشتیبانی می کنند، در حالی که Cat 6a از 500 مگاهرتز پشتیبانی می کند. پهنای باند بالاتر Cat 7 امکان انتقال سریعتر داده ها را فراهم می کند، بنابراین اگر می خواهید فایل های حجیم را دانلود یا آپلود کنید، Cat 7 ممکن است برای شما مناسب باشد.
Cat 7a جدیدترین، بهترین و گرانترین کابل اترنت موجود در بازار است. مشابه کابل های Cat 6a و Cat 7، Cat 7a از سرعت تا 10000 مگابیت در ثانیه پشتیبانی می کند، اما حداکثر پهنای باند آن به طور تصاعدی بالاتر از 1000 مگاهرتز است. Cat 7a قطعاً بسیار بیشتر از نیاز یک فرد معمولی است، اما برای کسانی که می‌خواهند اکنون روی بهترین کابلی سرمایه‌گذاری کنند که با فناوری‌های آینده سازگار است، مناسب است.

برخی پارامترهای موثر در انتخاب بهترین کابل شبکه اترنت

– عملکرد کابل اترنت

کابل‌های ذکر شده در فوق، با دسته‌بندی مختلف دارای سطوح کارایی متفاوتی هستند و در نتیجه انتخاب کابلی که الزامات سیستم را برآورده کند مهم است.
با استفاده از جدول زیر به راحتی می توان مقایسه بین سطوح عملکرد کابل برای زمانی که آنها خریداری می شوند مشاهده کرد.

جدول 1 – خلاصه عملکرد کابل اترنت

کتگوری کابلنوع محافظتحداکثر سرعت انتقال (در 100 متر)حداکثر پهنای باند
Cat 5بدون حفاظ10/100 Mbps100 MHz
Cat 5eبدون حفاظ1000 Mbps / 1 Gbps100 MHz
Cat 6حفاظدار یا بدون حفاظ1000 Mbps / 1 Gbps>250 MHz
Cat 6aدارای حفاظ10000 Mbps / 10 Gbps500 MHz
Cat 7دارای حفاظ10000 Mbps / 10 Gbps600 MHz
Cat 8دارای حفاظ25 Gbps or 40Gbps*2000 MHz

– سازگاری

یکی از مزایای کابل‌های اترنت این است که قابل تعویض بوده و با هم نیز سازگار هستند. تنها مشکل واقعی استفاده از کابل های قدیمی مانند Cat 5 این است که از سرعت های انتقال داده با سرعت بالا پشتیبانی نمی کند.
البته این امکان وجود دارد که بتوانید کابل Cat 5 را به روتری که دارای آخرین رابط اترنت 10G است وصل کنید. تنها مشکلی که وجود خواهد داشت، این است که کابل سرعت انتقال داده را کند می‌کند.
به طور مشابه می توان کابل Cat 7 را به یک روتر قدیمی که از آخرین سرعت ها پشتیبانی نمی کند وصل کرد و بدون مشکل از آن استفاده کرد.

– طول کابل اترنت

کابل‌های اترنت در طول‌های استاندارد مختلفی وجود دارند. اما کثر مردم مایلند از یکی از کابل های از پیش ساخته شده استفاده کنند.
کابل ها به طور گسترده در طول های مختلف اعم از 0.5، 1، 1.5، 2، 5، 10، 20 متر در دسترس هستند. کابل های اترنت بلند، اغلب به طور گسترده در دسترس هستند، و حداکثر طول حدود 75 متر برای آنها نسبتا مناسب است.
هنگام تعیین طول، مطمئن شوید که کابل به اندازه کافی بلند باشد. معمولاً در انتخاب طول کابل بهتر است کمی حاشیه در نظر گرفته و آن را طولانی تر از حد تعیین شده خریداری کنید، اما نه آنقدر که طول کابل زیادی مصرف شود.

– رنگ کابل

در حالی که برای بسیاری از کاربردها، رنگ کابل مهم نیست، در برخی موارد انتخاب رنگ می تواند بسیار مفید باشد. هنگامی که تعدد کابل ها زیاد باشد، داشتن رنگ های مختلف برای ردیابی کابل ها و اطمینان از اتصال کابل مناسب به موقعیت مناسب کمک کند. تعیین رنگ کابل می تواند در مواردی مفید باشد که یک روتر یا سوئیچ بزرگ دارای اتصالات زیادی باشد یا یک پچ پنل با توضیحاتی وجود داشته باشد.

آیا کابل اترنت سریعتر از وای فای است؟

اترنت تقریباً همیشه سریعتر از اتصال Wi-Fi است. کابل اترنت به دستگاه‌های شما این امکان را می‌دهد تا داده‌ها را فوراً ارسال و دریافت کنند، به خصوص اگر اتصال اینترنت شما از نوع فیبر نوری باشد. یکی دیگر از مزایای اتصال اترنت این است که محل قرارگیری روتر مهم نیست: تا زمانی که کابل شما به دستگاه های شما برسد، نگران سرعت پایین نخواهید بود. همچنین احتمال گم شدن یا تخریب داده های شما در حین انتقال نیز کمتر است و دیگر لازم نیست نگران مسدود شدن سیگنال خود توسط موانع نزدیک باشید. تنها راهی که کابل اترنت شما احتمالا با آن دچار اختلال یا آسیب شود، این است که کابل شما از نظر فیزیکی پاره شود. علاوه بر این، اتصال اترنت نمی تواند توسط کاربران غیرمجاز هک شود. برای اینکه بتوانید از اتصال اترنت استفاده کنید، دستگاه شما باید به طور فیزیکی به کابل متصل باشد.

خلاصه نکات انتخاب کابل اترنت

یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر خرید کابل های اترنت، انتخاب بهترین کابل و سود عملکردی نسبت به هزینه است.

کابل اترنت شبکه

برای مصارف خانگی کابل Cat 5e در حال حاضر به طور کلی برای اکثر کاربردها کافی و مناسب است، اگرچه در سال های آینده ممکن است با افزایش بیشتر سرعت ها را محدود کنند. اتصال به اینترنت معمولاً قسمت اصلی کار است و اگر به طور پیوسته فایل های بزرگ را منتقل نمی کنید، استفاده از کابل Cat 6 یا Cat 7 تفاوت زیادی ایجاد نمی کند. در هر صورت تمام تجهیزات اترنت باید به هر حال از سرعت های بالاتر پشتیبانی کنند و هر گونه انتقال به صورت پیش فرض به عنصر کمترین سرعت در هر اتصال خواهد بود.
اگر می‌خواهید مطمئن شوید که بهترین سرعت‌ها را دریافت می‌کنید، کابل‌های Cat 6 و Cat 6a گزینه های مناسبی برای شما هستند. آنها اغلب بیش از Cat 5 هزینه ندارند و برای محافظت در آینده گزینه عاقلانه ای هستند. همچنین Cat 5 در حال حاضر منسوخ شده است، بنابراین بهتر است از آن استفاده نکنید.
کابل های Cat 7 در حال حاضر مزیت چندان مهمی نسبت به Cat 6a در شرایط مشابه ندارند. گفته می شود که آنها محافظ بهتری ارائه می دهند و این می تواند به حفظ سرعت در جایی که کابل های اترنت طولانی نیاز است کمک کند. بنابراین برای کابل‌هایی که مثلاً برای سیم‌کشی مصارف خانگی نصب می‌شوند، اغلب بهتر است هزینه اضافی را برای اطمینان از بهترین سرعت پرداخت کنید و این امر سیستم را تا زمانی که ممکن است در آینده از خطرات محافظت می‌کند.
برای سیستم های تجاری، بدیهی است که ارزش پرداخت هزینه اضافی برای سریع ترین کابل های ممکن را دارد. صرفه جویی های کوچک به قیمت عملکرد می تواند در طولانی مدت هزینه داشته باشد.

منابع

https://www.electronics-notes.com/articles/connectivity/ethernet-ieee-802-3/how-to-buy-best-ethernet-cables-cat-5-6-7.php
https://www.optimum.com/articles/internet/what-ethernet-cable-do-i-need

 

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

تفاوت سرعت اینترنت با کابل و وایرلس

کابل های اترنت اغلب جنبه نادیده گرفته شده یک شبکه خانگی هستند. بسیاری از مردم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *