مجله ی راف نت

دوربین مداربسته چراغ‌دار
دوربین مداربسته چراغ‌دار

معرفی بهترین تکنولوژی‌ها دوربین مداربسته چراغ‌ دار

دوربین مداربسته چراغ‌ دار محصولی است که می‌تواند مزایای بسیاری برای انواع کسب و کارها و مراکز تجاری و صنعتی داشته باشد. توسعه روشنایی LED برای دوربین‌های مداربسته و برنامه‌های امنیتی از دهه گذشته به طور جدی آغاز شده است و تولید کنندگان متخصص در این بخش پیشرفت کردند. در چند سال اخیز نیز روشنایی LED به‌سرعت بهترین فناوری برای این کاربردها شناخته شده است.

مزایای دوربین مداربسته چراغ‌ دار با تکنولوژی LED

روشنایی LED به دلایلی بسیار بهتر از راه حل‌های روشنایی سنتی مانند لامپ‌های هالوژنی یا لامپ‌های متال هالید عمل می‌کند.

استفاده از چراغ‌های LED در دوربین‌های مداربسته مزایای زیادی دارد. آن‌ها نور سفید بسیار روشنی تولید می‌کنند که اشیا و رنگ‌ها را واضح‌تر از نورهای رشته‌ای ملایم‌تر نشان می‌دهند و امکان شناسایی بهتر افراد و فعالیت‌های مشکوک را فراهم می‌کند.

چراغ‌های LED پرتوهای قوی تولید می‌کنند که می‌توانند به راحتی به مناطق خاصی که نور بیشتری نیاز است یا دور از مناطقی که ممکن است با دوربین‌ها تداخل داشته باشد، هدایت شوند. چراغ‌های LED همچنین می‌توانند فورا روشن یا خاموش شوند، که برای تشخیص حرکت عالی است.

تنها عیب بزرگ چراغ‌های ال‌ای‌دی این است که روشنایی آن‌ها می‌تواند باعث تابش خیره‌کننده لنز دوربین شود، اما می‌توان این مشکل را با استفاده از چندین نور با توان کمتر به جای چند چراغ با پرتوهای پرقدرت برطرف کرد.

مزایای چراغ LED در دوربین مداربسته
مزایای چراغ LED در دوربین مداربسته

مصرف انرژی کمتر

ال‌ای‌دی‌ها کمترین هزینه‌های جاری ممکن را ارائه می‌کنند: کمتر از 100 وات برای بالاترین واحدهای قدرت؛ در حالی که با سایر اشکال روشنایی انرژی بسیار بیشتری برای تولید گرما تلف می‌شود.

روشنایی با کیفیت برتر

چراغ‌های LED نسبت به سایر محصولات روشنایی می‌توانند روشنایی بهتر و با کیفیت بالاتری ارائه دهند.

عمر طولانی‌تر محصول و قابلیت اطمینان

این محصولات تا 100000 ساعت کار می‌کنند که در مقایسه لامپ‌های فلورسنت معمولا 10000 ساعت و لامپ‌های رشته‌ای 1000 ساعت بیشتر است ؛ بهترین محصولات LED موجود امروزی 10 سال عمر دارند.

بدون تعمیر و نگهداری (بدون خرابی لامپ، بدون زمان خاموشی)

شروع فوری (بدون زمان گرم کردن برای خروجی کامل نور)

مناسب برای محیط‌های چالش برانگیز

این محصولات در برابر آب و هوای گرم و سرد، بسیار مقاوم هستند.

روشنایی LED با عملکرد بالاتر و مصرف انرژی کمتر راه‌حلی ایدئال برای هر برنامه دوربین مداربسته ارائه می دهد.

مزایای استفاده از دوربین مدابسته چراغ‌ دار با مادون قرمز

دوربین‌های امنیتی می‌توانند یک بازدارنده عالی برای افراد متخلف باشند، اما گاهی اوقات نمی‌خواهید نصب دوربین محسوس باشد و این موضوع یک تکنیک امنیتی است. اگر به این دوربین‌ها احتیاج دارید، باید از دوربین مداربسته چراغ‌ دار با مادون قرمز استفاده کنید.

دوربین‌های مادون قرمز اگرچه قابل مشاهده نیستند؛ اما بسیار حساس طراحی شده‌اند و می‌توانند طیف‌های زیر نور قرمز را نیز تشخیص دهد.

با استفاده از این قابلیت، دوربین‌های شما قادر خواهند بود به صورت مخفیانه مناطق را بدون هیچ گونه نور قابل مشاهده رصد کنند.

چرا LED کم مصرف‌ترین لامپ در دوربین مداربسته است؟

بدون شک LED‌ها کم‌مصرف‌ترین انتخاب برای روشنایی هستند و با تبدیل به چراغ‌های LED، کاربران می‌توانند صرفه‌جویی قابل توجهی در قبوض انرژی داشته باشند. توسط Carbon Trust تخمین زده می‌شود که 40٪ از انرژی مصرف شده توسط سازمان‌ها صرف روشنایی می‌شود، بنابراین پتانسیل کاهش صورتحساب‌ها قابل توجه است.

لامپ‌ها نه تنها در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کنند و هزینه‌های جاری کمتری دارند، زیرا مستعد خرابی لامپ نیستند، بلکه هزینه‌های انرژی «پنهان» مرتبط با کار تعمیر و نگهداری کم‌تری نیز خواهند داشت.

با توسعه مداوم محصول و بهبودهایی که بر اساس جلسات مکرر تست شبانه انجام می‌شود، روشن‌کننده‌های LED برای ارائه روشنایی یکنواخت با کیفیت که دقیقا همان چیزی است که دوربین‌های مداربسته به آن نیاز دارند، اصلاح شده‌اند.

با محصولات مناسب، نور را می‌توان به‌راحتی هدف‌گیری و تنظیم کرد تا هم برد صحیح (معمولا تا 370 متر) و هم زاویه پوشش (معمولا از 10 تا 180 درجه) را برای هر برنامه ارائه دهد.

چراغ‌های LED همچنین در استفاده از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند، بلافاصله (بدون دوره گرم شدن) روشن می‌شوند و بنابراین می‌توانند برای سیستم‌های هشدار فعال و برای برنامه‌های دوربین مداربسته مبتنی بر آشکارساز هوشمند استفاده شوند.

دوربین مداربسته چراغ‌ دار با مادون قرمز

نورپردازهای مادون قرمز برای استفاده با دوربین‌های تصویربرداری سیاه و سفید و روز و شب طراحی شده‌اند. نور مادون قرمز برای چشم انسان نامرئی استِ اما برای دوربین مدار بسته قابل مشاهده است.

از آنجایی که IR برای چشم انسان نامرئی است، برای نظارت مخفی ایدئال خواهد بود.

علاوه بر این، از آن‌جایی که نور آن‌ها قابل مشاهده نیست، روشنگرهای IR راه‌حل مناسب برای مناطقی مانند پارک‌ها و یا محله‌های مسکونی هستند.

دوربین مداربسته مادون قرمز
دوربین مداربسته مادون قرمز

دوربین مداربسته چراغ‌ دار با تکنولوژی White Light LED

در مواردی که تصاویر رنگی دقیق مورد نیاز است، روشن‌کننده‌های نور سفید راه‌حل ایدئال هستند که برای بهینه‌سازی عملکرد دوربین رنگی، نور شفاف با کیفیت بالا را ارائه می‌دهند.

تکنولوژی White Light LED امکان ثبت تصاویر رنگی دقیق در شب را فراهم کرده و تضمین می‌کند که سیستم دوربین مداربسته به بهترین شکل کار خواهد کرد.

محصولات White Light LED می‌توانند به‌عنوان یک بازدارنده قوی استفاده شوند. به‌عنوان مثال، این فناوری با ویژگی شروع سریع خود می‌تواند به‌عنوان بخشی از یک سیستم امنیتی هوشمند مبتنی بر آشکارساز استفاده شود. روشنایی یکنواخت این فناوری که برای دوربین مداربسته طراحی شده است، بهترین تصویر رنگی را بدون لکه‌های روشن یا تاریک که می‌تواند در سایر انواع نورها مشکل‌ساز باشد، امکان‌پذیر خواهد کرد.

این هم‌چنین یک راه‌حل روشنایی چند منظوره است که می‌تواند برای کاربردهای غیر امنیتی مانند روشنایی تجاری و عمومی استفاده شود.

کاربرد انواع لامپ در دوربین‌ مداربسته چراغ‌ دار

خلاصه ای از انواع مختلف فناوری روشنایی است که معمولا مورد استفاده دوربین‌های مداربسته چراغ‌ دار قرار می‌گیرد، در ادامه آورده‌ایم.

1) هالوژنی

لامپ هالوژنی برای استفاده در دوربین‌های مداربسته ناکارآمد و و پرهزینه بوده و گرمای زیادی تولید می‌کنند که یکی از معایب اصلی آن‌ها است.

لامپ‌های هالوژن حداقل افزایش راندمان را ایجاد می‌کنند و هم‌چنان 85 درصد انرژی ورودی را به‌عنوان گرما هدر می‌دهند. لامپ‌های هالوژن کوچک‌تر و با فشار بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای بوده و باعث می‌شوند سطح بسیار داغی داشته باشند که برای لمس خطرناک است.

2) لامپ‌های فلورسنت

این نوع از لامپ‌ها به‌طور کلی کم قدرت هستند و عمدتا برای اتصالات داخلی طراحی شده‌اند. از آن‌جایی که منبع پراکنده بزرگی دارند، تمرکز و کنترل نور خروجی دشوار است.

تفاوت این لامپ با مدل رشته‌ای:

لامپ‌های فلورسنت بسیار کارآمدتر از لامپ‌های رشته‌ای هستند و با راندمان تقریبا 40 درصد کار می‌کنند. تنها 60 درصد از انرژی ورودی به‌عنوان گرما هدر می‌رود، بنابراین لامپ‌های فلورسنت بسیار خنک‌تر از لامپ‌های رشته‌ای کار می‌کنند و می‌توانند نیرویی معادل را از ورودی الکتریکی بسیار پایین‌تر تامین کنند.

به همین دلیل این واقعیت که لامپ‌های فلورسنت 10 تا 20 برابر بیشتر از یک لامپ رشته‌ای دوام می‌آورند و معمولا در منازل  به‌عنوان لامپ‌هایی با عمر طولانی استفاده می‌شوند.

با این حال، لامپ‌های فلورسنت یک سوسو غیرقابل محسوس برای چشم انسان ایجاد می‌کنند، اما به عنوان یک اثر ضربان برای دوربین‌ها قابل مشاهده است که باعث می‌شود نور فلورسنت برای نظارت تصویری نامناسب باشد. لامپ های فلورسنت حاوی مواد خطرناک جیوه نیز هستند.

3) لامپ‌های HID

لامپ های HID را می‌توان در دوربین مداربسته استفاده کرد. آن‌ها کارآمد هستند، نمایش رنگ خوبی را ارائه می‌دهند و عمر نسبتا طولانی تا 12000 ساعت دارند. با این حال، روشن شدن آن‌ها پس از خاموش شدن کمی طول خواهد کشید. انواع HID شامل سدیم فشار کم (به دلیل رنگ زرد آن برای دوربین مداربسته نامناسب)، سدیم فشار بالا (که قابل قبول‌تر است؛ اما نمایش رنگ بدتری نسبت به متال هالید تولید می‌کند) و متال هالید است.

لامپ‌های متال هالید HID یک نور سفید روشن بسیار طبیعی و خنک را با نمایش رنگ عالی ارائه می‌دهند. لامپ‌های HID معمولا برای روشنایی خیابان‌ها و در چراغ‌های جلو اتومبیل استفاده می‌شوند.

انواع لامپ در دوربین مداربسته
انواع لامپ در دوربین مداربسته

بررسی طول موج در انواع روشنایی دوربین مداربسته چراغ‌ دار

اگر با انواع طول موج در دوربین مداربسته چراغ‌ دار آشنا باشید می‌توانید کاربرد هر کدام را بهتر درک نمایید. در ادامه این موارد را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

1) مادون قرمز

715-730 نانومتر – IR آشکار، درخشش قرمزی مانند چراغ راهنمایی قرمز ایجاد می‌کند.

815-850 نانومتر – IR نیمه پنهان با درخشش کم رنگ قرمز که قابل مشاهده است.

940-950 نانومتر – IR مخفی و نامرئی با چشم انسان است.

طول موج نور مادون قرمز  بدین صورت است که می‌توان برای تامین روشنایی مجزا یا مخفی برای دوربین مداربسته استفاده کرد. از این نور می‌توانید برای کاهش آلودگی نوری و یا برای ارائه روشنایی در فواصل طولانی استفاده کنید.

2) نور سفید

مخلوطی از نور از 400 تا 700 نانومتر نور سفید واقعی را ارائه می‌دهد.

استفاده از این نور برای روشن کردن یک منطقه و بهبود سطح کلی روشنایی برای پرسنل توصیه می‌شود.

قانون مربع معکوس و ارتباط آن با دوربین مداربسته چراغ‌ دار

قانون مربع معکوس توضیح می‌دهد که چگونه شدت نور با مجذور فاصله از منبع نور نسبت معکوس دارد. نور از قانون مربع معکوس تبعیت می‌کند، بنابراین برای درک کامل نحوه حرکت نور و تأثیر ناشی از آن بر سیستم‌های دوربین مداربسته، درک قانون معکوس مربع لازم است.

همان‌طور که نور از منبع نقطه‌ای دور می‌شود، هم به صورت افقی و هم عمودی پخش شده و بنابراین شدت آن کاهش می‌یابد. در عمل این بدان معنی است که اگر یک جسم از یک نقطه معین به نقطه‌ای دوبرابر فاصله از منبع نور منتقل شود، فقط یک ¼ نور دریافت می‌کند (2 برابر مجذور فاصله = 4).

قانون مربع معکوس توضیح می‌دهد که چگونه شدت نور در طول مسافت کاهش می یابد، اما هم‌چنین می‌تواند برای محاسبه تعداد روشنگرهای اضافی مورد نیاز برای دستیابی به افزایش‌های مشخص در فاصله استفاده شود.

محاسبه تعداد روشنگرها برای طی کردن یک مسافت معین براساس قانون مربع معکوس

اگر فاصله از یک روشن کننده دو برابر شود، شدت نور یک چهارم می‌شود. بنابراین برای دستیابی به فاصله دوبرابر یک روشن کننده، دستیابی به قدرت یکسان در صحنه، به 4 روشن کننده (2 مربع = 4) نیاز است. به‌طور مشابه برای دستیابی به 3 برابر فاصله یک روشن کننده، 9 روشن کننده مورد نیاز است (3 مربع = 9).

محاسبه تأثیر چند روشن‌کننده بر مسافت: قانون مربع معکوس همچنین می‌تواند برای محاسبه تأثیر استفاده از چندین روشن‌کننده با گرفتن جذر تغییر شدت روشنایی در منبع استفاده شود. به عنوان مثال، استفاده از 4 روشن کننده باعث افزایش 2 برابری در فاصله می شود (ریشه مربع 4 برابر 2 است) و استفاده از 25 روشن کننده باعث افزایش 5 برابری فاصله می شود (ریشه مربع 25 برابر با 5 است).

برای دستیابی به افزایش فاصله، نیازی به استفاده از چندین روشن کننده نیست. دستگاه‌های با زاویه‌ی محکم‌تر یا روشن‌کننده‌های قوی‌تر می‌توانند توان خروجی اضافی مورد نیاز را فراهم کنند.

مقایسه بین انواع دوربین مداربسته چراغ‌ دار

در مورد این موضوع که باید از تکنولوژی در دوربین مداربسته چراغ‌ دار استفاده نمایید؛ بستگی به خودتان و نیازهای شما دارد.

هدف شما در استفاده از دوربین مداربسته باید با نوع نوری که در آن انتخاب می‌کنید، هماهنگی داشته باشد.

نور مادون قرمز در فاصله‌های زیاد، درجه متفاوتی از نامرئی (بسته به طول موج دقیق) و عدم آلودگی نوری را فراهم می‌کند. مادون قرمز نوری است که فقط برای استفاده توسط دوربین‌های مداربسته طراحی شده است.

White-Light این فرصت را فراهم می‌کند تا علاوه بر سیستم دوربین مداربسته، فضایی را برای عابران پیاده، کارکنان یا وسایل نقلیه روشن کنید. همچنین می‌تواند به‌عنوان یک بازدارنده بصری هنگام روشن شدن در صورت شناسایی یک مزاحم توسط PIR استفاده شود.

نکات و فاکتورهای مهم در زمان نصب دوربین مداربسته چراغ‌ دار

در هنگام نصب دوربین مداربسته چراغ‌ دار نیاز است که یک سری نکات را بدانید. فاکتورهایی که نیاز است بدانید و در هنگام نصب به آن‌ها توجه داشته باشید، شامل موارد متعددی می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به زاویه نصب، فاصله نصب، تمرکز از پشت، انواع سیستم‌های نصب و کیفیت لنز اشاره کرد.

زاویه نصب دوربین مداربسته چراغ‌ دار

روشنایی باید با زاویه‌ای که دوربین روی آن تنظیم شده است، مطابقت داشته باشد تا بهترین عملکرد را ارائه دهد.

فاصله نصب دوربین مداربسته چراغ‌ دار

پس از انتخاب زاویه، توجه بعدی فاصله است. نورپردازی تا کجا باید روشن شود؟ نصب کنندگان و تعیین کننده‌ها باید توجه داشته باشند که با افزایش زاویه، فاصله کاهش می‌یابد.

ملاحظات دوربین و لنز

عملکرد دقیق هر روشن کننده در یک سیستم دوربین مداربسته به ترکیب دوربین و لنز مورد استفاده بستگی دارد. برای بهترین نتایج باید یک دوربین با حساسیت بالا (برای پروژه‌های IR یک دوربین حساس به IR) با یک لنز انتقال بالا استفاده شود.

سیستم‌های روشنایی و PTZ

معمولاً سیستم‌های PTZ هنگامی کاربرد دارند که که یک دوربین منفرد برای ایمن کردن یک منطقه بزرگ تعیین شده است. در فواصل دور، لنز دوربین اغلب زوم می‌شود تا میدان دید باریکی ایجاد کند و در فواصل کوتاه، لنز دوربین تا زاویه‌ای باز می‌چرخد. انعطاف‌پذیری چنین سیستمی مستلزم نورپردازی برای پوشش مسافت‌های طولانی و زوایای باریک و وسیع است.

راه‌حل استفاده از سیستم روشنایی دوقلو است. روش قدیمی استفاده از 1 نورافکن باریک و 1 نورافکن زاویه باز بود. راه‌حل بهتر ارائه یکنواخت روشنایی است. هر دو روشن کننده باید توسط یک براکت به موتور PT متصل شوند. راه‌حل دوم برای واحدهای PTZ با برد کوتاه‌تر، استفاده از یک روشنگر با زاویه بازتر مانند مدل 30 تا 60 درجه است. اگر فاصله مورد نیاز خیلی زیاد نباشد، یک روشنگر با زاویه باز ممکن است بتواند حداکثر فاصله و هم‌چنین زاویه باز را پوشش دهد.

مادون قرمز و تغییر فوکوس

تغییر فوکوس مشکل بالقوه‌ای است که هنگام تنظیم سیستم‌های دوربین برای عملکرد 24 ساعته با استفاده از مادون قرمز با آن مواجه می‌شود. طول موج‌های مختلف نور مرئی (400-700 نانومتر) و مادون قرمز (700-1000 نانومتر) نقاط فوکوس متفاوتی را از طریق لنز روی تراشه دوربین ایجاد می‌کند.

این می‌تواند منجر به از دست دادن فوکوس تصویر در شب شود، به خصوص اگر دوربین در طول روز تنظیم شده باشد. درجه تغییر تمرکز به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل کیفیت لنز و پاسخ IR دوربین می‎‌شود.

اهمیت فاکتور تمرکز پشت Back Focus  در نصب دوربین مداربسته چراغ‌ دار

Back Focus رابطه بین فاصله لنز تا تراشه دوربین را توصیف می‌کند. این فاصله برای حفظ عمق میدان مناسب از طریق تغییر فاصله کانونی و شرایط مختلف نور بسیار مهم است و تنظیم صحیح آن می تواند اطمینان حاصل کند که تصویر در ۲۴ ساعت شبانه روز در فوکوس باقی می‌ماند.

از فوکوس صحیح پشت دوربین می‌توان برای غلبه بر مشکل تصویر واضح در روز و به دنبال آن یک تصویر تار در شب استفاده کرد. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که در هنگام نور شدید خورشید، عدسی بسته شده و عمق میدان بسیار گسترده است، در حالی که وقتی سطح نور کاهش می‌یابد عنبیه باز شده و عمق میدان کاهش می‌یابد و باعث عدم تمرکز می‌شود.

برای فوکوس صحیح 24 ساعته، دوربین باید با فوکوس پشت با عنبیه لنز کاملا باز باشد تا بدترین عمق میدان ممکن را شبیه‌سازی کند. فیلترهای تراکم خنثی می‌توانند برای پوشاندن لنز در حین فوکوس پشتی برای شبیه‌سازی شدت نور کمتر در صحنه استفاده شوند.

این یک راه‌حل موثر برای دوربین‌های رنگی یا دوربین‌هایی است که از نوردهی دوربین مداربسته با نور سفید استفاده می‌کنند. با این حال، برای دوربین‌های تک، یا دوربین‌های روز و شب که از نور مادون قرمز استفاده می‌کنند، بهترین راه‌حل قرار دادن فیلتر عبوری مادون قرمز روی لنز است.

اهمیت فاکتور تمرکز پشت Back Focus
اهمیت فاکتور تمرکز پشت Back Focus

دوربین های مگاپیکسلی و نورپردازی

دوربین‌های دیجیتال روشنایی را بر اساس هر پیکسل ثبت می‌کنند، بنابراین هر چه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، سطح کوچک‌تری برای گرفتن نور در اختیار هر پیکسل است. نتیجه نهایی این است که هر چه رزولوشن بیشتر باشد، دوربین حساسیت کمتری دارد.

یک مگاپیکسل 1000000 پیکسل جداگانه را تشکیل می‌دهد و دوربین‌های مگاپیکسلی تعدادی مزیت از جمله وضوح بالاتر، تصاویر با زاویه بازتر و توانایی زوم دیجیتالی تصاویر را برای نصب کنندگان ارائه می‌دهند. با این حال، ذاتا نسبت به دوربین‌های CCD استاندارد حساسیت کمتری دارند، به این معنی که برای دستیابی به تصاویر با کیفیت بالا در شب به نور بیشتری نیاز دارند.

با دوربین‌های مگاپیکسلی، همیشه از نور دوربین مداربسته اضافی برای دستیابی به تصاویر با کیفیت بالا در شب استفاده کنید. دوربین‌های مگاپیکسلی تنها زمانی مزایای خود را به نمایش می‌گذارند که یک صحنه به درستی نورپردازی شده است.

نحوه نصب چراغ برای کارکرد بهتر دوربین مداربسته

گاهی برای افزایش نور محیط می‌توانید از چراغ‌های جداگانه استفاده نمایید. در این حالت نکاتی وجود دارد که مربوط به مکان صحیح قرارگیری چراغ خواهد شد.

این کار با نصب چراغ‌هایی بالاتر از دوربین بهتر انجام می‌شود و اجازه می‌دهد نور بدون تابش مستقیم به دوربین، دامنه دید دوربین را فرا بگیرد. شما هم‌چنین می توانید وسایل روشنایی را خریداری کنید که دارای دوربین هستند.

علاوه بر این، چراغ‌ها را در جایی قرار دهید که بتوان به‌راحتی برای تعمیر و نگهداری به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، هم‌چنین نباید به آسانی در دسترس مجرمان قرار بگیرند که به آن‌ها آسیب زده شود.

نکات استفاده از دوربین مداربسته چراغ‌ دار

نوری که خیلی روشن است و خیلی مستقیم به دوربین می‌تابد، می‌تواند دید آن را با شکوفا شدن و رگه زدن کور کند. برای جلوگیری از این مشکل نیاز است، از لامپ‌های محافظ استفاده کنید که نور آن‌ها به دور از دوربین شما هدایت می‌شود.

هم‌چنین از لامپ‌های خیلی پرنور استفاده نکنید. یک قانون کلی این است که از لامپ‌هایی با 0.5 وات برای هر متر مربع (0.05 وات برای هر فوت مربع) استفاده کنید.

دقت داشته باشید که ممکن است محیط موردنظر شما دارای نور کمی باشد که در این صورت می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید تا به شما راهنمایی‌های لازم را در رابطه با نصب نور را ارائه دهد.

اگر به دنبال ارتقاء تجهیزات امنیتی تأسیسات خود هستید، مطمئن شوید که دوربین‌ها و نور مناسب بخشی از برنامه‌های شما هستند. مشاوره با یک شرکت متخصص در نصب دوربین‌های امنیتی به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که بهترین مشاوره را برای شرایط خاص خود دریافت خواهید کرد.

به این ترتیب، با نصب نور و دوربین‌های مکمل در موقعیت‌های استراتژیک که در آن نورپردازی به بهترین وجه کارایی دوربین‌های شما را افزایش می‌دهد، بیشترین بهره را از تلاش‌های نظارتی خود خواهید برد.

برخی از سودمندترین آپشن‌های اضافی در دوربین‌های مداربسته

سیستم های امنیتی دوربین مداربسته یکی از پرکاربردترین و سودمندترین اجزای امنیتی در کل دنیا هستند.

دوربین‌های مداربسته در ابتدا فقط برای ضبط ویدیو بودند، اما تعداد زیاد دوربین‌ها، حجم داده‌ها و الزامات امنیتی و اجرای قانون باعث شد تا تولیدکنندگان تجهیزات دوربین مداربسته امکانات را افزایش دهند و طیف وسیعی از ویژگی‌های پیشرفته را ارائه نمایند.

ما در این مطلب بیشتر دوربین‌های چراغ‌ دار را بررسی کردیم، برای اطلاع از سایر ویژگی‌های سودمند دوربین‌های مداربسته می‌توانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

تشخیص حرکت

تشخیص حرکت یکی از مزایای اصلی دوربین مداربسته است. ضبط بر حسب تقاضا یکی از کاربردی‌ترین قابلیت‌ها در سیستم‌های دوربین مدار بسته مدرن است. این مورد در مناطقی که به‌ندرت قابل دسترسی هستند، مفید خواهد بود. دوربین‌هایی که مجهز به این آپشن هستند می‌توانند حرکات را تشخیص داده و به جای ضبط چندین ساعت فیلم بی‌فایده تنها حرکات را ضبط کرده و نمایش دهند.

سیستم‌های دوربین مداربسته با پشتیبانی از تشخیص حرکت به شما این امکان را می‌دهند که دوربین خود را طوری پیکربندی کنید که فقط زمان مشاهده حرکت‌ها شروع به ضبط نماید.

این باعث صرفه‌جویی در هزینه ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری و بایگانی می‌شود و مرور و بازیابی داده‌ها را در صورت نیاز آسان‌تر می‌کند.

نور مادون قرمز

مانند همه دوربین‌ها، دوربین‌های مداربسته تنها زمانی می‌توانند اشیاء را ضبط کنند که مقداری نور به آن‌ها بتابد. با این حال، این نور نباید در طیف مرئی باشد. یکی از بزرگ‌ترین مزایای دوربین مداربسته در توانایی‌های مادون قرمز آن نهفته است.

دوربین‌های مداربسته مادون قرمز دارای LED مادون قرمز یکپارچه هستند که می‌توانند از آن‌ها برای واضح‌تر کردن اجسام در میدان دید خود استفاده کنند. این موضوع دوربین را قادر می‌سازد تصاویر واصحی در شب ارائه دهد.

اغلب این دوربین‌ها به‌عنوان “دوربین‌های مدار بسته روز/شب” به بازار عرضه می‌شوند. دوربین های مداربسته روز/شب به‌طور خودکار سطح نور محیط را تشخیص می‌دهند و LEDهای مادون قرمز را در صورت نیاز روشن و خاموش می‌کنند.

دوربین‌های مداربسته مادون قرمز از قطعات ارزان‌قیمت و در دسترس استفاده می‌کنند، بنابراین قابلیت‌های مادون قرمز لزوما به قیمت دوربین شما اضافه نمی‌کنند.

صدا دو طرفه

صدای دو طرفه یکی از ویژگی‌های پیشرفته دوربین مداربسته است که می‌تواند بسیار کاربردی باشد. صدای دو طرفه به اپراتور در اتاق کنترل اجازه می‌دهد تا با فرد مقابل دوربین مداربسته صحبت کند. این مکالمه را می‌توان درست مانند هر نوع فیلم دیگری ضبط و بایگانی کرد.

صدای دو طرفه در درجه اول برای سیستم‌های کنترل دسترسی تعاملی مفید است، جایی که دسترسی به یک منطقه محدود همیشه باید توسط یک اپراتور انسانی تایید یا کنترل شود. با این حال، در موقعیت‌های دیگر نیز می‌تواند مفید باشد.

تشخیص خودکار شماره پلاک

تشخیص خودکار شماره پلاک یک ویژگی پیشرفته دوربین مداربسته است که به نرم افزار آنالیز ویدئو اجازه می‌دهد تا به‌طور خودکار شماره خودروها را شناسایی کرده و بخواند.

ارزش این سیستم نه به خود ویژگی بلکه در ادغام آن با نرم‌افزارهای بایگانی، مدیریت دسترسی و مدیریت پارکینگ و ارزش تحلیلی آن است.

البته توجه داشته باشید که ANPR تکنولوژی پیچیده‌ای دارد. نه تنها به سخت‌افزار تصویربرداری با کیفیت بالا نیاز دارد، بلکه خود دوربین‌ها نیز باید طوری نصب شوند که نور، میدان دید و پارامترهای فاصله صحیح را تضمین کند.

تشخیص چهره

تکنولوژی‌های جدید در دوربین‌های مداربسته شگفت‌انگیزتر از قبل شده است. به‌طور مثال یکی از این موارد قابلیت تشخیص چهره است. تشخیص چهره برای چهره انسان همان چیزی است که ANPR برای پلاک خودروها انجام می‌دهد. این سیستم امنیتی دوربین مداربسته را قادر می‌سازد تا چهره یک فرد را با سابقه پایگاه داده داخلی تطبیق دهد و به شما بگوید چه کسی به تازگی از جلوی دوربین عبور کرده است.

تشخیص چهره یک ویژگی دوربین مداربسته بسیار قدرتمند است که برای بسیاری از محیط‌های نیازمند امنیت بالا ارائه می‌شود. به‌عنوان مثال، می‌توان از آن برای شناسایی و ردیابی مشتریان VIP در هتل‌ها استفاده کرد.

با این حال، تشخیص چهره مبتنی بر دوربین مداربسته یک مشکل بسیار پیچیده است و این دو پیامد مهم دارد.

اولین مورد قیمت است. تشخیص چهره یک ویژگی برتر است. تولیدکنندگان ممکن است لزوما برای آن هزینه اضافی دریافت نکنند، اما سخت‌افزاری که پشتیبانی می‌کند در بخش گران قیمت تقسیم بودجه است.

مورد دوم دقت است. تشخیص چهره انسان کار پیچیده‌ای است که حتی گاهی اوقات سیستم‌های بیولوژیکی نیز با شکست مواجه می‌شوند.

حتی ما انسان‌ها هم گاهی اوقات یک غریبه را با یک آشنا اشتباه می‌گیریم. کامپیوترها حتی بدتر از آن هستند و ممکن است متوجه تفاوت‌های ظریف نشوند که این مورد می‌تواند از معایب این دوربین‌ها باشد.

ویژگی تشخیص چهره دوربین مداربسته هنوز در سطحی نیست که بتوانید به‌طور کامل به آن اعتماد کنید. می‌تواند کار کارکنان شما را به میزان قابل توجهی آسان کند، اما نمی‌تواند جایگزین تشخیص‌های توسط انسان شود.

سایر ویژگی‌های تجزیه و تحلیل ویدئو

ANPR و تشخیص چهره پیشرفته‌ترین ویژگی‌های تجزیه و تحلیل ویدیویی هستند که سیستم‌های دوربین مداربسته ارائه می‌دهند. با این حال، بسیاری از سیستم‌ها سایر ویژگی‌های تجزیه و تحلیل ویدیویی مفید را نیز ارائه می‌دهند، مانند:

تشخیص سرگردانی: برخی از سیستم‌های دوربین مداربسته می‌توانند جسم ثابتی را که بیش از مدت زمان معینی در میدان دید دوربین باقی می‌ماند، شناسایی کنند. این می‌تواند برای شناسایی دسترسی‌های غیرمجاز، پارک کردن در مناطق ممنوعه و انواع رفتارهای مشکوک دیگر استفاده شود.

طبقه‌بندی و ردیابی اشیاء: بسیاری از سیستم‌های دوربین مداربسته می‌توانند اشیاء را در دسته‌های مختلف (مانند “افراد” و “خودروها”) شناسایی و طبقه‌بندی کنند و حرکت آن‌ها را در میدان دید خود یا بین دوربین‌های متعدد ردیابی نمایند.

تجزیه و تحلیل ویدئویی دوربین مداربسته یک زمینه بسیار پویا است که شاهد توسعه سریع بسیاری از ویژگی‌های پیشرفته دیگر بوده است. با این حال، دقت و قابلیت اطمینان آن‌ها به‌طور قابل توجهی متفاوت است، حتی در نمونه کارها یک سازنده واحد، اگر به کلاس خاصی از تجزیه و تحلیل ویدیویی نیاز دارید، معمولا ایده خوبی است که قبل از استفاده از یک دوربین مداربسته خاص، تحقیقات لازم را انجام دهید.

هشدارهای زمان واقعی

سیستم‌های دوربین مداربسته‌ای که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند در پاسخ به برخی رویدادها مانند تشخیص حرکت، به گوشی هوشمند یا تبلت هشدار دهند.

هشدارهای بلادرنگ یک ویژگی دوربین مداربسته بسیار مفید است، اما باید با احتیاط از آن استفاده کرد.

گاهی تعداد هشدارها بی‌دلیل زیاد شده و همین موضوع می‌تواند منجر به کاهش امنیت شود.

ذخیره‌سازی ابری

ذخیره‌سازی داده‌های دوربین مداربسته به روشی ایمن و اضافی که امکان دسترسی سریع و کارآمد به داده‌های دوربین را نیز فراهم می‌کند، یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی است که کاربران دوربین‌های مداربسته با آن مواجه هستند.

این تکنولوژی در درجه اول دو نوع کاربر را هدف قرار می‌دهد:

کاربرانی که تعداد زیادی جریان برای مدیریت دارند و زیرساخت پشتیبانی بسیار بزرگ و مدیریت آن حتی با منابع اختصاصی IT دشوار است.

کاربرانی که جریان‌های بسیار کمی برای مدیریت و نیازهای پیشرفته کمی دارند، بنابراین هزینه‌های مربوط به زیرساخت اختصاصی و داخلی و توجیه ذخیره‌سازی ایمن و پشتیبان‌گیری دشوار است.

با این ویژگی، سیستم‌های دوربین مداربسته از منابع ابری برای ذخیره و بازیابی داده‌ها استفاده می‌کنند.

اتصال بی سیم

در ابتدا دوربین‌های مداربسته از اتصالات سیمی استفاده می‌کردند، عمدتا به این دلیل که پروتکل‌های بی‌سیم برای نظارت ویدیویی در زمان واقعی یا بسیار نامطمئن یا بسیار کند تلقی می‌شدند. این دیگر صدق نمی‌کند و بسیاری از دوربین‌های مدار بسته به جای آن اتصال بی‌سیم را ارائه می‌دهند. نصب دوربین مداربسته بی سیم مزایای زیادی دارد.

دوربین‌های مداربسته بی‌سیم از Wi-Fi برای برقراری ارتباط با بقیه سیستم‌های امنیتی استفاده می‌کنند، بنابراین نیازی به کابل داده ندارند. این می‌تواند زیرساخت شما (و نصب آن) را بسیار ساده کند و قابلیت اطمینان سیستم امنیتی شما را بهبود بخشد، زیرا یک کابل کمتر به معنای یک نقطه خرابی کمتر است.

جمع‌بندی

سیستم‌های دوربین مداربسته مدرن دارای طیف گسترده‌ای از ویژگی‌ها هستند که فراتر از ضبط فیلم می‌باشد. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تشخیص چهره، ذخیره‌سازی و هشدارهای لحظه‌ای اشاره کرد. ما در این مطلب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها یعنی وجود چراغ روی دوربین‌ها را بررسی کردیم. اگر هنوز برای انتخاب مردد هستید، می‌توانید جهت انتخاب نوع دوربین مداربسته چراغ‌ دار، security light with camera با کارشناسان ما در تماس باشید.

درباره‌ی Efhami

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

8 نظر

  1. چه زمانی توسعه روشنایی LED برای دوربین‌های مداربسته به طور جدی آغاز شده است؟

    • مرضیه امین الرعایا

      توسعه و استفاده از روشنایی LED برای دوربین‌های مداربسته (CCTV) از اواسط دهه 2000 میلادی و به طور جدی‌تری از حدود سال 2010 به بعد آغاز شده‌ است.

      دلایل اصلی گرایش به LEDها برای روشنایی دوربین‌های CCTV عبارتند از:

      – مصرف برق پایین‌تر
      – عمر بالاتر (حدود 50۰۰۰ ساعت)
      – نورپردازی بهتر صحنه
      – عدم نیاز به نگهداری مرتب
      – مقاومت بیشتر در برابر ویبراسیون و ضربه

      امروزه اکثر دوربین‌های CCTV حرفه‌ای از لامپ‌های LED برای روشنایی استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود کاربرد LEDها در این صنعت همچنان گسترش یابد.

  2. کدام مزیت LEDها باعث می‌شود اشیا و رنگ‌ها واضح‌تر نمایش داده شوند؟

    • مرضیه امین الرعایا

      چند مزیت مهم LEDها وجود دارد که باعث می‌شود اشیاء و رنگ‌ها به صورت واضح‌تری توسط دوربین‌های مدار بسته نمایش داده شوند:

      ۱- دمای رنگ پایین‌تر:
      LEDها نور سردتری ایجاد می‌کنند که رنگ‌ها را واضح‌تر نشان می‌دهد.

      ۲- شاخص رنگی بالاتر:
      LEDها شاخص رنگی بالاتری دارند که بازسازی بهتر رنگ‌ها را ممکن می‌سازد.

      ۳- یکنواختی روشنایی:
      توزیع یکنواخت نور LED منجر به کاهش لکه‌های روشن و تاریک می‌شود.

      ۴- کنتراست بالاتر:
      LEDها کنتراست بسیار بالاتری نسبت به منابع نور معمولی دارند.

      به همین دلایل، امروزه اکثر دوربین‌های CCTV از روشنایی LED استفاده می‌کنند.

  3. چه راه حلی هست تا نور درخشان LEDها منجر به تابش خیره‌کننده لنز دوربین نشود؟

    • مرضیه امین الرعایا

      چند راه حل برای جلوگیری از تابش خیره‌کننده نور LEDها بر روی لنز دوربین وجود دارد:

      ۱- استفاده از کلاهک مناسب برای LEDها به منظور هدایت و پخش نور

      ۲- نصب صحیح LEDها به گونه‌ای که بتوان زاویه و جهت تابش آن‌ها را تنظیم کرد

      ۳- استفاده از فیلترهای قطبشی برای پخش و یکنواخت‌سازی نور LED

      ۴- قرار دادن موانع و سایه‌بان‌هایی برای مسدود کردن مسیر مستقیم نور به سمت دوربین

      ۵- تنظیم صحیح حساسیت و سرعت شاتر دوربین برای جبران نور زیاد

      با بکارگیری این راه حل‌ها می‌توان از برخورد مستقیم نور LED به لنز دوربین جلوگیری کرد.

  4. چراغ‌های LED چه مزیتی در شروع فوری دارند؟

    • مرضیه امین الرعایا

      چراغ‌های LED در مقایسه با چراغ‌های دیگر چند مزیت مهم از جمله زمان شروع فوری دارند:

      – شروع فوری: چراغ‌های LED در کمتر از یک میلی‌ثانیه پس از روشن شدن، به حداکثر درخشش خود می‌رسند. این در حالی است که چراغ‌های رشته‌ای و هالوژن برای رسیدن به حداکثر درخشش خود به زمان بیشتری نیاز دارند.

      – مصرف انرژی کم: چراغ‌های LED نسبت به انواع دیگر چراغ مصرف انرژی بسیار کمتری دارند. آن‌ها تا 80% کمتر از چراغ‌های رشته‌ای مصرف می‌کنند.

      – عمر مفید بالا: عمر مفید چراغ‌های LED بین 50000 تا 100000 ساعت است در حالی که برای چراغ‌های رشته‌ای این رقم در حدود 1000 ساعت است.

      – کارکرد با دامنه ولتاژ گسترده: چراغ‌های LED می‌توانند با دامنه ولتاژ وسیعی از 3 تا 24 ولت کار کنند.

      بنابراین استفاده از چراغ‌های LED برای مکان‌هایی که به شروع فوری نور نیاز دارند بسیار مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *