مجله ی راف نت

تگ ضد سرقت rfid
تگ ضد سرقت rfid

تگ ضد سرقت RFID و ایمن‌سازی محصولات فروشگاهی

واژه ایمن‌سازی می‌تواند بر تجهیزات متعددی مانند دوربین مداربسته، مه‌ساز، دزدگیر و بسیاری موارد دیگر دلالت داشته باشد؛ اما یکی از تجهیزات مهم برای ایمن‌سازی محصولات که امروزه تقریبا در تمامی فروشگاه‌ها یافت می‌شود؛ تگ ضد سرقت RFID است. با استفاده از این روش، درصد بسیار زیادی از سرقت‌ها شناسایی شده و محصول قبل از اینکه از درب فروشگاه به بیرون برده شود، شناسایی خواهد شد. اگر شما مدیر یک فروشگاه هستید که هنوز اطلاعات کاملی در این رابطه ندارید در ادامه سعی می‌کنیم به سوالات شما در این رابطه پاسخ دهیم.

تگ ضد سرقت RFID چیست؟

تگ ضد سرقت RFID محصولی برای شناسایی فرکانس رادیویی بوده و در‌واقع ریزتراشه‌های کوچکی هستند که سیگنال رادیویی را به گیرنده ارسال می‌کنند.

از این فناوری نه تنها روی محصولات برای جلوگیری از سرقت، بلکه روی گذرنامه، کارت‌های حمل و نقل مترو، کارت‌های کلید اتاق هتل و ریزتراشه‌های حیوانات خانگی نیز استفاده می‌شوند.

نحو کارکرد تگ ضد سرقت RFID

این برچسب از 2 قسمت ساده ساخته شده است، یک مدار و آنتن. در صورتی که هر جزء حتی ایرادی جزیی داشته باشد، کارکرد آن دچار اختلال خواهد شد.

هنگامی که مدار با امواج رادیویی در فرکانس‌های پایین، بالا و فوق‌بالا تماس پیدا می‌کند، یک میدان الکتریکی ایجاد می‌شود.

این میدان است که مدار را تغذیه می‌کند و به آن اجازه می‌دهد اطلاعات خود را به منبع نزدیک منتقل کند.

خواننده تگ RFID، همان تراشه‌ای که اسکن می‌کند و از آنجا از اطلاعات برای هر هدفی که لازم باشد استفاده خواهد کرد.

نحوه کارکرد تگ ضد سرقت RFID
نحوه کارکرد تگ ضد سرقت RFID

قیمت تگ ضد سرقت RFID

 اگر در رابطه با قیمت تگ ضد سرقت RFID سوال دارید، باید به شما بگوییم که بستگی به نوع کالای شما دارد. به‌طور مثال برای برخی کالاها برچسب استفاده می‌شود و برای پوشاک از تگ‌های صدفی استفاده خواهد شد. هر کدام از این محصولات قیمت‌های متفاوتی دارند و با ماژول‌های مختلفی عرضه می‌شوند. به‌علاوه قیمت‌ها ثابت نیست که ما در این قسمت به آن اشاره کنیم. پس بهترین راهکار این است که با فروشنده‌ای که انتخاب می‌کنید در تماس باشید تا قیمت نهایی به شما اعلام شود.

مزایای استفاده از برچسب RFID

از آنجایی که آن‌ها بسیار کوچک بوده و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است، در هرجایی استفاده می‌شوند و کاربردهای بسیاری دارند که ما به صورت خلاصه رایج‌ترین مزایای استفاده از تگ ضد سرقت RFID را بررسی خواهیم کرد.

کاهش سرقت در فروشگاه

یک جایگزین کوچک و ارزان برای جلوگیری از سرقت استفاده از این محصول است. به‌علاوه نسبت به سایر محصولات امنیتی مانند دوربین مداربسته قیمت مناسب‌تری نیز دارد.

تولید خودکار در کارخانه

استفاده از این محصول در خطوط تولید، منجر به اسکن خودکار خواهد شد که فواید بسیاری دارد.

دسترسی به پرسنل

برای دسترسی به پرسنل و اطلاع از مکانی که حضور دارند نیز  از جمله مزایای آن است.

پیگیری حمل و نقل

برچسب‌های RFID برای ردیابی در صنعت حمل و نقل نیز استفاده شده و مزایای بسیاری دارد.

نگهداری از موجودی

برچسب‌های امنیتی RFID برای نگهداری از موجودی، به‎‌ویژه برای شرکت‌هایی که گردش مالی بالایی دارند، عالی هستند.

انواع محصولات امنیتی RFID

برای دسته‌بندی انواع تگ امنیتی RFID معیارهای مختلفی وجود دارد. به‌طور مثال ممکن است شما بخواهید این محصولات را از نظر کاربرد، از نظر شرایط محیطی و فرکانس تقسیم‌بندی نمایید که در ادامه هر کدام را بررسی خواهیم کرد.

انواع تگ RFID
انواع تگ RFID

انواع تگ امنیتی RFID از نظر فرکانس کاری :

تگ‎‌های RFID از لحاظ فرکانس کاری به سه دسته تقسیم می‌شوند :

محصولات RFID یا تگ برچسبی (LF (Low Frequncy، ارتباط تگ‌خوان و تگ در حد کمتر از 10 سانتی‌متر است و تبادل با سرعت پایین خواهد بود.

تگ RFID یا تگ برچسبی (HF (High Frequency، ارتباط تگ‌خوان و تگ در حد کمتر از 10 سانتی‌متر است و تبادل با سرعت بالا خواهد بود.

برچسب RFID یا تگ برچسبی (UHF (Ultra High Frequency، ارتباط تگ‌خوان و تگ حدود 20 متر است و تبادل با سرعت خوبی خواهد بود.

انواع تگ امنیتی RFID از نظر تامین انرژی :

تگ  فعال یا Active، دارای منبع تغذیه داخلی است.

تگ‌های نیمه فعال یا Semi Passive، از باتری انرژی می‌گیرد و نسبت به غیرفعال سرعت بیشتری دارد.

مدل غیر فعال یا Passive، انرژی خود را از میدان‌های الکترومغناطیس می‌گیرد.

تگ‌های رادیو فرکانسی از نظر کاربرد نیز می‌توانند بسیار متنوع باشند و برای محصولاتی همچون، لباس، جواهرات، اشیا، دام ها، استفاده شوند.

انواع تگ RFID از نظر شکل ظاهری:

از نظر شکل ظاهری می‌توان این محصولات را به لیبلی، کارتی هاردی و… دسته‌بندی کرد.

این اشکال شامل تگ‌های گرد، مربعی و مدادی شکل است. تگ‌های گرد (یا تگ‌های صدفی) با سر سوزنی متناسب با اندازه تگ، یکی از سخت‌ترین تگ‌ها برای سارقان مغازه در نظر گرفته می‌شود. باز کردن آن‌ها با زور دشوارتر است و نمی‌توان بدون ایجاد بریدگی یا پارگی قابل توجه سر پین را از داخل محصول عبور داد.

در همین حال، برچسب‌های سخت را می‌توان با استفاده از یک بند فولادی بر روی اقلامی مانند کیف‌های دستی و کفش چسباند و بطری‌ها و عینک‌ها را می‌توان با استفاده از برچسب‌های سخت طراحی‌شده برای چسباندن به محصول محکم کرد.

اجزای تشکیل دهنده تگ ضد سرقت RFID

برای جلوگیری از سرقت محصولات در فروشگاه‌ها، استفاده از تگ‌های rfid یکی از بهترین استراتژی‌ها محسوب می‌شود.

این متد یک روش پیشگیری از ضرر است که توسط ۷۳ درصد خرده‌فروشان در سراسر جهان و ۶۹ درصد از خرده‌فروشان در ایالات متحده استفاده می‌شود. اگر به‌طور موثر استفاده شود، می‌تواند دزدی از مغازه را حدود 60 تا 80 درصد کاهش دهد.

EAS شامل یک سری عناصر ضروری است که همه با هم برای نظارت و محافظت از موجودی در یک فروشگاه کار می‌کنند.

آنتن تگ آر اف آی دی

آنتن‌ها معمولا در ورودی یک فروشگاه قرار می‌گیرند. اغلب آن‌ها یک آنتن به سبک پایه یا مجموعه‌ای از دو یا سه آنتن هستند که درست در داخل درگاه قرارداده می‌شوند. آن‌ها هم‌چنین می‌توانند در چارچوب در، زیر کف در ورودی، یا حتی بالای سر پنهان شوند.

این آنتن‌ها توانایی ارسال سیگنال داشته و تگ‌های روی محصولات نیز به سیگنال‌ها پاسخ می‌دهند.

هنگامی که یک کالا با برچسب یا برچسب فعال از کنار یا بین این آنتن‌ها عبور می‌کند، زنگ هشدار به صدا در می‌آید که نشان می‌دهد یک کالا از فروشگاه خارج شده است.

برچسب های امنیتی RFID

برچسب‌های امنیتی که معمولا برای محافظت از اقلامی مانند لباس، لوازم جانبی و بسیاری کالاهای دیگر استفاده می‌شود، شامل یک محفظه سخت و خارجی با فرستنده‌ای است که در داخل آن قرار دارد. این فرستنده با آنتن محافظ ورودی فروشگاه در ارتباط دائمی است.

برچسب‌های امنیتی متناسب با سیستم‌های امنیتی RF یا AM در دسترس هستند.

در مورد لباس و اقلام نرم، برچسب امنیتی با استفاده از یک سنجاق روی یک کالا چسبانده می‌شود که از پارچه محصول عبور می‌کند. سپس این پین در تگ امنیتی قفل خواهد شد.

دو نوع متداول مکانیسم قفل وجود دارد که در برچسب‌های امنیتی استفاده می‌شود. این موارد قفل‌های مکانیکی و قفل‌های مغناطیسی هستند.

در مورد قفل‌های مغناطیسی قدرت‌های مختلفی وجود دارد که از استاندارد تا SuperLock، HyperLock و Multipolar متغیر است. هرچه قدرت مغناطیسی بالاتر باشد، حذف غیرقانونی برچسب دشوارتر است و SuperLock حداقل قدرت مغناطیسی توصیه شده است.

در همین حال، پین امنیتی باید دارای سر به اندازه کافی بزرگ باشد تا اطمینان حاصل شود که نمی‌توان آن را از طریق پارچه موردی که روی آن چسبانده شده است عبور داد. درحال حاضر طیف وسیعی از اندازه‌های سر پین موجود است.

تگ RFID روی محصولات فروشگاهی
تگ RFID روی محصولات فروشگاهی

غیرفعال کردن برچسب امنیتی

برچسب‌های امنیتی معمولا توسط غیرفعال کننده‌‎ای که در محل فروش قرار دارد یا در اسکنر ادغام شده است غیرفعال می‌شود. این غیرفعال‌کننده با شکستن مدار درون یک برچسب کار می‌کند تا دیگر سیگنالی منتشر نکنند و بدون ایجاد زنگ هشدار از نزدیک آنتن عبور کنند. برچسب‌ها را نمی توان دوباره استفاده کرد.

جمع‌بندی

تگ ضد سرقت  RFID tags راه‌حلی ساده است که می‌تواند سرمایه شما را از سرقت محافظت کند. اگرچه تجهیزات امنیتی برای فروشگاه‌ها بسیار متنوع هستند، اما این راهکار روشی تضمین شده و یک استراتژی بدون خطا است. به علاوه شما درجا می‌توانید سارق را شناسایی کنید. ما سعی کردیم به زبان ساده نحوه عملکرد سیستم‌های RFID را توضیح دهیم و هم‌چنین افرادی که از این تکنولوژی اطلاعات کمی دارند، با آن آشنا نماییم. در صورتی که هنوز نقطه ابهامی برای شما وجود دارد و یا سوالاتی دارید که پاسخ آن را نگرفته‌اید، می‌توانید در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

درباره‌ی Efhami

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *