مجله ی راف نت

دوربین مداربسته پانوراما
دوربین مداربسته پانوراما

دوربین مداربسته پانوراما چه تفاوتی با دوربین fisheye دارد؟

دوربین مداربسته پانوراما یکی از محصولاتی است که امروزه توسط بسیاری از افراد انتخاب می‌شود. از جمله دلایل محبوبیت دوربین مداربسته پانوراما می‌توان به کم هزینه بودن، تولید تصاویر با کیفیت و پوشش وسیع از محیط اشاره کرد. در حال حاضر دوربین‌های دیگری مانند fisheye نیز در بازار وجود دارد که ممکن است برخی افراد تفاوت بین این محصول با fisheye را ندانند. به دلیل اهمیت این موضوع ما در ادامه قصد داریم تفاوت دوربین مداربسته پانوراما و fisheye را از نظر کارکرد و کاربرد و کیفیت تصاویر بررسی کنیم.

ویژگی‌های دوربین مداربسته پانوراما

دوربین مداربسته پانوراما اغلب به‌عنوان دوربین‌های 360 درجه شناخته می‌شوند و دارای زوایای دید بسیار زیادی هستند. هنگامی که این دوربین‌ها به سقف متصل می‌شوند، می‌توانند با ترکیب سنسورهای جداگانه در یک تصویر یکپارچه، تصاویر 360 درجه عظیمی تولید کنند. در این نما می‌توانید تمامی اشیاء و افراد را رصد کرده و آن‌ها را بزرگ‌نمایی کنید.

ویژگی های دوربین پانوراما
ویژگی های دوربین پانوراما

1. تولید نماهای 180 تا 360 درجه

ویژگی اصلی اکثر دوربین‌های امنیتی پانوراما، توانایی آن‌ها در گرفتن تصاویر عریض‌تر به دلیل داشتن دوربین‌های متعدد داخلی است. از نظر طراحی، زوم موتوری ندارند و در صورت نیاز به فوکوس افزایش یافته توسط مالک، به زوم دیجیتال متکی هستند. از آنجایی که کیفیت ویدئو مورد توجه اکثر سازندگان این محصول است، معمولا برای پشتیبانی کیفیت در این محصول از سنسورهای دارای زوم موتوری استفاده می‌شود.

2. کیفیت بهتر با دوربین مداربسته پانوراما

دوربین‌های امنیتی پانوراما نه تنها عکس وسیع‌تری نسبت به محصولات سنتی ارائه می‌دهند، بلکه معمولا کیفیت بالاتری را نیز ارائه می‌کنند. البته اگر کیفیت برای شما خیلی مهم است و داشتن تصویر عریض مهم نیست، می‌توانید از محصولات دارای کیفیت 4k استفاده کنید.

3. فناوری تجزیه و تحلیل

مانند سایر دوربین‌های امنیتی IP، دوربین‌های امنیتی پانوراما قادر به تجزیه و تحلیل تصاویر هستند. با این حال، برای فضاهای دارای سقف کوتاه و درهای متعدد استفاده از این مدل دوربین توصیه نمی‌شود. زیرا ممکن است یک سری مناطق از دسترسی نظارتی خارج شود.

4. دسترسی از راه دور

یکی از ویژگی‌های دوربین مداربسته پانوراما قابلیت دسترسی از راه دور است. یعنی شما می‌توانید آن را با استفاده از گوشی هوشمند خود از راه دور مدیریت کنید و حتی تصاویر را در گوشی خود دریافت کنید. به این دلیل استفاده از این دوربین می‌تواند در مراقبت از کارخانه‌ها، انبارها، پارکینگ‌ها بسیار مؤثر باشند.

دوربین پانوراما هایک ویژن

دوربین‌های امنیتی پانوراما که از سال 2016 روند رو به رشدی را در زمینه نظارت داشته‌اند، همچنان گزینه‌ای محبوب برای کسب‌وکارهایی هستند که نیاز به تصویربرداری گسترده از فضای مورد نظر خود دارند و در عین حال کیفیت واضح ارائه می‌دهند. دوربین‌های امنیتی پانوراما هایک ویژن در طرح‌های گنبدی و لامپ معمولی با لنزهای عریض‌تر عرضه شده و در طرح‌های منحصربه‌فردی به فروش می‌رسند. اگرچه گران‌تر از دوربین‌های معمولی هستند، اما این محصولات امکان پوشش 180 تا 360 درجه را فراهم می‌کنند که امکان نظارت بهتر را فراهم می‌آورد و آن‌ها را برای بازارها، فرودگاه‌ها، هتل‌ها، امکانات و موارد دیگر عالی می‌کند.

کاربرد دوربین مداربسته پانوراما

هنگامی که به دنبال دوربینی هستید که یک منطقه وسیع، با چندین مسیر یا چندین راهرو را پوشش دهد، دوربین امنیتی پانوراما بهترین گزینه ممکن برای شما خواهد بود. نمی‌توان انکار کرد که این دوربین‌ها در مقایسه با دوربین‌های معمولی گنبدی، تقاضای بیشتری دارند.

دوربین‌های امنیتی پانوراما معمولا دارای برچسب قیمت بالاتر، افزایش مصرف داده در هنگام ضبط و نیاز به پهنای باند بالاتر برای ضبط هستند، دوربین‌های امنیتی پانوراما برای محیط‌های تجاری بزرگ که توانایی و بودجه بالاتری دارند، رایج‌ترین هستند. این بدان معنا نیست که سیستم‌های کوچک‌تر نمی‌توانند از این محصولات پشتیبانی کنند، آن‌ها در واقع راه‌حلی عالی برای کسانی که می‌توانند آن‌ها را بخرند، ارائه می‌دهند.

کاربرد دوربین مداربسته پانوراما
کاربرد دوربین مداربسته پانوراما

انواع دوربین مداربسته پانوراما

دوربین‌ها اساس هر سیستم نظارتی هستند. دوربین‌های پانورامیک نسل جدید دوربین‌های IP هستند که میدان دید وسیع‌تری نسبت به دوربین‌های استاندارد ارائه می‌دهند. درحالی که دوربین پانورامای دیواری نمای 180 درجه را ارائه می‌دهد، دوربین نصب شده روی سقف نمای کلی 360 درجه را ارائه خواهد کرد.

یک دوربین پانوراما می‌تواند پوشش وسیعی را برای نظارت بر فعالیت‌های کلی، آگاهی از موقعیت، ردیابی ترددها و بهبود مدیریت منطقه فراهم کند.

1. دوربین‌های پانوراما تک سنسور

این دوربین‌ها را می‌توان در فضاهای داخلی کوچک‌تر مانند مغازه‌ها یا لابی‌ها استفاده کرد.

با نصب دوربین‌های تک سنسور بر روی سقف فروشگاه، امکان مشاهده تصویر 360 درجه وجود دارد. با انجام این کار، پرسنل امنیتی یا اپراتورهای دوربین یک دید کلی از منطقه بدون هیچ نقطه کوری خواهند داشت. یکی از مزیت‌های اصلی این دوربین‌ها ارائه تصاویر طبیعی و بدون هیچگونه تحریفی است.

2. دوربین‌های پانوراما چند سنسور

محصولات پیشرفته به عملکردهای تک سنسور محدود نمی‌شوند. دوربین‌های پانوراما چند حسگر حداقل از سه حسگر تشکیل شده‌اند که هر کدام 180 درجه افقی و تا 90 درجه عمودی را پوشش می‌دهند. این یک تصویر بدون درز با جزئیات بسیار بیشتر، حتی در فواصل دور، با حداقل اعوجاج و مطلقا بدون نقطه کور ایجاد می‌کند.

3. دوربین‌های پانوراما چند جهته

این محصولات می‌توانند حسگرهای خود را در جهت‌های مختلف قرار دهند و حداکثر پوشش را در جایی که بیشتر مورد نیاز است به‌دست آورند. آن‌ها دارای چهار جریان با زاویه دید مجزا هستند. سنسورها می‌توانند تا 360 درجه را پوشش دهند و هم‌چنین می‌توانند روی یکدیگر هم‌پوشانی داشته باشند تا از طریق یک سنسور پوشش بزرگ‌نمایی بیشتری ایجاد کنند و هم‌چنین از طریق سنسور دیگری یک نمای کلی واضح از همان منطقه ارائه می‌دهند.

به‌عنوان مثال، یک مدرسه یا دانشگاه را در نظر بگیرید. حراست و کارکنان باید آگاه باشند که چه کسانی در محوطه دانشگاه هستند، چه کسانی وارد و چه کسانی از محوطه خارج می‌شوند.

دوربین‌ها را می‌توان در قسمت بیرونی، در مناطق باز یا در تقاطع‌های راهرو برای نتایج موثر قرار داد. هنگامی که دوربین‌های پانوراما چند جهته در سقف یا در مرکز تقاطع‌های راهرو قرار می‌گیرند، سنسورهای آن می‌توانند جهات مختلف را نظارت کنند. کارکنان امنیتی و اپراتورهای دوربین دید واضح و دقیقی از هر راهرو خواهند داشت که نمای کلی را به حداکثر می‌رساند و از این رو به آن‌ها کمک می‌کند تا هر گونه مشکل امنیتی را که ممکن است در حال توسعه است شناسایی کنند.

4. دوربین‌های پانوراما چند جهته با PTZ

دوربین PTZ برای ارائه تصاویر زوم شده استفاده می‌شود در حالی که سایر سنسورها نمای کلی بسیار دقیق را تا 360 درجه ارائه می‌دهند.

این دوربین‌های پانوراما مانیتورینگ بلادرنگ را ارائه می‌دهند که برای مناطق باز و نظارت شهری ایدئال است. پرسنل امنیتی و اپراتورهای دوربین قادر خواهند بود حسگر دوربین PTZ را بسته به چیزی که می‌خواهند روی آن تمرکز کنند، کنترل نمایند. از این رو، دوربین‌ها می‌توانند برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه بسیار کاربردی باشند.

کارکنان امنیتی با داشتن پوشش وسیع و حداکثری از یک موقعیت و با امکان مشاهده آن در زوایای و فواصل مختلف، می‌توانند کارهایی را که باید انجام شود بسیار سریع‌تر تشخیص داده و به افزایش امنیت کلی کمک کنند.

این دوربین‌ها به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا با هزینه‌های نسبتا کمتر، دید کلی از محل خود را افزایش دهند.

مزایا و معایب دوربین fisheye

هنگام انتخاب دوربین امنیتی، یکی از مواردی که باید در نظر بگیرید این است که چه مناطقی را می‌خواهید پوشش دهید. برای نظارت بر مناطق بیشتر، معمولا باید دوربین‌های بیشتری بخرید تا آن‌ها را در مکان‌های مختلف قرار دهید.

با این حال، دوربین‌هایی وجود دارند که به شما امکان می‌دهند با یک دستگاه، منطقه وسیع‌تری را پوشش دهید. دوربین‌هایی که دید تا 360 درجه ارائه می‌دهند شامل دوربین‌های چشم ماهی و دوربین‌های پانوراما می‌شوند. در این پست، تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بهترین گزینه را انتخاب کنید..

مزایای دوربین fisheye

هزینه کمتر: این دوربین در مقایسه با وضوح و کیفیت تصویری که دارد، هزینه کم‌تری خواهد داشت.

خطر خرابی کمتر: احتمال خرابی دوربین به نحوه استفاده اشخاص از آن نیز بستگی دارد؛ اما به‌صورت کلی دوربین‌های fisheye به دلیل طراحی ساده‌تر خطر خرابی کم‌تری نیز خواهند داشت.

پوشش واقعی 360: از آنجایی که همه چیز از طریق یک لنز مشاهده می‌شود، در این محصول لازم نیست نگران نقاط کور باشید.

مشکلات دوربین Fisheye

کاهش کیفیت تصویر: از آن‌جایی که لنز چشم ماهی تصویری گرد در یک سنسور مربع ایجاد می‌کند، هرگز به مگاپیکسل واقعی که دوربین برای آن رتبه‌بندی شده است، نخواهید رسید.

عملکرد ضعیف در نور کم: در حالی که دوربین‌های چشم ماهی می‌توانند نور کم یا ناهموار را کنترل کنند، اما به خوبی دوربین‌های چند سنسوری این کار را انجام نمی‌دهند.

مزایا و معایب دوربین مداربسته پانوراما

دوربین‌های پانوراما به‌عنوان دوربین‌های چند تصویری نیز شناخته می‌شوند. این محصولات مانند دوربین‌های چشم ماهی، می‌توانند منظره‌های 360 درجه را ثبت کنند. اما به جای استفاده از یک لنز مانند دوربین‌های چشم ماهی، این محصولات می‌توانند تا 8 لنز روی یک دوربین داشته باشند. هر لنز نواحی مختلفی را می‌گیرد و تصاویر را به هم می‌چسباند تا یک تصویر کامل بسازد. از آن‌جایی که لنزهای بیشتری وجود دارد، تصاویری که گرفته می‌شوند دارای وضوح بالایی هستند.

تفاوت دوربین پانوراما با fisheye
تفاوت دوربین پانوراما با fisheye

مزایای دوربین مداربسته پانوراما

کیفیت تصویر بهبود یافته: در مقایسه با دوربین‌های چشم ماهی با وضوح یکسان، دوربین پانوراما اغلب جزئیات بیشتری را ثبت می‌کنند.

انعطاف‌پذیری بیشتر: اکثر دوربین‌های چند سنسوری به شما امکان می‌دهند هر لنز و سنسور را برای ایجاد پوشش و ویژگی‌های تصویر ایده‌آل برای نیازهای خود تنظیم کنید.

عمق میدان بهتر: اگر اندازه‌گیری فاصله یا ثبت جزئیات در فواصل طولانی اهمیت دارد، دوربین‌های چند سنسوری عموما از دوربین‌های چشم ماهی بهتر عمل می‌کنند.

مشکلات دوربین مداربسته پانوراما

نقاط کور: از آنجایی که این دوربین‌ها از چندین لنز استفاده کرده و تصاویر را به هم می‌چسبانند، احتمال از دست دادن تصاویر در یک سری مناطق افزایش می‌یابد.

پیچیدگی خطر خرابی را افزایش می‌دهد: اجزای داخلی دوربین‌های چند سنسوری پیچیده‌تر از دوربین‌های fisheye هستند. به همین دلیل نیز نرخ خرابی آن‌ها بیشتر است.

استفاده محدود در فضاهای تنگ: استفاده از دوربین پانوراما در فضاهای تنگ منجر به مشکلات پوششی خواهد شد.

اگر قصد دارید یک دوربین Fisheye یا دوربین چند سنسوری را برای کمک به محافظت از خانه یا کسب و کار خود نصب کنید، این ملاحظات باید به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام گزینه برای مکان و نیازهای شما بهترین است.

تفاوت بین دوربین پانوراما MultiSensor و Fisheye

در گذشته برای خرید دوربین مداربسته گزینه‌های محدودی وجود داشت، اما در حال حاضر دوربین‌های متعددی با قابلیت‌های گسترده وجود دارند که برای انتخاب از میان آن‌ها باید با کارکرد و ویژگی‌های هر کدام آشنا باشید.

یکی از انواع دوربین‌هایی که کاربرد گسترده‌ای دارند، دوربین‌های پانوراما می‌باشند. البته برخی افراد تصور می‌کنند دوربین‌های پانورما کارکرد یکسانی با دوربین‌های fisheye دارند که اینطور نیست و باید با تفاوت‌ها و کارکردهای آن‌ها آشنا باشید.

دوربین‌های Fisheye دستگاه‌های تک سنسوری هستند و دوربین‌های پانوراما چند سنسوری چندین حسگر تصویر را در یک محفظه واحد ترکیب می‌کنند. هر دو توانایی منحصر به فرد برای ارائه پوشش گسترده 360 درجه داشته و امکان مشاهده دقیق مناطق خاص را ارائه می‌دهند.

هر دو از نظر عملکرد، قابلیت‌ها و کاربردها تفاوت‌های چشمگیری دارند.

این انواع کاملاً متفاوت از دوربین‌های پانوراما به فرآیندهای برنامه‌ریزی و پیاده‌سازی متفاوتی نیاز دارند تا مؤثرتر باشند.

1. فن آوری متفاوت در دوربین پانوراما و fisheye

اول، درک فناوری اصلی پشت دوربین‌های پانوراما چشم ماهی و چندحسگر بسیار مهم است. این کمک می‌کند تا مناسب‌ترین برنامه‌ها و نیازهای نصب برای هر کدام را بهتر درک کنید.

یک دوربین تک سنسوری، از لنز چشم ماهی یا لنز پانومورفیک استفاده می‌کند تا میدان دید پانوراما تا 360 درجه را ثبت نماید. آن‌ها تصاویر ویدئویی دایره‌ای از صحنه تولید خواهند کرد.

این تکنیک به یک دوربین چشم ماهی اجازه می‌دهد تا مناطق زیر دوربین تا بالای افق نقطه نصب را پوشش دهد. برای کاربردهای نظارت دقیق، دوربین‌های چشم ماهی به نرم‌افزار dewarping نیاز دارند تا اعوجاج تصویر لنز در جریان ویدیو را اصلاح کند و تصاویر نظارتی قابل استفاده تولید شود.

دوربین‌های چند سنسوری میدان دید 180 درجه، 270 درجه و 360 درجه را با استفاده از چندین سنسور در یک محفظه دوربین ارائه می‌دهند. جریان‌های ویدئویی جداگانه از هر حسگر تصویر با هم ترکیب شده و به هم متصل می‌شوند و یک ویدئو ایجاد می‌کنند.

2. تفاوت کاربردهای دوربین پانوراما و fisheye

دوربین‌های پانوراما تک سنسور و چشم ماهی بیشتر در محیط‌های خرده فروشی، اداری داخلی و محیط‌های مسکونی استفاده می‌شوند. آن‌ها فضای کمی را اشغال می‌کنند، پوشش گسترده‌ای را برای بهبود آگاهی کلی از موقعیت ارائه می‌دهند و بسیار مقرون به‌صرفه هستند.

دوربین چشم ماهی ممکن است در شرایط کم نور کیفیت پایین‌تری داشته باشد.

این باعث می‌شود دوربین‌های چشم ماهی تک سنسور برای کاربردهای داخلی با مناطق کوچک‌تر مناسب‌تر باشند. آن‌ها همچنین به نرم افزار dewarping نیاز دارند که برای تولید تصاویر بهتر باید با سیستم مدیریت ویدیو VMSسازگار باشد.

3. تفاوت نمای تصاویر در دوربین fisheye و پانوراما

فیلم‌های دوربین‌های fisheye معمولا با وضوح پایین هستند؛ دوربین‌های پانوراما فیلم‌هایی با جزئیات بیشتری تولید می‌کنند؛ زیرا تصاویر آن‌ها وضوح بالایی دارند. اما به‌خاطر داشته باشید که هر چه رزولوشن بالاتر باشد، پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی بیشتری مورد نیاز است. دوربین‌های پانوراما هم‌چنین می‌توانند نقاط کور بیشتری نسبت به دوربین‌های چشم ماهی داشته باشند. با این حال، دوربین‌های پانوراما به کاربر این امکان را می‌دهند که به صورت الکترونیکی با لنزهای جداگانه زوم کند تا بتوانید روی مناطق کلیدی تمرکز نمایید. به همین دلیل، آن‌ها برای شناسایی چهره‌ها مناسب‌تر هستند. اکثر مردم از دوربین‌های fisheye برای داخل خانه استفاده می‌کنند؛ زیرا آن‌ها مقرون به‌صرفه هستند. دوربین‌های پانوراما معمولاً در فضای باز در پارکینگ‌ها یا خیابان‌هایی استفاده می‌شوند که شناسایی افراد ممکن است دشوار باشد.

دوربین مداربسته پانوراما یا دوربین fisheye کدام بهتر است؟

اگر می‌خواهید با استفاده از یک دستگاه، در یک منطقه وسیع‌تر نظارت داشته باشید، هم دوربین‌های چشم ماهی و هم دوربین‌های پانوراما انتخاب‌های خوبی هستند. برای اینکه تصمیم بگیرید از کدام یک استفاده کنید، فقط در نظر بگیرید که برای چه مناطقی از آن‌ها استفاده خواهید کرد و بودجه شما چقدر است. اگر هدف اصلی شما شناسایی چهره‌ها با جزئیات بالا است، دوربین پانوراما بهترین انتخاب است. اگر فقط می‌خواهید یک منطقه را بدون شناسایی زیاد نظارت کنید، دوربین fisheye مناسب خواهد بود.

جمع‌بندی

ما سعی کردیم در این مطلب به بررسی و معرفی دوربین مداربسته پانوراما panoramic security camera بپردازیم. هم‌چنین تفاوت آن را دوربین fisheye نیز بررسی کردیم. اینکه کدام یک بهتر است بستگی به نیازها و محیط مورد نظر شما دارد. به طور مثال گفته می‌شود برای شناسایی جزییات مربوط به چهره افراد دوربین پانوراما مناسب بوده و برای نظارت بدون شناسایی دوربین fisheye بهتر است.

درباره‌ی Efhami

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *