مجله ی راف نت

معرفی انواع پچ پنل + طبقه بندی های مختلف

معرفی انواع پچ پنل + طبقه بندی های مختلف

پچ پنل شبکه یکی از تجهیزات مهم در مدیریت کابل‌کشی است. انواع مختلفی از پچ پنل وجود دارد. به طور کلی دو نوع نوری و مسی برای پچ پنل وجود دارند.

فهرست مطالب

طبقه بندی پچ پنل شبکه بر اساس تعداد پورت

از این نظر پچ پنل‌های مختلفی طراحی شده‌اند. ۱۲پورت، ۲۴پورت، ۴۸پورت و … انواع مختلفی هستند که با توجه به حجم اتصالات توسط کارشناس شبکه انتخاب می‌شوند و درون رک شبکه جاسازی می‌شوند تا مشکلات ناشی از کابل‌کشی متعدد برطرف شوند و افراد به راحتی به اتصالات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

طبقه‌بندی بر اساس لایه محافظ (Shielding)

بر این اساس پچ پنل به دو نوع مختلف دیده می‌شود. پچ پنل با لایه محافظتی (Shielded) و بدون لایه محافظتی‌ (Unshielded). دسته‌ای که با لایه محافظتی هستند برای محیط با اختلال الکترومغناطیسی (EMI) بالا طراحی شد‌ه‌اند. این دسته به خوبی شبکه پرسرعت اینترنت را تا حدود زیادی از دست نویز و EMI رها می‌کنند. خصوصا وقتی پچ پنل قرار است در جایی جاسازی شود که سیم‌‌ها و کابل‌های متعدد مسی در کنار آن وجود دارند. در صورتی که کارشناس شبکه تشخیص دهد که محیط نویز یا EMI‌ بالایی ندارد، پچ پنل از نوع بدون محافظ (Unshielded) کاربرد دارد. در کل بهتر است که اگر از کابل cat6‌ حفاظ دار استفاده می‌کنید، پچ پنل را هم از همین نوع انتخاب کنید.

طبقه‌بندی پچ پنل شبکه بر اساس نوع پورت

برخی پچ‌ پنل‌ها از چندین نوع پورت پشتیبانی می‌کنند. از کابل stp، کابل utp و ftp گرفته تا انواع زوج‌تابیده‌های مسی:‌ cat5، cat5e، cat6، cat7‌ و حتی کابل شبکه نوری. اصطلاحا به این دسته از پچ پنل ماژولار گفته می‌شود که محدوده وسیعی از اتصالات را پشتیبانی می‌کنند. مشاور دیتاسنتر با توجه به نیاز می‌تواند جایگاهی برای این نوع پچ پنل طراحی کند تا هم تجهیزات به خوبی تفکیک شوند و هم طول کابل‌کشی کمتر شود و تا حدی در هزینه‌‌های اضافی صرفه‌جویی شود. نیازی به ایجاد نقطه اتصال  end-to-end متعدد نباشد و دسترسی به اتصالات مورد نظر آسان شود.

پچ پنل 12 یونیت

پچ پنل متنوع در یک رک شبکه که کابل‌کشی‌های متعدد را سازماندهی کرده است

زمانی که که به تعداد کاربران افزوده می‌شود، نیاز به سوکت پیدا می‌شود. تمام کابل‌‌های متصل به سوکت در محل جاسازی پچ پنل جمع‌آوری می‌شوند. با برچسب گذاری آن‌ها، افراد به راحتی به کابل شبکه مورد نظر خود دسترسی خواهند یافت.

هنگام خرید کابل شبکه حتی برای شبکه‌های کوچک مقیاس این سوال پیش می‌آید که این همه کابل قرار است چگونه سازمان‌دهی شوند. پچ پنل از همین رو یک بخش حیاتی در طراحی دیتاسنتر است. مدیریت سیستم طراحی شده بسیار ساده‌تر خواهد شد.

در صورت استفاده از پچ پنل پهنای باند و عملکرد شبکه بهبود پیدا می‌کند. از ایجاد گره‌های کابل کشی جلوگیری می‌شود. تا حدود زیادی از تداخل الکتریکی کاسته می‌شود. اجازه می‌دهد تا یک رایانه به تعداد زیادی از پورت‌های LAN‌ متصل شود.

در هنگام خرید باید نیاز امروز و توسعه فردا را در نظر داشت. چه تعداد اتصالاتی مورد نیاز است. چه نوع اتصالاتی قرار است فراهم شوند. ارتفاع و چارچوب طراحی به چه صورتی است. سوالاتی از این دست می‌توانند پاسخ متفاوتی داشته باشند. مشاور دیتاسنتر اطلاعات مفیدی در این زمینه دارد که به خوبی از نیاز شبکه در مقیاس‌های مختلف آگاه است و می‌تواند بهترین انتخاب را پیشنهاد دهد.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

انواع مودم های خانگی

انواع مودم های خانگی

مودم دستگاهی است که به ارائه دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) متصل می شود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *