مجله ی راف نت

روش های تشخیص دوربین مداربسته مخفی
روش های تشخیص دوربین مداربسته مخفی

روش‌های تشخیص دوربین مداربسته مخفی

تشخیص دوربین مداربسته مخفی کار سختی نیست؛ اگر با روش‌ها و ابزارهای این کار آشنا باشید. حریم خصوصی یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی افراد محسوب می‌شود و هر سال پرونده‌های بسیاری با موضوع سوءاستفاده از حریم خصوصی افراد تشکیل می‌شود. یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای محافظت از حریم خود انجام دهید، آشنایی با روش‌های شناسایی دوربین‌های جاسوسی است.

دوربین مداربسته مخفی یا جاسوسی چیست؟

دوربین مداربسته مخفی یا دوربین‌های جاسوسی آن دسته از دوربین‌های فیلم‌برداری هستند که برای فیلم‌برداری از افراد بدون اطلاع آن‌ها استفاده می‌شود. مانند دوربین‌های امنیتی، دوربین‌های مخفی برای فیلم‌برداری به یک لنز و یک حسگر تصویر متکی هستند. تفاوت عمده بین دوربین‌های مخفی و دوربین‌های امنیتی این است که دوربین‌های مخفی کوچک هستند و در مناطق خصوصی‌تر استفاده می‌شوند.

دوربین‌های مخفی تنها برای جاسوسی ساخته نشده‌اند. آن‌ها می‌توانند به‌طور قانونی در نظارت خانگی، برنامه‌های تلویزیونی و سایر سناریوها برای نیازهای امنیتی یا اهداف سرگرمی استفاده شوند.

با این حال، نحوه استفاده از دوربین‌های مخفی آن‌ها را بدنام کرده است. در حال حاضر دوربین‌های بسیاری وجود دارند که از آن‌ها در هتل‌ها، اتاق‌های جلسات، اتاق‌های تجهیزات و … به‌راحتی استفاده شده و منجر به ناراحتی و وحشت مردم می‌شود.

دوربین مداربسته مخفی یا جاسوسی چیست
دوربین مداربسته مخفی یا جاسوسی چیست

راه‌های ساده برای تشخیص دوربین مداربسته مخفی

می‌توانید ابتدا جدول را مطالعه کرده و سپس از راه‌هایی که در ادامه آورده‌ایم، استفاده کنید.

تشخیص دوربین مداربسته مخفی
وجود اشیاء غیرعادی را در اتاق بررسی کنید. شبکه وای‌فای را بررسی کنید.
چراغ‌ها را خاموش کنید و از چراغ قوه برای تشخیص دوربین‌های مخفی استفاده کنید. از تلفن‌های همراه برای مکان‌یابی دوربین‌های مخفی استفاده کنید.
از یک ردیاب یا سنسور دوربین حرفه‌ای استفاده کنید. بررسی کنید که آیا دوربین مخفی پشت آینه‌ها وجود دارد یا خیر.

1.محیط را با دقت اسکن کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص دوربین‌های مخفی، بررسی دقیق محیط است. جستجوی دقیق برای شناسایی دوربین‌های مخفی «بدیهی» در اولین قدم مفید خواهد بود.

رایج‌ترین مکان‌ها برای یافتن دوربین‌های مخفی در داخل خانه:

  • آشکارسازهای دود
  • تجهیزات فیلتر هوا
  • کتاب‌ها
  • دکور دیوار
  • پریزهای برق
  • گیاهان رومیزی
  • جعبه‌های دستمال کاغذی
  •  روی میز و قفسه‌ها
  • کیس‌های DVD
  • جعبه تلویزیون دیجیتال
  • پریزهای دیواری
  • نگاه‌دارنده سشوارساعت دیواری یا زنگ‌دار یا ساعت هوشمند smart watch
  • قلاب لباس
  • خودکار

رایج‌ترین موقعیت‌ها برای قرار دادن دوربین‌ها و میکروفون‌های مخفی در فضای باز:

  • گیاهان آپارتمانی
  • سوراخ روی درها
  • سقف
  • زنگ در

برخی از اشیاء ممکن است سیم‌ها، چراغ‌ها یا لنزهای مشکوک را نشان دهند که نشانه‌های دوربین‌های جاسوسی مخفی هستند. اگر چند پریز برق یا آداپتور غیرعادی پیدا کردید، فورا آن‌ها را از برق جدا کنید.

همان‌طور که در کل اتاق قدم می‌زنید، گوش کنید. برخی از دوربین‌های مخفی یا حسگرهای حرکتی در هنگام کار، صدایی تقریبا نامفهوم ایجاد می‌کنند.

تشخیص دوربین مخفی
تشخیص دوربین مخفی

2.چراغ‌های اتاق را خاموش کنید و از چراغ قوه استفاده کنید.

با خاموش کردن همه چراغ‌ها و استفاده از چراغ قوه می‌توانید دوربین‌های مخفی را پیدا کنید. اکثر دوربین‌های مخفی دارای LEDهای قرمز یا سبز هستند که در شرایط کم نور چشمک می‌زنند یا می‌درخشند.

می‌توانید از این روش برای تشخیص دوربین‌های جاسوسی در ماشین، فروشگاه‌ها، اتاق نشیمن، اتاق خواب، خانه و غیره استفاده کنید.

برای یافتن دوربین‌های مخفی در شرایط تاریک می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پرده‌های اتاق خود را بکشید و چراغ‌ها را خاموش کنید. اطمینان حاصل کنید که اتاق تا حد امکان تاریک باشد.
  2. بررسی کنید که آیا LEDهای قرمز چشمک زن یا سبز در اتاق شما وجود دارد.
  3. چراغ قوه را روشن کنید و آن را در اطراف اتاق حرکت دهید تا ببینید آیا نور بازتابی از یک لنز وجود دارد یا خیر.

3.شبکه وای‌فای را بررسی کنید.

اکثر دوربین‌های مخفی بی‌سیم به وای‌فای متصل هستند تا بتوان از راه دور آن‌ها را مشاهده کرد. می‌توانید بررسی کنید که چند دستگاه به مودم متصل شده‌اند تا دوربین‌های مخفی را پیدا کنید. اگر در خانه خود هستید، می‌توانید به حساب سرپرست روی مودم وارد شوید و دستگاه‌هایی را که به همان Wi-Fi متصل هستند، پیدا کنید. دوربین‌های مخفی معمولا به عنوان “دستگاه ناشناخته” نشان داده می‌شوند یا با نام‌های عجیب و غریب عرضه می‌شوند. می‌توانید دستگاه را از شبکه خود حذف کنید تا به‌طور عادی کار نکند.

4.دوربین‌های مخفی را با موبایل پیدا کنید.

راه‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن‌ها یک فرد می‌تواند دوربین‌های مخفی را با استفاده از موبایل آیفون یا اندروید خود شناسایی کند. یکی از موثرترین روش‌ها تماس گرفتن با فرد مشکوک و قدم زدن در اطراف است. اگر یک دوربین مخفی در این نزدیکی وجود داشته باشد، احتمالا با سیگنال تماس تلفنی تداخل خواهد داشت.

راه دیگر دانلود اپلیکیشنی است که می‌تواند به شما در تشخیص دوربین‌های مخفی کمک کند. برنامه‌های زیادی در فروشگاه‌های آنلاین وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. با یک گوشی هوشمند و یک اپلیکیشن، می‌توانید دوربین‌های مخفی را به‌سرعت و به‌راحتی پیدا کنید.

5.از یک آشکارساز دوربین استفاده کنید.

آشکارسازهای سیگنال RF (فرکانس رادیویی) حرفه‌ای یا دیگر ردیاب‌های دوربین مخفی برای مکان‌یابی دوربین‌های جاسوسی کاملا مؤثر هستند.

مراحل زیر به شما نشان می‌دهد که چگونه دوربین‌های مخفی را با یک ردیاب دوربین مخفی حرفه‌ای پیدا کنید:

دستگاه را روشن کنید و اتاق خود را با دقت جستجو کنید. معمولا آشکارسازها هنگامی که سیگنالی را تشخیص می‌دهند بوق می‌زنند و هنگامی که در نزدیکی دوربین احتمالی قرار دارید یک نشانه صوتی به شما می‌دهد.

توجه داشته باشید که آشکارساز دوربین مخفی RF فقط نوعی فرکانس را انتخاب می‌کند. اگر دوربین‌های امنیتی مخفی و  از فرکانس‌های متعددی استفاده می‌کنند که به‌سرعت تغییر می‌کنند، آشکارساز ممکن است وجود دوربین‌های جاسوسی پنهان را تشخیص ندهد.

6.بررسی کنید که آیا دوربین مخفی پشت آینه‌ها وجود دارد یا خیر.

چگونه دوربین‌های مخفی را در آینه پیدا کنیم؟

ناخن خود را روی آینه بگذارید.

فاصله بین انگشت خود و آینه را مشاهده کنید.

ببینید آیا بین انگشت شما و تصویر فاصله‌ای وجود داردیا خیر، اگر فاصله بود، این یک آینه واقعی است. اگر انگشت و تصویر شما نوک به نوک را لمس کنند، ممکن است یک دوربین جاسوسی مخفی در آینه وجود داشته باشد.

ابزارهای اسکن شبکه برای کشف دوربین مخفی

اسکن شبکه برای  تشخیص دوربین مخفی با گوشی چگونه انجام می‌شود؟ بهترین راه برای انجام این کار استفاده از ابزارهای اسکن شبکه بی‌سیم است. این ابزارها برای شناسایی تمام دستگاه‌هایی که به یک شبکه خاص متصل هستند، از جمله دوربین‌های مخفی طراحی شده‌اند.

اپلیکیشن Fing

یکی از محبوب‌ترین ابزارهای اسکن شبکه بی‌سیم، اپلیکیشن Fing است. این برنامه برای هر دو دستگاه اندروید و iOS در دسترس است و می‌توان از آن برای اسکن دوربین‌های مخفی در شبکه وای فای استفاده کرد. استفاده از این برنامه آسان است و اطلاعات دقیقی در مورد تمام دستگاه‌هایی که به شبکه شما متصل هستند ارائه می‌دهد.

برنامه NetSpot

یکی دیگر از ابزارهای محبوب اسکن شبکه بی‌سیم، برنامه NetSpot است. این برنامه برای دستگاه‌های مک و ویندوز در دسترس است و می‌توان از آن برای اسکن دوربین‌های مخفی در شبکه وای فای استفاده کرد. این برنامه اطلاعات دقیقی در مورد تمام دستگاه‌هایی که به شبکه شما متصل هستند، از جمله آدرس IP، آدرس MAC و نام دستگاه ارائه می‌دهد.

توجه به این نکته مهم است که این ابزارها بی‌خطا نیستند. برخی از دوربین‌های مخفی ممکن است برای جلوگیری از شناسایی توسط این ابزارها طراحی شده باشند، بنابراین مهم است که مراقب باشید و سایر اقدامات احتیاطی مانند بازرسی فیزیکی خانه یا محل کار خود را برای دوربین‌های مخفی انجام دهید.

معرفی مکان‌های غیرمعمول برای نصب دوربین جاسوسی

دوربین‌های مخفی در اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی هستند و تقریبا در هر شکلی طراحی می‌شوند. یک دوربین مخفی می‌تواند به کوچکی یک سوراخ یا جاکلیدی باشد و می‌تواند در وسایل روزمره ما مانند آشکارساز دود، پیچ و غیره قرار گیرد.

در زیر به معرفی برخی از رایج‌ترین انواع مکان‌های غیرمعمول برای قراردادن دوربین می‌پردازیم.

مکان های غیر معمول نصب دوربین جاسوسی
مکان های غیر معمول نصب دوربین جاسوسی

1.دوربین مخفی در آشکارساز دود

پیدا کردن دوربین مخفی در آشکارساز دود به دلیل ارتفاع آن آسان نیست. دتکتور دود زیر سقف بوده و دسترسی به آن برای افراد معمولی سخت است. بدتر از آن، طوری در اتاق عادی به نظر می‌رسد که هیچ فردی متوجه وجود آن نخواهد شد.

چگونه دوربین مخفی را در دتکتور دود تشخیص دهیم؟

برای یافتن دوربین مخفی در یک آشکارساز دود، می‌توانید بالا بروید و آشکارساز دود را به دقت بررسی کنید. یا می‌توانید چراغ‌های اتاق را خاموش کنید و چراغ قوه را روی آشکارساز دود بتابانید تا ببینید آیا داخل آن لنز وجود دارد یا خیر.

2.دوربین مخفی در پیچ

باور کنید یا نه، ممکن است یک دوربین مخفی در یک پیچ کوچک وجود داشته باشد!

چنین دوربین جاسوسی معمولا لنز خود را با یک پیچ تقلبی پوشانده است و می‌تواند از طریق کابل به دستگاه DVR متصل شود. این نوع دوربین سوراخ‌دار کاملا مبدل است و می‌تواند در هر جایی پنهان شود.

چگونه دوربین مخفی را در پیچ پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن دوربین‌های مخفی در پیچ، باید به پیچ‌های عجیب و غریب اتاق خود نگاه کنید یا از چراغ قوه برای بررسی آن‌ها استفاده کنید.

3.شارژر USB دوربین‌های جاسوسی

دوربین مخفی در شارژر USB در بازار بسیار محبوب است. طراحی جمع و جور، قرار دادن یک دوربین کوچک را آسان می‌کند و پوشش مشکی آن، لنز را تقریبا نامرئی خواهد کرد. علاوه بر این، می‌تواند همزمان دوربین را شارژ کرده و ضبط کند.

چگونه دوربین مخفی را در یک شارژر USB پیدا کنیم؟

اگر مشکوک هستید که یک شارژر USB دارای دوربین مخفی است، زیاد نگران نباشید، زیرا شارژرهای USB با دوربین‌های جاسوسی نسبتا قابل تشخیص هستند. به سطح آن توجه کنید و سوراخ‌های مشکوک را که یک شارژر USB معمولی نباید داشته باشد بررسی کنید.

4.سایر دوربین‌های جاسوسی معمولی

دوربین‌های جاسوسی زیادی در بازار وجود دارد که کاملا با محیط ترکیب می‌شوند. در ادامه می‌توانید نام سایر وسایلی که در آن‌ها دوربین تعبیه می‌شود، مشاهده کنید.

  • خودکار
  • قلاب
  • ساعت
  • سوکت
  • قاب عکس
  • روتر

معرفی انواع دستگاه‌های ردیاب دوربین مخفی

همه ردیاب‌های دوربین مخفی به روشی مشابه کار می‌کنند و بسته به نوع دستگاه و سازنده، قیمت آن متفاوت است.

آشکارساز حرفه‌ای برای مناطق وسیع

اگر به دنبال یک ردیاب دوربین جاسوسی برای اسکن اتاق خواب، اتاق نشیمن و سایر مناطق با دامنه وسیع، به‌ویژه در هتل‌ها و خانه‌ها هستید، می‌توانید همانطور که در تصویر نشان داده شده است، از دستگاهی استفاده کنید که سیگنال RF و تشخیص لنز را ترکیب می‌کند.

این نوع ردیاب اغلب در تشخیص دستگاه‌های شنود و دوربین‌های مخفی در اتاق‌های هتل، اتاق خواب، اتاق جلسات محرمانه، اتاق رختکن و … استفاده می‌شود. برندهای معروفی که چنین ردیاب‌های ضد نظارت حرفه‌ای را تولید می‌کنند JMDHKK، SpyHawk و غیره هستند.

می‌توانید ابتدا تشخیص سیگنال RF را روشن کنید و زمانی که ردیاب بوق می‌دهد، محل تقریبی دوربین مخفی را پیدا کنید. پس از آن، می‌توانید از عملکرد تشخیص لنز برای تشخیص مکان دقیق آن استفاده کنید.

آشکارساز کوچک برای استفاده شخصی

این دستگاه مانند دیگر ردیاب‌های دوربین کار می‌کند؛ اما کوچک‌تر و قابل حمل‌تر است. این نوع آشکارساز دوربین ممکن است LED‌های مادون قرمز و یک دید رنگی برای تشخیص سوراخ پین به یک لنز با اندازه کامل داشته باشد.

اگر می‌خواهید دوربین دوش یا میکروفون مخفی در حمام یا اتاق‌های اتصالات را اسکن کنید، می‌توانید یک آشکارساز سیگنال RF کوچک و بی‌سیم تهیه نمایید. شرکت‌های معروفی که این نوع ردیاب دوربین نور را تولید می‌کنند Flyeego، KJB Security و غیره هستند.

جمع‌بندی

ما سعی کردیم بهترین ابزارها و روش‌هایی که می‌توانید برای تشخیص دوربین مداربسته مخفی cctv camera استفاده کنید، معرفی نماییم. فراموش نکنید در ابتدا لازم است خودتان هوشیار باشید و اطلاعات کافی از مراکزی که خدمات دریافت می‌کنید و یا تجهیزاتی که تهیه می‌کنید، داشته باشید.

درباره‌ی Efhami

همچنین ببینید

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ

تفاوت دوربین مداربسته تحت شبکه و آنالوگ می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. به‌طور مثال کیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *