مجله ی راف نت

نصب دوربین مداربسته
نصب دوربین مداربسته

آموزش گام به گام نصب دوربین مداربسته برای تمامی افراد

نصب دوربین مداربسته یا یک سیستم امنیتی برای خانه یا شخص شما ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما پیروی از این راهنمای ساده اضافه کردن نظارت تصویری را بسیار آسان می‌کند. فقط با داشتن مهارت‌های اولیه و تجهیزات مناسب، می‌توانید دوربین‌هایی را هم در داخل و هم در خارج برای نظارت بر همه چیز در زمانی که دور هستید تنظیم کنید.

در این مقاله تلاش کردیم تا آموزش گام به گام نصب دوربین مداربسته را به زبانی ساده با استفاده از نکات مفیدی ارائه دهیم تا بتوانید احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

قبل از نصب دوربین مداربسته چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اولین گام برای نصب دوربین مداربسته، تهیه نقشه‌ای دقیق از نقاط مورد نظر برای نصب است. هرچند نیازی نیست در تمام نقاط خانه خود دوربین نصب کنید. با نصب دوربین در نقاط مورد نیاز و کلیدی می‌توانید به خوبی در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

نکات مهم قبل از نصب دوربین مداربسته
نکات مهم قبل از نصب دوربین مداربسته

شما ابتدا باید مکان‌های پرتردد و مهم را شناسایی و برای نصب دوربین علامت گذاری کنید. این مکان‌ها به طور معمول شامل درب‌های ورودی و خروجی، درب پارکینگ، حیاط، ورودی آسانسور و اتاق‌های مهم که اشیای قدیمی یا مهم (مانند جواهرات، کامپیوتر یا گاو صندوق) و اتاق کودک هستند.

نکته مهم دیگر بررسی امکان کابل‌کشی در محل مورد نظر است. علاوه بر آن باید به کیفیت نور محیط هم توجه کرد. دوربین نباید در معرض نور مستقیم خورشید یا لامپ پرنور قرار بگیرد. همچنین برای مکان‌های تاریک که امکان نوردهی ندارند باید از دوربین دید در شب استفاده کرد.

همچنین باید نحوه اتصال آن‌ها به شبکه اینترنت خانگی خود را در نظر بگیرید تا بتوانید ویدئو را به صورت زنده مشاهده کنید. در نهایت پس از مشخص کردن اولویت‌ها در نقشه، باید هر مکان را از نظر دید دوربین و نبود مانع برای تصویربرداری بررسی کرد تا از کیفیت مطلوب تصاویر مطمئن شد.

پس از مشخص شدن دقیق نقاط مورد نظر، می‌توان به مراحل بعدی نصب دوربین از جمله نصب سخت‌افزار و کابل‌کشی اقدام کرد.

قبل از نصب دوربین مداربسته به چه لوازمی نیاز داریم؟

دوربین مداربسته: انتخاب مدل مناسب بستگی به بودجه و نیاز شما دارد. دوربین‌های HD و حداقل ۲ مگاپیکسل برای مصارف خانگی مناسب هستند.

تجهیزات جانبی دوربین: شامل حافظه SD جهت ذخیره‌سازی، منبع تغذیه برق، کابل‌های ارتباطی، صفحه نمایش (درصورت نیاز) و…

لوازم نصب: ابزارهایی مانند دریل، مته، پیچ‌گوشتی، نردبان و… برای سوراخ‌کاری، بستن و ثابت‌سازی دوربین روی دیوار و سقف

سیم و کابل: سیم برق جهت اتصال به منبع تغذیه، کابل شبکه برای اتصال به روتر وی فای و کابل های اتصال HDMI برای تماشای تصاویر روی صفحه نمایش

روتر وای فای / سوئیچ POE: برای اتصال دوربین‌های IP به شبکه و ارسال تصاویر از راه دور

تجهیزات ایمنی جانبی: مثل جعبه اتصالات ضد آب و ضد برق‌گرفتگی برای استفاده در فضای بیرون ساختمان

در زمان خرید بهتر است کلیه لوازم و سیم‌کشی‌ها به صورت یک ست کامل تهیه شود تا هماهنگی لازم برای اتصال قطعات به یکدیگر وجود داشته باشد.

قبل از نصب دوربین مداربسته مطمئن شوید که تمامی تجهیزات موردنیاز مثل کابل، فیش‌ها، دستگاه ذخیره ساز، دوربین‌ها و مانیتور سالم هستند.

دوربین بی‌سیم انتخاب کنم یا با سیم؟!
دوربین بی‌سیم انتخاب کنم یا با سیم؟!

دوربین بی‌سیم انتخاب کنم یا با سیم؟!

بهتر است برای مکان‌های داخلی از دوربین‌های با سیم و برای فضاهای بیرونی و نقاطی که امکان سیم‌کشی وجود ندارد، از دوربین بی‌ سیم استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که بودجه و اولویت‌های شما تعین کننده نوع دوربینی است که شما تصمیم به خرید آن دارید.

دوربین‌های باسیم و بی‌سیم هرکدام مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:

 دوربین‌های باسیم (Wired):

مزایا:

  •  کیفیت بالاتر تصویر
  •  سرعت ارسال داده بیشتر
  •  امنیت بالاتر
  •  قیمت پایین‌تر

معایب:

  • نصب و راه‌اندازی پیچیده‌تر
  •  محدودیت مکان نصب به دلیل سیم‌کشی

دوربین‌های بی‌سیم (Wireless):

مزایا:

  •  راه‌اندازی و نصب آسان‌تر
  •  انعطاف‌پذیری بیشتر در مکان‌یابی

معایب:

  •  تصاویر کیفیت پایین‌تری دارند
  •  خطر ایجاد اختلال در سیگنال وایرلس
  •  نیاز به شارژ باتری

راهنمای ساده قدم به قدم نصب دوربین مداربسته

 ابتدا نقطه‌ای را که قرار است براکت دوربین به آن متصل شود، علامت‌گذاری کنید. بهترین محل نصب، گوشه‌ها و زوایای اتاق است که دیوارها به هم می‌رسند. مطمئن شوید دوربین تمام ورودی‌ها و خروجی‌های اتاق را در بر می‌گیرد. برای فضای بیرون ساختمان، دوربین را در ارتفاع حداقل ۳ متری نصب کنید تا دسترسی به آن سخت باشد.

سپس سوراخ‌ها را دریل نموده و پیچ‌های راویس را قبل از نصب براکت وارد کنید. برای دوربین‌های سیمی، باید سیم‌کشی لازم را انجام داده و سیم را از درون دیوار عبور دهید تا به دستگاه ضبط تصاویر متصل شود. بنابراین، حتماً سوراخ‌ها را به اندازه کافی بزرگ ایجاد کنید.

سپس دوربین را به برق متصل کنید. می‌توانید از آداپتور برق استفاده کرده و آن را به پریز برق وصل نمایید. دوربین‌های بی‌سیم هم نیاز به شارژ باتری دارند.

نصب و اتصال انواع دوربین مداربسته
اتصال انواع دوربین مداربسته

در مرحله بعد، کابل تصویر را به دستگاه DVR متصل می‌کنیم. از طریق اتصال BNC، یک سر کابل را به DVR و سر دیگر را به دوربین وارد کنید. دستگاه ضبط دیجیتال ویدئو را در مکانی امن و دور از دسترس نصب کنید. توصیه می‌شود آن را درون یک محفظه قفل‌شو قرار دهید.

سپس مسیر عبور کابل‌ها از دوربین تا دستگاه ضبط را طراحی کرده و برای دوربین‌های داخل ساختمان، کابل‌ها را زیر فرش یا کنار دیوارها مخفی کنید. در نهایت کابل شبکه را به روتر متصل کرده و هر دوربین را به دستگاه NVR یا DVR وصل نمایید. سپس DVR/NVR را به صفحه نمایشگر HDMI متصل کنید.

پس از راه‌اندازی، زوایای دوربین‌ها را طوری تنظیم کنید که هیچ نقطه کوری وجود نداشته باشد. در مجموع، دوربین‌های بی‌سیم بسیار ساده‌تر نصب می‌شوند؛ چراکه نیازی به سیم‌کشی پیچیده ندارند.

NVR را انتخاب کنم یا DVR؟

انتخاب یک دستگاه ذخیره ساز دوربین مداربسته به تعداد و نوع دوربین‌هایی بستگی دارد که قصد استفاده از آن‌ها را دارید.
دستگاه‌های ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته به دو دسته DVR و NVR تقسیم می‌شوند:

دستگاه DVR

  • برای دوربین‌های آنالوگ و HD-TVI مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • ارزان قیمت‌تر است
  • کیفیت تصویر پایین‌تر از NVR
  • امکانات کمتری دارد

دستگاه NVR

  • برای دوربین‌های شبکه IP به کار می‌رود
  • گران‌قیمت تر است
  • کیفیت بالاتر تصویر
  • قابلیت‌های بیشتری مثل تماشای از راه دور دارد

به طور کلی اگر می‌خواهید سیستم ارزان با کیفیت متوسط داشته باشید، DVR مناسب است. اما اگر بودجه بیشتر و انتظار کیفیت بالاتر دارید،  NVRگزینه بهتری برای شما است. البته نوع دوربین‌ها هم تعیین‌کننده است.

مکان مناسب برای دستگاه ذخیره ساز کجاست؟

یکی از مراحل مهم در نصب سیستم دوربین مداربسته، انتخاب درست محل قرارگیری دستگاه ضبط تصاویر(DVR/NVR) است.  این مکان باید سه ویژگی مهم زیر را داشته باشد:

امنیت بالا:

دستگاه ضبط باید در مکانی قرار بگیرد که دسترسی به آن محدود باشد تا افراد متخلف نتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. توصیه می‌شود در داخل یک محفظه قفل‌شو نصب شود.

شرایط محیطی مناسب:

دما و رطوبت محیط باید در بازه توصیه شده توسط سازنده دستگاه باشد تا از ایجاد اختلال در ضبط جلوگیری شود.

سهولت کابل‌کشی:

محلی انتخاب شود که کابل‌کشی بین دوربین‌ها و دستگاه ضبط به راحتی امکان‌پذیر باشد تا هزینه‌های نصب کاهش یابد.

با توجه به این سه فاکتور، بهتر است مکانی دور از دید و دسترسی عموم اما نزدیک به دوربین‌ها انتخاب شود. همچنین استفاده از محفظه‌های ایمن توصیه می‌گردد.

آیا نصب دوربین نیاز به مجوز خاصی دارد؟

خیر، نصاب‌های دوربین مداربسته نیازی به دریافت مجوز خاص از سازمان نظام صنفی یا سایر نهادهای دولتی ندارند.

نصب دوربین مداربسته جزء شغل‌های آزاد محسوب شده و نیاز به پروانه کسب ندارد. البته رعایت قوانین و دستورالعمل‌هایی مانند قانون حریم خصوصی و حفظ حرمت افراد در فضاهای عمومی الزامی است.

شخصی که در زمینه نصب دوربین‌های مداربسته فعالیت می‌کند، باید دانش کافی در زمینه آماده‌سازی تجهیزات، سیم‌کشی و نصب، راه‌اندازی، تنظیمات و رفع مشکلات احتمالی داشته باشد تا بتواند خدماتی با کیفیت ارائه کند.

واجد شرایط بودن امکانات و تجهیزات لازم، تسلط کافی به دانش فنی موضوع و کسب رضایت مشتری، مهم‌ترین ملاک‌ها برای فعالیت در این حوزه هستند. البته داشتن گواهینامه‌های معتبر آموزشی می‌تواند به اعتمادسازی بیشتر منجر شود.

سخن پایانی

هنگام نصب یک سیستم نظارت تصویری امنیتی خانگی، همیشه به خاطر داشته باشید که گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد و این می تواند یک تجربه سرگرم کننده و آسان باشد.

با قرار دادن دوربین مداربسته، نصب قوی، کابل کشی مرتب به وای فای، پیکربندی برنامه و تعمیر و نگهداری دوره ای، راه اندازی و Installing CCTV Camera با پیروی از این راهنمای گام به گام روش کاربردی بسیار ساده است.

اکنون می‌توانید فعالیت‌ها را از طریق تلفن هوشمند خود با ویژگی‌های مفیدی مانند ضبط فعال‌شده با حرکت، جریان‌های دید در شب و هشدارهای تلفن همراه در زمان واقعی نظارت کنید.

 همان‌طور که موقعیت‌یابی دوربین را تغییر می‌دهید و سیستم گسترش می‌یابد، انتظار آرامش بیشتری را داشته باشید زیرا بدانید ملک شما چه در خانه یا خارج از خانه محافظت می‌شود!

درباره‌ی مرضیه امین الرعایا

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *