مجله ی راف نت

راهنمای قدم به قدم خرید مودم؛ADSL یا VDSL؟

راهنمای قدم به قدم خرید مودم؛ADSL یا VDSL؟

اینترنت به عنوان یک پدیده بی بدیل، حضور پر رنگ و غیرقابل انکاری در زندگی امروز ما دارد. از کوچک‌ترین کارها مانند خرید شارژ سیمکارت و تهیه مایحتاج خانه گرفته تا تهیه بلیط قطار و رزرو وقت دکتر همگی به وسیله اینترنت اتفاق می‌افتد. برای اتصال به این دنیای بزرگ چندین راه پیش پای همه قرار دارد مانند استفاده از انواع مودم‌های همراه، استفاده از اینترنت موبایل و … که البته استفاده از اینترنت ADSL به عنوان یک اینترنت ارزان و پرسرعت در سالیان اخیر رونق دوچندانی پیدا کرده است. برای اینکه بدانید برای خرید مودم باید به چه نکاتی توجه کنید با ادامه مقاله راهنمای خرید مودم در مجله راف نت همراه باشید.

فهرست مطالب

راهنمای خرید مودم و فاکتورهای اصلی آن:

1.کارایی ؛ اولین راهنمای خرید مودم

در وهله اول باید ببینیم که کدام نوع مودم بیشترین کارایی را برای ما دارد. در بعضی از مناطق مخابرات توانایی پشتیبانی از اینترنت ADSL را ندارد و در جاهای دیگر ممکن است پوشش اینترنت 4G و LTE بسیار ضعیف باشد، پس نوع منطقه‌ای که در آن هستید می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب نوع مودم داشته باشد. مودم‌های ADSL قیمت به مراتب ارزان تری نسبت به مودم‌های همراه دارند که شاید این دلیل دیگری باشد که به دنبال راه اندازی اینترنت ADSL بروید.

2.برند مودم

برند یک مودم بدون شک نقش بسیار مهمی در انتخاب و خرید یک مودم دارد. برندهای باکیفیت و باسابقه مانند TP-Link، D-Link، مرکوسیس، یوتل و … از جمله برندهایی هستند که محصولات قابل اتکایی به بازار عرضه می‌کنند.

راهنمای خرید مودم

 

3.تعداد کابران

تعداد کاربرانی که می‌توانند به یک مودم متصل شوند، می‌تواند در هر مودم متفاوت باشد. اگر مودم را برای یک خانه تهیه می‌کنید شاید این موضوع زیاد به چشم نیاید، اما در مقیاس بزرگ‌تر باید توجه کنید که آیا این مودم با حداکثر سرعتی که پشتیبانی می‌کند می‌تواند پاسخگوی 32 کاربری باشد که به آن متصل می‌شوند یا خیر؟ پاسخ به این سوال می‌تواند همه ابهام شما را در خرید یک مودم برای اداره، کارگاه و … برطرف نماید.

4.تعداد پورت‌ها

تعداد پورت‌هایی که بر روی یک مودم تعبیه شده نیز می‌تواند در خرید شما تاثیر بگذارد. به بسیاری از مودم‌ها، مودم روتر می‌گویند به این ترتیب که با داشتن تعداد قابل توجهی پورت LAN به شما اجازه می‌دهد که چندین دستگاه از طریق سیم نیز به آن متصل شوند تا به صورت جداگانه به خرید یک دستگاه روتر نیاز پیدا نکنید که در نهایت باعث صرفه جویی در هزینه خواهد شد.

5.مودم همراه یا دسکتاپ

مودم‌ها معمولا با اتصال به برق فعالیت می‌کنند، اما مودم‌هایی در بازار هستند که به مودم‌های پرتابل معروفند. این مودم های سیمکارت خور هستند، به این ترتیب که می‌توانید با شارژ کردن آن‌ها و همراه داشتنشان در مکان‌های مختلف از یک اینترنت پرسرعت استفاده کنید. این نوع مودم باعث می‌شود در مواقعی که بیرون هستید از اینترنت دیتای گوشی خود استفاده نکنید و به جای آن به مودم همراه خود متصل شوید تا به این شکل هم در هزینه‌های شما صرفه جویی شود و هم شارژ باتری گوشی شما خالی نگردد.

راهنمای قدم به قدم خرید مودم

6.میزان پوشش دهی

میزان پوشش دهی یک مودم نیز دیگر شاخصه‌ای است که در خرید یک مودم باید به آن توجه نمایید. مودم‌ها معمولا دارای یک یا چند آنتن هستند که می‌تواند داخلی یا خارجی باشد، اما اگر مودم را برای یک محیط بزرگ خریداری می‌کنید، بهتر است از مودم‌هایی استفاده کنید که دارای چندین آنتن خارجی هستند که به این ترتیب پوشش دهی بهتری داشته باشند تا به دستگاه‌های تقویت کننده سیگنال احتیاج پیدا نکنید.

7.تفاوت مودم adsl با vdsl

تفاوت بین این دو نوع مودم در واقع به تفاوت بین دو نوع اینترنت ADSL و VDSL برمی‌گردد. هر دو این اینترنت‌ها بر پایه فناوری DSL بنا شده‌اند که البته اینترنت VDSL نسبت به ADSL سرعت به مراتب بیشتری دارد. بیشتر ما با اینترنت ADSL آشنا هستیم که به نام خط مشترک دیجیتال نامتقارن شناخته می‌شود و همانطور که می‌دانید در سرعت آپلود و دانلود نامتقارن عمل می‌کند و اگر از تسترهای سرعت اینترنت استفاده کنید می‌بینید که این دو سرعت هرگز با هم برابر نیستند. خرید مودم ADSL و استفاده از آن رایج‌ترین راه دسترسی به اینترنت پهن باند است. سرعت‌های بالاتر این نوع اینترنت ADSL2+ نامیده می‌شوند که می‌توانند تا 24 مگابیت بر ثانیه سرعت دانلود در اختیار شما قرار دهند.
اما اینترنت VDSL نسل جدید از فناوری DSL است که همچنان بر پایه کابل‌های شبکه راه اندازی می‌شود که از همان خط تلفن برای برای برقراری اتصال به اینترنت استفاده می‌کند، اما به مراتب فناوری جدیدتری دارد. VDSL تا سرعت 52 مگابیت بر ثانیه می‌تواند برای دانلود فراهم کند که این تفاوت سرعت باعث می‌شود که شما نتوانید از یک مودم ADSL برای اتصال به VDSL استفاده کنید. چون مودم‌های ADSL از استانداردهایی نسبتا قدیمی پشتیبانی میکنند که شامل VDSL نمی‌شود، اما بر عکس شما قادر خواهید بود از یک مودم VDSL برای اتصال به اینترنت ADSL استفاده کنید، چون تمامی استانداردهای ماقبل خود را نیز دارد. در اینترنت نسل دوم یعنی VDSL2 سرعت دانلود می‌تواند تا 100 مگابیت بر ثانیه نیز برسد که در نوع خود جالب توجه است. پس تنها تفاوت این دو نوع مودم برخورداری از استانداردهای مختلف است که باعث می‌شود بتوان از تمام پتانسیل اینترنت VDSL استفاده نمود.

درباره‌ی rafmag

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *